Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

13.2.2007 16:39

´ kirjoitti:
Obie kirjoitti:Tää topicci on keikkunu tässä ylhäällä kuukaus tolkulla mutta en ole ikinä vaivautunu lukemaan. En olis uskonu et jätkät oikeesti toteuttaa tota turboa mutta olin väärässä. Pakko vähän antaa tunnustusta pojille, itse en tuollaista osaisi.
Varnasti tommosen osaa tehä kekä tahansa, kuhan laittaa kaasarin turbon imupuolelle.


Juu varmaan. Veikkaan kuitenkin, että harva asiasta tietämätön kuitenkaan sitä toimimaan saisi.

13.2.2007 22:07

Mistäs tuommosen 1" imupuolella olevia turboja saa kohtuu hintaan? Oon kuullu että Kubota merkkises puutarhakonees olis juuri soppeli turbo 125cc mottiin. Mistä niitäki löytää?

13.2.2007 23:25

Voipi hyvinkin olla liian iso. Tämä maksaa 650$, mietittiin parin-kolmen kaverin kanssa että kesällä vois tommosen tilata, jos kaikki on saanu sopivasti ylimäärästä kesätöistä.

Edit: linkki
Viimeksi muokannut iikka88 päivämäärä 13.2.2007 23:34, muokattu yhteensä 1 kerran

13.2.2007 23:27

toimiva linkki-> http://www.mjmturbos.com/images/SMALLEST.jpg

14.2.2007 0:12

Arvid kirjoitti:Mistäs tuommosen 1" imupuolella olevia turboja saa kohtuu hintaan? Oon kuullu että Kubota merkkises puutarhakonees olis juuri soppeli turbo 125cc mottiin. Mistä niitäki löytää?

Juu eli tuommoista itsekkin aluksi etsin, mutta ei löytynyt... Mm. noissa venhkeissä niitä pikku ahtimia on http://www.j-trading.fi/index.php?page_ ... _results=1

14.2.2007 10:12

Soitelkaa tonne ni löytyy paremmin http://www.j-trading.fi/index.php?35

14.2.2007 22:05

Ite soitin tonne ja eivät osanneet sanoa mistä löytyisi pienkonepurkaamoja näille vehkeille. En tiiä sit jos tilaa sieltä varaosina(jos saa)uuden, että paljon on hinta...

19.2.2007 20:15

Sanonpahan vain että proturbo ja finturbo ym alan liikkeet saa tilattua tehtaalta uuden jos tarvii. Isoin ongelma suomessa lienee tosiaan toi käytettyjen vähyys/olemattomuus. Tota kokispurkin kokostahan Ihi valmistaa, ja KKK löytyy kans varmaa muillaki on. Ja niiden hinnat on edelleen siel 600-900¤ paikkeil, riippuen onko uusi vai korjattu... Vaikka joku tossa vuosi sitten väittikin että saa alle 300 uusia ;)

Eihän 600¤ ole ahtimesta mitään, mutta kun sen suhteuttaa ajoneuvon hintaan, niin sehän onkin yhtäkkiä mieletön summa.

25.2.2007 22:21

Ruiskusta puheenollen.
Eli opel vectra /ascona 1.6-1.8i moottoreissa on 1-pisteruisku mikä on haaroitettu imukaulalla 4 sylinterille, olisiko tuon asentaminen mitenkään mahdoton koska tietäisin heti muutaman halvan ruiskun.

26.2.2007 0:02

Kaikki on mahdollista!
Tuommoisesta 1-piste ruiskuautosta saat hyödynnettyä sen ruiskutus suuttimen sekä ehkä tuon bensa pumpun+ muutaman anturin.
Kaikken "helpoin" tapa olisi asentaa MegaSquirt, joka on niin sanotusti itse tehty ruiskunohjaus yksikkö.

En viitsi ruveta selvittämään sen periaatteita vaan meeppäs tosta linkistä sisään niin pääset lukemaan Megaruutan toiminnasta enempi http://users.tkk.fi/~ophimane/MegaSquirt_ohje_v1.pdf

Aiheesta lisää suomalaisella foorumilla, jossa on muutama mp-aiheinen topick myös http://www.finsquirt.net/forum/index.php

Itsellä kävi mielessä myös tuon Ms:n laitto tohon pikku hirviöön, mutta sitten tuli takaraivosta teksti silmille, että "Onko järkeä enään tässäkään hommassa"

26.2.2007 1:42

Mieluummin monipiste ruiskusta suutin, paljon pienempi tuotolta kuin tbi ruutan.

26.2.2007 10:27

Redline kirjoitti:Ruiskusta puheenollen.
Eli opel vectra /ascona 1.6-1.8i moottoreissa on 1-pisteruisku mikä on haaroitettu imukaulalla 4 sylinterille, olisiko tuon asentaminen mitenkään mahdoton koska tietäisin heti muutaman halvan ruiskun.


Volkkarin ABS moottoriessakin on Bosch monomotronic yksipisteruisku. Samoten joissakin pikkuvolvoissa ja relluissa on sitä ollut. Mutta kuten Soukka sanoo, monipisteruiskun yksi suutin olis sopivampi. Tollanen yksipistesuutin kun on tarkotettu yli 1,6l koneille.

Ja mitä nyt järkevyyteen tulee, niin samantien kun kerran ollaan ruiskua laittamassa, niin laittaa sen megaruiskun. Miksi ei? Tuleepahan oppeteltua, ja sitten autonkin osaa paremmin tehtyy :)

26.2.2007 18:26

Ja mitä ite noita ohjeita kattelin, niin pitäs kyllä tyhmemmänki osata, tosin työläältä vaikutti, mutta ei siis ollenkaan vaikeelta.

27.2.2007 14:49

jos ruiskua joku meinaa laittaa niin voin sanoa että siitä ei tule hevonvittua jos yrittää kötöstää jotain ooppelin ruiskua. voi tulla vähä ongelmia ku yrität saaja sitä säätöihin.
ite oon ton megasquirtinkannalla nimittäin sillä sitä jonkulaista hyötysuhetta voi saada ku saa kaikki koneella säädettyä!

15.3.2007 23:56

Redline! Tarkistas turbon öljynpaluuputki, ettei oo liian jyrkkiä mutkia, tukosta putki tahi liian ohkanen putki. Paluuputki saa olla heti semmonen puutarhaletkun paksunen, onpa noita puutarhaletkun pätkiäki joskus paluuputkina käytetty yhen illan peltoauton turbotuksissa... :D