Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

11.5.2007 23:54

sWaltsu kirjoitti:Täällähän alkaa olla jo hurjat keskustelut... Piikkifoorumi ja 500hv tekstejä ;)

Mutta "asiaan". Pystyyhän turborojektin aloittamaan pienellä... Ei tarvitse heti alkaa tekemään sitä viimeisintä kisakireetä. => vanhoihin sotaratsuihin on laiteltu ahtimia aivan alkuperäispuristuksillakin ~12:1, mutta pitää vaan olla järki mukana.
ja ehkä se idea on kovempi juttu, kuin itse tehonlisäys.

Kaasuttimen muokkaus turbokäyttöön on ehkä pieni kulmakivi, mutta ratkaistavissa. Jos intoa riittää niin eihän sen ruiskun rakentaminenkaan nykypäivänä hankalaa ole. Megasquirt:n saa ~140¤ + tarvikkeet = ~200¤+++ (käytetty osa toimii yllättävän usein)

myös maksalaatikkobudjetille sopivan ahtimen löytäminen. Itseä harmitti, kun hukkasin sen 750cc mopon ahtimen. Olisi kooltaan sopinut varmasti moneen pienempäänkin. => Saksanmaalta löytynee noita GPZ750 pikkuahtimia ~kympeillä.

Itsellä on seuraava projekti muuttaa tuo "minicrossi" ruiskupeliksi.
Ja ruiskutettuani, alan siitä turbopeliä tekemään.
Pyörä on Samurai 150cc kiinarauta. Moottori toimii kuin junan vessa, mutta runko yms. oheislaitteet alkaa olla pikkuhiljaa kypsiä.
Ruiskun teen "koulutyönä", ja ahtimen rakennus sitten "jatkokehittelynä". ==> Pyörällä ei ole siis tarkoitus ajaa missään montulla... hyvä jos moottori tulee edes kiinni minnekkään... mutta hyvä perusaihio, jossa ei ole alkupääomaa liikaa kiinni.

asiasta nettivaraosaan... löytyi moinen... ehkä enemmän vitsi/derbiosastoa
http://p1132.prtg1.pretago.de/k004u013s001.htm


Plekkä pieni elektrooninen tuuletin riittä tai kompressori,turhaa tunkee ihan liikaa paineita millä ei saa millään tavalla toimimaan koska piikin moottori on liian tehoton pyörrittämään sitä turboa.

http://www.peugeot-motocycles.fi/jetfor ... essor.html

16Nm vääntöä!!!! :D:D,mut se on skootteri...
Viimeksi muokannut drifteri90 päivämäärä 12.5.2007 0:07, muokattu yhteensä 1 kerran

11.5.2007 23:59

wau ;)
miksiköhän ei piikin moottori jaksa? eikai siihen mitään hevosen kokoista olla laittamassakaan ;)

eikä noista sähköpuhaltimista mihinkään ole ;)

12.5.2007 0:11

sWaltsu kirjoitti:wau ;)
miksiköhän ei piikin moottori jaksa? eikai siihen mitään hevosen kokoista olla laittamassakaan ;)

eikä noista sähköpuhaltimista mihinkään ole ;)


Pako rööristä ei tuu tarpeeksi virtausta,et se :D turbo alkais pyörimään.Sama joss mä menisin puhaltamaan tietokone tuullettimeen,niin paljon se ahtaa :D.Ja se ahtaa huonosti koska siinä on vain yksi pytty ja se virtaus joka tulee,niin tulee allottain,se virtaus ei oo yhtä tehokasta kuin monipyttysessä,siksi sähköinen puhallin tai remmillä kiinnitetty kompressori on parempi.

12.5.2007 0:42

Äläs ny drifteri taas alota... Ensinnäkin noista sähköpaskoista ei ole mihinkään, ehkä muijalle siitä saa hiustenkuivaajan ja that's it. Ja käytännössä remmiahdin taas syö tehoa, kun se ottaa sitä kampuralta. Uskosin et 1 pyttynen pikkunelariki jaksaa hönkiä kunnon paineet jos vaan o tarpeeksi pieni turbo, on vielä helpompi rakentaaki ku remmiahdin.

