Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
29.5.2009 16:32
atreezy2122 kirjoitti:Voinko ja miten lyhennän ketjujani? En tiedä niiden tyypistä mitään, voin vastailla jos joku ensin kertoo mistä katson sen, ainoa mitä tiedän on että niissä on ketjulukko millä ne siis voi avata ja sulkea halutessaan
no voe helvetti, silmät käteen....
30.5.2009 13:43
JoJotin kirjoitti:Öö, olen hiukan kokematon tässä, ja tämä voikin olla hiukan höntti kysymys. Voiko ne ketjut lyhentää näin:
1. Ensin mitataan kuinka pitkät ketjut tarvitaan
2. Ketjun "lenkit" toisissaan pitävä tappi työnnetään ulos. Tai siis kaksi vierekkäistä tappia, jotta ketjun "uloin" osa putoaa pois.
3. Sama juttu vähän edemmäs, eiväthän ne ketjut muuten lyhene.
4. Nyt on kaksi ketjun "sisintä" osaa vastakkain
5. Ketjun päät liitetään yhteen ketjulukolla.
Ja koko homma voitas allekirjoittaa kysymysmerkein, nyt kaipaiskin vähän henkistä tukea ja neuvoja ketjun vaihtoon
Tuohon ketjun katkaisuun taitaa työkaluja ollakkin, mutta tarviiko niitä myös tuon ketjulukon kanssa? Tänks jos joku vaivautuu vastaamaan
Luin myös tuon Rasvasiepon viestin, kuulostaa kieltämättä yksinkertaisemmalta mutta onko totta että kestäisi paremmin ketjulukkoa käyttäen? Tästäkään en ole varma mutta muistelen joskus niin lukeneeni
Miten toi tappi työnnetään ulos, tarviiko siihen jonkun laitteen, esim polkupyörässä on sellanen laite?
30.5.2009 16:34
atreezy2122 kirjoitti:JoJotin kirjoitti:Öö, olen hiukan kokematon tässä, ja tämä voikin olla hiukan höntti kysymys. Voiko ne ketjut lyhentää näin:
1. Ensin mitataan kuinka pitkät ketjut tarvitaan
2. Ketjun "lenkit" toisissaan pitävä tappi työnnetään ulos. Tai siis kaksi vierekkäistä tappia, jotta ketjun "uloin" osa putoaa pois.
3. Sama juttu vähän edemmäs, eiväthän ne ketjut muuten lyhene.
4. Nyt on kaksi ketjun "sisintä" osaa vastakkain
5. Ketjun päät liitetään yhteen ketjulukolla.
Ja koko homma voitas allekirjoittaa kysymysmerkein, nyt kaipaiskin vähän henkistä tukea ja neuvoja ketjun vaihtoon
Tuohon ketjun katkaisuun taitaa työkaluja ollakkin, mutta tarviiko niitä myös tuon ketjulukon kanssa? Tänks jos joku vaivautuu vastaamaan
Luin myös tuon Rasvasiepon viestin, kuulostaa kieltämättä yksinkertaisemmalta mutta onko totta että kestäisi paremmin ketjulukkoa käyttäen? Tästäkään en ole varma mutta muistelen joskus niin lukeneeni
Miten toi tappi työnnetään ulos, tarviiko siihen jonkun laitteen, esim polkupyörässä on sellanen laite?
Lyömällä vasaralla ja pistepuikolla siihen tappiin vaikkapa ruuvipenkissä. Jos ei tunnu irtoovan pelkästään lyömällä, niin hio se tapin pää pois.
1.6.2009 22:47
Lyömällä vasaralla ja pistepuikolla siihen tappiin vaikkapa ruuvipenkissä. Jos ei tunnu irtoovan pelkästään lyömällä, niin hio se tapin pää pois.
Kiitti, tosta oli hyvin apua! Onnistu mainiosti, ellei sit lähipäivinä lennä ulos noi
6.6.2009 4:50
Noniin mistä perkeleestä niitä RK:n värillisiä tunink ketjuja saapi, suomesta.
6.6.2009 14:14
ainaki stormil myydää RK:n ketjui
7.6.2009 15:03
atreezy2122 kirjoitti:Lyömällä vasaralla ja pistepuikolla siihen tappiin vaikkapa ruuvipenkissä. Jos ei tunnu irtoovan pelkästään lyömällä, niin hio se tapin pää pois.
