Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

26.1.2017 23:18

edellistä viestiä ei tarvitse lainata :)
Kerrohan mitkä suuttimet on sisällä (ps ja tk). Niistä voipi alkaa sitten pohtimaan paremmin. Neulan säätösi (ylin)= kaikkein laihin asento. Kesälläkö toimi hyvin ja kylmien kelien saapuessa ei enään niin hyvin? 2t vehkeet tulisi aina säätää eri lämpötiloille, jotta toiminta olisi optimia.

Oikeilla säädöillä tulpan väri olisi maitokahvin ruskea. Internet on pulloillaan taulukoita, joihin voipi omaa tulppaansa verrata ja saada os. viittaa tilanteesta.

Tulpan kastelu ei muuta tulpan väriä, joka kertyy palotapahtumasta.

Vähän kuulostaisi, että kaasuttimen säädöt ovat väärät. Pyöräsi on ilmeisesti TT? Mitä muuta tekniikkaa? Kaasutin on muuten dellorton 28 vhst, ei 29. Ja seosruuvia ulospäin kiertämällä juurikin laihempi seos. Yleis-/ perusasento on 1.5 kierrosta auki kiinni asennosta. Tyhjäkäyntiruuvin oikea asento onkin enemmän pyörä ja kaasutin kohtaista+ makuasia millä kierroksilla tahtoo käyvän tyhjää

Läppien tsekkaus on alle tunnin homma, joten kyllä sekin juu kannattaa tehdä ihan vaikka varmuuden vuoksi. Samalla kun kaasarikin on irti niin on helppo tsekata suuttimet+ puhdistaa kaasutin. Se toimenpide on aina vain hyväksi.

Husset tietäen en kuitenkaan sulkisi pois sähköisen vian mahdollisuutta :D ..

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

26.1.2017 23:26

Joo mää oon aika uus täällä en tiiä miten nää jutut toimii sorit siitä :D Mutta joo pääsuutin on tällä hetkellä 170 mutta pitää kokeilla 165 taas vaihteeksi, tyhjäkäyntisuutinta en tiedä. Edellinen omistaja on ollut sellainen että kaverit ovat kaikki tehneet niin siinä on selvinnyt ajan myötä kaikenlaista esim, että siinä oli 180ps aikaisemmin... Ja 29 oli kirjoitusvirhe. Ei omastamielestä ole ongelmaa tuon neulan kanssa ainakaan, ei pyörässä ole oikein muuta kuin tt setti ja sitten aiemmin oli rino kokoputkisto mutta syksyllä ostin hgs paisarin mutta se oli ehkä elämäni paskin ostos... Se ruostui alle viikossa ja muuta paskaa... Mutta jos on läpät paskana niin voisin miettiä vforce 3 hankkimista. Mutta tässä koko hommassa vittumaisinta on se että ei oo missään tiloja missä rassata pyörää pitää autokatoksessa tehdä kaikki hommat, ja viellä on talvikin.

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

26.1.2017 23:39

HGS kyllä ruostuu, mutta kyllä sen silti pitäisi olla parempi kuin rino, joka on sm hussen huonoin putki :lol: .. noh mielipiteensä kullakin. Onko siis rino nyt kiinni vai se hgs? Jotenkin musta tuntuu että sun setuppi ei ole tarpeeksi hgs putkilolle, jotta saisit siitä kaiken hyödyn irti. Btw mikä vuosimalli kyseessä. Toimiiko pakoaukonsäädin vai onko jumitettu johonkin asentoon?

Tekniikasta riippuen itse lähtisin tekemään testiä eri pääsuuttimilla väliltä 165-190. Milläs suuttimella toimi kesällä? Siitä laittaa pari kokoa isomman näille kylmille kelelle niin pitäisi olla about kohdillaan. Itse laittaisin neulan keskiasentoon, jotta se ei hämäisi suutintestejä ja vasta kun oikea suutin on löytynyt, niin hakee neulan sokan paikan. Onko kaasuttimen toimintaperiaate tuttu?

Onko ilmanputsari puhdistettu ja öljytty?

