Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

15.10.2011 12:33

Yks naarmu kyllä tuntuu vähän sormenpäässä ku sitä tossa vetelee. Mitä tolle vois tehä, kun vakio sylinteriä ei kai pystyny hoonaamaan kun siinä on se pinnote? Pystyykö tota jollain hienolla hiomapaperilla vähäsen hiomaan? :D

Re: Rotax 122 ja 123

22.10.2011 18:41

kyselisin tällaista että missä kaikissa kevareissa on tämä rotaxin kone. ite olen ostamassa kevaria, ja olen kuullut että rotan koneet on luotettavia + lähtee hyvät soundit + itelläkin rotta maxi.

Re: Rotax 122 ja 123

22.10.2011 19:32

Aprilian Rs/Sx/Rx/Mx sekä HM jossain supermoto mallissa. En äkkiseltään muista oliko muissa. Luotettava kone, kunhan huoltaa hyvin ja paaaljon aikaisemmin entä ohjekirja neuvoo. Perus katulaiskan huoltovälit, TT:nä mäntä 10-13 tonnissa, sekä A1 n.15tkm kohdalla. Alakerta suunnilleen 30tkm. Jotkut sanovat että pitäisi koneen muovirattaat vaihtaa myös ensimmäisessä männänvaihdossa, jotkut taas sanovat niiden kestävän aina 30tkm asti. Öljyjen vaihto sanelee todella hyvin rattaiden kunnon, vaihtoväli n. 1500 ja viim. 2000km kohdalla, niin pysyy hyvänä. Saundit on ihan kuulijasta kiinni, kuulostaa melko paljon hyvin viritetyltä mopolta, itseä kiinnostaa jo isommat pyörät, joten johtuu varmasti siitäkin (iästä).

Re: Rotax 122 ja 123

16.11.2011 21:24

Morjesta!

Mikäköhän perkele on, nyt kylmällä (kun rupee pikkuhiljaa pakkasiakin tulemaan) niin tarvii lämmitellä niin pirun kauan että pääsee liikkeelle. Ja kaasua ei voi antaa yhtään tai sammuu, lämpimänä kumminkin toimii normaalisti?:o

Suuttimia oon koitellu vaihtaa, 130, 135, 140, 150 mutta ei mitään vaikutusta kylmä-käymiseen.

Tarviskos neulan/seosruuvin kimppuun käydä? Ja mihes päin niitä pitäs siirrellä tässä tapauksessa?

Vituttaa kun tarvis äkkiä lähtee jonnekin ja aprilia vaatii sen 10-15min tyhjäkäynnillä oloa että suostuu lähtemään! :D

Re: Rotax 122 ja 123

2.12.2011 15:57

Minkä kokonen mahtaa olla B koon mäntä?

Re: Rotax 122 ja 123

15.12.2011 23:18

Onkos joku laittanu rotaxin koneeseen dellorton phbe 34 kaasaria? http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=06831 Oisko vaikee saada säätöihin, kun toi ns "tt-kaasari" mitä apikkaan yleensä laitetaan maksaa aika paljon enemmän ku tollanen ja niitä en löytäny suomesta ;)

Re: Rotax 122 ja 123

16.12.2011 17:37

Rajis- kirjoitti:Onkos joku laittanu rotaxin koneeseen dellorton phbe 34 kaasaria? http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=06831 Oisko vaikee saada säätöihin, kun toi ns "tt-kaasari" mitä apikkaan yleensä laitetaan maksaa aika paljon enemmän ku tollanen ja niitä en löytäny suomesta ;)
Eiköhän kaikki kaasarit saa säätöihin kun vain osaa säätää. Katso käytettyjä VHSB34:sia kuitenkin.

Re: Rotax 122 ja 123

16.12.2011 17:43

Toi vaan ois uus ja maksaa saman verran, kuin käytetty vhsb :D Aattelin lähinnä, et jois jollain ois toi kaasari kiinni niin osais sanoo suunnillee minkä kokosia suuttimia jne. Niin ja oisko 40mm kaasari liian iso? Olis tuolla tallissa 80e käytetty ;)

Re: Rotax 122 ja 123

16.12.2011 17:59

On se vähän turhan iso. Vie väännöt tehokkaasti pois. 34 laittaisin pelkkään kurittomaan Rotaxiin, 37-38 voi vielä mennä viritetymmässä.

Re: Rotax 122 ja 123

16.12.2011 18:05

No ei mulla oo muuta viriä nyt kun arrowin putki ja vakioputsarista edelline heittäny snorkkelin pois.. Eli ei kannata 34mm isompaa ostaa, jos nyt vielä tänä talvena kaasaria ostan?

Re: Rotax 122 ja 123

16.12.2011 18:30

VHSB34 varmastikin paras vaihtoehto kevyesti viriteltyyn.

Re: Rotax 122 ja 123

18.12.2011 0:22

36 millinen keihinin PWK on myös hyvä vaihtoehto, jos sattuu jostain sellaisen löytämään. Kovin suurta eroa 34 milliseen ei silti taida tulla, mutta itse ainakin pidän PWK:ta parempana kaasarina kuin dellorton tekeleitä.
Jos joku on asentelemassa 36-40mm kaasaria räsään, niin kannattaa muistaa, että kotarin imukaula menee suoraan kiinni räsään ja on sopivan kokoinen isommille kaasareille.

Re: Rotax 122 ja 123

19.12.2011 17:45

Rajis- kirjoitti:Onkos joku laittanu rotaxin koneeseen dellorton phbe 34 kaasaria? http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=06831 Oisko vaikee saada säätöihin, kun toi ns "tt-kaasari" mitä apikkaan yleensä laitetaan maksaa aika paljon enemmän ku tollanen ja niitä en löytäny suomesta ;)

Vakio ilmanputsari ei ainakaan mene kiinni, koska kaasarissä on liian pieni kurkku.

Re: Rotax 122 ja 123

19.12.2011 21:15

nyt ois ongelma. saattaapi hiukan olla oftopic mutta moottoriin liittyy ni kysytään nyt kuitenkin. :D

Elikkä mulla on tollane räsä 99vm 122 koneella. (154cc polini, 34lortto, arrow, 900km sitten koneremppa) tyhjäkäyntii käy kylmänä nätisti 2tonni pintaa ja ottaa kierroksii. mutta kierrosten nostamisen jälkeen menee hetki kun laskee kierrokset taas 2tonnii (pari sek) mutta lämpösenä kun lämmöt on 70-80 niin käy hyvin vieläkin 2 tonni pintaa mutta ajon jälkee kierrokset jää 5-6 tonnii ja ei tuu alas. sammuttamalla ja käynnistämällä saa taas pelaamaan. imuvuotoo on mietitty ja tutkittu mmutta vuotoa ei ole löydetty :s Kaasari puhistettu useaan otteeseen. suuttimet muistaakseni 190ps ja tk 60

Ja toinen. kytkinremppa juuri tehty mutta silti käsittääkseni moottorissa oleva kytkimen säätö tapissa ja kahvan luona oleva melkein:O missä vika?

Ja kyseinen pyörä on myynniss kiinnostuneet ottakaa yhteyttä yv ! :D

Re: Rotax 122 ja 123

21.12.2011 0:05

Koneremontin teko olisi edessä rs:ään. Osat kannattaa varmaan tilata ulkomailta, mikäli haluaa mahdollisimman halvalla. Joten kumpaa suosittelette, pjme:tä vai 2radia ? :)
Ajattelin kaikki laakerit, ja sylinterisarjan uusia..

Onko molemmat luotettavia paikkoja tilata?