Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
5.10.2012 17:37
Koita vaikka sinitarralla ottaako ja jos ottaa nii ottaa siitä kohin sitte pois
9.10.2012 20:43
Olisko kellään myynnissä minkäänlaista tehopakoputkistoa honda varaderoon?
16.10.2012 10:50
Jassåå. Toivottavasti ei tuu ihan väärään topikkiin. Ois aika ettiä Sachs X-Roadiin uus kone. Alkuperänen masiina on Moto Morinin, mutta ko. firma on kahdesti tehnyt konkurssin. Myös itse Sachs on tehnyt pari konkurssia. Uutta ''alkuperäistä'' konetta ei siis ole saatavilla.
Pyörä on putkirunkonen, joten siihen saa helposti varmaan hitsattua vähän uutta kiinnikettä moottorille, vaikkei ihan just millilleen istuiskaan.
Yamahan ja muiden merkkivehkeiden moottorin osat on jo älyttömän hintasia, kun taas suurin osa kiinalaisista koneista on vailla sähköjä. Jos jollain on jotain haisua mitä tohon vois heittää, niin rohkeasti huutelemaan. Mieluusti ei kauheesti alle 160cc, mutta ei paljoa päälle 200cc..
17.10.2012 14:09
Maek kirjoitti:Jassåå. Toivottavasti ei tuu ihan väärään topikkiin. Ois aika ettiä Sachs X-Roadiin uus kone.
Tollasen sais ehkä heitettyy kiinni
http://www.ooracing.com/store/index.php ... uctId=1149
18.10.2012 0:44
Ootko ihan tosissas?
Hyvin menee, sylkän kulmassakaan eroa ku hassut parikytä astetta. Menee varmaan kiinnikkeisiinkin heittämällä...
Tuo sylkän kulma saattaa olla esteenä että vois perus 250cc pystysylkkäisen heittää kiinni, niissä kun nousee yläkerta vähän kovempaan kulmaan. Jos jollakin tutulla on vaikka pystysylkkä-150cc Samurai niin siitä vaan vertailemaan noita mittoja ja koneen kiinnityspisteitä.
E:
http://www.ooracing.com/store/index.php ... uctId=3267Tollaista lähtisin ehkä ite taiteilemaan kiinni.
18.10.2012 15:31
Ai katos väärä linkki tuli laitettuu
19.10.2012 18:51
Danke schön, pistetään korvan taakse. 250 kelpais myös.
23.10.2012 10:36
Labomba kirjoitti:Oiskos tähän nelarin virittämiseen mitään kirjoja kuten 2- tahti puolella tuo tiittasen opus esimerkiksi ? Olisi suuri apu tulevaan "pikku" projektiin.
Onhan niitä monia. Nelareihin on huomattavasti enemmän kirjallisuutta kuin kakstahtisiin. Ja jopa suomeksi.
Kirjastoista saa lainaamalla tai ainakin etälainaamalla seuraavat opukset ihan suomeksikin:
A. Graham Bell: Uusi moottoritekniikka engl. muistaakseni "The New Engine Technology" tai jotain siihen suuntaan.
A. Graham Bell: Nelitahtimoottorin virittäminen (tai vastaava nimi, en muista tarkkaan)
engl. "Four Stroke Performance Tuning"
Lisää kirjallisuutta löytyy samasta hyllystä. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kirjastot on kans ihan hyviä paikkoja, niistä kannattaa vilkuilla.
24.10.2012 15:35
Viimeksi muokannut Muussi72 päivämäärä 29.10.2012 14:51, muokattu yhteensä 2 kertaa
24.10.2012 18:55
Muussi72 kirjoitti:Saiskahan tuota 125 wr keulimaan pelkällä kaasulla ja kovalla nykäsyllä jos muuttais välit sellaasiks?
kannattais kysyä yamaha wr topicista
26.10.2012 17:44
Sanokaahan nyt, ihan aikuisten oikeat perustelut, että miksi öljyt pitäis vaihtaa ennen talviteloille laittoa? Aina, kun kysyn, niin saan vastaukseksi pelkkää mutuilua, josko vihdoin faktatietoa asiasta, vai onko ko. toimenpide vain elävä myytti, mikä on jäänyt joltain hifistelijältä elämään?
27.10.2012 5:01
Ghostly.K kirjoitti:Sanokaahan nyt, ihan aikuisten oikeat perustelut, että miksi öljyt pitäis vaihtaa ennen talviteloille laittoa? Aina, kun kysyn, niin saan vastaukseksi pelkkää mutuilua, josko vihdoin faktatietoa asiasta, vai onko ko. toimenpide vain elävä myytti, mikä on jäänyt joltain hifistelijältä elämään?
Ei ENNEN talviteloille laittoa vaan vasta kun talviteloilta oton jälkeen ottaa pyörän käyttöön. Syy on yksinkertaisesti se, että suomen talvessa vettä voi mahdollisesti kondensoitua öljyn sekaan jolloin voiteluominaisuudet luonnollisesti heikkenee.
Sellaista talliahan ei juuri olekaan etteikö kosteus pääsisi vaikuttamaan.
27.10.2012 7:04
Eipä tietenkään, sehän on selvä. Poijjat epäili yleispuolen Talvi -topicissa, että samallain sitä vettä erittyy siihen uuteen öljyyn, mitä vanhaan. Tarkemmin ajateltuna tämähän pitää paikkansa.
Sitten joku väläytti, että vettä ei kondensoidu 0-asteen yläpuolella. Sitten puhuttiin myös ruosteensuojauskyvystä. Mitkä näistä nyt sitten pitää paikkansa ja mitkä on vaan huuhaata?
27.10.2012 13:14
ne öljyt pitää vaihtaa ENNEN säilöön laittoa koska vanhoihin öljyihin moottorista irronneet paskat kerkeävät talven aikana jämähtää öljypohjaan/öljysäiliöön, joten sitten jos vasta keväällä vaihdat öljyt niin ne ovat heti moottorin lämmettyä pilalla... tämän takia ne öljyt vaihdetaan aina kun pyörää laitetaan pitempään säilytykseen. tämän ovat opettaneet sekä autopuolen opettajat, autokoulun opettajat, ja prätkäliikkeiden myyjätkin täälläpäin. eli käyttäkää kone myös normikäyntilämpöön ennen kuin vaihdatte öljyt että kaikki paska irtoaa, antakaa seistä sammuksissa se 15 min ja vaihtakaa uudet öölit, jos vanhoilla on ajettu alle puolet vaihtovälistä niin ei tarvitse vaihtaa suodatinta mutta jos on ajettu yli puolet niin se on vähintäänkin suotavaa!
ja tottakai vanha "loppuunajettu" öljy suojaa korroosioltakin huonommin kuin uusi käyttämätön, että siksikin uudet öljyt aina seisontaan menevälle sisään.
ja niille ketkä eivät tiedä niin öljyn päätehtäväthän moottorissa nimenomaan nykyään ovat voitelun lisäksi puhdistus, korroosionesto, tiivistäminen (poistaa mm. laakerivälystä) ja jäähdyttäminen
i rest my case
27.10.2012 16:39
Psycho toi on sellaista hifistelyä josta ei käytännössä ole mitään hyötyä. Se mikroskooppinen lika mitä öljyn seassa siellä on (se pieni osa joka ei ole jäänyt suodattimeen)ei aiheuta mitään käytännön haittaa.
Sellaista saattaisin harkita, jos pyörällä aion koko loppuelämäni ajella ja öljyt on vähintään 80% ajettua.