Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

5.2.2007 2:33

Ootkos koittanu ihan nolla ahdoilla?

5.2.2007 19:33

Nii miten toimii ilman ahtoja?

6.2.2007 0:18

Juu sori en oo kerenny vastaa kun on ollu hämmentämässä koko illan tota mopoa... :) :(

Eli mopo parkuu ihan perkeleen hyvin loppuun asti kun pistää pienemmän suuttimen ja ottaa ahtoputken irti.

Samalla katoin myös paljon ahdot oli kun pisti käden eteen, niin 0.4bar jakso nostaa noinkin isolla turbolla. Eli ihan sopiva lisäpotku tonne ylös.

Huomisillan vielä kokeilen säätää kaasaria uudelleen,mutta sitten luovutan ja laitan kaasarin ahtimen imupuolelle.
Luulenpa vaan, että vika piilee siinä bensan paineessa eli pitäisi hommata kunnon sähköinen pumppu sekä paineensäädin, mut siihen enään rupea kyllä enään...

8.2.2007 22:28

Huomenna pitäis sitten hakea turbo postista ja alottaa armoton asentaminen.

8.2.2007 22:53

mjoo, kunnon bensanpaineensäädin on pakollinen turbopelissä jos sen haluaa kunnolla toimimaan. bensanapineeseen pitää saada bensanpaineen lisäks ahtopaineen määrä, juoksee muuten aineet väärään suuntaan. Ja riittää ihan millibaarien ero.. Eli mitkään koko tankin paineistamiset ei tod näk tuu toimimaan.

8.2.2007 23:35

Joo tosiaan tarviit sen paineensäätimen ja pumpun niikuin kerroin yv:llä. Omassa mopossa koitan laittaa nyt kaasarin turbon imupuolle.
Vituttaa vaan tehdä mitään kun on niin kylmä, ettei kannata lämmittää tallia koska lämpö karkaa melkein heti pois eli projekti jäissä niin sanotusti :D

9.2.2007 8:49

Tsipa. Jos et laita sitä bensapumppua, niin on turha uneksiakkaan, että se toimisi. Se ei vaan tule sieltä suuttimesta, se bensa. Kokeile laittaa kaasari ennen turboa.

9.2.2007 11:26

Niinhän se tossa just äkseisessä viestissä sano...

9.2.2007 16:36

Ok. Aamulla hiukan tokkurassa kirjoittelin. Jos saisi jostain halvalla turbon niin voisi asentaakkin, tosin se olisi 2 tahtiseen.

9.2.2007 23:32

VooDoo kirjoitti:Eli mitkään koko tankin paineistamiset ei tod näk tuu toimimaan.


Tulee toimimaan ja sellasia o ollu mailma väärällään.

10.2.2007 0:17

joo no, toimiihan se, jos se on _täysin_ suljettu systeemi, eli ei vuoda sitten yhtään mistään. ite kyllä rakentasin suosiolla ruiskupelin, on niin pirusti helpompi saada säädettyäkin kohalleen.

ja kustannukset nyt on mitä ne on, mun mielestä moottorinohjaukseen jos joutuu vaikka 300e käyttämään, niin se on _halpa_ Itse en kyllä alkais ees ahtamaan moisia moottoreita :)

10.2.2007 0:23

VooDoo kirjoitti:joo no, toimiihan se, jos se on _täysin_ suljettu systeemi, eli ei vuoda sitten yhtään mistään. ite kyllä rakentasin suosiolla ruiskupelin, on niin pirusti helpompi saada säädettyäkin kohalleen.

ja kustannukset nyt on mitä ne on, mun mielestä moottorinohjaukseen jos joutuu vaikka 300e käyttämään, niin se on _halpa_ Itse en kyllä alkais ees ahtamaan moisia moottoreita :)


Eihän se itse moottorinohjaus maksakaan juuri mitään, mitä seon 120e rakennussarja MS:lle. Mutta siihen kun alkaa hommailemaan anturit, ruiskurungot, mittarit yms. niin hintaahan hommalle kertyy.

10.2.2007 23:21

Noniin elikkäs laitoin kaasarin ahtimen imu puolelle ja rupesi toimimaan heti jo vakio suuttimellakin. Tehoista ei todellakaan voi puhua mitään suuria muutoksia, koska turbo lähtee mukaan vasta yläkiekoilla ja tällöin kaasarista imeminen alkaa vasta kunnolla.
Eli tämän takia olisin halunnut tehdä tämän mopon toimimaan ahdin-kaasari-sylinteri periaatteella, jotta kaasari olisi toiminut ihan normaalisti niin kauan kunnes turbo ehtii kehittämään ahtopaineen ja lisä potkua olisi tullut yläkiekoilla lisää. Mutta olisi pitänyt ostaa bensapumppu sekä paineensäädin ja siihen hommaan en enää lähtenyt.
Tällä hetkellä kaasu pohjassa Autogauge näyttää 0.4bar ja se riittää mun mielestä vakio myllylle.
Enempää ei saa turbosta irti, koska on niin isokokoinen… pienemmän olisin luonnollisesti laittanut jos vaan semmonen olis löytyny halvalla.

Tämän projektin tein ihan piruuttani ajankuluksi ja tarkoituksena ei ollut tehdä mitään ”True kisapeliä” vaan yritys oli tehdä edes jotenkin toimiva turbo mopedi. Enkä jaksa välittä tuleeko 2hp vaiko 12hp teho lisäys kunhan siinä on toimiva turbo.
Kaikki, jotka valittavat koko ajan, ”ettei toi tuu toimimaan”, ”liian iso ahdin”,”tarttee ehdottomasti ruiskun” jne. Niin sanon vaan, että ”Tee ite paremmin” :D
UGH olen puhunut! ;)

10.2.2007 23:30

Otas videota ;)

11.2.2007 0:24

Noniin, Tsipalla on oikeet asenteet sentään mukana :).

Hyvin moni kun virittelee koneitaan nimenomaan pelkän tehonlisäyksen toivossa. Harvempi virittää, pelkästä virittämisen ilosta. Tsipa ilmeisesti kuuluu näihin jälkimmäisiin, mikä on ihan mukava huomata.

Totta on, että Tsipankin turboprojun olisi voinut toteuttaa paremmin. Mutta mitäpä projektia ei? Tuokin varmasti on arvokas kokemus lisää, saada se turbo edes ahtamaan. Ja tulevaisuudessahan ei ole suuri vaiva sitten paremman ajan ja rahan kanssa värkätä se ruisku ja pienempää turboa ;).