Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

18.4.2010 20:40

Nojuu, ei se reikä mäntään ihan pienellä laihalla käymisellä tuu. Taino, ei kannata kokeilla missä se raja menee.. Mutta soittele vaikka NPM tai paikalliselle Aprillian maahantuojalles ja kysy sitä TT settiä, maksaa n.90e

18.4.2010 22:31

Heitänpä tänne ku mietin et miten 2t pyörän kone/sähköt kärsii siitä jos menee rajottimelle/kiekat ihan tappiin asti? Näillähän ei ole tapana tollain kiljutella ku nelareita et rajottimelle paukutetaan. Nelareissahan ei venat tykkää mut miten kakstahdissa?

18.4.2010 22:39

JL- kirjoitti:Heitänpä tänne ku mietin et miten 2t pyörän kone/sähköt kärsii siitä jos menee rajottimelle/kiekat ihan tappiin asti? Näillähän ei ole tapana tollain kiljutella ku nelareita et rajottimelle paukutetaan. Nelareissahan ei venat tykkää mut miten kakstahdissa?


kuhan laihalla ei oo, eikä ylikuumene niin ei se mitenkään erikoisesti tykkää pahaa. ei se nelareissakaan rajottimelle paukuttaminen hajota konetta, sehän on tehty estämään se että se ei hajoa. riippuu tietty vähä rajottimen rajotustavasta.

19.4.2010 20:15

Mitä kannattaa huomioida kun irrottaa pytyn ja vaihtaa männän?? Kertokaa kaikki hyvät vinkit ja keinot. :)
Kuinka puhdas moottorin pitää olla kun sen purkaa, millä ootte pessy? Käykö ihan tavallinen pesu autoshamppoolla?

Sitte vielä että miten se ypvs puretaa?

Kiitos jos vastaisitte. Pyörä siis -07 dtx.

19.4.2010 21:21

No siis ei sitä nyt tarvii hulluna hinkata. Silleen ettei pääse mistään hiekkaa tms. kulkeutuu koneen sisään. Senku vaan nesteet valutat pois (DT:ssä taitaa oli muistaakseni takaa katottuna oikeella puolella kykinkopan reunassa, vesipumpun 3 ruuvvia, niistä alinta löysään niin valuu kaikki nesteet pois), ja avaat. DT:ssä ei kannata irrottaa kantta ollenkaan, jossei vanhassa kannentiivisteessä oo vikaa tai et aio porauttaa/hoonauttaa. Eli vaan pytty irti.

YPVS puretaan silleen, et avaan takaa katottuna pytyn vasemmalta puolelta sen ypvs:ssän kannen, ja se kuusiokolo auki niin lähtee se vaijjeri tsydeemi. Sit toiselta puolelta se läppä irti, saattaa joutuu kampee talttapäällä tms. Sit se laippa on 2 osane, se on jommalta kummalta puolelta kuusiokololla ruuvvattu yhteen. Se vaan auki ja vedät ne osat ulos sieltä, omalle puolelle tietty. ;)

Tosi simppeli, jossei meinaa muuten kasautua oikein niin tossa Hayanesin korjauoppaassa on hyvät neuvot. ;)

20.4.2010 16:10

Baw33 kirjoitti:No siis ei sitä nyt tarvii hulluna hinkata. Silleen ettei pääse mistään hiekkaa tms. kulkeutuu koneen sisään. Senku vaan nesteet valutat pois (DT:ssä taitaa oli muistaakseni takaa katottuna oikeella puolella kykinkopan reunassa, vesipumpun 3 ruuvvia, niistä alinta löysään niin valuu kaikki nesteet pois), ja avaat. DT:ssä ei kannata irrottaa kantta ollenkaan, jossei vanhassa kannentiivisteessä oo vikaa tai et aio porauttaa/hoonauttaa. Eli vaan pytty irti.

