Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

30.10.2010 12:12

Onhan tuota juttua lennelly että jotkut sankarit ois lähemmäs 200h jurruuttanu samalla männällä. Nettimotostakin bongasin joskus kotkan ja ilmotuksessa luki että mäntää vaiheltu n. 160h välein :lol:

30.10.2010 13:54

100cc mikroautoissa vaihdellaan 3-5 tunnin välein mäntää vaikka teho/litrasuhde ei ole niin kova kuin crosseissa.

Enskassa menee varmaan reilusti yli 10tunnin ja motocrossissa kisa/10~tuntia on aika järkevä vaihtoehto ;)

Eiköhän tärkeintä oo männän kunto eikä ajotunnit. Varmasti 35-40hp kestävä mäntä kestää hissuttelua hyvillä seoksilla yhtä hyvin kuin 25hp tehoille suunniteltu :roll:

16.11.2010 21:10

laazeri kirjoitti:Onhan tuota juttua lennelly että jotkut sankarit ois lähemmäs 200h jurruuttanu samalla männällä. Nettimotostakin bongasin joskus kotkan ja ilmotuksessa luki että mäntää vaiheltu n. 160h välein :lol:

Yks tyyppi sano mulle et sil on ollu sama mäntä joku 300h "Kylhä siin pari heppaa lähtee, mut iha turha vaihtaa joskus alle satasen kohalla" :lol:

yamaha dt 125

14.1.2011 21:26

onko kellään kokemusta T.K.R.J merkkisestä männästä? kyseessähän on japanilainen mäntä.
Suomesta saa npm:stä. tuollaisen ostin deeteeseen, eli iha kokemuksia kyselisin. hintaluokka sama kuin proxilla.

15.1.2011 12:16

jessex27 kirjoitti:onko kellään kokemusta T.K.R.J merkkisestä männästä? kyseessähän on japanilainen mäntä.
Suomesta saa npm:stä. tuollaisen ostin deeteeseen, eli iha kokemuksia kyselisin. hintaluokka sama kuin proxilla.


Itseä kiinnostais myös toi asia.
Ite ostin tetsariin semmosen männän.

8.3.2011 19:13

jessex27 kirjoitti:onko kellään kokemusta T.K.R.J merkkisestä männästä? kyseessähän on japanilainen mäntä.
Suomesta saa npm:stä. tuollaisen ostin deeteeseen, eli iha kokemuksia kyselisin. hintaluokka sama kuin proxilla.


Samalla ko porautin pytyn koneistamolla ni ostin tommosen männän samalla deeteseen. Koneistaja sano että ei oo SEN mielestä ihan niin hyvä mäntä ku prox, koska tässä on paljon terävämmät reunat ja maksaa enemmän. Hio vähä niitä männän reunoja ku sano että on vähä turhan terävät, muuten ihan hyvä mäntä kuulemma.

20.3.2011 0:57

Höspö kirjoitti:
Enskassa menee varmaan reilusti yli 10tunnin ja motocrossissa kisa/10~tuntia on aika järkevä vaihtoehto ;)


Jos aikuisten pyöristä puhutaan, niin järkevä männänvaihtoväli crossissa on 20-30h (125cc) ja 40-50h isommat. Enskassa noi saa vauhdista riippuen melkein tuplata. Mikroautojen mottejakin on laitettu, niissä ajaa 30 kuskia 0,5sek sisään 30sek kierroksen, sillon sä haluat että kone on kun uus ja kaikki mahollinen teho saadaan irti. SM-tasolla ajava kaverikin kuitenkin vetää 100cc kartin männällä sen melkein 20h treenikäytössä.

25.3.2011 22:55

Vertex suosittelee ainakin miton männän vaihtoväliksi 20h =) vissiin aikovat luistaa kiinnileipomista.

28.3.2011 23:47

Kertokaapas kuinka vaihtaa itse kiertokanki. Sorvit,prässit,mittakellot yms on käytössä, tarvitsee tietää että vedetäänkö kampiakselien puolikkaat pois vai painetaanko tappi läpi? Teen ensin sellaisen putken kampiakselin ulkohalkaisian mitalla ja sitten jyrsii kiertarille pienen rakosen, saa tuolla taktiikalla aika varmasti puolen millin sisään ja sitten sorvissa katselemaan,vai?

29.3.2011 16:23

Kertokaas et mite kaua tälläselt perusjampalt kestäs suunnillee ite avata--> kasata NSR:n kone jos sattus pamahtamaa kesällä?
Olen kummiski paremmi tekniikasta perillä ku 99% samanikäisistä ja kaikki työkalut ja muut pysyy tosi hyvin kädessä. Onko mitää sellasta "epäloogista" esim. vaihelaatikon kanssa, et on tosi vaikee kasata tai muuta mukavaa vastassa?

Entä miten kampuran stefojen asennus, onko vaa vanhat pois, uusii vaseliinit/mömmöt ja kiinni?
Hondassaha ei voi ulkokautta kuulemma vaihtaa et pitää avata lohkot.

29.3.2011 17:03

Kyllä sen päivässä avaa ja kasaa kunha osat valmiina :) Mut ei kampura stefoissa mitää vaseliiniä kyllä ole :lol: Ne tiivistää sen kampikammion niin ettei imeydy ilmaa tai öljyä sinne.

30.3.2011 12:25

Joo kiitokset tästä :)
Ite muistin että noihi tuli mukan jotai liukastetta ettei repee asennettaessa, mut taisin muistaa vääri :lol:

30.3.2011 13:54

Ehkä siihen akselipinnalle kannattaa himppu vaseliiniä vetästä.

31.3.2011 21:31

Topsa- kirjoitti:Kertokaapas kuinka vaihtaa itse kiertokanki. Sorvit,prässit,mittakellot yms on käytössä, tarvitsee tietää että vedetäänkö kampiakselien puolikkaat pois vai painetaanko tappi läpi? Teen ensin sellaisen putken kampiakselin ulkohalkaisian mitalla ja sitten jyrsii kiertarille pienen rakosen, saa tuolla taktiikalla aika varmasti puolen millin sisään ja sitten sorvissa katselemaan,vai?


Tuota, sen verran osaan sanoa ettei tappia tule painaa läpi, vaan pitää nykäistä limput irti toisistaan.

31.3.2011 21:49

Asia ok :) pitää kokeilla toiseen kampiakseliin ensin irroittaa ja pistää takaisin sama ja jos saa mittoihin niin samanlailla toisellekkin :)