Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

18.5.2007 12:56

elikkä toisella tiivisteellä taitaa saada ihan sopivasti puristuksia laskuun. alatiivisteiden laitto taitaa olla helpointa kun ei tarvi hommata kuin tiisistepaperia ja siitä leikellä tarpeeks siivuja. Nyt on kuitenki heränny kysymyksiä tosta kestävyydestä että mitä luulette tarviiko alapäätä alkaa vahvistelee kun alakerta on kuitenki 150 crf:n alakerta? kuitenkin täytyis tää turbovehjekki sitte saada ihan arkipäiväseen käyttöön.

18.5.2007 13:55

Ko. koneen alakertaa tuntematta sanoisin että ei tarvitse vahvistaa. Jos se on valmiiksi levällään ja haluaa hifistellä, voi kiertokangen kiillottaa. Ohjeet kiillotukseen ja lasikuulapuhallukseen löytyy netistä. Tuskin maksa vaivaa. Lisää aavistuksen kestävyyttä, mutta jos turbolaitteessa tulee häikkää (esim. paha nakutus) niin kyllä kanget taipuu ja voi mäntäänkin tulla reikä...

Muistaakseni joku oli tehnyt vanhasta laakerivikaisesta turbosta toimivan mekaanisen ahtimen: Laakerit oli korvattu vaan kuulalaakereilla ja hihnaveto rälläkän kulmavaihteen kautta. Mopoon tuo hihnaveto ois vielä helppo toteuttaa suoraan vauhtipyörältä.

Sitten vaan maksimiahtopainetesti ahtimen ollessa ahtopuoli tukittuna irrallaan imusarjasta, ja jos paineet näyttää nousevan liikaa, niin paine on helppo rajoittaa venttiilillä. Esim. Dump Valven tapainen säädettävä mäntäventtiili ois ihan passeli (toimimaan pelkällä jousella, eli ilman vastapainetta). Jos tuo toimii, niin siirtää kaasuttimen ennen ahdinta ja testaamaan..

Jos on mahdollisuus koneistaa turbon laakeripesä niin ei ois kovin kallis kokeilu vaikkei toimisikaan.

18.5.2007 14:05

kaippa sitä vois sen kiillottaa ku koulussa on lasikuulapuhallusvehkeet. jos nyt sen verran alkais hifistelee :d

18.5.2007 14:13

Nyrkkisääntönähän kaikissa koneissa pidetään sitä että jos pysytään alle 1bar, ei tarvi vahvistella. Mutta jos kerran on mahdollisuus siihen ilmasiks, kuten sulla, niin tee ihmeessä, ei siitä haittaakaan ole. Ja opitpahan.

Meinaatko sen rekisteröidä oikein katulailliseksi isoksi A:ksi? Rispektiä jos niin teet.

Puristussuhde on melko helppo laskukaava, ja tätä minä oon golffissani käyttänyt, ja esimerkkilukemat on Golfin koneesta:

Sergey kirjoitti:(yhden sylinterin tilavuus + palotilan tilavuus mäntä YKK:ssa) / palotilan tilavuus mäntä YKK:ssa

Eli kun nelisylinterinen moottori on 1792 ja palotila 60cc niin saadaan:

(1792/4 + 60) / 60 = 8.46

Puristussuhde = 8,46:1

18.5.2007 16:35

Sergey kirjoitti:Meinaatko sen rekisteröidä oikein katulailliseksi isoksi A:ksi? Rispektiä jos niin teet.

Yli '91 vehkeisiin ei saa turboa otteeseen ilman päästönmittauksia. Suomessa noita päästöjä ei voi edes mittauttaa, lähin Ruotsissa. Näin ainakin moottoripyörissä, miksei päteis kevytmoottoripyöriinkin. Suomi on paska maa, vai mitenkä se menikään?

