Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
31.3.2009 23:06
Voiko viallinen akun laturi hajottaa akun jotenkin tai vetää oikosulkuun. En tarkoita siis mitään pyörän omaa laturia.
31.3.2009 23:32
Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa
.
1.4.2009 20:13
timbe_ kirjoitti:Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa
.
Tyhjäkäynnillä latausjännite vähäinen ja kierrosten noustessa mangeetto jaksaa työntää enemmän jännitettä, joissakin malleissa akku on pelissä mukana jatkuvasti joten valot saavat koko ajan vähintään 12V.
Tarkista akun varaus ja pääsulake.
2.4.2009 11:39
saku89 kirjoitti:timbe_ kirjoitti:Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa
.
Tyhjäkäynnillä latausjännite vähäinen ja kierrosten noustessa mangeetto jaksaa työntää enemmän jännitettä, joissakin malleissa akku on pelissä mukana jatkuvasti joten valot saavat koko ajan vähintään 12V.
Tarkista akun varaus ja pääsulake.
dt:ssä akku ja valot eivät milläänlailla liity toisiinsa. valoille tullee vaihtosähköä suoraan magneetolta jolloin se on ihan normaalia että kierrosten mukaan kirkastuu.
2.4.2009 21:29
Johani kirjoitti:saku89 kirjoitti:timbe_ kirjoitti:Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa
.
Tyhjäkäynnillä latausjännite vähäinen ja kierrosten noustessa mangeetto jaksaa työntää enemmän jännitettä, joissakin malleissa akku on pelissä mukana jatkuvasti joten valot saavat koko ajan vähintään 12V.
Tarkista akun varaus ja pääsulake.
dt:ssä akku ja valot eivät milläänlailla liity toisiinsa. valoille tullee vaihtosähköä suoraan magneetolta jolloin se on ihan normaalia että kierrosten mukaan kirkastuu.
Kiitti vinkeistä, mutta ''sain'' vian jo korjattua. Oli vaan joku tilapäinen häiriö ja korjaantu kun kävin heittämässä pienen koeajon. Valot oli todella himmeet tyhjäkäynnillä ja mittariston valot kokonaa pimeenä, mutta kuten sanoin niin nyt toimii kuin ennenkin
.
5.4.2009 11:59
joo mun husses tälläne onkelma et valot palaa iha jees kirkkaasti tyhjäkäynnillä sitku antaa kaasuu niin virran tulo vähenee akulle ja kaikki valot himmenee? Tuntuu ettei akku latautuisi edes täyteen ku valokynä ei pala kirkkaana ku kokeilee
jännitteensäädint aattelin mut..? sähköt kattosin ni kaikki iha jees liitoksissaan
6.4.2009 21:19
Voiko viallinen akun laturi hajottaa akun jotenkin tai vetää oikosulkuun?
En tarkoita siis mitään pyörän omaa laturia.
9.4.2009 9:22
DT character kirjoitti:Voiko viallinen akun laturi hajottaa akun jotenkin tai vetää oikosulkuun?
En tarkoita siis mitään pyörän omaa laturia.
Eli siis erillinen akkulaturi. Kyllä voi, esim. liian kovalla latausvirralla saat akun keitettyä.
9.4.2009 16:12
Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.
9.4.2009 18:10
JuVa kirjoitti:Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.
Mittasit ilmeisesti pyörä käynnissä? Mittaa moottori sammuksissa onko lukema sama että ei latais.
tuo 12.6 vaan kuulostaa perus akkujännitteeltä ettei latais ollenkaan, mistä kohtaa mittasit?
9.4.2009 20:52
saku89 kirjoitti:JuVa kirjoitti:Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.
Mittasit ilmeisesti pyörä käynnissä? Mittaa moottori sammuksissa onko lukema sama että ei latais.
tuo 12.6 vaan kuulostaa perus akkujännitteeltä ettei latais ollenkaan, mistä kohtaa mittasit?
Joo, pyörä oli käynnissä. Akun navoilta yritettiin mittailla.
Entä riittääkö toi 19-20 volttia mikä staattorilta tulee. Se mitattiin ennen jäänitteensäädintä olevasta liittimestä. Olis hyvä tietää, että onko staattori ehjä.
10.4.2009 11:50
JuVa kirjoitti:Joo, pyörä oli käynnissä. Akun navoilta yritettiin mittailla.
Entä riittääkö toi 19-20 volttia mikä staattorilta tulee. Se mitattiin ennen jäänitteensäädintä olevasta liittimestä. Olis hyvä tietää, että onko staattori ehjä.
20v kuulostaa kyllä kanssa aika pieneltä, mulla ei tosin oo mitään käytännön kokemusta piikkipuolelta mutta mopoissa ainakin tulee ~50v molemmin puolin. Veikkaisin mutulla että tuo 20v kyllä riittäis, aina vähemmän se kuormittaa ja rasittaa säädintä.
Mittaa akkujännite siten että moottori ei ole käynnissä? siitähän näet suoraan lataako se.
Tarkista kaikki sulakkeet ja pääsulake ettei vaan ois nalli napsahtanu ja virta ei pääsis akulle eikä valoille eikä akulta pois.
10.4.2009 20:05
JuVa kirjoitti:Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.
Multa tulee staattorilta polkastaessa 20 volttia tasaamatonta jännitettä akun lataukseen.
14.4.2009 15:15
Mistä johtuu tälläinen vika tzr rr:ssä?
Pyörän käynnistää kylmänä niin toimii hyvin, mutta sitten kun alkaa lämmetä, niin alkaa pätkimään ja lopulta sammuu. Kipinää lakkaa antamasta heti kun moottori lämpeää.
Taas sitte ku antaa pärrän jäähtyä, niin alkaa taas antaa kipinää.
CDI-Boksi? Kolmea eri puolaa ollaan jo kokeiltu.
14.4.2009 21:19
Juza kirjoitti:Mistä johtuu tälläinen vika tzr rr:ssä?
En oikein osaa nähdä muita vaihtoehtoja...
Pitäis päästä kokeilemaan siten että pyörän saa kuumaksi ja sitten kun se sammuu, vaihtaa "kylmän" boksin tilalle jos haluais varmistua...
Suihkuta varovasti jotain kylmäsprayta boksin päälle siinä vaiheessa kun pyörä lämpenee ja sammuu