Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

14.3.2015 12:28

Öljyn sekaan pääsee jäähdytinnestettä, melko varmaan vuoto vesipumpussa tai kannentiivisteessä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

14.3.2015 18:12

Noniin, jatkoa viime sivun epämääräinen metallinen kilinä- ongelmaan.
Säädin venttiilit tänään. Venttiilinnostimissa oli sellainen vaaleampi viiva kohdassa jossa se työntää venttiiliä, normaalia eikö? Uria/havaittavaa kulumaa nostimissa ei ollut. Säädin venttiilit kohdalleen, ja ajoin pienen n. 1km lenkin jotta kone lämpiäisi kunnolla, senverran siis että kierrokset laskevat asetetulle tyhjäkäynnille. Lopputulos: Metallinen kilinä hävisi. Epäilen että kilinän aiheutti liian kireälle menneet imuventtiilit, ja/tai liian löysällä oleett pakoventtiilit. Miten moinen yhdistelmä edes on mahdollinen?

Mutta, ongelmana on kilinän alta paljastunut lionnottoman kova tikitys. Tikitys on siis samankaltainen mitä nämä pitävät normaalistikin, mutta paljon kovempi. Lisäksi tyhjäkäynti ei pysynyt täysin tasaisena, vaan heitteli muutaman sadan rpm alueella.
Tikitys on niin kova, että kuuluu ajaessa tuulen kohinan ja suoran danmoton täysputkiston yli selvänä. Mitä nyt? Kansi irti ja ihmettelemään nokkaketjun, venttiilien ja männän kuntoa?
Kiitos vastauksista.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

14.3.2015 18:37

Katoppa nyt kuitenkin ennen ku rupeet avaamaan konetta ni nokkaketjun kiristin, itellä oli katkennut jousi sieltä sisältä jonka takia se tappi liikkui vapaasti ja piti ääntä. Sen voi tarkistaa niin että laitat koneen käyntiin ja laitat ruuvarin siihen reikään ja tunnet liikkuuko tappi.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

15.3.2015 2:43

Eilen ajelin n-10km hussella, toimi hyvin. Tänään vaihdoin vaahtomuovisen ilmanputsarin ja nyt alkoi tulla ongelmia säädöissä, keskikierroksilla ennen tehoalueen alkua pätkii kauheasti eikä oikeen saa kierroksia. Saa kuitenkin n. 1-2sek. päästä kierroksia.Pääsuuttimen luulis olevan sopivan kokoinen kun ennekin toiminut. Pitäiskö koittaa nostaa neulaa vai onko parempia ehdotuksia? Seosruuvin säätäminen ei auttanut.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

15.3.2015 12:39

Jos vaihdoit vaahtomuovisen sen vakion paperisen tilalle niin silloin pitää suutinkokoja suurentaa. Pelkän putsarin vaihdon jälkeen ps 130-132 ja tk 40 varmaan sopivat. Jos pakopuolta muutettu niin ps 135 ja tk 42 hyvät lähtösuuttimet säätöön.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

18.3.2015 22:38

Kertokaapas jäbät mistä magneeton kopan tiiviste?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.3.2015 0:04

http://mp-osat.fi/fi/varaosat/husqvarna-hva-osissa-toimitus-viivetta/125-cc/sms4-te-125cc-4-tahtinen/11-sivukopat Sieltä vaikka, mutta voi vähäsen kestää.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.3.2015 21:55

Riejusta tullu semmonen ominaisuus pihalle että kytkin tahtoo vähä luistaa niin kummalle puolelle kytkinjousta kannattas laittaa ne prikat? Kytkinlevyt uusittu ja jäykemmät jouset on mutta ei näköjään ihan riitä :D