12.5.2007 9:01

Onhan niitä toimivia turbo-monkeyitäkin ;)

ja löytyy suomestakin ainakin yksi ahdettu 150cc crossikin ;)

Ja noista sähköhärpättimistä.
Semmoinen puhallin joka saa aikaiseksi painetta, tuppaa viemään aikalailla virtaa. jos nyt otetaan tuolta lennokkimaailmasta esimerkkejä. Siellä on viimeisenpäälle suunitellut moottori & säätimet. ja puhaltimetkin on "kovia", muttei käy moiseen. mutta pieni puhallin vie ~10A(12v) virtaa... semmoinen mikä puhaltaisi edes tarpeeksi alkaa olla ~20-40A ;) eli eipä järkeä.

mutta katsotaaan nyt, kun saan sen ruiskun ensin askarreltua. ja turbon metsästys on jo käynnissä.

15.5.2007 21:51

sWaltsu kirjoitti:Onhan niitä toimivia turbo-monkeyitäkin ;)

ja löytyy suomestakin ainakin yksi ahdettu 150cc crossikin ;)

Ja noista sähköhärpättimistä.
Semmoinen puhallin joka saa aikaiseksi painetta, tuppaa viemään aikalailla virtaa. jos nyt otetaan tuolta lennokkimaailmasta esimerkkejä. Siellä on viimeisenpäälle suunitellut moottori & säätimet. ja puhaltimetkin on "kovia", muttei käy moiseen. mutta pieni puhallin vie ~10A(12v) virtaa... semmoinen mikä puhaltaisi edes tarpeeksi alkaa olla ~20-40A ;) eli eipä järkeä.

mutta katsotaaan nyt, kun saan sen ruiskun ensin askarreltua. ja turbon metsästys on jo käynnissä.


miten olis
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=522942

Vähän lyhensin linkkiä, noin 3 riviä. T:Mode-Sergey

15.5.2007 22:05

ois aika PASSELI ;)

16.5.2007 10:28

itellä olis nyt ajatuksena alkaa tota piikkistä sendaani ahtaa periaatteella kaasari-ahdin-mylly. nyt täytyis sopivan pieni ahdin vaan löytää ja kattelin jo noita ihi:n pikkuahtimia jos ne olisi passeleita? sitte vaan mittareita ostamaan ja metallihommiin.

16.5.2007 10:38

Olisko kenelläkään antaa ohjeita kottaraisen turbotukseen? Isukin kanssa kaavailtiin kaks turbiinista remmiahdinta... Niin ja kyseessä ei ole piikkini vaan isukin 525 säxä...

16.5.2007 14:59

Kaks turbiinista remmiahdinta?

16.5.2007 16:40

Trolli mikä trolli, älkää vastatko.

16.5.2007 17:24

JoniMX kirjoitti:Kaks turbiinista remmiahdinta?


Roots tyyppisessä remmiahtimessa on kaksi roottoria.

Kuva
http://www.thefang.co.uk/eaton.htm

16.5.2007 22:01

juuzo. kirjoitti:itellä olis nyt ajatuksena alkaa tota piikkistä sendaani ahtaa periaatteella kaasari-ahdin-mylly. nyt täytyis sopivan pieni ahdin vaan löytää ja kattelin jo noita ihi:n pikkuahtimia jos ne olisi passeleita? sitte vaan mittareita ostamaan ja metallihommiin.

osta se 1.3 sierran ahdin. se on passeli

16.5.2007 22:05

sWaltsu kirjoitti:
juuzo. kirjoitti:itellä olis nyt ajatuksena alkaa tota piikkistä sendaani ahtaa periaatteella kaasari-ahdin-mylly. nyt täytyis sopivan pieni ahdin vaan löytää ja kattelin jo noita ihi:n pikkuahtimia jos ne olisi passeleita? sitte vaan mittareita ostamaan ja metallihommiin.

osta se 1.3 sierran ahdin. se on passeli

sitä juuri katselinkin ja taidanpi ostaa poies. mittareita aloin jo etsiskelemän kun varmaanki täytyy ahtomittari ostaa ja lambda mittari. mitenkä muuten tuo sytytyksen ajoitus pitäisikö sitää sitten jotenkin säätää aikasemmalle?

16.5.2007 22:52

Eipä mihinkään hifistelyyn kannata alussa panostaa.

Kunhan saat ensin käyntiin. sitten alat miettimään sytkäsäätöjä yms. ;)

Eikä se ahtopainemittarikaan ole mikään pakollinen. ne kerkiää sitten aikanaan...

Seosmittari on ihan hyvä olla. Itse tein ihan kiinarauta crossia varten ;)