Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
3.4.2011 20:58
Elikkä pitäis vaihtaa petarit ja kietari ja tietenki stefat ja tiivisteet siinä samalla, niin kuinka kauan ammattilaiselta kestäis tommonen työ tehä jos vie alakerran ilman sylkkää sinne? Kyseessä siis dt kone.
14.4.2011 15:55
Eli joooo, mietin etten rupea vaihtamaan kiertaria, ei ole lainkaan välystä vaikka aika paljon ajettu, tosin kytkin puolen laakeripinta on väljä ja isäukko sanoi ettei kannata holkittaa. Onko vaikea homma, kovaahan se materiaali varmaan on mutta silti? Vai uskaltaako laittaa vaan kovan lukkoliiman laakerin ja kampiakselin väliin?
18.4.2011 22:11
Noniin eli pitäis ruveta mäntää vaihtamaan husseen, niin mitä remontissa pitää vaihtaa ja mikä olisi hyvä valmistaja/valmistajat männälle ynnä muille osille?
3000km ajettu niin mikä on hyvä mäntäkoko?:D
mitä muuta pitää muistaa..?
21.4.2011 0:11
Onko moni laittanu konetta kasaan pelkällä tiivistemassalla? Kannen ja pytyn väliin nyt varmaan pakko laittaa pelti tiiviste? Ja kannattaako kiertokanki vaihtaa uuten konerempassa, se laakerihan sieltä alapäästä kuluu, eikä kanki, vai kuinka?
21.4.2011 0:22
Sappu kirjoitti:Onko moni laittanu konetta kasaan pelkällä tiivistemassalla? Kannen ja pytyn väliin nyt varmaan pakko laittaa pelti tiiviste? Ja kannattaako kiertokanki vaihtaa uuten konerempassa, se laakerihan sieltä alapäästä kuluu, eikä kanki, vai kuinka?
Noh, voihan sen kasata useissa tapauksissa pelkän massankin kanssa, ja näin on joskus jonkun mopon kanssa tehtykin, mutta suosittelen kyllä ostamaan uuden asianmukaisen tiivisteen, etenkin kun piikistä kuitenkin kyse. Kyllä kiertari kannattaisi vaihtaa, riippuen toki onko vanhalla aivan älyttömästi ajettu ja esiintyykö kiertokangessa asiaankuulumatonta väljyyttä jne.
22.4.2011 14:54
HighSpeed kirjoitti:Sappu kirjoitti:Onko moni laittanu konetta kasaan pelkällä tiivistemassalla? Kannen ja pytyn väliin nyt varmaan pakko laittaa pelti tiiviste? Ja kannattaako kiertokanki vaihtaa uuten konerempassa, se laakerihan sieltä alapäästä kuluu, eikä kanki, vai kuinka?
Noh, voihan sen kasata useissa tapauksissa pelkän massankin kanssa, ja näin on joskus jonkun mopon kanssa tehtykin, mutta suosittelen kyllä ostamaan uuden asianmukaisen tiivisteen, etenkin kun piikistä kuitenkin kyse. Kyllä kiertari kannattaisi vaihtaa, riippuen toki onko vanhalla aivan älyttömästi ajettu ja esiintyykö kiertokangessa asiaankuulumatonta väljyyttä jne.
näinpä, mutta eihän se itse kiertokanki kai kulu, vai?
Eli siis jos veis kampiakselin koneistamolle ja siellä vaihtaisvat vaan uuden alapään laakerin?
22.4.2011 16:59
HighSpeed kirjoitti:Sappu kirjoitti:Onko moni laittanu konetta kasaan pelkällä tiivistemassalla? Kannen ja pytyn väliin nyt varmaan pakko laittaa pelti tiiviste? Ja kannattaako kiertokanki vaihtaa uuten konerempassa, se laakerihan sieltä alapäästä kuluu, eikä kanki, vai kuinka?
Noh, voihan sen kasata useissa tapauksissa pelkän massankin kanssa, ja näin on joskus jonkun mopon kanssa tehtykin, mutta suosittelen kyllä ostamaan uuden asianmukaisen tiivisteen, etenkin kun piikistä kuitenkin kyse. Kyllä kiertari kannattaisi vaihtaa, riippuen toki onko vanhalla aivan älyttömästi ajettu ja esiintyykö kiertokangessa asiaankuulumatonta väljyyttä jne.
itte olen kasannut kuparipohjasella massalla koko koneen, kannen väliinkin olen laittanut eikä ole vuotanut, kestää oliko se ~375 C lämpöä, tosihyvää ainetta, ja 8€ tuubi, kasaat sillä 4 konetta komiasti ja tiivistesarja yhteen koneeseen 30-40€. tiivistepinnat pitää toki olla suorat, puhtaat liasta ja öljystä että tarttuu hyvin ja pitää. miinuksena toki että joka avauskerralla uudet massat.