VF3 kanssa suosittelen ehdottomasti suuremman kaasuttimen ostamista

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

26.1.2017 23:45

Korjataan sen verran että talvella ja teharilla suutin olisi todennäköisesti +175--> kokoa. Eli ehkä sieltä testaamaan ja neula keskiasentoon testin vuoksi. Ellei sulla sitten ole kone pahemman kerran tukossa :)

Millä seoksilla ajat?

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

26.1.2017 23:48

Joo kyllä se hgs on paljon parempi ja se on nytten kiinni tällä hetkellä. Ja vuosimalli on 2011, ja eikö näissä ole se mekaaninen pakoaukonsäädin niin sitä ei tarvitse kauheammin säädellä? eli pitäis toimia ihan normaalisti. Niin ellei sekin ole paskana... Kesällä oli se 180 pääsuutin kun siintä ei tiedetty viellä silloin että mikä oli, mutta röpötti ennen piikkiä aivan vitusti että en ainakaan isompaa rupea laittamaan, eipä tuosta neulan säätämisestä ole paljon apua jos pyörällä pääsee vain jonkun aikaa kunnes tulppa on taas entinen, ja kyllä suunnilleen mitä olen lukenut. Kyllä ollaan aika useasti syksyllä puhdistettu ja öljytty ilmanputsari kun veikattiin että ongelma olisi siinä... Tuntuu vaan että pyörästä on pelkkää harmia talvella eikä se suostu mihinkään yhteistyöhön, toki se vika on taas kerran ajajassa elikkäs minussa. Alkaa kaduttaa päätös että ostin tämän pyörän. Olisi pitänyt mennä vain liikatahdilla :D Se on ja menee kyllä aika tukkoon että aika kauan sai huudattaa pihalla että rupesi kiertämään kunnolla, ja käytän tuota öljypumppu tsydeemiä, en jaksa enkä halua rueta öljyjen kanssa pelleilemään...

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

27.1.2017 9:01

No miltä säädöt vaikuttavat tällä hetkellä? Sopivat? Laihat? Rikkaalla?

Voisko öljypumppu tunkea liikaa öljyä, joka pimentäisi tulpan?

Ja kyllä, on mekaaninen säädin sm malleissa 09 lähtien.

Voisko putki olla niin karstassa/ tukossa ettei toimi kunnolla?

Ja sitten taas tulee ne hussen sähköt :).. Kannattaa joltain husse expertiltä tiedustella lisää niistä.

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

27.1.2017 9:58

Säädöt ovat tällä hetkellä semmoisey että meinasin kokeilla vähän pienempää pääsuutinta aluksi. Tuohon öljypumppuun en osaa sanoa mitään koska en edes tiedä miten sitä säädetään, ja en tiedä tuosta putken karstasta että en usko että siinä on. Ja olen useasti kuullut että hussen sähköt ovat paskat mutta en ole oikein tiennyt että miten ne on paskat, tuntuu vaan että tuo pyörä ei ole tarkoitettu kylmille keleille...

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

28.1.2017 13:14

Ällä kirjoitti:
ma$$i kirjoitti:Mahdollisia syitä tulppien menemiseen:
-Väärä lämpöarvo (en tiedä sm hussen haluamaa numeroa)
-Väärät säädöt kaasuttimessa (hyvin usein enemmän kuin todennäköistä.. :roll: )
-Staattori sökö
-Puola sökö (yleensä ei kuitenkaan tällöin hajota tulppia)
-Jännitteensäädin sökö
-Tulpanjohdon sekä -hatun tilanne
Miltäs se tulppa näyttää hajottuaan? Elikkä väri jne. Kuva auttaisi

Kiksin kilahdus

Sm hussen konetta en tunne, mutta voisko olla kiksin palautus jotenki vituillaan tms?

Väljä kone

Paljonko ajettu? Paljonko männällä? Mites rempat?
Puristuspaineet voi mitata puristuspainemittarilla, saa selvän tiedon onko väljä.

Sylinteri irti ja mäntää tutkimaan, sekä tarvittaessa vaihtamaan jos näyttää ohipuhaltaneelle. Ohipuhallus kertoo hyvin onko yläkerta timmi vai ei.

Jos ei sylkkää jaksa tai viitsi irroittaa, voi putken ottaa irti ja tiirailla mäntää pakoaukosta sekä varoen kiksiä painella--> mäntä liikkuu ja sen näkee paremmin että mahdollisen ohipuhalluksen.

