Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

31.1.2010 19:51

Mitä voi olla vikana, kun vauhtipyörästä pyörittää niin kuuluu ihmeellistä kahinaa/hankausta.

31.1.2010 20:13

Kampuran laakerit tai kiertokangen alaneulalaakeri vaihtokunnossa.

31.1.2010 21:24

Hämäläinen. kirjoitti:Kampuran laakerit tai kiertokangen alaneulalaakeri vaihtokunnossa.


Okei.. Kiitoksia.

18.2.2010 23:12

Tein syksyllä konerempan kotkaan ja sen jälkeen ongelmaks koitu sellane juttu, että keulies lohkojen välist vuotaa öölii. Otin koneen irti nyt ja toi tiiviste ei näy muutamasta kohasta tost lohkojen välist niin keilailin purkaa sen verran mottii et saan lohkoja vähä irti toisistaan ni vois asetella tiivisteen paremmin. Mut noi tiivisteet tunnetusti on aika kertakäyttökamaa, ni pitäsköhän toi tiiviste vaihtaa ny sit kokonaan uuteen vai vieläkö toi vanha pelais, ku ei ton kans oo ajeltu ku about 10h?

19.2.2010 15:29

Kyllä noi paperitiivisteet aika hyvin pitää, ite koittaisin vielä samalla, mut ei se iso vaiva olis vaihtaa sitä tiivistettäkään. Esim. Samalla pytyn alatiivisteellä kestäny hyvin, tyyliin 10kin avauskerran jälkeen. Ja kytkinkopan tiiviste myös.. Eli siis jos siinä on pahvi tiiviste(luulis..??) eikä se oo revenny mitään, niin sit se pitää 90% varmasti. ;) Ne pelti tiivisteet taas on ihan kertakäyttö kamaa.

20.2.2010 0:10

Baw33 kirjoitti:Kyllä noi paperitiivisteet aika hyvin pitää, ite koittaisin vielä samalla, mut ei se iso vaiva olis vaihtaa sitä tiivistettäkään. Esim. Samalla pytyn alatiivisteellä kestäny hyvin, tyyliin 10kin avauskerran jälkeen. Ja kytkinkopan tiiviste myös.. Eli siis jos siinä on pahvi tiiviste(luulis..??) eikä se oo revenny mitään, niin sit se pitää 90% varmasti. ;) Ne pelti tiivisteet taas on ihan kertakäyttö kamaa.

Juu kyllä tolla samalla vissiin koitetaan viel. Mut onhan se kohtuu iso vaiva se tiiviste vaihtaa ku täytys lohkot avata kokonaa ja sillees. Mut kai sen vois silleenki huijata sinne lohkojen väliin et löysyttäs lohkoja vaan vähän toisistaa erilleen ja katkasis uuden tiivisteen jostaki sielt ylhäältä ja pujottas sen kohilleen ja sit sen katkastun kohan vaikka sikaflexillä viimeistelis ja systeemi vaan taas kasaan ja baanalle..?

20.2.2010 3:11

Tai sit laittaa pelkkää tiivistemaassaa. Tähä asti on pitäny melkee joka paikas (Dt:n kansi ainoo mis ei kestäny ku 1000kilsaa)

20.2.2010 19:57

ton kirjoitti:Tein syksyllä konerempan kotkaan ja sen jälkeen ongelmaks koitu sellane juttu, että keulies lohkojen välist vuotaa öölii. Otin koneen irti nyt ja toi tiiviste ei näy muutamasta kohasta tost lohkojen välist niin keilailin purkaa sen verran mottii et saan lohkoja vähä irti toisistaan ni vois asetella tiivisteen paremmin. Mut noi tiivisteet tunnetusti on aika kertakäyttökamaa, ni pitäsköhän toi tiiviste vaihtaa ny sit kokonaan uuteen vai vieläkö toi vanha pelais, ku ei ton kans oo ajeltu ku about 10h?
Vaihda uusi, ei ole loppujenlopuksi iso homma kun vaan tekee eikä ihmettele. Mitään sikaflexivirityksiä en suosittele eikä irtopalasia väliin. Eikä myöskään pelkkää massaa voi tuohon käyttää koska lohkojenväliin kuuluu tiiviste. (~0.7-1mm) paksuisen tiivisteen puuttuminen vaikuttaa jo koneen "sisäisiin välyksiin" (näin hienosti perjantai-iltana sanottuna).

