Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

29.7.2011 2:56

Mikäs vois olla kun laitan AF1:sen käyntiin, niin lämpömittari nousee heti 60 asteeseen ja siitä aina punarajan puoleen väliin alle 10minuutin rauhallisessa ajossa, jäähytysnesteet vaihettu ja ilmattu huolella. Virinä, 34mm kassu, polini 154cc ja rave

Re: Rotax 122 ja 123

30.7.2011 13:15

Maakos kirjoitti:Mikäs vois olla kun laitan AF1:sen käyntiin, niin lämpömittari nousee heti 60 asteeseen ja siitä aina punarajan puoleen väliin alle 10minuutin rauhallisessa ajossa, jäähytysnesteet vaihettu ja ilmattu huolella. Virinä, 34mm kassu, polini 154cc ja rave
Epäiletkö että kone vai mittari on rikki? ei pitäs millää nousta noin nopeesti.. Mittari varmaan rikki? jos sulla ei mitään oikeaa mittaria ole niin ajelet hetken ja kokeilet sylinterin kannesta kädellä onko se kuuma. jos pystyt just ja just polttelemalla pitää kättä siinä niin se on noin 45-50 astetta ja kannen päältä kun kokeilee niin se kertoo jäähdytysnesteiden lämpötilan, ja niin edespäi. Ite pystyn hussessa työntää ajon jälkee sormen j neste lisäys aukosta ja nesteet on vain lämmintä/kuumaa jolloin laaser mittari näyttää kannen päältä 50astetta.

Re: Rotax 122 ja 123

1.8.2011 11:25

Tocardo kirjoitti:
Maakos kirjoitti:Mikäs vois olla kun laitan AF1:sen käyntiin, niin lämpömittari nousee heti 60 asteeseen ja siitä aina punarajan puoleen väliin alle 10minuutin rauhallisessa ajossa, jäähytysnesteet vaihettu ja ilmattu huolella. Virinä, 34mm kassu, polini 154cc ja rave
Epäiletkö että kone vai mittari on rikki? ei pitäs millää nousta noin nopeesti.. Mittari varmaan rikki? jos sulla ei mitään oikeaa mittaria ole niin ajelet hetken ja kokeilet sylinterin kannesta kädellä onko se kuuma. jos pystyt just ja just polttelemalla pitää kättä siinä niin se on noin 45-50 astetta ja kannen päältä kun kokeilee niin se kertoo jäähdytysnesteiden lämpötilan, ja niin edespäi. Ite pystyn hussessa työntää ajon jälkee sormen j neste lisäys aukosta ja nesteet on vain lämmintä/kuumaa jolloin laaser mittari näyttää kannen päältä 50astetta.

Nokun ei ole mitään hajua kummassa vikaa. Ainakin kun ajon aikana kokeilee koneen vasenta puolta, niin se on paljon kuumempi kuin oikea puoli, mutta kyllä kuitenkin pystyy pitää kiinni, täytyypä kokeilla tuota kannen kokeilua. Mutta miten korjaan mittarin jos se on rikki, vai täytyykö ostaa vaan suoraan uusi ?

Re: Rotax 122 ja 123

1.8.2011 12:03

JOS JOLLAIN MYYDÄ ROTAX 122 SYLINTERI TAI KOKO SYLINTERISARJA NIIN ILMOTELKA ! 044 2967405
!!KIIRE!!
KÄYTETTY TAI UUSI !
:D

Re: Rotax 122 ja 123

1.8.2011 16:23

soittelepa käytetystä tänne

uusi: http://www.easyparts.nl/showdrawing/669 ... iston.html

uutta kannattaa kysellä myös pyörästä ja moposta

Re: Rotax 122 ja 123

4.8.2011 14:19

http://www.fi.easyparts.nl/showarticles ... %9860.html

Käykö tämä aprilia sx 125 ?
Ja onko kukaan tilannut easypartsista mitää eli onko luotettava mesta ?

Re: Rotax 122 ja 123

4.8.2011 16:43

easyparts ihan luotettava mesta.

en osaa tosta pytystä sanoa kun 123, mutta kuitenkin sopii mx, jossa 122 8o

Re: Rotax 122 ja 123

9.8.2011 0:43

ei mee 123 ja 122 pytyt ristiin, eli ei käy.

