Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Valoista (xenon)...

3.9.2011 11:22

onkos noissa pitkätki samassa ---> http://www.jussinmaki.net/cobra-xenonmu ... p-839.html ja eikö noi mene tähän maskiin > http://www.mc-scatter.com/valomaski-tup ... 29384.html ja tulevat aprilia ärässsään

Re: Valoista (xenon)...

3.9.2011 12:48

^^jaani^^ kirjoitti:onkos noissa pitkätki samassa ---> http://www.jussinmaki.net/cobra-xenonmu ... p-839.html ja eikö noi mene tähän maskiin > http://www.mc-scatter.com/valomaski-tup ... 29384.html ja tulevat aprilia ärässsään

Jos pitkät ja lyhyet haluat niin sun pitää valita tuosta polttimoksi Bi-xenon, joka maksaa 30€ enemmän.

Re: Valoista (xenon)...

4.9.2011 20:36

-Tere! Mulla on 2010vm honda cbr 125 ja ois tarkotuksena vaihtaa siihe xenonit, siis molemmat pitkät sekä lyhyet. Eli saakohan jostain sellasen setin että siinä tulis kaikki tarvittavat sälät ja tarvikkeet mitä tarvii niiden laittoon? :) Kyllähänmää oon tuolta xenonkaupasta nuita katellu mutta ei tietoa millane sen pitäs sitte olla :roll:-

Re: Valoista (xenon)...

9.9.2011 22:41

Galtsus ois kuvaa Mitosta xenoneil! Hyvi näkee! 8)

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 16:36

Moro. Elikkäs pistin tässä Yamaha dt50 xenon valot ja noin 15-20 minuutin ajon jälkeen valo sammuu. Sammuminen johtuu luultavasti virran loppumisesta, koska xenonit on asennettu suoraan akusta ja akulle tuleva virta ei jaksa pitää valoja päällä. Elikkäs miten sais lisää virtaa valoihin. Pystyykö esim: vanhojen ajovalojen virtaa muuttamaan tasavirraksi ja liittämään sitten xenoneihin lisävirraks tai jotenkin saada akku latautumaan nopeammin?

KIITOS VASTAUKSISTA

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 17:19

tatuzki kirjoitti:Moro. Elikkäs pistin tässä Yamaha dt50 xenon valot ja noin 15-20 minuutin ajon jälkeen valo sammuu. Sammuminen johtuu luultavasti virran loppumisesta, koska xenonit on asennettu suoraan akusta ja akulle tuleva virta ei jaksa pitää valoja päällä. Elikkäs miten sais lisää virtaa valoihin. Pystyykö esim: vanhojen ajovalojen virtaa muuttamaan tasavirraksi ja liittämään sitten xenoneihin lisävirraks tai jotenkin saada akku latautumaan nopeammin?

KIITOS VASTAUKSISTA

Tuskin johtuu akun virrasta tai jänitteestä koska jos akku on ennen 35w ajovaloa polttanut niin kyllä se 35w xenoniakin polttaa.

Jos jännite laskee liian alhaiseksi niin xenon alkaa ensin vilkkumaan ja sitten sammuu.

Siis sammuuko se vaikka pyörä on käynnissä? Jos sammuu niin ballasti on todennäköisesti rikki. Pyörä sammuksissa varmasti sammuu aika nopeaan.

Tuo ajovalohomma ei onnistu järkevästi.

Jos yleismittari löytyy niin katso laskeeko jännite alle 12V sammumisvaiheessa.

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 17:44

Mites ku näkyy olevan 100W xenonia markkinoilla. Mahtaako esim. hussen umpio sulaa? Ja saakohan akulta riittävää tehoa tuohon :D

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 18:03

jjerE__ kirjoitti:Mites ku näkyy olevan 100W xenonia markkinoilla. Mahtaako esim. hussen umpio sulaa? Ja saakohan akulta riittävää tehoa tuohon :D

Jotenkin tuntuu olevan yleinen käsitys että xenonit käy kuumana. Se on väärin. Umpio ei varmasti sula, mutta voi olla että tyhjäkäynnillä laturi ei anna tarpeeksi virtaa, joten jonkun ajan päästä alkaa räpsiä se valo, joka ei tee hyvää ballastille.

Nyt olisi taas xenon sarjoja myynnissä ;) H3, H7 ja H4

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 18:44

_Sylin_teri_ kirjoitti:Jotenkin tuntuu olevan yleinen käsitys että xenonit käy kuumana. Se on väärin. Umpio ei varmasti sula, mutta voi olla että tyhjäkäynnillä laturi ei anna tarpeeksi virtaa, joten jonkun ajan päästä alkaa räpsiä se valo, joka ei tee hyvää ballastille.

Siis tiesin että xenonit eivät lämpene yhtä paljoa kuin esim.halogeenit, mutta tuo 100W alkaa olla jo suht paljon :) Mutta sitten kelasin että kestäähän umpiot yleisesti 55W halogeenin niin miksei myös 100W xenonin. Saako tuota räpsimistä korjattua jollakin :eek:

Edit: Niin no tällä hetkellä 2 kpl 55W halogeenejä =110W? kiinni ja tyhjäkäynnillä valo todella himmeä, mutta sitten täyskaasulla kirkas ku mikä, joten? :roll:
Viimeksi muokannut jjerE__ päivämäärä 14.9.2011 18:56, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 18:49

Tul jere muute mielee, en muistanu fb:ssä sanoa, että toi sun vehkees laturi ei varmaa jaksa pyörittää tota 100w halogenia, roxi vetää kyllä 55w iha ok, mut 100w on iha liikaa :| Ainaki enskamopois on 85w sähköt, muistaakseni nois samaverra/vähemmä.


Meillä on tommone villimpi idea kuiduttaa roxin keulalle huskin umpio med xenon, varmaa ainut maailmassa :lol:

Itellähä on nassessa tollane 100w halogen 7" umpiossa, helvetin hyvi näkyy etee, kuumana käypi ku pitää paikallaa, mitä kädel kokeilee, mut sellasis tilanteis muutenki järkevää käyttää lyhviä.

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 19:12

jjerE__ kirjoitti: Mutta sitten kelasin että kestäähän umpiot yleisesti 55W halogeenin niin miksei myös 100W xenonin. Saako tuota räpsimistä korjattua jollakin :eek:

Edit: Niin no tällä hetkellä 2 kpl 55W halogeenejä =110W? kiinni ja tyhjäkäynnillä valo todella himmeä, mutta sitten täyskaasulla kirkas ku mikä, joten? :roll:


Jos laturi on alle 100w niin ei misään nimessä niitä kiinni. Räpsyminen tulee siitä että akun jännite menee alle xenonin minimijännitteen. Valo vilkkuu jonkin aikaa ja sammuu.

Jos laturi on yli 100w niin mikä ettei. Tuskin niin pitkään on tyhjäkäynnillä että jännite tippuisi alle 12v. Kai sulla sitten on lyhyet siinä? :D Meinaan 8000lm silmään pimeällä ei ole kivaa. Kannattaa mitata noiden nykyisten 110w valojen kanssa akun jännite tyhjäkäynnillä. Jos on alle 12v niin turha unelmoida 100w xenonista. Osta vaan 55w xenon. Sillä jo näkee lähes yhtä hyvin kuin autojen valoilla jos on hyvä umpio.

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 19:30

Ei virallisesti olisi lyhyitä, vaan parkkipolttimo ''lyhyenä.''
Joop mitataanpa joku pv tuo jännite, eli yleismittari akkuun kiinni tyhjäkäynnillä? :lol:

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 19:49

jjerE__ kirjoitti:Ei virallisesti olisi lyhyitä, vaan parkkipolttimo ''lyhyenä.''
Joop mitataanpa joku pv tuo jännite, eli yleismittari akkuun kiinni tyhjäkäynnillä? :lol:

Jep, ja samalla 100w valoja palamaan ja anna olla minuutti.

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 20:05

_Sylin_teri_ kirjoitti:
tatuzki kirjoitti:Moro. Elikkäs pistin tässä Yamaha dt50 xenon valot ja noin 15-20 minuutin ajon jälkeen valo sammuu. Sammuminen johtuu luultavasti virran loppumisesta, koska xenonit on asennettu suoraan akusta ja akulle tuleva virta ei jaksa pitää valoja päällä. Elikkäs miten sais lisää virtaa valoihin. Pystyykö esim: vanhojen ajovalojen virtaa muuttamaan tasavirraksi ja liittämään sitten xenoneihin lisävirraks tai jotenkin saada akku latautumaan nopeammin?

KIITOS VASTAUKSISTA

Tuskin johtuu akun virrasta tai jänitteestä koska jos akku on ennen 35w ajovaloa polttanut niin kyllä se 35w xenoniakin polttaa.

Jos jännite laskee liian alhaiseksi niin xenon alkaa ensin vilkkumaan ja sitten sammuu.

Siis sammuuko se vaikka pyörä on käynnissä? Jos sammuu niin ballasti on todennäköisesti rikki. Pyörä sammuksissa varmasti sammuu aika nopeaan.

Tuo ajovalohomma ei onnistu järkevästi.

Jos yleismittari löytyy niin katso laskeeko jännite alle 12V sammumisvaiheessa.


Eli DT:ssähän ei pala ajovalot ennen kuin mopo on käynnissä. Eli eikös sillon virta tuu suoraan magneetolta eikä akusta.

Re: Valoista (xenon)...

14.9.2011 20:44

_Sylin_teri_ kirjoitti:
jjerE__ kirjoitti:Ei virallisesti olisi lyhyitä, vaan parkkipolttimo ''lyhyenä.''
Joop mitataanpa joku pv tuo jännite, eli yleismittari akkuun kiinni tyhjäkäynnillä? :lol:

Jep, ja samalla 100w valoja palamaan ja anna olla minuutti.

jep, katotaan tuota. Olisiko 75W xenonilla samaa ongelmaa kun tuolla 100W?