Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
4.4.2010 17:09
Joo kiitos
4.4.2010 20:21
SEURAAVA VIKAKUVAUS ON PITKÄ, MUTTA TOIVOTTAVASTI PERUSTEELLINEN!
Osaisiko joku teistä hieman enemmän näiden vehkeiden kanssa värkänneistä auttaa ongelmani kanssa. Elikkäs pyöränä on vasta rakentamani Aprilia Red Rose vm. 95, joka viime syksynä leikkasi kiinni. Talven aikana uusin sylinterin(Gilardoni2) ja männän(Vertex yhdellä renkaalla, ei tasapää) ja fiksailin kytkimen. Tuossa pari päivää sitten sain kuin sainkin tuon mopottimen hörähtämään käyntiin ja suuntasin varovaiselle koeajolle.
Kiersin n. 2 kilometrin lenkin ongelmitta kierroslukuja väliltä 5000-6000 käyttäen vaihteilla 1-4 ja menin parkille Nesteelle ja jätin pyörän käyntiin ja tarkastelin, että kaikki osat ovat yhä matkassa. Muutaman minuutin(olisiko reilu 5 minuuttia? )kuluttua pyörä sammui, mikä nyt ei kauhean ihmeellistä ole, kun se kumminkin käynnistyi helposti startista ja pääsin liikkeelle. Hiljentäessäni kuitenkin ensimmäiseen risteykseen pyörä sammui. Ei mitenkään töksähtäen, vaan kun kytkin oli vedettynä - vain sammui. Ei mitään ihmeellistä kolinaa, mutta käyntiin ei lähtenyt.
Nyt on tarkastettu tuo uusi tulppa = antaa komean kipinän, puristusta on kaiketi tarpeeksi(reilu vitonen mittariin, joka nyt ei aivan tiiviisti ollut kiinni) ja startti pyörittää moottoria ongelmitta. Eikö saa bensaa, vai mikä? Vaihdoin kokeeksi uuden imukurkun ja 34mm kaasarin(käytetty, ei vielä koeajettu) vakioiden tilalle, mutta ei vaan käynnisty. Jäähdytysnesteet ovat yhä tallella, joten nekään ei tällä kertaa päässeet vuotamaan sylinteriin(Näin kävi kerran ja jouduin hieman siivoushommiin..). Mistä lähtisin metsästämään vikaa? Heittäkää vaikka villejä veikkauksia jollei varmaa tietoa ole! Olen jopa kahta erilaista(vapaammin virtaavaa ja vakiota) pakoputkea koittanut tuloksetta.
Kiitän. :)
Ps. Kai tässä topicissa saa kysyä noista tekniikkamurheista?
5.4.2010 11:09
Elikkäs, räsään vaidettiin mäntä. sitte ku lähin sillä ajelemaan ni 2 km pääsin ku booas ja sammu.. lähti heti käyntii taas ja 2 km ja sammu.. sitte käännyin jo takasipäin ku rupes pelottaa ni pääsin 1km booas ja sammu. sitte 500m sen jälkee vähä matkaa liuin alamäkeen ja ajoin kotiin 1.5km..
voisiko olla että mäntä ahistaa sen verran kun on satkun isompi kun vanha, vaikka vanha tuntui vähän väljältä. tai sitte kun oli kostea keli vetää jostain oikosulkuu ja lyö virrat pois koneesta? antoin kipinää miinus navasta ku laitoin kiinni meinaako oikosulkua?
6.4.2010 11:19
Veitsi kirjoitti:SEURAAVA VIKAKUVAUS ON PITKÄ, MUTTA TOIVOTTAVASTI PERUSTEELLINEN!Osaisiko joku teistä hieman enemmän näiden vehkeiden kanssa värkänneistä auttaa ongelmani kanssa. Elikkäs pyöränä on vasta rakentamani Aprilia Red Rose vm. 95, joka viime syksynä leikkasi kiinni. Talven aikana uusin sylinterin(Gilardoni2) ja männän(Vertex yhdellä renkaalla, ei tasapää) ja fiksailin kytkimen. Tuossa pari päivää sitten sain kuin sainkin tuon mopottimen hörähtämään käyntiin ja suuntasin varovaiselle koeajolle.
Kiersin n. 2 kilometrin lenkin ongelmitta kierroslukuja väliltä 5000-6000 käyttäen vaihteilla 1-4 ja menin parkille Nesteelle ja jätin pyörän käyntiin ja tarkastelin, että kaikki osat ovat yhä matkassa. Muutaman minuutin(olisiko reilu 5 minuuttia? )kuluttua pyörä sammui, mikä nyt ei kauhean ihmeellistä ole, kun se kumminkin käynnistyi helposti startista ja pääsin liikkeelle. Hiljentäessäni kuitenkin ensimmäiseen risteykseen pyörä sammui. Ei mitenkään töksähtäen, vaan kun kytkin oli vedettynä - vain sammui. Ei mitään ihmeellistä kolinaa, mutta käyntiin ei lähtenyt.
