Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
21.10.2009 17:51
Miten pystyy arvioimaan kytkinlevyjen, kruunun ja jousien kunnon? Ainaki jouset oon vaihtamassa konerempan yhteydessä, mutta levyistä en oo viel varma. Entäs kun monet on puhunu "kuopista" kytkinkruunussa jotka pitäs hioo?
21.10.2009 19:32
Kytkinkoriin niin sisä- kuin ulkokoriinkin, kuluu selvät urat. Ilmenee usein kytkimen tunnottomuutena tai kytkin ei irroita kunnolla ym.
Kytkinlevyistä pystyy vähän katsomaan ja tuntemaan, onko pinta enää tasainen, vai onko siinäkin uria/selvää epätaisaisuutta. Parhaiten tietäisi niiden vaihtokunnon mittaamalla ne ja vertaamalla tulosta uusiin tai esim. ohjekirjan antamaan arvoon. Pätee niin levyihin kuin jousiin. Jousissa pituus ja levyissä paksuus.
2.12.2009 23:57
Vähän reilu 22tkm ajettua räsää olis tarkotus talven aikana rempata. Mitä kaikkea tuohon pitäisi uusia? Kiertokangen alapäänlaakeri ja runkolaakerit on jo tiedossa, tarkoitus olisi vaihtaa koneen muutkin laakerit. Olisiko syytä vaihtaa jotain muutakin samalla, esim. kytkinlevyt/jouset tai kiertokanki? Kytkinlevyjen kulumisenhan tarkistaa helposti, mutta mites kiertokangen kanssa?
Joitakin n. 25tkm ajettuja konerempattuja räsiä olen katsellut ja niistä muutamiin oltiin vaihdettu kokonaan uusi kampura. Ovatko nuo jotain leiponeita pyöriä, ei kai nyt sentään 25tkm kohdalla vielä tarvis kampuraa uusia?
Kuinka monen tunnin työ koneen purkaminen, laakereiden ja stefojen vaihto ja koneen kasaaminen on ammattimieheltä? 4-6h vai kenties enemmän?
4.12.2009 0:50
Siis, et saa mistään erikseen sitä kangen laakeria, joudut ostamaan koko kiertokankisarjan..
Tasapainoakselin ja öljypumpun muovirattaat kannattaa uusia samassa. Ja kaikki koneen stefat.
sekä vesipumpulle tiiviste/stefasarja
4.12.2009 19:09
Eli tässä "bottom end rebuild kitissä" pjme:ltä on melkein kaikki tarvittava?
"Pair Of Koyo C4 Main Bearings,2 Crankshaft Oil Seals, 1 Sprocket Shaft Oil Seal, 1 Gear Change Oil Seal, Budget Full Gakset Kit,RS125 Con Rod Kit"
Lisäksi "Balance Shaft Gear" ja "Oil Pump Drive Gear"? Ei oo tää varaosalontoo oikein hallinnassa
10.12.2009 16:54
Moro! Nyt pitäs husse varmaan viedä huoltoon. Ajettu on noin 33000km. Mitähän noin tulisi maksamaan tämä koneremontti? pitäisi varmaan vaaihtaa mäntä, kiertokanki, laakereita ja mitäs muuta kaikkee?
11.12.2009 2:00
akithegod kirjoitti:Eli tässä "bottom end rebuild kitissä" pjme:ltä on melkein kaikki tarvittava?
"Pair Of Koyo C4 Main Bearings,2 Crankshaft Oil Seals, 1 Sprocket Shaft Oil Seal, 1 Gear Change Oil Seal, Budget Full Gakset Kit,RS125 Con Rod Kit"
Lisäksi "Balance Shaft Gear" ja "Oil Pump Drive Gear"? Ei oo tää varaosalontoo oikein hallinnassa
En tiie sit kannattaako noita vaihelaatikon laakereita miten uusia, siitä ei oo koskaa oikee ollu puhetta.
Noita "balance" rattaita tarvit kaksi
13.12.2009 21:24
Ansta kirjoitti:akithegod kirjoitti:Eli tässä "bottom end rebuild kitissä" pjme:ltä on melkein kaikki tarvittava?
"Pair Of Koyo C4 Main Bearings,2 Crankshaft Oil Seals, 1 Sprocket Shaft Oil Seal, 1 Gear Change Oil Seal, Budget Full Gakset Kit,RS125 Con Rod Kit"
Lisäksi "Balance Shaft Gear" ja "Oil Pump Drive Gear"? Ei oo tää varaosalontoo oikein hallinnassa
En tiie sit kannattaako noita vaihelaatikon laakereita miten uusia, siitä ei oo koskaa oikee ollu puhetta.
Noita "balance" rattaita tarvit kaksi
Kiitos! Ovatko nuo Koyon laakerit tosiaan hintansa arvoisia? Säästyis useampi kymppi jos ostaisi esimerkiksi Neu- tai Nachi -merkkisiä.
16.12.2009 10:13
Ei kannata alkaa pihistelemään niiden laakereiden kanssa, Koyot on hintansa veroiset...
6.1.2010 3:41
Dodiin, vähän konetta tutkailtu nyt. ~38tkm ajettu Yamaha alakerta, rempassa vaihtuu kiertokankisarja, runkolaakerit ja kytkinlevyt, mäntä myöhemmin. Mietin myös, että kannattaisiko vetoakselin laakeri vaihtaa ? Entäs kun tuossa kampiakselissa oli yhdellä reunalla pieni lämpeämisen jälki, onko vaarallista ?
6.1.2010 12:18
Tuskin tarvittee vaihtaa sitä vetoakselin laakeri, jossei ole vikaa ja se lämmön jälki kampurassa on ihan normia.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko runkolaakerit jo väljät? Entäs kietarin laakeri?
6.1.2010 12:36
No jos ne lohkot kerta halkasee niin samalla vaivallahan sen vetoakselinkin laakerin vaihtaa
6.1.2010 15:16
Andhu kirjoitti:Tuskin tarvittee vaihtaa sitä vetoakselin laakeri, jossei ole vikaa ja se lämmön jälki kampurassa on ihan normia.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko runkolaakerit jo väljät? Entäs kietarin laakeri?
Ei löydy väljää, mutta pientä vihellystä sillontällön kuuluu..
EDiT: Unohdin viel kysyy, et miten kietokankee ja nuita ajetaa sisää ?
7.1.2010 7:10
Ei ajele isolla vaihteella isoja mäkiä, kierrättää konetta pirteästi mutta ei liikaa, ihan normiajoa ilman koneen liikaa rasittamista
10.1.2010 4:17
Miten se nyt olikaa helpoin tehrä? Uudet petilaakerit ensin lohkoihin ja kampura siihen vai ensin kampuraan ja se lohkoon ?