1.5.2011 18:12
Miten tuon kampiakselin saa irti tuosta toisen puolen lohkosta, ku pitäs stefa vaihtaa sieltä alta? Kumivasaral varovast naputin päähä, mut ei liikkunu.
Lähteekö noi laakerit lohkoista ihan vaa ku lämmittää kuumailmapuhaltimel lohkoja?
Mite noi tiivistejämät sais hyvi pois tost toisest lohkosta, ku kynnet lähti jo kävelemää, eikä kehtais ruuvimeisselilläkää niitä tökkiä ettei tiivistepinta mee?
Onko toi takasin kasaan laitto nii helppoa tuon vaihteiston osalta, et viskaa vaa kii, jos mihinkää ei oo puututtu?
Paljo tuli kysymyksii, toivottavast sais vastauksiakin, kiitokset jo etukäteen
1.5.2011 18:28
LaneKit kirjoitti:Lähteekö noi laakerit lohkoista ihan vaa ku lämmittää kuumailmapuhaltimel lohkoja?
Mite noi tiivistejämät sais hyvi pois tost toisest lohkosta, ku kynnet lähti jo kävelemää, eikä kehtais ruuvimeisselilläkää niitä tökkiä ettei tiivistepinta mee?
Onko toi takasin kasaan laitto nii helppoa tuon vaihteiston osalta, et viskaa vaa kii, jos mihinkää ei oo puututtu?
Yleensä lähtee tosiaan aika hyvin, kun lämmittää lohkoja. Sitten kampurasta laakerit irti esim näin:
http://www.youtube.com/watch?v=q38HUzr043chttp://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... sivu=20352http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... sivu=20353Vanhoja tiivisteitä olen veistellyt lohkoista askarteluveitsen terällä. On olemassa myös irrotusaineita hommaan.
http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... ts_id=2314Konetta kasattaessa kannattaa käyttää taas lämpöä apuna. Laakerit voi lyödä pakastimeen ja lohko tunniksi uuniin reiluun pariin sataan asteeseen.
http://www.youtube.com/watch?v=igUn6rY9e4cEdit: lisätääs nyt tänne vielä jos siitä vaikka olisi jollekin hyötyä.
Pesälaakerit on joskus ongelmallisia, kun laakeria ei pääse lyömään toiselta puolen irti. Tässä yksi konsti
http://www.youtube.com/watch?v=1xuR7T8G1Ys
2.5.2011 13:04
EDIT: Nyt on kampura irti sellai et kieritin mutterin siihe päähä ja hakkasin kumivasaral sen irti lohkosta.
Ja toisen puolen laakeria lämmitin kuumailmapuhaltimella ja hakkasin sisäkehään hylsyllä.
Toi mitä hakkasin sisäkehään on 100% varmasti entinen ton käsittelyn jälkee, ja toisenki vois samalla sitten uusia.
EDIT2: Mitenkäs muuten noi stefat, ku ne pitäs asentaa laakerin alle, mutta ei saa lämmittää stefaa.
Ja kumpi on parempi tyyli, ensin laakerit kampuraan ja sitten sisään vai laakerit lohkoihin, mielipiteitä?
7.5.2011 12:10
Laakerit lohkoihin.
10.5.2011 20:42
kummin päin männän rengas tulee kun mäntä on jo kiertokangessa kiinni?? N-ylös vai alas?
12.5.2011 17:23
Vähä myöhäs aika varmasti, mutta ite laitan aina tekstipuol ylöspäi.
Mite muute ku asennan toisenpuolen runkolaakerin kampuraan, ni saako sillo hakata sisäkehälle? Kaiken järjen mukaanha lohkoon asennettaessa ku saa lyödä ulkokehälle, tos sais sisäkehälle, ettei laakeri vaurioidu?
12.5.2011 20:37
Juuri näin. Eikä saa, vaan pitää
12.5.2011 20:43
Iso kiitos tästä nopeasta vastauksesta
Ite järjellä mietin kans että se ois tollain, mutta en kehannut alkaa mutulla vetelemään