Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

24.4.2007 19:48

Sakko kirjoitti:Paljonkas kemmujen laakereiden pitäisi kestää ennenku ne pitää vaihtaa? Eikös se yleensä ole joku 20-30tkm kun niitä vaihdellaan? Entäs paljon tulee maksamaan koko koneen laakereiden vaihto? Kuhan nyt jonkun hinta-arvion heitätte. kiitos

jos ite vaihdat niin maksaa laakereiden ja tiivisteiden hinnan.. mutta jos liikkeeseen viet niin maksaa 1000¤+++ ja aikaa kuluu paljon

24.4.2007 19:48

Sakko kirjoitti:Paljonkas kemmujen laakereiden pitäisi kestää ennenku ne pitää vaihtaa? Eikös se yleensä ole joku 20-30tkm kun niitä vaihdellaan? Entäs paljon tulee maksamaan koko koneen laakereiden vaihto? Kuhan nyt jonkun hinta-arvion heitätte. kiitos

Laakereiden suositusvaihtoväli riippuu tosi paljon pyörästä ja sen käytöstä. Esimerkiks mulla on ajettu jo 40 tonnia ilman laakereiden vaihtoa ja vieläkin rullaa hyvin; jollain kotarilla ne vaihtovälit on tosi paljon lyhyemmät.

25.4.2007 2:02

Kertokaas viisammat että voinko tarkastaa männän renkaat ja pytyn kunnon ilman moottorin irroitusta?

25.4.2007 8:13

z3ro kirjoitti:Kertokaas viisammat että voinko tarkastaa männän renkaat ja pytyn kunnon ilman moottorin irroitusta?


ottamalla pytyn irti..?

25.4.2007 17:56

Viljo|| kirjoitti:
z3ro kirjoitti:Kertokaas viisammat että voinko tarkastaa männän renkaat ja pytyn kunnon ilman moottorin irroitusta?


ottamalla pytyn irti..?

Riittäkö pelkkä pytyn kansi vai koko pytty? onko vaikeaa ottaa koko pytty irti?

25.4.2007 18:10

z3ro kirjoitti:
Viljo|| kirjoitti:
z3ro kirjoitti:Kertokaas viisammat että voinko tarkastaa männän renkaat ja pytyn kunnon ilman moottorin irroitusta?


ottamalla pytyn irti..?

Riittäkö pelkkä pytyn kansi vai koko pytty? onko vaikeaa ottaa koko pytty irti?

Pytty pitää ottaa pois. Ja se pyttyhän lähtee siitä nostamalla yleensä ku kansiki jo irti. Ei oo vaikee homma.

25.4.2007 18:33

ja jos jtn tarkistusta suoritat niin ei edes kannata repiä sitä kantta irti pystystä= tiivisteet säästyy

25.4.2007 18:57

Akekli kirjoitti:ja jos jtn tarkistusta suoritat niin ei edes kannata repiä sitä kantta irti pystystä= tiivisteet säästyy

Onko pytyn irti ottaminen vaikeeta? mulla on nyt katteet, tankki ja syyläri irti miten saan pytyn pois? vaikea homma?

25.4.2007 19:04

Ei pitäs olla vaikee homma :D,letkut ja mutterit irti ja nostat sen pois. jos ei mahu tulemaan ni sit otat viel kannen erikseen pois ni sit ainaki pitäs mahtuu, vaik jos sul on tankkiki irti ni kyl luulis mahtuvan. Putsaa se koko kone vaan ensin kunnolla ja varo ettei tipu paskaa tai muuta ylimäärästä sinne koneen sisään.

25.4.2007 20:36

Noitte laakereitte kuristamisesta...semmonen kylmäspray (joku joka jäädyttää -40c) ni laitat laakerin minigrip pussiin ja sitä reilusti perään..kyllä kylmenee ja loksahtaa hyvi paikoillee varsinki jos vielä lämmittää lohkoa... Ja jos sattuu hiilihappojäätä olee käsissä niin se on aika kovaa kamaa tommosis...

25.4.2007 21:53

teme2229 kirjoitti:Noitte laakereitte kuristamisesta...semmonen kylmäspray (joku joka jäädyttää -40c) ni laitat laakerin minigrip pussiin ja sitä reilusti perään..kyllä kylmenee ja loksahtaa hyvi paikoillee varsinki jos vielä lämmittää lohkoa... Ja jos sattuu hiilihappojäätä olee käsissä niin se on aika kovaa kamaa tommosis...


Kyllä se lämmittäminen on tärkeämpää koska sillä saadaan helposti parin sadan asteen lämpötilaero (vrt. jäähdytyksen 20-40°C). Tokihan se jäähdytys vielä lisää lämpötilaeroa ja sitä kannattaa myös käyttää niin loksahtaa laakerit helposti pohjaan asti.

25.4.2007 22:02

Nii..ja jos lähellä on toisia laakereita ni ne voi ottaa lämpöä ja mennä pilalle...kokemusta on. Sen takii jäädyttäminen paljo luotettavampaa.

26.4.2007 17:01

Tuli talven aikana rempattua näsän kone kokonaan. Eli kaikki laakerit, tiivisteet ja stefat vaihoin. Petilaakerit rahisi jo aika uhkaavasti ja oli väljää, vaikka oli kilometrejä tullut noin 28tkm. Laakerit saa hyvin paikalleen lyömällä laakerin ulkokehän kokosella putkella laakeria riittävän suurella lekalla. Ja ainakin näsään meni ilman lohkon lämmittelyjä. Kytkinkruunun ja tasapainoakselin päissä oli ihmeelliset mutterit joihin jouduin tekemään itse avaimen, mutta muuten homma meni hyvin.

26.4.2007 17:37

Läpä kirjoitti:Laakerit saa hyvin paikalleen lyömällä laakerin ulkokehän kokosella putkella laakeria riittävän suurella lekalla.

Saman tein omaani ohjauslaakerien kanssa. Otin sopivan kokosen kappaleen, jolla naputtelin ensin ulkokehän laakerin t-palan tasoon ja sit otin holkin, joka sopi ulkokehän mittoihin ja naputtelin sillä loppuun. Hyvin napsahtivat paikoilleen. :) Laakerin sisäkehälle en tietenkään menny lyömään millään, se tosin meniki paikalleen ongelmitta. Ja siihen laakerin kaarevalle pinnallekaan ei sais koskaan lyödä millään...

26.4.2007 22:16

z3ro kirjoitti:
Akekli kirjoitti:ja jos jtn tarkistusta suoritat niin ei edes kannata repiä sitä kantta irti pystystä= tiivisteet säästyy

Onko pytyn irti ottaminen vaikeeta? mulla on nyt katteet, tankki ja syyläri irti miten saan pytyn pois? vaikea homma?


No kyl pakoaukost pitäs nähä ees suunnillee minkä näköin mäntä on. Jos ei nii pytty irti.