Tosin oli joku ilmeisesti saanut 91 jälkeen valmistetun moottoripyörän otteeseen merkinnät turbolle ilman päästönmittauksia. Riippuu varmaan pitkälti katsastusasemasta ja niiden tietoisuudesta. Saattaa poliisisedänkin ilme muuttua kun piikkisessä möllöttää ahdin. :)

18.5.2007 18:42

Voihan se olla jopa mahdotonta saada katulaillinen ahdetti piikki.
tehot pitäisi mitata ahtimella (paineensäätö sinetöidään). Myös päästöt tulisi olla pyörälle asetettujen arvojen sisällä (päästömittaus).

joten ehkei nyt kilpipeliin kannata moista alkaa ;)

Mutta muuten... lykkyä vaan ahtorpjektille, niitä ei ole koskaan liikaa

18.5.2007 23:09

emmä nyt ihan mahdottomana pitäis tota rekisteröimistäkään. jos on jostain penkistä vaikka 11kW paperit pyytäny tekee(pienillä ahdoilla siis) ja sit tos viereisel paikkakunnal on sellanen katsastusasema joka ei kauheest tunnu välittävän noist pärrist(motovanteita yms rekisteröity siel ihan tost vaan) ni tuskin ne alkaa motkottaa heti päästömittauksist. tost tuliki ihan varteen otettava vaihtoehto. voishan sitä ainaki kokeilla :d

18.5.2007 23:42

Onks joku alkanu saamaan toimimaan,missä vaiheessa teijdän projektit on?

18.5.2007 23:59

mulla alkuvaiheissa :d laippojen teko turbolle meneillään vasta et kul täs viel kestää

19.5.2007 3:30

Poona kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Meinaatko sen rekisteröidä oikein katulailliseksi isoksi A:ksi? Rispektiä jos niin teet.

Yli '91 vehkeisiin ei saa turboa otteeseen ilman päästönmittauksia. Suomessa noita päästöjä ei voi edes mittauttaa, lähin Ruotsissa. Näin ainakin moottoripyörissä, miksei päteis kevytmoottoripyöriinkin. Suomi on paska maa, vai mitenkä se menikään?

Tosin oli joku ilmeisesti saanut 91 jälkeen valmistetun moottoripyörän otteeseen merkinnät turbolle ilman päästönmittauksia. Riippuu varmaan pitkälti katsastusasemasta ja niiden tietoisuudesta. Saattaa poliisisedänkin ilme muuttua kun piikkisessä möllöttää ahdin. :)

Niin ja + viel sekin, että uusia pyöriä ei edes välttämättä ole hyväksytty yli 11kw tehoille, kuten useimpia vanhoja..

19.5.2007 18:29

niin mutta lähinnä ajattelin että voisi kokeilla pistää tuon turbon tuohon ihan katulaillisesti kun noissa derbeissä vakiona 8.1kW niin jos tolla turbolla tekis 11kW paperit ja silloin sais muutoskatsastettuu vaan.

19.5.2007 19:54

juuzo. kirjoitti: silloin sais muutoskatsastettuu vaan.


kunhan käytät sen päästömittauksissa ekaks. ruotsista taitaa löytyä lähin paikka missä onnistuu... maksaa sen verran, että ei puhuta enää satasista.

19.5.2007 22:59

aikasemmin tuolla just puhuin et ku on täs lähel tollanen katsastusasema joka ei pahemmin välitä näist muutoskatsastuksist vaan iskee paperii käteen ni vois koittaa et tarviiko ne sellasii paperei.

5.6.2007 12:57

Ihan mielen kiinosta että onko täällä ketään saanu onnistumaan turboa piikiin tai pienempään ja jos ni milläköhän paineilla ja millä muutoksilla.?

5.6.2007 13:00

isoEGO kirjoitti:
juuzo. kirjoitti: silloin sais muutoskatsastettuu vaan.


kunhan käytät sen päästömittauksissa ekaks. ruotsista taitaa löytyä lähin paikka missä onnistuu... maksaa sen verran, että ei puhuta enää satasista.


Miten se eroo auton päästö mittaksista ku tunnut tietävän homman? EI sarkastisella äänen sävyllä :D