Nyt on tarkastettu tuo uusi tulppa = antaa komean kipinän, puristusta on kaiketi tarpeeksi(reilu vitonen mittariin, joka nyt ei aivan tiiviisti ollut kiinni) ja startti pyörittää moottoria ongelmitta. Eikö saa bensaa, vai mikä? Vaihdoin kokeeksi uuden imukurkun ja 34mm kaasarin(käytetty, ei vielä koeajettu) vakioiden tilalle, mutta ei vaan käynnisty. Jäähdytysnesteet ovat yhä tallella, joten nekään ei tällä kertaa päässeet vuotamaan sylinteriin(Näin kävi kerran ja jouduin hieman siivoushommiin..). Mistä lähtisin metsästämään vikaa? Heittäkää vaikka villejä veikkauksia jollei varmaa tietoa ole! Olen jopa kahta erilaista(vapaammin virtaavaa ja vakiota) pakoputkea koittanut tuloksetta.
Kiitän.
Ps. Kai tässä topicissa saa kysyä noista tekniikkamurheista?
hmm..koitetaan veikata..
onko sulla miten vanhat bensat tankissa ??
itsellä kun pyörää tänä keväänä herättelin henkiin niin ei sitten niin millään käyntiin..
no "viaksi" paljastui että olin laittanut uudet bensaletkut väärin päin normitankin ja varatankin lähtöihin niin bensahana päällä imi bensaa varatankin lähdöstä eli tankin pohjalta, minne tietenkin oli talven aikana kondensoitunut vettä...
eli kokkeiles tyhjentää tankki, uudet bensat ja puhaltele viel kaikki letkut tyhjiks ja paineilmalla kaasarista suuttimien putsaus...
6.4.2010 11:27
Veitsi, vaihdappa tuluppa: Ilmeisesti vaihdoit kauden alussa tulpan ja et oo vian ilmestyttyä vaihtanu uusiksi? Nimimerkillä kokemusta on voin sanoa että kipinän tuleminen sitä tarkastaessa ei välttämättä tarkoita sitä että tulppa toimii oikeastikin. On muuten aika epämiellyttävä ominaisuus sytytystulpalle se.
6.4.2010 11:32
ripetsu kirjoitti:onko sulla miten vanhat bensat tankissa ??
eli kokkeiles tyhjentää tankki, uudet bensat ja puhaltele viel kaikki letkut tyhjiks ja paineilmalla kaasarista suuttimien putsaus...
Ihan tuorretta 98 bensaa tankissa, jossa n. 3% öljyä. Tipautin tulpan aukosta pari tippaa bensaa männän päälle, mutta ei tuonut eloa päristimeen. Tänään käyn uuden akun varuiksi hakemassa, sillä tuo vanha tykkää kadottaa virtansa parin starttausyrityksen jälkeen. Kaasarin(34mm lortto) olen jo talvella putsannut, enkä usko että se on kauhiasti mitään ehtinyt muovipussissa keräämään. Kummalliselta kyllä tuntuu tämä vika.. Jollei uusi akku auta, niin irrotan taas tuon sylinterin ja katson miltä näyttää..
Betaversio kirjoitti:Veitsi, vaihdappa tuluppa: Ilmeisesti vaihdoit kauden alussa tulpan ja et oo vian ilmestyttyä vaihtanu uusiksi? Nimimerkillä kokemusta on voin sanoa että kipinän tuleminen sitä tarkastaessa ei välttämättä tarkoita sitä että tulppa toimii oikeastikin. On muuten aika epämiellyttävä ominaisuus sytytystulpalle se.
Tulppa on ihan uusi, jolla on ajettu vasta tuo parin kilometrin lenkki. Kyseessä Denson iridium tulppa.
6.4.2010 17:46
No jos sillä on ajettu se pari kilsaa niin se on saattanu hajota. Se on aika raaka peli, varsinkin jos sisäänajo-tyylillä ajaa (kahtakymppiä pikkukiekoilla). 5min tyhjäkäynti 3% seoksillakaan ei kuulosta kivalta tulpan kannalta. Hakee kaupasta 2e maksavan perustulpan ja kokeilee sillä. Jos toimii niin vika on selvillä, jos ei toimi, niin ei oo tuhlannu turhaan rahojaan. Uus akku ei auta, jos se kerran starttia jaksaa pyörittää. Kipunahan tulee vaikka akussa ei olisikaan virtaa (tai ainakin normisti tulee. Mä oon työnnelly kevarin käyntiin sillon kun akussa ei oo ollu virtaa esim talven jälkeen). Iridium tulpan sanoisin olevan melko turha tapaus niin kauan kun ei oo kovin kisainen peli alla. Ei tollanen 30hp 2t kone vielä kovin kireä laitos ole. Ehkä joskus sisäänajojen jälkeen sellanen voisi olla ihan hyvä idea (jos luotettavuutta pitää).