Läpät

Läpät voivat haroittaa tai niistä voi puuttua selvästi paloja pahimmassa tapauksessa. Ajan mittaan läppien materiaali kuluu sekä ohenee ja alkaa paistamaan läpi.

Läppien ollessa huonossa kunnossa kierrokset leijaavat, käynnistys on huonompaa, kierrosherkkyys huononee sekä kaasuunvastaavuus. Sekä moottoriin virtaa ylimääräistä kakkua väärään aikaan. Jos läpät ovat oikein huonossa kunnossa, koko laitos ei edes käynnisty.

Läppien kunnon voi tarkistaa irroittamalla ne ja katsomalla sisäpuolelta valoa vasten. Tällöin näkee jos läpät harottavat tai ovat kuluneet liiaksi. Valoa ei saisi näkyä lävitse. Selvien palojen puutteen kyllä huomaa jo läppien ollessa kädessä.

Husqvarna suosittelee 9-lämpöarvoa.
En tiedä noista kaasarin säädöistä koska olemme kokeilleet, erikokoisia pääsuuttimia ja ilmaruuvia olen ruuvaillut,(muuten jos joku tietää että meneekö laihemmalle kun kiertää ulospäin vai sisäänpäin? kyseessä siis vakio dellorto vhst 29. Kävin tuossa läheisessä moottoripyörä korjaamossa ja ne sanoivat että ulospäin laihenee, kertokaa jos tämä on väärää tietoa.), neulan sokka on ylimmässä lovessa mikä on ollut hyvä, joten en kaasarista tiedä onko vika silti siinä. Tulppa on hajottuaan tietysti tumma/musta koska yleensä se kastelee sen tulpan ja sitten kipinä karkaa hevonhelvettiin kärjen välistä. Koneella on ajettu varmaan ehkä hikiseen päälle 1000km viime koneremontista ja suurin osa kesäajoa koska talvella alkanut tämä temppuilu... Läpät meinasin varmaan viikonloppuna katsoa jos tästä ei henkinen tasapaino horju enempää, alkaa menemään jo hermoihin tuo temppuilu...



Joo ulospäin laihenee ja sisäönpäi menee rikkaammalle, ilmaruuvilla tehään vaan hienosäätö. Vakio kaasutin on 28m ja Todennäköisin syy on kaasuttimen säädöt, laita neula keskelle ja lähe siitä säätämään pääsuutin kohilleen ja senjälkeen vasta neula ja ilmaruuvi, paras vaihtoehto ois kummiski laittaa isompi kaasutin suoraan, paljon helpompi saada säätöihin. 2T koneet menee myös tukkeeseen erittäin helposti joks myös hajottaa tulppia, polta karstat putkesta pois, br9es tulppa kestää röpöttely ajoa paremmin ku br9eg, jos kone toimii muuten normaalisti ni läpissä ei oo vikaa, väljän koneen kyllä tunnistaa ilman miyään aavaamatta, puristukset jos kunnossa sekä väännöt tallella ja piikki normaali ni ei ole väljä

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

28.1.2017 13:42

Jaahas no pitää sit vittu varmaan rueta sitä kaasaria runkkaamaan ihan kunnolla jos kiinnostusta olisi... isompaa kaasutinta en rupea laittamaan koska en jaksa rueta mittailemaan öljyjä joka nurkalla. Täytyy varmaan kokeilla tuota br9es tulppaa myös ja mikähän tällä paskaläjä pyörällä on normaalia toimintaa? Kesällä toimi aivan vitun hyvin mutta syksystä lähtien vain alamäkeä. Alkaa vituttaa jo vähän kun ei pääse ikinä ajamaan ja joutuu vain kuuntelemaan jonninjoutavaa vittuilua.

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

28.1.2017 13:55

Ällä kirjoitti:Jaahas no pitää sit vittu varmaan rueta sitä kaasaria runkkaamaan ihan kunnolla jos kiinnostusta olisi... isompaa kaasutinta en rupea laittamaan koska en jaksa rueta mittailemaan öljyjä joka nurkalla. Täytyy varmaan kokeilla tuota br9es tulppaa myös ja mikähän tällä paskaläjä pyörällä on normaalia toimintaa? Kesällä toimi aivan vitun hyvin mutta syksystä lähtien vain alamäkeä. Alkaa vituttaa jo vähän kun ei pääse ikinä ajamaan ja joutuu vain kuuntelemaan jonninjoutavaa vittuilua.

