Hmm.. outoa logiikkaa, iso turbo = ei muka potkase pahasti, yeah, right.
Ja ainakin suprassa vakiona on 8.5:1 puristukset, vaparissa 10:1.
joo ja tota 400hp ahtavaa turboa kun meinasin, niin tarkoitin sillä lähinnä tota omaa turborojektia.
joo ja kyllä, on tullu rakennettua turbokoneita ennenkin. (edellisesta tuli pikkuahtimella n.300hp ja n.350nm väännöt.)
Ajatteleppa, kun vaparin tehot on korkealla, sitten lisäät siihen ahtoa, niin vääntökäyrä tasan hyppää sillä hetkellä helvetisti korkeammaks -> potkasee.
Mutta pienellä ahtimella, kun tulee alhaalta asti ahtoa, niin vääntökäyrä pysyy tasasempana läpi kierrosalueen -> ei potkase sillain, vaan vetää läpi alueen, mutta huipputehot ei ole niin hyvät.
(testattu teoriassa ja käytännössä) Ainut miten pienellä ahtimella rikkoo paikat, että se on _liian_ pieni -> pakopuoli ahdistaa -> pakolämmöt nousee -> Sulattaa mäntään reijän. Ja nostaa jälleen nakutusriskiä, kun lämmöt on korkeammalla. Ja jos siitä suprasta jotain vielä, niin anna jotain todistetta moisesta, itse en moista usko.
Tuo on kyllä aivan totta, että isommalla ahtimella saadaan suurempi teho samoilla paineilla, kuin pienellä ahtimella. Koska ison ahtimen ilman tuotto (määränä, ei pelkkänä paineena) on suurempi. Eli, kuten jo sanoin, tärkeää on saada pakopesä ja kompurapesä kombinaatio osumaan kohdalleen. Silloin saadaan ahdot alhaalta asti, mutta tuotto pysyy hyvänä ylös asti, Eli mukava ajaa, mutta saadaan myös hyvät huipputehot.
Nii ja jos jotai kiinnostaa toi mun tän hetken projekti niin
http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa Kerron toki ko- projektista enemmänki, jos jotain kiinnostaa.
Niin ja juu, kyllähän turbokoneen _saa_ toimimaan
12:1 puristuksilla, kuhan se on laskennallinen puristus, eikä todellinen (dynaaminen), Eli suomeks nokka-akseleissa saa olla _JÄRJETÖN_ overläppi, että jotain mahdollisuuksia toimia, ja turbopeleissä kun ei overläppiä juuri käytetä, kun sillon se ajaa palamatonta seosta ahtopaineen voimalla pakokanavaan -> posketon bensankulutus.
UGH - olen puhunut.