Kipunan testaamiseenhan kelpaa mikä tahansa sopivilla kierteillä oleva tarpeeksi kuuma tulppa. Vaikkapa jostain moposta joku seiskanumeroinen. Jos lähtee käymään, vika löyty, jos ei, se on jossain muualla.
Olihan tulppa muuten samanlainen mitä ohjekirjassa sanotaan, ettei ole otettu "varalta" numeroa kylmempää mallia olevaa tulppaa tms? Liian kylmä tulppa kyllä lisää "Luonnollista poistumaa" melko rankasti.
6.4.2010 20:48
no rupesihan tuo oma tezzarikin vittuilemaan,, nyt jo 2 kertaa hajottanu vauhtipyörän kiilan about 5 kilsan ajon jälkeen..
mistähän tuo vois johtua, kuitenkin ne urat mihin kiila tulee ovat ok..tänään tullut jo työnnettyä 4 kilsaa pärrää
6.4.2010 21:02
Betaversio kirjoitti:No jos sillä on ajettu se pari kilsaa niin se on saattanu hajota...
Hmm.. Ostan kumminkin sen akun, ei se nyt ihan niin pikkurahoista ole kiinni enää tässä vaiheessa. Tuo vanha tyhjenee n. 3-4 starttauksella aivan loppuun.. Tulppia onneksi löytyy, joten voin koittaa kyllä toisellakin. Menin tuon iridium tulpan ostamaan, kun lähdin rakentelemaan fiiliksellä "vain parasta parhaalle"
. Editoin vaikka tähän viestiin miten kävi.
Btw. Nyt ei kytkin ota ollenkaan.. Se nyt ei voi kuitenkaan vaikuttaa käynnistymiseen? Vai?
7.4.2010 23:48
ripetsu kirjoitti:no rupesihan tuo oma tezzarikin vittuilemaan,, nyt jo 2 kertaa hajottanu vauhtipyörän kiilan about 5 kilsan ajon jälkeen..
mistähän tuo vois johtua, kuitenkin ne urat mihin kiila tulee ovat ok..tänään tullut jo työnnettyä 4 kilsaa pärrää
Tarkista ettei kartiopinnoissa ole YHTÄÄN likaa tai muuta, putsaa molemmat huolella jollain kunnon myrkyllä (asetoni, tinneri) ja laita oikeaan momenttiin niin eiköhän se sillä selviä.
8.4.2010 8:14
Vanha kunnon hyväkikka on ottaa vasara ja lyömätamppi: Ekaks putsaillaan kartiot jos jaksaa, asennellaan paikoilleen ja kiristetään mutteria jonkinverran, ihan kiinni asti muttei hampaatirvessätiukkuuteen. Tässä välissä naputellaan vasaralla joka puolelle kartiota (ihan akselin viereen), ja kiristetään lisää. Useimmiten mutteri "löystyy" naputtelun aikana, eli se menee esim 1/10 kierroksen todella helposti. Sitten kiristetään ja mahdollisesti voidaan tehdä muutama muukin naputtelukierros. Oon saanu tällä tyylillä "ihan tarpeeksi tiukkaan" laitettua magneetot. Ongelmana on ollu saada magneetto irti
8.4.2010 14:39
Vaihoin tuohon mun aprilia sx 125:een pipercrossin.Nyt on niin että kun laittaa käyntiin ja antaa kaasua vähä niin kierrokset jää leijuun 4000-6000 kierrokseen. Se saa tietysti nyt enempi ilmaa ku tolla vakio putsarilla. Neula on keskimmäisessä lovessa. Mutta ku ryypyn laittaa päälle niin kierrokset ei jää leijuun mutta kone tukehtuu sitten ajanmyötä ku antaa olla käynnisä. Mikä auttaisi tähän asiaan? Pyörässä on sitte arrow,rave1 + kaasarin tt-hilppeet.
8.4.2010 14:46
Säädä kaasari.
8.4.2010 14:57
No enköhän ole kokeillut mutta sitä ajoin takaa että ku kierrokset jää tuonne leijuun niin mistä johtuu... saako liikaa ilmaa vai bensaa?
8.4.2010 16:10
Tokmak kirjoitti:No enköhän ole kokeillut mutta sitä ajoin takaa että ku kierrokset jää tuonne leijuun niin mistä johtuu... saako liikaa ilmaa vai bensaa?
Laiha tyhjäkäyntiseos, saa liian vähän bensaa, säädä se kaasari. vaiha sekä tyhjäkäynti että pääsuutin isompaan. liian pienellä tyhjäkäyntisuuttimella leijjuu kierrokset ja liian pienellä pääsuuttimella polttaa mäntään reijän.