YPVS puretaan silleen, et avaan takaa katottuna pytyn vasemmalta puolelta sen ypvs:ssän kannen, ja se kuusiokolo auki niin lähtee se vaijjeri tsydeemi. Sit toiselta puolelta se läppä irti, saattaa joutuu kampee talttapäällä tms. Sit se laippa on 2 osane, se on jommalta kummalta puolelta kuusiokololla ruuvvattu yhteen. Se vaan auki ja vedät ne osat ulos sieltä, omalle puolelle tietty. ;)

Tosi simppeli, jossei meinaa muuten kasautua oikein niin tossa Hayanesin korjauoppaassa on hyvät neuvot. ;)


No mutta ku en tiiä tarviiko sitä pyttyä hoonata/porata. En tiedä onko se jo väljähtyny.

20.4.2010 17:41

Kyllähän se porauttaa kannattaa jos sillä on esim 20tkm ajettu porauttamatta. Sillä sylinterillä kun on taipumus väljistyä ajanmittaan... :)

20.4.2010 18:00

Juu kyllä se kannattaa porauttaa samantien, jossei oo rahasta pulaa. Eipähän tuu ongelmia sen kanssa myöhemmin. :)

Suutin

20.4.2010 19:26

Moro!

Käytin räsää (-07 uudempi malli) huollossa ja pyysin laittamaan tt suutinta sisään samalla. Kun kävin huollosta hakemassa oli kaasarissa 135 pääsuutin. Isompaa ei kuulemma ollut joten laittoivat tuon. Ohjeissa (http://www.motot.net/wiki/Aprilia_RS_12 ... tehotietoa) kuitenkin lukee että 180+ suutin olisi hyvä, joten uskaltaako tuolla 135 ajaa ollenkaan? Lähdenkö samantien hakemaan toisesta liikkeestä 180 ja kokeilen sillä booaako..?

EDIT: Ei ravea, vain tyhjäputki.

21.4.2010 20:37

Pytyssä näkyy hoonaus jäljet. Voiko se sillon olla väljä??

Ja miksi monet sanoo että dt:een kantta ei kannata irrottaa?? Onko se vaikee saada sitte kiristettyä momenttii ja ristii vai onko syy vaa se että sillon säästää kannen tiivisteen hinnan?
Ja kannattaako se pytyn alla oleva musta tiiviste myös vaihtaa?

21.4.2010 20:45

Voi ja kyllä se mäntäkin väljistyy.

22.4.2010 20:37

Kuuluuko ylemmän männän renkaan pyöriä siinä miten sattuu, koska mulla niin tekee vanhassa männässä? Se tappi onko joko painunu liian syvää tai sitte sitä ei oo ollenkaa. Alemmassa männän renkaassa se tappi on ihan hyvin siinä pinnassa.
Onko uudessa mäntäsarjassa ne männän renkaat paikallaa vai joutuuko ite laittaa?

Mistä kohtaa siitä pakoaukon laipasta pitäisi ottaa tavaraa pois porautuksen yhteydessä? Ainakin sillon kun pakoaukko on kokonaan auki niin sylinterin seinämän ja laipan välissä on noin ~1mm rautaa joten eihän se voi osua sinne. Vai voiko se sillon osua kun se on kiinni tai lähes kiinni?

Ja kun laittaa uuden neulalaakerin, niin pitääkö siihen laittaa laakeri rasvaa vai ihan 2-t öljyä?

22.4.2010 22:58

777M kirjoitti:Kuuluuko ylemmän männän renkaan pyöriä siinä miten sattuu, koska mulla niin tekee vanhassa männässä? Se tappi onko joko painunu liian syvää tai sitte sitä ei oo ollenkaa. Alemmassa männän renkaassa se tappi on ihan hyvin siinä pinnassa.
Onko uudessa mäntäsarjassa ne männän renkaat paikallaa vai joutuuko ite laittaa?

Mistä kohtaa siitä pakoaukon laipasta pitäisi ottaa tavaraa pois porautuksen yhteydessä? Ainakin sillon kun pakoaukko on kokonaan auki niin sylinterin seinämän ja laipan välissä on noin ~1mm rautaa joten eihän se voi osua sinne. Vai voiko se sillon osua kun se on kiinni tai lähes kiinni?