20.2.2010 20:24

sape kirjoitti:
ton kirjoitti:Tein syksyllä konerempan kotkaan ja sen jälkeen ongelmaks koitu sellane juttu, että keulies lohkojen välist vuotaa öölii. Otin koneen irti nyt ja toi tiiviste ei näy muutamasta kohasta tost lohkojen välist niin keilailin purkaa sen verran mottii et saan lohkoja vähä irti toisistaan ni vois asetella tiivisteen paremmin. Mut noi tiivisteet tunnetusti on aika kertakäyttökamaa, ni pitäsköhän toi tiiviste vaihtaa ny sit kokonaan uuteen vai vieläkö toi vanha pelais, ku ei ton kans oo ajeltu ku about 10h?
Vaihda uusi, ei ole loppujenlopuksi iso homma kun vaan tekee eikä ihmettele. Mitään sikaflexivirityksiä en suosittele eikä irtopalasia väliin. Eikä myöskään pelkkää massaa voi tuohon käyttää koska lohkojenväliin kuuluu tiiviste. (~0.7-1mm) paksuisen tiivisteen puuttuminen vaikuttaa jo koneen "sisäisiin välyksiin" (näin hienosti perjantai-iltana sanottuna).

Hmm.. Toi on melko totta kyllä ja saattaa olla erittäin fiksuki idea, mutta laiskana poikana taian
koittaa ny alkuun tolla vanhalla tiivisteellä. :s

21.2.2010 16:34

ton kirjoitti:..mutta laiskana poikana taian koittaa ny alkuun tolla vanhalla tiivisteellä. :s


Jos laiska oot niin tee kerralla kunnolla ettei tarvi toista kertaa avata ;)

21.2.2010 17:27

Velzou kirjoitti:
ton kirjoitti:..mutta laiskana poikana taian koittaa ny alkuun tolla vanhalla tiivisteellä. :s


Jos laiska oot niin tee kerralla kunnolla ettei tarvi toista kertaa avata ;)

No joo, mut uskon tosissaa et 10h ajettu tollane (pahvi?)tiiviste kyl kestää yhen avauksen. :eek:

21.3.2010 17:21

Vaikka konerempan jälkeen ku pyörittää vaikka kytkimestä, niin kampiakseli on vähän jäykkä, nii eihän se mitään haittaa? Taitaa ensimmäisen käynnistyksen jälkeen jo helpottaa. Onhan ne esim. stefat vähän piukkoja jne. Kun mielestäni aivan kaikki mitä siellä alakerrassa oli meni ihan oikeille paikoille, vaihteet pelaa yms. Ku laitoin kytkinpuolen lohkon kiinni magneetonpuoleiseen, niin pikku rako jäi (milli ehkä), mut kevyesti ku kiristi niitä kiinnitysruuvveja ni asettu hyvin paikalleen. Veikkaan että kampiakselin stefa vaan on vähän huonosti.. Mitä mieltä muut? Kovaa ajoo vaan? :) :roll:

23.3.2010 17:33

Nyt tietömättömälle vinkkejä näsärin koneremppaan. Tuli viime ajokauden lopussa 40tkm täyteen ja alko koneesta kuulumaan pienen alltoilevan ujelluksen/särinän kuulosta ääntä, eli joku laakeri menny. Mikäköhän laakeri mahtais olla kyseessä?
Toisenä kysymyksenä olisi, että pystyykö konerempan tekemään itse kotityökaluilla? Kyllä se omista käsistä onnistuis, kun kerta koko muu kevarin melkeen jokasta mutteria myötä palasina, mutta kun mietityttää nää kaikenlaiset pultit johon jotain avaimia tarttis...

Kiitos jo etukäteen niille jotka viittii vastata :) Ajokautta ja osien maalautuksesta saamista odotellessa.

23.3.2010 20:32

Siellä koneessa on 6-8 "pää" laakeria, riippuu ihan siitä onko tasapainoakselia. Todennäkösesti petarit näkee viimesiänsä. Remppahan onnistuu 90% koti työkaluilla. Ainoo että jos meinaat kiertokangen vaihtaa, nii se menee koneistamon hommiks. Muuten pärjää ihan perus työkaluilla. Tarviit kyl "erikoistyökalun" magneetolle. (ulosvetäjä) ;)

23.3.2010 21:19

Ok. Vois sit vaan alkaa avaaman ja purkaa nii pitkäl et magneetto on enimmäkseen tiellä. Sitte käyn nopeesti avaamassa sen tosa bikewordilla ja jaktkan hommia. Ei oikeen tee mieli maksaa sitä hullua työkorvausta jonka laakereiden vihdosta ottaa :s