Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

22.4.2007 21:54

Tume34 kirjoitti:noen tuntu aika puhtaasti mutupohjalta viestinsä postaavan.


no mitä nyt autojen turbotuksissa...

mutta olihan siinä sitäkin :

23.4.2007 21:53

kyllähän niitä puristuksia voi yli 9:1 olla turbon kanssa jos on kunnolla tehty (tuskin piikkisiä kukaan tekisi niin kunnolla)
ja mäntähän olisi hyvä saada lohkon tasalle jos ei ole vakiona
ja sitten ne kolomännät jos puristukset meinaa nousta

ja kun laittaa sopivan ison turbon paikat kestää paremmin kun ahdot nousee vasta ylä kierroksilla ja painetta ei tarvitse olla niin paljoa saadakseen samat tehot kun pienellä turbolla

tosin tosimiehet sanoo että alle kilon ahtavat ovat vapareita!

23.4.2007 22:34

Ei sen turbon niin järjettömän iso tarvitse olla, että jaksaa ahtaa tonne 400hp tuntumaan. Enemmän merkitystä on sillä, että pakopesä-kompurapesä kombinaatio osuu kohalleen moottorissa, Enkä kyllä mihinkään kunnolla ahtavaan mitään 9:1 puristuksia tarjois, nakuttaa niin perkeleen herkästi jo jollain 1.5kilon paineellaki.

Varsinkin nää nykyahtimet, missä on muuttuvat kompurapuolen lavat, niin ei tarvi olla ämpärin kokonen.

Eikä ne paikat siitä sen huonommin kestä, vaikka olis jo alemmillakin kierroksilla paineita, kuhan ei käy niin että yläkierroksilla paineita koitetaan väkisin ottaa lisää ja pakopaineet karkaa liian kovaks. Tulee mäntään reikä, kun pakopaineet on liian kovat. nimim meinannu näin käydä :-)

23.4.2007 22:58

nii nii ihan alus sanoin että jos KONE ON ALIVIRITETTY ja siin lukee että kannenlasku jos mahdollista...

mutta kannen kanavia kannattaa varmaan viilata.. ym ym jos vaan osais...

24.4.2007 16:55

noen kirjoitti:nii nii ihan alus sanoin että jos KONE ON ALIVIRITETTY ja siin lukee että kannenlasku jos mahdollista...

mutta kannen kanavia kannattaa varmaan viilata.. ym ym jos vaan osais...


ilman muuta kannattaa viilailla

ja VooDoolle: jos meinaat piikkiseseen 400hp ahtavan turbon laittaa niin etköhän laita siitä sitten lisää juttua
ei meinaan tuon kokosesta koneesta ole mahdollista (tai ei se ainakaan ahda)

kysehän oli vaan sopivan isosta että ahdot osuu sinne ylä kierroksille jolloin ei tehokäyrä nouse niin jyrkästi kun on vaparinkin suurin teho on siellä (ei potkase niin pahasti) ja ahtoja ei tarvita sitä 2 kiloakaan
olihan jossain suprassakin puristukset yli 12:1 ja ahtoja n1.6bar
ja tiedetään ettei ole vertailu kelpoinen esimerkki

24.4.2007 17:24

Hmm.. outoa logiikkaa, iso turbo = ei muka potkase pahasti, yeah, right.

Ja ainakin suprassa vakiona on 8.5:1 puristukset, vaparissa 10:1.

joo ja tota 400hp ahtavaa turboa kun meinasin, niin tarkoitin sillä lähinnä tota omaa turborojektia.

joo ja kyllä, on tullu rakennettua turbokoneita ennenkin. (edellisesta tuli pikkuahtimella n.300hp ja n.350nm väännöt.)

Ajatteleppa, kun vaparin tehot on korkealla, sitten lisäät siihen ahtoa, niin vääntökäyrä tasan hyppää sillä hetkellä helvetisti korkeammaks -> potkasee.

Mutta pienellä ahtimella, kun tulee alhaalta asti ahtoa, niin vääntökäyrä pysyy tasasempana läpi kierrosalueen -> ei potkase sillain, vaan vetää läpi alueen, mutta huipputehot ei ole niin hyvät.

(testattu teoriassa ja käytännössä) Ainut miten pienellä ahtimella rikkoo paikat, että se on _liian_ pieni -> pakopuoli ahdistaa -> pakolämmöt nousee -> Sulattaa mäntään reijän. Ja nostaa jälleen nakutusriskiä, kun lämmöt on korkeammalla. Ja jos siitä suprasta jotain vielä, niin anna jotain todistetta moisesta, itse en moista usko.

Tuo on kyllä aivan totta, että isommalla ahtimella saadaan suurempi teho samoilla paineilla, kuin pienellä ahtimella. Koska ison ahtimen ilman tuotto (määränä, ei pelkkänä paineena) on suurempi. Eli, kuten jo sanoin, tärkeää on saada pakopesä ja kompurapesä kombinaatio osumaan kohdalleen. Silloin saadaan ahdot alhaalta asti, mutta tuotto pysyy hyvänä ylös asti, Eli mukava ajaa, mutta saadaan myös hyvät huipputehot.

Nii ja jos jotai kiinnostaa toi mun tän hetken projekti niin http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa Kerron toki ko- projektista enemmänki, jos jotain kiinnostaa.