2-t pyörää ei kannata ostaa jos ei oo valmis tekemään tarvittavia toimenpiteitä ajallaan kuten ilmanputsarin pesu kaasari säädöt yms yms.. syksyllä ilma viilenee ja keli on kosteampaa, alota ostamalla uus ilmanputsari ja kato myös että tuorevoitelu joka sulla on ilmeisesti käytössä toimii oikein, eli ei syötä liikaa öljyä jolloin varmasti rikkoo tulppia koko ajan, laita tulpasta kuva tähän topicciin ~15km revittelyn jälkeen ni siittä näkee aika hyvin mitä lährtään tekemää

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

28.1.2017 14:09

Kyllähän me ollaan pesty ilmanputsaria ja kovasti yritetty kaasariakin säätää mutta kun kaikki menee aina päin vittua eikä sitä jaksaisi joka päivä olla pesemässä tai tunkmassa uutta tavaraa kaasariin. Ja minä en tuosta hussen tuorevoitelusta edes tidä miten säädetään enkä ole mistään löytänyt että miten säädettäisiin. Eipä täällä pääse oikein missään revittelemään muuten hyvä homma... ja isäukko kävi taas aamusta kun minä viellä nukuin niin kattomassa sitä kaasaria ja kokeili eri pääsuuttimia, sanoi että kun laittaa kaasun pohjaan niin tavallaan bissiin pätkisi vähän, tai ainakin näin ymmärsin en sitten muusta tiedä. Tai en ole varma että oliko se edes kaasupohjassa kumminkin

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

28.1.2017 14:13

Ällä kirjoitti:Kyllähän me ollaan pesty ilmanputsaria ja kovasti yritetty kaasariakin säätää mutta kun kaikki menee aina päin vittua eikä sitä jaksaisi joka päivä olla pesemässä tai tunkmassa uutta tavaraa kaasariin. Ja minä en tuosta hussen tuorevoitelusta edes tidä miten säädetään enkä ole mistään löytänyt että miten säädettäisiin. Eipä täällä pääse oikein missään revittelemään muuten hyvä homma... ja isäukko kävi taas aamusta kun minä viellä nukuin niin kattomassa sitä kaasaria ja kokeili eri pääsuuttimia, sanoi että kun laittaa kaasun pohjaan niin tavallaan bissiin pätkisi vähän, tai ainakin näin ymmärsin en sitten muusta tiedä. Tai en ole varma että oliko se edes kaasupohjassa kumminkin

kaasaria et voi säätää kunnolla ilman että pärrällä käyään ajamassa kunnolla lämpimällä koneela, tuorevoitelu toimii sähkösen pumpun avulla 07 ylöspäin vm ja siitä alaspäin mekaanisella pumpulla

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

28.1.2017 14:29

Kyllä kyllä, mutta mites tommosen sähkösen pumpun säätö tapahtuu? Vai ei ollenkaan??

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

30.1.2017 23:26

mikähän vois olla vikan vm.2013 sm husses ku räkii hurjasti pakoputkesta sellasaa mustaa tahnaa ulos? iha muutaman kilometrin ajon jälkeenkin, tekniikka tt-setti kaasarissa ja rinon kokoputki. Tahna on koostumukseltaa aika öljyistä mut siin haisee selkeesti bensa ja ku putken irti otin nii rehellisesti sitä tuli sieltä ainaki 0,5 dl... Tuorevoitelu käytössä ja sen lisänä tankkiin vajaa 1% seokset. Ei oo ainakaa
tuorevoitelusta öljyjä syöny joten ei oo todennäkösesti liian isot seokset kyseessä?
:|

Re: Husqvarna WRE/SMS125 viritys/tekniikka

30.1.2017 23:35

Kokeile laittaa neulaa laihemmalle, ittellä toimi ainakkii se ku oli sama ongelma viime kesänä. Eikä sinne tuorevoitelun sekaa tarttee mitää laittaa. Ite en oo ainakaa ikinä laittanu eikä ongelmia oo ollu...