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

20.3.2015 21:33

Hussen kytkin ei sitten pelannutkaan öljyjen vaihdolla aikasemmin saamieni ohjeiden mukaan, vaan se taistelee vieläkin vastaan irroittamatta yhtään. Kytkinpakka oli tosiaan auki ja massalevyjen kunto tarkistettiin, ne olivat 3.06 paksuja (2.9-3.1 on ohjekirjan mukaan hyvä.) Keskimmäinen välilevy sinersi selkeästi ja siitä näki, että se oli käynyt erittäin kuumana, mutta voiko yhtäkkiä erittäin rauhallisessa ajossa jarrutuksen ja vaihteen pienentämisen yhteydessä tapahtunut kytkimen käyttö yhtäkkiä laukaista kytkinlevyissä jotain, jonka takia se lopettaa kokonaan edes liikkumisen yrittämisen? Aikaisemmin tosiaan epäiltiin että vettä päässyt levyihin ja uusilla öljyillä toimisi, mutta niin ei selkeästi käynyt.

Edit: Pitää vielä lisätä että kytkinkopan ollessa auki kytkintä painettaessa nyt uuden kasauksen jälkeen pakka liikkui normaalisti ja tökkimättä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

21.3.2015 12:34

jinkkuBOMBER1 kirjoitti:Riejusta tullu semmonen ominaisuus pihalle että kytkin tahtoo vähä luistaa niin kummalle puolelle kytkinjousta kannattas laittaa ne prikat? Kytkinlevyt uusittu ja jäykemmät jouset on mutta ei näköjään ihan riitä :D

Onhan kytkin säädetty niin että vapaaliikettä on tarpeeksi?

Ja Riaxolle: Kuulostaisi että sinulla vapaaliikettä on taas liikaa.

Kytkintä pystyy säätämään vaijerisäädön lisäksi myös kytkinkruunun keskellä olevasta ruuvista, joten jos vaijerisäätö ei riitä niin ei muutakuin sieltä säätämään.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

21.3.2015 14:35

Nyt ei taas niin pahasti luista, mutta laitetaan varmuuden varalta ne prikat jousten alle niin luulis pitävän :) Ei uskos että muutama heppa vaikuttas kytkimen pitävyyteen nuin paljoo, mutta nähtävästi se vaikuttaa :D

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

21.3.2015 15:17

Niin sulla olikin 180cc, siinä tapauksessa prikkojen laitto ei liene haitaksi. :lol:

Vääntöhän se kytkimen pitävyyteen enemmän vaikuttaa kuin hevosvoimat.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

21.3.2015 17:28

Murska Arska kirjoitti:Voi johtua siitä, kokeilemalla selviää.

Kampiakselista ja kiertokangesta. Kiertokangen vaihto onnistuu GT-Motorissa Pitäjänmäellä, irroituksen yhteydessä joutuu rikkomaan kampuran laakerin että saa hammaspyörän ehjänä irti, on lujassa kiinni.

Kiertokanki löytyy tuolta, samalla otin lohkon tiivisteet ja posteineen 122€: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Yamaha-Y ... m-End.html

Kampiakselin laakerit on Koyo 6503R kytkimen puolella ja jakopään puolella Koyo 6503 C3.

Yleisin syy kiertokangen alalenkin väljenemiseen on voitelun puute. Tässä tapauksessa jumiin mennyt termostaatti joka piti moottorin liian viileänä -> välykset on viielällä koneella liian pienet ja öljy ei lämpene kunnolla joten alalenkki ei saa riittävää voitelua. Myös kylmällä koneella ajoon lähtö viileillä keleillä hidastaa moottorin lämpenemistä ja sillä on myös oma vaikutus alalenkin kulumiseen.

täällä paikallinen koneistamo on tuhonnu kokeilu mielessä noit kampuroita ja ilmoittivat ettei onnistu.mikä koneistamo noit on irrottanu?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

21.3.2015 19:42

Vastaus löytyy viestistä jonka olet lainannut 8)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

22.3.2015 10:11

Te jotka olette ostaneet isovena kannen, onko kannen kanavat olleet saman kokoiset kuin vakiokannessa, vai onko kanavat eri muotoisia/isompia?