Re: Rotax 122 ja 123

10.8.2011 14:26

Nyt kaikki asiasta yhtään tietävät auttakaa!

Mikä voi olla kun räsästä vuoti kannentiiviste niin se pätki sillon välillä ja sammu aina jos lähti vejättämään, ja välillä sammu vaikka olisi ajanut ihan tasasta vauhtia n.15sek, sen jälkeen ei aina heti käyntiin lähtenykkää vaan joutu aina odottelemaan.Tämän jälkeen jätin räsän parkkiin sitten ja kokeilin vielä ennenku kotia lähin työntämään että lähteekö vielä käyntiin ja sehän lähti joten sammutin. Vaihdoin tiivistesarjan ja kasasin mutta nyt ei anna enää minkäänäköstä kipinää, ja ON uusi tulppa ostettu mutta ei silti sano mitään, joten mistä etsiä vikaa, kaikki piuhat on silleen miten pitääkin.. Ja siis sylinteri ja mäntä on kyllä täysin kunnossa myös, mutta kipinää ei löydy ei sitten millään..

AUTTAKAA ! :eek:

Re: Rotax 122 ja 123

1.9.2011 16:49

Nyt tarvis apua.. Elikkä viikko sitten räsä lämpöleikkas, oli vissii vuotanu jostai nesteet ku tyhjä säiliö. Hoonautin pytyn ja laitoin uuden mäntäsarjan ja pytyn kiinni , olin käyttänyt noin 10min 1-3k rpm nii sammui eikä mäntä enää liiku .. oli seosbensat ja tuorevoitelu kans käytös . Se vielä että jouduin laittamaan ohuemman alatiivisteen , ja jotenki tuntu et kuulu ylimäärästä ääntä koneesta, vähä sellasta nakutusta. Ja jäähytys ongelmaa en vielä selvittänyt mutta lämmöt olivat silloin jossai 60-70. Räsä on siis vm 2000 elikkä se Rotax 122 ?

e: leipois siis n. 140kmh vauhdista ja huomasin mäntää vaihtaessa ehkä vähn liikaa välystä kun kiertokankea heilutti sivulle..

EE: nostin koneen pöydälle ja siellä on kampiakseli jumissa, kiertokangen laakerit ainaski vissii sit paskana ja runkolaakerit? mitä muuta?

Re: Rotax 122 ja 123

2.9.2011 9:30

sieltä varmaan leikkas kiertarin laakeri ja iski koneen jumiin

paha sitä nyt täältä on sanoa mitä on hajonnut

Re: Rotax 122 ja 123

2.9.2011 16:19

HeGee` kirjoitti:sieltä varmaan leikkas kiertarin laakeri ja iski koneen jumiin

paha sitä nyt täältä on sanoa mitä on hajonnut


avas kytkinkopan nii löyty syy kaikkeen .. oli se muoviratas menny paskaks joka pyörittää öljy- ja vesipumppua eli sentakia leipo. sillo ku sit käytin konetta nii siitä rattaasta pala menny kampiakselin hammasrattaan ja kytkinpakan välii ja meni sit jumii kone. mut mitäs sanotte et meneekö koko kampiakseli vaihtoo ? eli siis kiertokangen alapään laakeri ainaki paskana ja heiluu vähä sivulle se koko kkanki? ja mistä noita muovirattaita saa uusia? yhestä toisestaki pala pois

Re: Rotax 122 ja 123

2.9.2011 22:09

pyörästä ja moposta saa sekä pjme ;)

Re: Rotax 122 ja 123

2.9.2011 23:52

sekä 2-rad, jota itse suosittelen, mutta haittasko se ees mitään jos sivusuunnassa on välystä? en oo ihan varma. sit jos pystysuunnassa on välystä tai jos takartelee sen pyöriminen niin sillon menee ainakin vaihtoon. ja jos sen vaihat, niin vaiha ehdottomasti ainakii runkolaakerit, 2-radilla ei tainnu maksaa muuta kun jotai päälle 30e muistaakseni kaikki koneen laakerit, eli myös vaihteiston laakerit, että vaiha ainakii ne runkolaakeri ku ne tulee siinä ihan samalla vaihettua

Re: Rotax 122 ja 123

3.9.2011 0:31

Pieni välys sivusuunnassa, ei tuo tuhoa, mutta ei sitä välystä sivusuuntaankaan saa hirveästi olla.