Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

13.4.2011 14:33

Onks muilla ollu sellast ettei jaksa noi xenonit palaa pienil kierroksil ja sit ne sammuu ajossaki jos tulee johki risteykseen kytkin pohjas ja kierrokset laskee. Onkohan se iha akusta kiinni vai onko laturissa vikaa?

13.4.2011 16:44

Multiviri kirjoitti:Nyt saatoin tajuta mitä tarkoitat tuolla, mutta eikö se toimisi jos on kaksinapainen rele ja virta tulisi releelle akulta, ohjausvirta pitkien johdosta? Kyllä sitä lukiossakin oppii kaikenlaista kivaa ja hyödyllistä sähköstä ja siitä miten se virta siellä piirissä kulkee ja mitä lakeja se noudattaa sarjaan- ja rinnankytkennöissä ;)

Toimisi oikein juuri noin kun sanoit eli rinnankytkentänä. Toinen napa pitäisi vaan laittaa suoraan maihin, eikä tuohon valojohtoon.

18.4.2011 0:24

En löytänyt mopopuolelta tällaista topiccia, mutta kuitenkin, toimiiko xenonit (35W) Derbissä? Syttyi ainakin yhdistäessä akkuun. Eli riittääkö tuo vakio, oiskohan se 5Ah akku, vai tarviiko isompaa tilalle? Käyttäisin xenoneita vain iltaisin pimeällä, päivävalona olis ihan perus halogen-spotti
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2640_n.jpg

Lueskelin muutama kymmentä sivua xenoneista; saako derbiin jännitteensäädintä tms. mikä antaa akulle isomman latausvirran? Vai miten akulle saa isompaa latausvirtaa? Mistä saa tasasuuntimen jonka voi laittaa etuvalon johtoihin = tasavirtaa jonka voi laittaa xenoneille.

18.4.2011 9:16

Hepex kirjoitti:En löytänyt mopopuolelta tällaista topiccia, mutta kuitenkin, toimiiko xenonit (35W) Derbissä? Syttyi ainakin yhdistäessä akkuun. Eli riittääkö tuo vakio, oiskohan se 5Ah akku, vai tarviiko isompaa tilalle? Käyttäisin xenoneita vain iltaisin pimeällä, päivävalona olis ihan perus halogen-spotti
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2640_n.jpg

Lueskelin muutama kymmentä sivua xenoneista; saako derbiin jännitteensäädintä tms. mikä antaa akulle isomman latausvirran? Vai miten akulle saa isompaa latausvirtaa? Mistä saa tasasuuntimen jonka voi laittaa etuvalon johtoihin = tasavirtaa jonka voi laittaa xenoneille.

Kyllähän se toimii jos vain akun latausvirta riittää. Ja varmasti riittääki kun eikös derbeissä laturi ollut 85W? Xenonit kannattaa aina vetää suoraan akulta releen kautta niin että rele saa virran vakio valojohdoila ja xenon vedetään releen koskettimien kautta suoraan akulta. Tosin ei taida rele toimia vaihtovirralla, mitä euvalolle tulee :s Tuo sen takia koska sähköt voivat seota. Kokemusta on.

18.4.2011 12:08

Ajattelin vetää niinkin yksinkertaisesti kun suojatut johdot akulta keulalle ja katkasija+rele väliin esim tankoon. Valoille tosiaan tulee vaihtovirtaa ja se tarvisi tasamuuntimen. Onko mahdollista laittaa valoilta tasamuuntimella virtaa xenonille mutta ottaa akulta sytytys, eli vetää haaraliittimellä xenonilta johdot sekä akulle että tasavirralle, toimiiko? Kuva havainnollistamaan.. http://aijaa.com/v.php?i=009277904675.png

Jos kaavio on väärin niin pistäkää joku täysin selkeä ja mahdollisimman yksinkertainen kytkentäkaavio, tarvikkeita tällähetkellä 4Ah akku + Ducatin 85W sähköt sekä 35W HID-poltin ja ballasti-setti.

Tuo monimutkaisuus sen takia ettei akku käsittääkseni riitä ylläpitämään jatkuvaa valotehoa vaan tyyliin 1-2h päästä rupee vilkkumaan ja sammuilemaan. Eli käytännössä selostukseni tarkoittaa sitä että xenonille otettaisiin virtaa SEKÄ akulta että tasavirtaa valoilta, jossa kuitenkin taitaa vaihdella se teho kaasun mukaan, en tiedä laskeeko jännite, uskoisin sen pysyvän 12V kaikenaikaa
Viimeksi muokannut Hepex päivämäärä 18.4.2011 17:50, muokattu yhteensä 1 kerran

18.4.2011 13:34

^^ Jos oikein ymmärsin mitä haet, niin periaatteessa on, en ole täysin varma tuosta pystyykö tasasuunnattu vaihtojännite pitämään xenonit päällä. miksi haluat noin monimutkaisen kytkennän? eikö olisi helpompaa ottaa valokytkimelle akulta tulovirta? en saanut laittamaasi kuvaa puhelimella auki, mutta katson uudestaan kun kotia pääse.

E: Teoriassa se voisi toimia, kokeile?

Re: Valoista (xenon)...

21.4.2011 23:08

Yleensähän valoille tulee samanlaista virtaa mitä akulle, niissä pyörissä missä akku on. Eli kaikki tulee laturilta jännitteensäätimen läpi tasajännitteenä käyttösovelluksiin. Tämä vaihtelee = tyhjäkäynnillä hiukan vajaa akun jännite tai vähän reilu, riippuu pyörästä (sytytykseen kuluva virta alentaa napajännitettä) ja sitten kun kierrosta rupeaa olemaan jokunen tuhat niin jännite nousee sinne 13,8-14,4 välille karkeasti jolla lataakin jo akkua. Se johtuu laturin mitoituksesta, kompromisseja pitää tehdä. Siitä johtuu valon kirkastuminen kierroksilla.

