Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
7.3.2015 14:36
Leikkasko kiinni vai onko vasta väljää? Millä kilometreillä? :oops:
Eikös joku täällä kirjotellu joskus että olivat koneistamolla hajottaneet rattaan yrittäessään sitä irrottaa?
7.3.2015 16:02
Syksyllä koneessa oli pieni sivuääni ja varmuuden vuoksi kone avattiin, kiertokangen alalenkissä pientä väljyyttä. Kilsat ei ole olleellisia tässä tapauksessa, syitä on useita ja ne kun kertaantuu niin tunnit tulee osille täyteen ennen aikojaan.
Sitä mä vähän pelkäänkin että ratas ottaa itteensä irroittaessa, pitää käydä koneistamolla kysymässä mitä mieltä on.
8.3.2015 16:15
Joku kyseli jossain vaiheessa 125 mäntää, muita osia etsiessä löytyi varsin kohtuullisen hintainen mäntä:
http://www.pjme.co.uk/acatalog/Yamaha_Y ... Parts.htmlLaadusta ei ole mitään tietoa mutta halpa toi ainakin on alkuperäiseen verrattuna.
9.3.2015 0:44
Mulla on ryyppyvaijerista rikki se muovinen nippa joka kierretään kaasariin ja kestää varmaan todella kauan saada mp-racingilta uusi osa... Tietääkö kukaan mistä voisi löytyä hyllystä? En ole itse löytänyt googlettamalla mistää laitteesta saman näköistä ryyppysysteemiä. Mitenkäs jos väliaikaisesti vain tukkii sen kaasarin reiän niin onko ryyppy silloin ikään kuin täysillä?
9.3.2015 9:50
Hyvin alko aamu, ajaessa alko kuulla kova nakutus/tikitys (kovempi kun väljät venat) ja kun pysähdyin ja kattelin ku kävi tyhjäkäynnillä niin alapäästä pulppusi öljyä tiivisteen läpi oikein urakalla. Onko tässä nyt käynyt se kuuluisa leipominen?...
Ei kuitenkaan mitään sivuääniä kuulunut vaan yhtäkkiä huomasin tuon tikityksen eikä oikeastaan mitenkään epänormaalistikaan käyttäytynyt, tuo öljun vuotaminen tässä vaan ihmetyttää
En kyllä tuota varmaan kotiinkaan uskalla ajaa haetaampa sitte illalla kärryllä...
9.3.2015 16:32
Nokkaketjun vaihto olis edessä husseen ja ajattelin kysyä jos joku tietäis mistä kannattaa tilata osat, mielellään hyvään hintaan. Helsingin pyörä ja mopolla ei ainakaan oo kaikkia ja loppujen saatavuudesta ei ole tietoa. Kannattaako kysellä yamaha centeristä tai jostain kun kuitenkin sama kone kuin Yamahan piikeissä kyseessä?
9.3.2015 16:48
Yamahacentteristä ja mp racingilta kannattaa kysellä.
10.3.2015 16:56
Jaahas... Kone auki, missään ei jäljen jälkeä minkäännäköisestä ongelmasta!?! Huomasin tosin että olin asentanut edellisellä kerralla nokkaketjun kiristimen väärin jonka välistä öljyt lentelivät pitkin latua eikä tiivisteen. Nyt tässä mietityttääkin se tikitys/nakutus, voisko se jotenkin johtua siitä että se kiristin oli asennettu väärin -> nokkaketju oli liian löysällä?
10.3.2015 17:58
Voi johtua siitä, kokeilemalla selviää.
Kampiakselista ja kiertokangesta. Kiertokangen vaihto onnistuu GT-Motorissa Pitäjänmäellä, irroituksen yhteydessä joutuu rikkomaan kampuran laakerin että saa hammaspyörän ehjänä irti, on lujassa kiinni.
Kiertokanki löytyy tuolta, samalla otin lohkon tiivisteet ja posteineen 122€:
http://www.pjme.co.uk/acatalog/Yamaha-Y ... m-End.htmlKampiakselin laakerit on Koyo 6503R kytkimen puolella ja jakopään puolella Koyo 6503 C3.
Yleisin syy kiertokangen alalenkin väljenemiseen on voitelun puute. Tässä tapauksessa jumiin mennyt termostaatti joka piti moottorin liian viileänä -> välykset on viielällä koneella liian pienet ja öljy ei lämpene kunnolla joten alalenkki ei saa riittävää voitelua. Myös kylmällä koneella ajoon lähtö viileillä keleillä hidastaa moottorin lämpenemistä ja sillä on myös oma vaikutus alalenkin kulumiseen.
10.3.2015 20:52
Kuinka kireälle pitää nokkaketju kiristää, paljon ketjulla saa olla varaa liikkua?
10.3.2015 21:23
Nokkaketjun kiristäjä on automaattinen joka kiristää ketjun oikeaan kireyteen kun kiristäjä vapautetaan. Jos kiristin ei toimi automaattisesti niin vaihda se uuteen.
10.3.2015 22:21
Elikkä sitä tikitystä tuolla piti juurikin tuo nokkaketjun kiristin. Kun kone käy liikkuu se tappi kiristäjän sisällä edestakaisin ja pitää ääntä, saako se ylipäätään liikkua siellä? Onko tohon jotain tehtävissä vai onko se sitten uuden hommaus?
11.3.2015 7:09
Kiristäjä on rikki jos tappi liikkuu painamalla edestakaisin, joudut ostamaan uuden kiristäjän.
11.3.2015 15:57
Kuuluuko siinä olla joku pultti siinä kiristäjän päässä, ulkopuolella siis?
11.3.2015 17:05
Ei ole pulttia päässä mutta kumitulpan alta löytyy talttapää ruuvarille ruuvin kanta. Korjausmanuaalin sivuilla 185-187 kerrotaan ketjunkiristäjän toiminta ja asennus, linkki manuaaliin löytyy ekalta sivulta.