TDN kirjoitti:Meinaat siis, että heitän ite sinne ensin jonku käyrän, sitte ne vetää dynossa vedon, jonka jälkeen muutan sitä jne...? Vakioboski muutta ennakkoa ilmeisesti 7 kertaa. Ignitechin lootassa ennakkoa voi muutta 15 eri kohdassa. Se ilmeisesti monimutkaistaa asioita. Vakioboksissa kun on esim. sama ennakko 3000-7000rpm.
Jahas.. Ehkä tuli sijoitettua rahat vähän turhaan siihen ohjelmoitavaan boksiin, mutta yritetään nyt sitten.
Alkuun kannattaa lähteä vakion boksin ennakosta. Mikäli se ei ole tiedossa, se mitataan vakiolla boksilla + stroboskoopilla (
ajoituslamppu on myös toinen nimitys) ja pistetään nyt samalla pari sanaa sen käytöstäkin. Mittaus tehdään nimenomaan sellaisella, jossa on viivästystoiminto ja joko analoginen tai digitaalinen näyttö. Strobossahan xenon valo välähtää joka kerta tulpan iskiessä kipinää ja sillä valaistaessa vauhtipyörää, näyttää siihen tehty YKK-merkki pysyvän paikallaan vaikka vauhtipyörä oikeasti pyöriikin kokoajan.
Edit: Tällaiset laadukkaammat ja monipuolisemmat strobot on hintavia ja ihan pelkkään yksittäiseen mittaustarkoitukseen sellaista ei kannata hankkia. Jos ennakkokäyrä tarvitsee ainoastaan mitata ilman sen enempää käyttöä, kannattaa kysellä lähipaikan autokorjaamoista, saisiko stroboa lainata (
vaikka ehkä pientä korvaustakin vastaan) sen verran että ennakkokäyrän mittaa. Mittauksen voi hoitaa ihan hyvin siellä korjaamon hallissakin. Ei siihen hommaan kauaa mene.
Kun strobon viivästystä lisätään, siirtyy YKK-merkki lähemmäksi lohkossa olevaa merkkiä (
merkit on fyysisesti kohdakkain ykk:ssa). Kun strobolla katsottuna merkit ovat kohdakkain luetaan strobon asteikosta sen hetkinen ennakko. Koska kyseessä oli nyt tyhjäkäynti puhutaan perusennakosta. Tulokset merkitään ylös ja nostetaan kierroksia vaikkapa tuhannella ja mitataan sen kierrosluvun ennakko. Kun koko kierrosrekisteri on mitattu voidaan piirtää nyt ennakkokäyrä. Ruutupaperi käy tähän hyvin, kun laitetaan vaaka-akselille kierrokset ja pystyakselille ennakkoasteet.
Vakio sytkäkäyrä heitetään sinne boksiin koska siitä on hyvä lähteä alkuun ja vedetään ensimmäinen dynoveto, jota käytetään vertailuarvona sillä meillä on nyt tehokäyrä, joka saadaan vakiollakin boksilla. Sitten kannattaa edetä alhaalta ylös ja nostaa esim 2000 ja 3000rpm ennakkoa ja tehdään uusi veto. Nyt verrataan vertailukäyrään nousiko teho 2000 ja 3000rpm:llä vai ei. Jos nousi eikä vielä nakuttanut, niin ok eli parempaan suuntaan mentiin ja voidaan kokeilla saadaanko ennakon nostamisella vielä lisää ulos ilman nakutusta. Jos menee huonompaan suuntaan tai nakuttaa jommassa kummassa kierrosluvussa niin selvästikin ennakkoa on ko. kierroksilla liikaa.
Edit: Kannattaa huomata, että jos pienikin nosto vakiosta ennakosta huonontaa tuloksia, voi vakioennakkokin olla nykyiselle kokoonpanolle liikaa ja sitten luonnollisesti kokeillaan vakiota pienemmällä ennakolla, vaikka kait tämä ilman erityismainintaakin oli ihan pääteltävissä..
Seuraavaksi voidaan muuttaa vaikka nyt sitten kierrosluvut 4000 ja 5000rpm ja tehdä sama. Näin mennään koko kierrosalue läpi. Dynovetoja tarvitaan tietysti useita, mutta lopulta näin se nakuttamaton suurimman tehon joka kierroksella antava ennakkokäyrä koneelle saadaan. Jos ihanteelliseksi käyräksi osoittautuu se, minkä vakioboksikin antaa ei ohjelmoitavasta boksista ole tietenkään mitään hyötyä, mutta galleriaasi kun tuossa silmäilin niin tuskinpa se vakioennakko enää se ihanteellinen on. Yleensäkin voi sanoa, että mitä enemmän konetta on alkuperäisestä muutettu sitä huonommin se vakio sytytyskäyrä enää sille koneelle sopii.
Se, että jos vakioboksi muuttaa ennakkoa koko kierrosrekisterissä 7 kertaa ja ohjelmoitavalla on mahdollisuus 15, tekee säätämisestä tietenkin työläämpää, mutta vastapainona koneelle saadaan paremmin soveltuva sytytyskäyrä kun tarkkuus kasvaa. Asiaa voit ajatella siten, että jos se muuttuisi 3 kertaa ja jokainen muuttumakohta olisi haettu koneelle sopivaksi, on käyrä vielä niin karkea että näiden muuttumiskohtien välissä ennakko ei varmasti ole se, minkä kone vaatisi.
Tässä nyt jotakuinkin pääpiirteittäin asiat.
Edit: Korjailtu muutamia typoja ja tehty muutama täsmennys.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 4.4.2010 14:57, muokattu yhteensä 2 kertaa