Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

13.6.2011 16:22

Onko cebarissa bensansuodatin? Kun löysin ihan sen näkösen härpäkkeen runkopalkin sisäpuolelta oikealta puolelta, mutta sen toinen letku näyttää menevän runkoon. :| Eli missä on vehkeen bensafiltteri jos sellanen on?

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

13.6.2011 23:01

Masahiii kirjoitti:Onko cebarissa bensansuodatin? Kun löysin ihan sen näkösen härpäkkeen runkopalkin sisäpuolelta oikealta puolelta, mutta sen toinen letku näyttää menevän runkoon. :| Eli missä on vehkeen bensafiltteri jos sellanen on?

Bensahanassa tankin sisällä on bensansuodatin. Se runkopalkissa oleva on joku saasteenestolaitteen härpäke.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

23.6.2011 0:36

moro itellä toi 2011 mallin cbr ja ajeltu 4000 tänä kesänä osaako joku neuvoo tuoko paljon tehoo lisää leo vincen kokoputkistolla ja onko muita neuvoja mitä kannattais tehdä? kiitos

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

23.6.2011 1:47

honda-lla kirjoitti:moro itellä toi 2011 mallin cbr ja ajeltu 4000 tänä kesänä osaako joku neuvoo tuoko paljon tehoo lisää leo vincen kokoputkistolla ja onko muita neuvoja mitä kannattais tehdä? kiitos

noin puoli kilowattia ja vääntöjä 1nm. Ja en ole varma onko noissa uusissa minkälainen kone, että käykö vanhempien cebarien teharit siihen.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

23.6.2011 3:20

löre kirjoitti:
honda-lla kirjoitti:moro itellä toi 2011 mallin cbr ja ajeltu 4000 tänä kesänä osaako joku neuvoo tuoko paljon tehoo lisää leo vincen kokoputkistolla ja onko muita neuvoja mitä kannattais tehdä? kiitos

noin puoli kilowattia ja vääntöjä 1nm. Ja en ole varma onko noissa uusissa minkälainen kone, että käykö vanhempien cebarien teharit siihen.


jos siinä on ruisku, ja sitä ei säädätä niin tehoja HÄVIÄÄ sen 1kW ja vääntöjä 2Nm, kun käy niin laihalla... että ruiskupeleihin niitä putkia ei osteta kuin äänien takia

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

8.7.2011 17:06

Pariki juttuu on mitä kysysin. Pyörä on siis -07 vakio cebari, mittarissa 19 000km, joista 2tkm on ite ajettu (Kortti ollu vasta reilun kuukauden...)

Elikkä onko ruiskucebareista kuinka hankala/helppo varastaa bensaa avaamatta korkkii? Tämmönen yllätys nimittäin tuli vastaan, että joku pölläs miulta n.6 litraa lukollisesta (ylläri :D) tankista :S Mitään jälkiä ei näy ja ite olin ehkä 70m päässä koko sen kolmisen tuntii, mitä jätin rannalle parkkiin. Pikkunen pusikko ja tien mutka oli välissä, nii ei ollu suoraa näköyhteyttä. Kerkesin syyttää jo mittarii, ku aamulla tankkasin täyteen ja seuraavana aamuna (illalla en kiinnittäny mittariin mitää huomioo) näytti aikalailla tyhjää. Ei vuoda mistään, sillä sama ei oo uusiutunu.

Sit toinen, mikä on pitkään mietityttäny. Jos ajaa esim nelosella ja pudotaa vaihteen ykköselle ja antaa rullata kytkin pohjassa nii kuuluu semmonen ininä/rohina jostain. En oo hirveesti ollu huolissaan, ku kuitenkaan perus käyntiääni tai ajotuntuma ei muutu mitenkään. Muilla vaihteilla ei oo samaa ääntä, vaan ykkösellä. En oo edelliseltä omistajalta kyselly, että oliko sillä samaa ongelmaa.