Kiitti, tosta oli hyvin apua! Onnistu mainiosti, ellei sit lähipäivinä lennä ulos noi
Ha ha
Ei mut joo, kiitti kiitti
8.6.2009 13:02
Kokemuksia RK:n ketjuista?
http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... 20MXZ4-116 Esimerkiksi noista. Kannattaako ostaa
8.6.2009 19:26
no onhan RK ainaki erittäin laadukas merkki et luulis noitten olevan ihan jees ketjut
10.6.2009 1:35
Oma mielipide on, ettei kannata o- tai x-renkaattomia ostaa muuhun kuin heti myytävään pyörään, koska tiivisterenkaalliset hakkaa käyttömukavuudessa ja kestoiässä kevyesti tavalliset "vahvistetut" crossiketjut. Ite ostin X-renkaalliset ja ero entisiin normaaleihin ("vahvistettuihin") crossiketjuihin oli huomattava. Ekan kerran tein tarkistuskiristyksen ketjuille joskus 200km jälkeen vaihdosta, mut seuraava kiristys venyki sit sinne 2000km paikkeille muistaakseni. X-rengasketjuilla oli hintaa Stormilla kaks vuotta sitten n. 85e (rattaat siis erikseen), joten hintakaan ei ole paha suhteessa normaaleihin. Normaaleilla ketjuilla olis tuossa parissa tonnissa saanu kiristää luultavasti neljä-viis kertaa...
En siis noista ylemmistä osaa sanoa, että millaiset ovat, mutta kannattais ehkä vielä varmistaa ennen ostamista, että tulee varmasti hyvät.
10.6.2009 19:45
Mihin pitäisi kiinnittää huomiota, kun välityksiä vaihtaa. Pitääkö olla tietylle ketjulle, jotkut tietyt rattaat? Ekaa kertaa ketjuja ja rattaita ostamassa, joten vähän ummikko näissä asioissa. Välityksiäkin pitäisi vähän pidentää, kun olis tarkoitus tt:ksi laittaa, joten onko siihen jotain sääntöjä, että hampaat ja ketjut osuvat kohdalleen, vai onko ihan sama moni piikkiset rattaat laittaa?
10.6.2009 21:03
Ketjuja ja rattaita ostaessa ei tarvitse tietään juuri muuta kuin ketjujen ja rattaiden "jako". Aika yleinen on 420, mutta on noita toki muitakin. Kun jako on ketjuissa ja rattaissa sama, ne osuvat kohdalleen jetsulleen. Lisäksi ketjujen pituus, eli lenkkimäärä, vaihtelee. Varmin tapa on laskea vanhojen ketjujen pituus ja ostaa sopivimman mittainen ketju. Jos takarattaan kokoa isontaa radikaalisti tai ei muuten vain ole varma, voi ostaa pitemmän ketjut ja sitten katkaista ne. Eipä jää pituudesta kiinni
Sitten jää enää valittavaksi, sijoittaako perusketjuihin vai satsaako vahvistettuihin tai muuten korkeampilaatuisempiin(ja kalliinpiin) ketjuihin. Kanttii kuitenkin muistaa, ettei paremmistakaan ketjuista ole paljoa iloa jos rattaat ovatkin sitten heikommasta päästä(lue: Pehmeitä). Eli jos nyt maksaa muutaman euron lisää loppupeleissä säästää.
Pistin loppuun linkkiä JT rattaiden spekseistä ratastuksen tiimoilta, siinä ja Allrightin ratas-katalogissa lukemista aamuyöhön asti
http://www.jtsprockets.com/fileadmin/fi ... rratio.pdf
6.7.2009 0:29
Kaverin tarttis tietää, et mahtaaks Yamaha XT:hen löytyä 520 ketjujaolla olevaa takaratasta? Tai jonkun muun merkkistä ratasta mikä sopisi. Meinaa jamahan vanteet on eri pyörässä.
6.7.2009 18:55
Tilasin pyörään nämä ketjut:
http://www.mpt.fi/index.php?ukey=produc ... ctID=25806jotka olivat liian lyhyet, mitta jäi n. 10 senttiä lyhyeksi.
Olisivatko nämä ketjut siis sopivat
http://www.mpt.fi/index.php?productID=36387 ?
Vissiin tyhmä kysymys muttei huvittais tehdä samaa virhettä kahdesti...
6.7.2009 19:36
On ketjuilla hintaa
Mulla näsärissä rattaat aika huonossa kunnossa ku rahisee silleen kivasti. Kuinka kauan noilla uskaltaa/kannattaa/viittii ajaa ettei jätä tielle vaikka hampaan hajoamisen takia?