Ja kun laittaa uuden neulalaakerin, niin pitääkö siihen laittaa laakeri rasvaa vai ihan 2-t öljyä?


Ei kuulu, Ei saa pyöriä, jos se pyörähtää niin että katkoskohta on esim pakoaukon puolella ja pullistuu sieltä niin todennäkösesti leipoo kiinni.

Joutuu ite laittamaan.

koko matkalta millä se liikuu siinä pakoaukonpuolella n.1cm matkalta männän puolelta.

voitelet männän, renkaat ja pytyn ihan 2t öljyllä ennen kiinnilaittoa.

23.4.2010 5:50

Johani kirjoitti:
777M kirjoitti:Kuuluuko ylemmän männän renkaan pyöriä siinä miten sattuu, koska mulla niin tekee vanhassa männässä? Se tappi onko joko painunu liian syvää tai sitte sitä ei oo ollenkaa. Alemmassa männän renkaassa se tappi on ihan hyvin siinä pinnassa.
Onko uudessa mäntäsarjassa ne männän renkaat paikallaa vai joutuuko ite laittaa?

Mistä kohtaa siitä pakoaukon laipasta pitäisi ottaa tavaraa pois porautuksen yhteydessä? Ainakin sillon kun pakoaukko on kokonaan auki niin sylinterin seinämän ja laipan välissä on noin ~1mm rautaa joten eihän se voi osua sinne. Vai voiko se sillon osua kun se on kiinni tai lähes kiinni?

Ja kun laittaa uuden neulalaakerin, niin pitääkö siihen laittaa laakeri rasvaa vai ihan 2-t öljyä?


Ei kuulu, Ei saa pyöriä, jos se pyörähtää niin että katkoskohta on esim pakoaukon puolella ja pullistuu sieltä niin todennäkösesti leipoo kiinni.

Joutuu ite laittamaan.

koko matkalta millä se liikuu siinä pakoaukonpuolella n.1cm matkalta männän puolelta.

voitelet männän, renkaat ja pytyn ihan 2t öljyllä ennen kiinnilaittoa.

Siis tarkoitatko sitä kohtaa missä lukee 3BN ja 3BN, siitäkö pitää ottaa tavaraa pois?

23.4.2010 15:58

777M kirjoitti:
Johani kirjoitti:
777M kirjoitti:Kuuluuko ylemmän männän renkaan pyöriä siinä miten sattuu, koska mulla niin tekee vanhassa männässä? Se tappi onko joko painunu liian syvää tai sitte sitä ei oo ollenkaa. Alemmassa männän renkaassa se tappi on ihan hyvin siinä pinnassa.
Onko uudessa mäntäsarjassa ne männän renkaat paikallaa vai joutuuko ite laittaa?

Mistä kohtaa siitä pakoaukon laipasta pitäisi ottaa tavaraa pois porautuksen yhteydessä? Ainakin sillon kun pakoaukko on kokonaan auki niin sylinterin seinämän ja laipan välissä on noin ~1mm rautaa joten eihän se voi osua sinne. Vai voiko se sillon osua kun se on kiinni tai lähes kiinni?

Ja kun laittaa uuden neulalaakerin, niin pitääkö siihen laittaa laakeri rasvaa vai ihan 2-t öljyä?


Ei kuulu, Ei saa pyöriä, jos se pyörähtää niin että katkoskohta on esim pakoaukon puolella ja pullistuu sieltä niin todennäkösesti leipoo kiinni.

Joutuu ite laittamaan.

koko matkalta millä se liikuu siinä pakoaukonpuolella n.1cm matkalta männän puolelta.

voitelet männän, renkaat ja pytyn ihan 2t öljyllä ennen kiinnilaittoa.

Siis tarkoitatko sitä kohtaa missä lukee 3BN ja 3BN, siitäkö pitää ottaa tavaraa pois?

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... user/32241 entinen omistaja ottanu vähä reilusti mutta parempi liikaa ku liian vähän.
Viimeksi muokannut Johani päivämäärä 25.4.2010 22:28, muokattu yhteensä 1 kerran