Kiitoksii, jos joku vaivautuu vastaamaan :)

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

8.7.2011 18:56

Börp kirjoitti:Elikkä onko ruiskucebareista kuinka hankala/helppo varastaa bensaa avaamatta korkkii? Tämmönen yllätys nimittäin tuli vastaan, että joku pölläs miulta n.6 litraa lukollisesta (ylläri :D) tankista :S )

Aika vaikea, kun hana toimii alipaineella. Pitäisi päästä käsiksi alipaineletkuihin ja imeä että valuttaa bensaa.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

8.7.2011 20:39

Börp kirjoitti:Pariki juttuu on mitä kysysin. Pyörä on siis -07 vakio cebari, mittarissa 19 000km, joista 2tkm on ite ajettu (Kortti ollu vasta reilun kuukauden...)

Elikkä onko ruiskucebareista kuinka hankala/helppo varastaa bensaa avaamatta korkkii? Tämmönen yllätys nimittäin tuli vastaan, että joku pölläs miulta n.6 litraa lukollisesta (ylläri :D) tankista :S Mitään jälkiä ei näy ja ite olin ehkä 70m päässä koko sen kolmisen tuntii, mitä jätin rannalle parkkiin. Pikkunen pusikko ja tien mutka oli välissä, nii ei ollu suoraa näköyhteyttä. Kerkesin syyttää jo mittarii, ku aamulla tankkasin täyteen ja seuraavana aamuna (illalla en kiinnittäny mittariin mitää huomioo) näytti aikalailla tyhjää. Ei vuoda mistään, sillä sama ei oo uusiutunu.

Sit toinen, mikä on pitkään mietityttäny. Jos ajaa esim nelosella ja pudotaa vaihteen ykköselle ja antaa rullata kytkin pohjassa nii kuuluu semmonen ininä/rohina jostain. En oo hirveesti ollu huolissaan, ku kuitenkaan perus käyntiääni tai ajotuntuma ei muutu mitenkään. Muilla vaihteilla ei oo samaa ääntä, vaan ykkösellä. En oo edelliseltä omistajalta kyselly, että oliko sillä samaa ongelmaa.

Kiitoksii, jos joku vaivautuu vastaamaan :)


voin kertoa että ei oo ainakaan terveellistä 80km/h alueelta ku tuu risteykseen nii kytkintä lyyä pohjaan ja siinä 80 vauhissa latoa sieltä neloselta ykköselle, vaikka sulla onki kytkin pohjassa niin se ei tee hyvää ku vaihteisto pyörii "ylikierroksilla". pitäs aina olla sellanen vaihde/vauhti suhde että kytkimen pystyy huoletta löysäämään joka tilanteessa ilman että kone huutaa hoosiannaa. et ykkösellä pysty 80 ajamaan......

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

10.7.2011 0:38

Mulla on 2006 vuoden cebari vähän viritetty... nii mulla starttimoottori ulisee/rahisee aikas usein nii mikäs siinä maihtais olla vikana? Kuulemma stratin solenoidi on hajoamassa tai jotain... :s

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

16.7.2011 18:37

Kertokaapas ihmiset mitenkä lähtis kaverin seppoo virittelee, kaasari kone on ja tehoa & kulkua liian vähän.

1. Mitenkä alottaa viritys? kaikki koneen hommat hoituu, ei esim nokka-akselin asentamisessa ongelmaa.
-minkäkokonen kaasari on? kannattaisko laittaa isompi? (28 pyöreekurkkune löytys( hyödyttääkö mitää?))
-putkee aateltiin avartaa mutta se ei tuo ku ääniä, saako tähän 4mm suuttimia mistään?

2. Mitkä on hyvät välit että kulkee koviten (jaksaa kiertää, mutta ei liian lyhyet)?

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

16.7.2011 23:14

Cebarissa on vakiona 28mm kaasari, se varmaan riittää aika pitkälle. Valmista palikkaa löytyy vaikka minkälaista jos rahaa riittää. Nelivenakansi/sylinterisettiäkin taitaa saada. Tietysti ihan perus puristusten lisäys ja sylinterin putkitus isommalle männälle onnistuu tähänkin jos haluaa halvemmalla päästä.

Tietopankista löytyy aika hyvää juttua aiheesta.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

17.7.2011 3:22

Tocardo kirjoitti:Kertokaapas ihmiset mitenkä lähtis kaverin seppoo virittelee, kaasari kone on ja tehoa & kulkua liian vähän.

