Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

20.8.2011 11:50

Männänvaihtoha on nelitahdeis suht pyöräkohtanen asia niin osaisko joku 4t tekniika hyvi tunteva sanoo et koska Hyosung Rx 125:see pitää vaihtaa mäntä tai tehä muuta remppaa. hemmeti vaikee löytää tietoo näihi kysymyksii muualt ku ei missää ole..

Re: 4-t tekniikka ja viritys

20.8.2011 12:42

Lueskeleppas tätä.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

20.8.2011 14:11

50tkm mennee ihan huoletta hyvin huollettuna ja pidettynä. Kun mäntä on lopussa niin on varmasti myös sylinteri ylikokoon hoonauksen tarpeessa.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

21.8.2011 20:14

Piristääkö se konetta yhtään, jos heittää isompaa suutinta (n. 2-3 kokoa alkuperästä isompaa) yhdistettynää tehariin? Ei sitten mielellään minkäännäkösiä trollailuja, koska en näissä asioissa mikään ruudinkeksijä ole, kaipaisin vaan vähän tietoa tästä!

P.S. Pyörähän on sitten V2 = kaks suutinta

Re: 4-t tekniikka ja viritys

21.8.2011 20:32

Tietenkin piristää jos koneen hengittävyys paranee, mutta putkistoa muuttaessa ei varmaan suuttimien vaihto ole tarpeen, kun seossuhde ei muutu :S

Siitä putken veistämisestä, että tarvitseeko minkälaisia työkaluja, kuin rälläkkää, hitsin ja putkea? Löytyyköhän putken tekemiseen mitään hyvää (kuvallista) ohjetta, jos vaikka joskus kokeilisinkin tehdä "teharin" :D

E: Onko tällaisen kaasuttimellisen nelarin säätöihin saaminen miten haastavaa jos vaihtaisi putkiston ja ilmasuodattimen, vaatiiko jo jonkistasoista osaamista ja/tai rahaa? Missä hintaluokassa liikkuu kunnolliset vapaavirtaussuodattimet (?)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

21.8.2011 20:46

Night Crawler kirjoitti:Tietenkin piristää jos koneen hengittävyys paranee, mutta putkistoa muuttaessa ei varmaan suuttimien vaihto ole tarpeen, kun seossuhde ei muutu :S


Riippuu putkesta, jos tilalle vaihdetaan vapaammin virtaava putkisto niin seokset menee laihalle ja seokset joutuu säätää uudestaan. Kaasaripelissä isompaa suutinta ja ruiskussa ohjelmointia. Aika usein porukat tekee modauksia ilmansuodatinkoteloon ja putkistoon että kone hengittäisi paremmin, sitten ihmetellään kun mikään ei muuttunutkaan koska konetta ei säädetty uudestaan. Aina kun parannetaan moottorin hengitystä niin seokset pitää tarkistaa ja säätää.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

22.8.2011 18:20

Onk jollai kokemust 4-tahti hussest misä on 183cc pannu? Kiihtyykö hyvin? Ajattattelin ite ostaa 183cc pytyn, isomman kaasarin, viritysnokka-akselin ja teharin jos ostan 4-tahdin, luulisko noil lähtee hyvin?? JA muita viritys vinkkejä kiitos ;) Jos tollasest nelarist ei saa yli 20kW irti ni ostan 2t:n, mut kertokaa mielipiteenne...

Re: 4-t tekniikka ja viritys

22.8.2011 18:41

^^HUSQU^^ kirjoitti:Onk jollai kokemust 4-tahti hussest misä on 183cc pannu? Kiihtyykö hyvin? Ajattattelin ite ostaa 183cc pytyn, isomman kaasarin, viritysnokka-akselin ja teharin jos ostan 4-tahdin, luulisko noil lähtee hyvin?? JA muita viritys vinkkejä kiitos ;) Jos tollasest nelarist ei saa yli 20kW irti ni ostan 2t:n, mut kertokaa mielipiteenne...


Tottakai jos vaa rahaa löytyy nii isket noi kiinni ja käyt säädättää ruiskun jossaki.

Kyl tol setil varmaa 22-25hp+ lähtee ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

22.8.2011 20:54

^^HUSQU^^ kirjoitti:Onk jollai kokemust 4-tahti hussest misä on 183cc pannu? Kiihtyykö hyvin? Ajattattelin ite ostaa 183cc pytyn, isomman kaasarin, viritysnokka-akselin ja teharin jos ostan 4-tahdin, luulisko noil lähtee hyvin?? JA muita viritys vinkkejä kiitos ;) Jos tollasest nelarist ei saa yli 20kW irti ni ostan 2t:n, mut kertokaa mielipiteenne...

Et saa siitä yli 20kw...

Re: 4-t tekniikka ja viritys

22.8.2011 23:07

Onko jotain ideaa miten saa viritettyä vielä enemmän ( ei oo rahasta kiinni)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

23.8.2011 1:16

^^HUSQU^^ kirjoitti:Onko jotain ideaa miten saa viritettyä vielä enemmän ( ei oo rahasta kiinni)


http://www.autowiki.fi/index.php/Mootto ... C3%A4minen

Re: 4-t tekniikka ja viritys

23.8.2011 16:25

^^HUSQU^^ kirjoitti:Onko jotain ideaa miten saa viritettyä vielä enemmän ( ei oo rahasta kiinni)


Herää vaan kysymys miksi? Koska rahasta ei ole kiinni niin viet pyörän moottorivelholle talven pimeinä kuukausina ja sanot että ruutia pitää saada niin paljon kun mahdollista. Keväällä haet moton pois velholta ja 2000-3000€ vaihtaa omistajaa ja sulla on alla pyörä missä on ehkä enemmän heppoja kun vakiossa :D

Jos päälimmäisenä on saada paljon tehoa alle niin kannattaa suosiolla kääntyä 2T piikin puolelle. Noissa nelariessa tulee viriaste vastaan aika nopeasti ja tämän hetken nettitiedon valossa niistä saa otettua ulos maksimissaan noin 25 heposta.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

23.8.2011 17:52

Mist hemmetist saan tietää mitkä putket ja änkät o yhteen sopivii ? ja sit viel yhteen sopivii mun Hyosunginkaa.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

23.8.2011 19:10

Kysyn viel 4t Hussen myyjältä, että saako isompaa pyttyä kuin tuo 183 tai kestääkö kone edes sitä. 4t Hussen halusin hyvän äänen takia ja muutenkin 4t:n takia ja luulin, että noilla vireillä pääsee edes lähelle tt 2t tehoja... Luulen, että seuraavana kesänä on sitten 2t Husse alla ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

23.8.2011 19:20

Joo, ei noista 4T piikeistä mahdottomia saa irti, ei lähellekkään sitä mitä 2T koneista revitellään ;)