Re:

22.4.2011 10:21

Hepex kirjoitti:Ajattelin vetää niinkin yksinkertaisesti kun suojatut johdot akulta keulalle ja katkasija+rele väliin esim tankoon. Valoille tosiaan tulee vaihtovirtaa ja se tarvisi tasamuuntimen. Onko mahdollista laittaa valoilta tasamuuntimella virtaa xenonille mutta ottaa akulta sytytys, eli vetää haaraliittimellä xenonilta johdot sekä akulle että tasavirralle, toimiiko? Kuva havainnollistamaan.. http://aijaa.com/v.php?i=009277904675.png

Jos kaavio on väärin niin pistäkää joku täysin selkeä ja mahdollisimman yksinkertainen kytkentäkaavio, tarvikkeita tällähetkellä 4Ah akku + Ducatin 85W sähköt sekä 35W HID-poltin ja ballasti-setti.

Tuo monimutkaisuus sen takia ettei akku käsittääkseni riitä ylläpitämään jatkuvaa valotehoa vaan tyyliin 1-2h päästä rupee vilkkumaan ja sammuilemaan. Eli käytännössä selostukseni tarkoittaa sitä että xenonille otettaisiin virtaa SEKÄ akulta että tasavirtaa valoilta, jossa kuitenkin taitaa vaihdella se teho kaasun mukaan, en tiedä laskeeko jännite, uskoisin sen pysyvän 12V kaikenaikaa


Tuossa on kytkentä kaikessa yksinkertaisuudessaan--> http://img88.imageshack.us/i/sieppaag.jpg/

Eli vakio valojohdoilta tulee releelle virta, rele vetää koskettimet kiinni ja xenon saa virran suoraan akulta.

Re: Valoista (xenon)...

16.7.2011 12:11

Nyt tulee luultavasti todella typerä kysymys mutta kysytään silti. Elikkä xenon h4-3 poltin näyttää tältä :

Kuva
Niin pitääkö sen ympärillä olevan metallireunuksen olla siinä kiinni vai toimiiko se vain suojana ja on tarkoitus irroittaa kun se asennetaan? :nolo:

Re: Valoista (xenon)...

22.7.2011 15:02

Pitääkö noi xenonit vetää suoraan akulta vai voiko laittaa alkuperäsen johtojen tilalle?

Re: Valoista (xenon)...

22.7.2011 17:25

shule kirjoitti:Pitääkö noi xenonit vetää suoraan akulta vai voiko laittaa alkuperäsen johtojen tilalle?

Mielellään akulta releen kautta niin saat vakiokytkimen kautta sytytettyä ilman johtojen irrotusta. Itellä sähköt sekoili kun laitoin valojohdoilta. Ja jos valoille tulee virta suoraan puolalta niin sitten ei missään nimessä sinne.
Rllj kirjoitti: Niin pitääkö sen ympärillä olevan metallireunuksen olla siinä kiinni vai toimiiko se vain suojana ja on tarkoitus irroittaa kun se asennetaan? :nolo:


Ei näyttäisi olevan toiminnallista merkitystä. Tuo kuori vain ohjaa valon alaspäin.

Re: Valoista (xenon)...

4.8.2011 11:24

jos vaihdan mopoon/kemmuun xenonit niin toimiiko silloin lyhyet ja pitkät valot? tarvinko muuta kuin xenon polttimon ja releen? ja miten asennan vedän vain johdot akulta rele väliin? ja mimmoinen rele siihen kuuluu? linkkiä?

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 206000K%22
käykö tuommoinen? :roll:

Re: Valoista (xenon)...

4.8.2011 11:55

Eipä käy koska tarvii olla sarja, eli ballasti ja johdot

Re: Valoista (xenon)...

24.8.2011 0:45

_Sylin_teri_ kirjoitti:
shule kirjoitti:Pitääkö noi xenonit vetää suoraan akulta vai voiko laittaa alkuperäsen johtojen tilalle?

Mielellään akulta releen kautta niin saat vakiokytkimen kautta sytytettyä ilman johtojen irrotusta. Itellä sähköt sekoili kun laitoin valojohdoilta. Ja jos valoille tulee virta suoraan puolalta niin sitten ei missään nimessä sinne.
Rllj kirjoitti: Niin pitääkö sen ympärillä olevan metallireunuksen olla siinä kiinni vai toimiiko se vain suojana ja on tarkoitus irroittaa kun se asennetaan? :nolo:


Ei näyttäisi olevan toiminnallista merkitystä. Tuo kuori vain ohjaa valon alaspäin.


ei oteta pois kun asennetaan, rajaa lyhyet valot ettei lyhyillä häikäse vastaantulijoita.

Re: Valoista (xenon)...

3.9.2011 10:05

Tere! Mulla on 2010vm honda cbr 125 ja ois tarkotuksena vaihtaa siihe xenonit, siis molemmat pitkät sekä lyhyet. Eli saakohan jostain sellasen setin että siinä tulis kaikki tarvittavat sälät ja tarvikkeet mitä tarvii niiden laittoon? :) Kyllähänmää oon tuolta xenonkaupasta nuita katellu mutta ei tietoa millane sen pitäs sitte olla :roll: