Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
11.6.2010 6:39
Koska xenonit tarvitsevat käynnistyessään enemmän virtaa kuin halogeenit (12V-järjestelmässä sytytysvaiheessa n. 10A, heti sytytyksen jälkeen kylmänä n. 7A. Normaalitoiminnassa n. 3,5A), voi joissakin autoissa olla liian huonolaatuiset johdot tai liian pieni sulake. Tällöin xenonit kannattaa asentaa releiden kanssa tai vaihtaa isompi sulake mikäli se riittää. Yhdelle xenonille sopiva sulake on 10-15A.
Tollasta löysin täältä
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... elit/sarja10A sytytysvirta 12v verkossa on 10A x 12v = 120W itellä on 2 x 50w = 100w Halogenit tasasuuntaus + konkka yhdistelmällä omassa pyörässä ja pyörittää hyvin tyhjäkäynniltä asti kirkkaana ja menis hyvinki todennäkösesti xenonitki ilman akkua. tosin ei vakiot 125 sähköt vaan 200WR jossa oli huomattavasti järeemmän näköset laturin johdot.
14.6.2010 0:38
Noniin nyt oon miettinyt, että pitäisi asennella säxään (50cc) xenonit kun mankissa ne ei nyt kovin hyvin pelannut. Minkä kantaiset xenonit on helpoin muokata ba20d maskiin? Tuleeko säxästä valoille normaalisti tasavirtaa? Kytkenkö xenonit akkuun vai vakio polttimoon tuleviin johtoihin?
14.6.2010 19:31
sepo kirjoitti:Tuleeko säxästä valoille normaalisti tasavirtaa? Kytkenkö xenonit akkuun vai vakio polttimoon tuleviin johtoihin?
Normaalisti tulee vaihtovirtaa, siksipä joudut ottamaan virran xenoneille akulta.
14.6.2010 22:52
khor kirjoitti:sepo kirjoitti:Tuleeko säxästä valoille normaalisti tasavirtaa? Kytkenkö xenonit akkuun vai vakio polttimoon tuleviin johtoihin?
Normaalisti tulee vaihtovirtaa, siksipä joudut ottamaan virran xenoneille akulta.
Selvä, jaksaakos se sitten ladata akkua tarpeeksi? Vähän isomman akun tietysti voisi laittaa.
15.6.2010 14:55
sepo kirjoitti:Selvä, jaksaakos se sitten ladata akkua tarpeeksi? Vähän isomman akun tietysti voisi laittaa.
Usealla ollu mopossa ongelmana, ettei laturi jaksa ladata akkua tarpeeksi kun xenonit on kuormittamassa, joten akku tyhjenee pikku hiljaa. Ongelmaa voi yrittää pitkittää ostamalla isomman akun, vaihtamalla muita polttimoita ledeillä toimivaksi ja antaa tarvittaessa lisävirtaa erillisellä laturilla akulle.
15.6.2010 18:41
husses on sama poltin kun nissan almerassa joten ostin frendiltä bi-xenon satsin ja sinne ne sujahti mut akku hyytyy suhtkoht nopee.. et kannattaa tosiaan kattoo mikä poltin sul on siin jos ostat auton xenonin.(tosin itelläni on 40% kirkkaammat ku suomes myyää joten poliisit tykkää
15.6.2010 20:17
OlBa_ kirjoitti:husses on sama poltin kun nissan almerassa joten ostin frendiltä bi-xenon satsin ja sinne ne sujahti mut akku hyytyy suhtkoht nopee.. et kannattaa tosiaan kattoo mikä poltin sul on siin jos ostat auton xenonin.(tosin itelläni on 40% kirkkaammat ku suomes myyää joten poliisit tykkää
Miten niin kirkaammat?