Niin ja juu, kyllähän turbokoneen _saa_ toimimaan
12:1 puristuksilla, kuhan se on laskennallinen puristus, eikä todellinen (dynaaminen), Eli suomeks nokka-akseleissa saa olla _JÄRJETÖN_ overläppi, että jotain mahdollisuuksia toimia, ja turbopeleissä kun ei overläppiä juuri käytetä, kun sillon se ajaa palamatonta seosta ahtopaineen voimalla pakokanavaan -> posketon bensankulutus.

UGH - olen puhunut.

24.4.2007 19:48

Kyllä tehokkaissa turbokoneissakin käytetään ihan kunnon overlapilla olevia nokkia. :)

24.4.2007 20:24

Joo, mut ei ihan sellasia että pystys 12:1 ajaan 1.6bar paineilla ilman että nakuttaa :D

Sais olla _mielettömästi_ jo. Toki jonkumoista overläppiä käytetään, kun sillä saadaan järjettömän hyvä tyhjennys sylinterille, kun ahtopaine huuhtelee koko sylinterin hetkessä. Mutta Järjettömän paljon overläppiä, niin menee ihan hukkaan jo. (vaparissa asia erikseen, kun ei ole sitä ahtopainetta, millä tyhjentää sylinteriä)

24.4.2007 20:27

Tätä minäkin, mutta tosiaankin tuo 12:1 puristuksilla 1.6 bar on jo jotain niin utopistista.. :D

24.4.2007 21:34

niin siitä suprasta
kysehän oli rahalla tehdystä n600-800 heppasesta
en muista oliko se jostain jenkeistä peräisin?
ja todella oli kunnon alakerralla
nokista yms. muista ei ole tietoa mutta tuo reilusti yli kympin puristukset ja yli 1,5kilon ahdot jäi mieleen
olisiko jossain lehdessä tai jossain ollu jotakin juttua en muista joten ei siitä enempää

rahalla saa ja hevosella pääsee

kyllä itekkin on turbojen kanssa tullut pelattua
vaikka aina tahtoo tulla kaikkee uuttakin

24.4.2007 22:13

Miks täällä puhutaan taas autoista...?

Ja vielä jostai viriviriviri autoista?

24.4.2007 23:10

Latexdude kirjoitti:Miks täällä puhutaan taas autoista...?

Ja vielä jostai viriviriviri autoista?


niinpä vähän karkas käsistä...

8.5.2007 23:20

VooDoo, milloinkohan nään sierran ähkymässä,puhkumassa sekä sutimassa pikku-uicilla?

8.5.2007 23:33

/offtopic/ Saas nähä, ei oo kerenny pajottaan pitkään aikaan :p

Eikä ole kyllä autoakaan mihin tota pudottaa, mutta sekin on työn alla :)

Ja kytkimen kanssa ongelmaa, vaikea löytää asetelmaa minkä sais lootaan sopimaan ja pitäis viellä.

Muokattuja volvon asetelmia sais jollain 300-400e:lla, pitäs kestää likemmäks 500hv sinterilevyllä.
/offtopic/

9.5.2007 11:17

Täällähän alkaa olla jo hurjat keskustelut... Piikkifoorumi ja 500hv tekstejä ;)

Mutta "asiaan". Pystyyhän turborojektin aloittamaan pienellä... Ei tarvitse heti alkaa tekemään sitä viimeisintä kisakireetä. => vanhoihin sotaratsuihin on laiteltu ahtimia aivan alkuperäispuristuksillakin ~12:1, mutta pitää vaan olla järki mukana.
ja ehkä se idea on kovempi juttu, kuin itse tehonlisäys.

Kaasuttimen muokkaus turbokäyttöön on ehkä pieni kulmakivi, mutta ratkaistavissa. Jos intoa riittää niin eihän sen ruiskun rakentaminenkaan nykypäivänä hankalaa ole. Megasquirt:n saa ~140¤ + tarvikkeet = ~200¤+++ (käytetty osa toimii yllättävän usein)

myös maksalaatikkobudjetille sopivan ahtimen löytäminen. Itseä harmitti, kun hukkasin sen 750cc mopon ahtimen. Olisi kooltaan sopinut varmasti moneen pienempäänkin. => Saksanmaalta löytynee noita GPZ750 pikkuahtimia ~kympeillä.

Itsellä on seuraava projekti muuttaa tuo "minicrossi" ruiskupeliksi.
Ja ruiskutettuani, alan siitä turbopeliä tekemään.
Pyörä on Samurai 150cc kiinarauta. Moottori toimii kuin junan vessa, mutta runko yms. oheislaitteet alkaa olla pikkuhiljaa kypsiä.
Ruiskun teen "koulutyönä", ja ahtimen rakennus sitten "jatkokehittelynä". ==> Pyörällä ei ole siis tarkoitus ajaa missään montulla... hyvä jos moottori tulee edes kiinni minnekkään... mutta hyvä perusaihio, jossa ei ole alkupääomaa liikaa kiinni.

asiasta nettivaraosaan... löytyi moinen... ehkä enemmän vitsi/derbiosastoa
http://p1132.prtg1.pretago.de/k004u013s001.htm