Kyllä sen verran tiedän, että tuo 1986 vm 300D ei todellakaan mikään raketti ole. Ja toisinaan ei kannata vertaa crossipyörää perheautoon, koska niillä ei ole mitään yhteistä. Ja ei uudessakaan esim jossain 320cdi mersussakaan kovin korkeat litratehot ole, eikä sitä ole tehty mahdollisimman kevyeksi ja nopeasti reagoivaksi. Koneen ei tarvi kiertää 12 000 rpm, eikä sitä jatkuvasti vinguteta. Eli osat voidaan mitoittaa käytön mukaan ja siksi ne kestää. Ja sitäpaitsi autossa on vähän muitakin toimintoja suojaamassa moottoria ja takaamassa pitkän iän.
Jos litratehoista puhutaan niin UUDESSA E 350 CDI mersussa on noin 87 hv/litra. (2987cc V6, 261 hv)
KTM SX 125 noin 320hv/litra. (124,9cc, 40 hv, 11000 rpm)
Ja vertailun vuoksi 2006 Toyota RVX-06 F1 moottorissa noin 308hv/litra. (2400cc V8, 740 hv, 19000 rpm)
Voisithan sinä ottaa huomioon myös esim. tuon katulaiskan nelitahtisen moottorin tavallisen käyttönopeuden. Ei sillä yleensä ajeta 2200 rpm paikkeilla. Auton männistä näkee selvästi että eivät ole koviin käyttönopeuksiin tehty, koska autolla ei näillä kierroksilla ajeta. Niissä on paljon materiaalia ja ovat painavia, mikä tarkoittaa että ne myös kestävät pitkään. Ja jos verrataan taas litratehoja niin esim vakio 11kW A1 nelaripiikki tuottaa 120hv/litra, ja tämänkin tehon varmaan 9000-10000 rpm paikkeilla, mikä on litratehona tuplasti enemmän kuin perusauton 2 litran moottorin 120hv (60hv/litra) myös kierroksien olleessa melkein tuplasti korkeammat.
Mutta kuin totesin on täysin mahdotonta ja turhaa verrata moottoripyörän pientä moottoria auton isoon moottoriin koska niillä on sekä käyttötarkoituksessa että osien mitoituksessa niin suuria eroja.
En usko että sylinterien määrällä olisi suoraan ratkaisevaa vaikutusta männän kestoon. Onhan se rasitus mäntää kohden tottakai pienempi kun 1 männän työtä tekee esim. 4 mäntää. Mutta kuitenkin se mäntä liikkuu samaa vauhtia siellä. Saattaa se vähän vaikuttaa, mutta uskon sen vaikuttavan enemmän esim. laakereiden kestoon kun saadaan tasaisempi rasitus esim kampiakselille. Mutta se riippuu taas siitä miten monisylinterisyyden toteuttaa..
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä jossain.