15.6.2010 21:23
tilasin tommosen cobran bi-xenon muutossarjan yamahaan, ja nyt pitäis tietää et minkätakia polttimen liikettä ohjaava liitin ja sitten tämä toinen pää mistä se 12V tulee kun vaihtaa pitkille kuuluisi littää yhteen kun ovat molemmat uros liittimiä??? onko mun ny pakko poikkasta noi johdot ja alkaa kolvailemaan vai onko tullu joku väärä johtosarja mukana
16.6.2010 12:12
Suomessa xenonien kirkkaus on rajattu ja kaikkein kirkkaimpia ei saa käyttää joten omat on tilattu japanista ja siellä ei ole suomeen asetettuja rajoituksia tai itseasiassa ei ole ns. kirkkaus rajaa
16.6.2010 13:40
Kana kirjoitti:tilasin tommosen cobran bi-xenon muutossarjan yamahaan, ja nyt pitäis tietää et minkätakia polttimen liikettä ohjaava liitin ja sitten tämä toinen pää mistä se 12V tulee kun vaihtaa pitkille kuuluisi littää yhteen kun ovat molemmat uros liittimiä??? onko mun ny pakko poikkasta noi johdot ja alkaa kolvailemaan vai onko tullu joku väärä johtosarja mukana
tänään tosiaan poikkasin sitten noi ja kolvailin yhteen ja siihen päälle kutistesukat ja sähköteipit ja nyt liikkuu polttimo pitkille vaihdettaessa
pientä hämmennystähän se aiheuttaa kuitenkin että valmis sarja moottoripyörään ja kaikkien pitäisi sopia suoraan kiinni mutta ei.. valmista sarjaa pitää alkaa muuttelemaan että saa pitkät toimimaan oikein..
16.6.2010 14:07
khor kirjoitti:sepo kirjoitti:Selvä, jaksaakos se sitten ladata akkua tarpeeksi? Vähän isomman akun tietysti voisi laittaa.
Usealla ollu mopossa ongelmana, ettei laturi jaksa ladata akkua tarpeeksi kun xenonit on kuormittamassa, joten akku tyhjenee pikku hiljaa. Ongelmaa voi yrittää pitkittää ostamalla isomman akun, vaihtamalla muita polttimoita ledeillä toimivaksi ja antaa tarvittaessa lisävirtaa erillisellä laturilla akulle.
Joo no nyt on jo led takalippa yms vilkut vaihdettu. Nyt tuli mieleen, että jos ostais isomman akun ja laittaisi maskin sisään jonkun pienen valon päivä ajovaloksi ja sitten pimeällä käyttäisi ksenoneita.
16.6.2010 22:08
sepo kirjoitti:Joo no nyt on jo led takalippa yms vilkut vaihdettu. Nyt tuli mieleen, että jos ostais isomman akun ja laittaisi maskin sisään jonkun pienen valon päivä ajovaloksi ja sitten pimeällä käyttäisi ksenoneita.
Ite käytän lähes AINA päivällä parkkeja ja illallla vasta tarvittaessa xenoneita, ei ainakaan akku tyhjene ja päivällä parkitkin riittävät.
17.6.2010 13:25
kimmog kirjoitti:sepo kirjoitti:Joo no nyt on jo led takalippa yms vilkut vaihdettu. Nyt tuli mieleen, että jos ostais isomman akun ja laittaisi maskin sisään jonkun pienen valon päivä ajovaloksi ja sitten pimeällä käyttäisi ksenoneita.
Ite käytän lähes AINA päivällä parkkeja ja illallla vasta tarvittaessa xenoneita, ei ainakaan akku tyhjene ja päivällä parkitkin riittävät.
Niinno apriliassa ei vakiona ole edes parkkia, tai ainakaan en ole löytänyt
mites muovi tykkää noista xenoneista?
17.6.2010 22:02
OlBa_ kirjoitti:Suomessa xenonien kirkkaus on rajattu ja kaikkein kirkkaimpia ei saa käyttää joten omat on tilattu japanista ja siellä ei ole suomeen asetettuja rajoituksia tai itseasiassa ei ole ns. kirkkaus rajaa
Suomessa kaikki jälkiasennusxenonit on laittomia. Paljos niissä sun xenoneissa on sitte kelvineitä?
17.6.2010 22:23
2000 vuosmallin detsiin oon noita xenoneja laittamassa ja pientä ongelmaa on. Meinasivat siellä mistä ostin että ei tarvitse relettä ollenkaan koska noin vanhassa pyörässä ei oo can-väylää tjsp. Pistin ilman relettä kiinni ja valo välkkyi pienillä kierroksilla sytyksen tahtiin ja kun kaasua anto niin valo sammu kokonaan. Pitää ilmeisesti kumminki se rele sinne laittaa ja en oo oikein selvillä kytkennöistä.
http://s889.photobucket.com/albums/ac99 ... kaavio.jpgtuossa paskasti kopioitu kaavio siitä mikä mukana tuli
http://s889.photobucket.com/albums/ac99 ... 170417.jpgja tuossa vielä kuva releestä
Facepalmaatte varmaan siellä mutta voisko joku ny selittää oikeen noi neljä johtoa että mikä tulee mihinkin?
Punanen sulakkeella oleva on akun + ja musta - nuo nyt selvät ainaki