1. Mitenkä alottaa viritys? kaikki koneen hommat hoituu, ei esim nokka-akselin asentamisessa ongelmaa.
-minkäkokonen kaasari on? kannattaisko laittaa isompi? (28 pyöreekurkkune löytys( hyödyttääkö mitää?))
-putkee aateltiin avartaa mutta se ei tuo ku ääniä, saako tähän 4mm suuttimia mistään?

2. Mitkä on hyvät välit että kulkee koviten (jaksaa kiertää, mutta ei liian lyhyet)?

1. Jos hommat kerta hoituu niin purat kannen ja venttiilit ja hiot kanavista kaiken turhan pois (ventiilinvarsien luona täysin tarpeettomat valuklöntit estämässä virtausta.). Isompia venttiileitäkin on saatavilla. Nokka-akselin pidemmillä nostoilla voi tilata ulkomailta, ei maksa juuri mitään. 60e+postit

Vakiokaasari on varsin kämänen; soikeakurkkuinen eikä saa kunnollisiin säätöihin jos virittää. Itselläni 28mm pyöreäkurkkuinen Dellorto ja hyvin pelittää. 28mm kiihdytyspumpullinen toisi vielä ehkä hiukan lisää potkua normaaliin pyöreäkurkkuiseen verrattuna. + Pipercross kaveriksi.

Putken mitoittamalla ja tekemällä itse saa tähän vehkeeseen varsin hyvinkin suorituskykyä, sillä vakioputki on ihan täysi paska

Nuo suht helppoja ja halpoja virityksiä, mutta jos ei riitä niin sylinterisarjoja (halpoja jos ulkomailta tilaa) ja nelivenakansiakin tosiaan on saatavilla, mutta ne sitten jo maksaa.


2. - Jos vakiolla ajaa niin 15-44 välitykset melko optimaaliset. Kulkee about 125km/h todellista nopeutta, eikä kone huuda vielä kuolemaa.
- Jos pientä viriä esim. tyhjä putki+k&n+säädetty kaasari, niin itselläni 15-42 tuntui parhaalta. Sen 130km/h todellista nopeutta pitäisi ainakin päästä. 136km/h meni todellista nopeutta pitkän huudatuksen jälkeen kun viime kesänä kokeilin.
- Jos reilusti laittaa viriä niin voi melkein jo heittää 16 tai 17 piikkisen eteen. 17 piikkisellä sain kiertämään viimisellä vaihteella 10,5k ja vauhtia mittariin 155km/h, todellista olisko noin 150km/h. Ja 100km/h vauhtia voi edetä 7k kierroksilla. :nörtti:

Huom nopeudet ja ihanteelliset ratastukset riippunee paljolti myös kuskin koosta.

Suht helppoa ja halpaa tuota cebaria on laittaa kulkemaan vaikka nelari onkin. :)

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

20.7.2011 12:44

Semmonen ongelma olis, että käynnistin cebarin vm. -06 ja yhtäkkiä bensaa valahti maahan, katoin tankin, hyvin bensaa jäljellä, ja tarkistin kaikki öljytkin, onko vika kaasuttimessa vai bensasuodattimessa... vai hä? Pyörä ei siis enää käynnisty, ääni kuuluu kun nappia painaa, muttei lähde käyntiin.

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

27.7.2011 0:40

mulla oli sama vika tossa kerran nii otin tankin irti nii huomasin et bensaletku oli irronnu, eli kannattaa ottaa tankki pois ja kattoo sen pohjasta et onko kaikki letkut kiinni :)

Re: Honda CBR 125 viritys/tekniikka

12.8.2011 16:59

Onko kukaan vaihdellu ceparista kytkinlevyjä.Itse aloin purkamaan kytkintä niin kun olin saanut jouset pois, tuli vastaan semmonen systeemi joka pitää kytkinlevyt paikallaan. Siinä on aika erikoinen lukitussysteemi jota ei saa millään auki. Niin tietäisikö kukaan miten se avataan, esim onko siihen olemassa jotain omaa avainta?? :roll: