25.10.2009 16:16
Sten kirjoitti:Kumminkin kone joutuu tekemään töitä sen seoksen eteen kun se repii sitä seosta kuristetusta hiirenkolosta. Ja jos tuorevoitelu on imukaulassa, ennen kuria voi voitelu hieman kärsiä.
Esimerkkinä ilmastointikanavat joissa suurin virtaus nopeus on keskellä kanavaa, johtuen seinien kitkakertoimesta ja jos tähän lisätään pykällys niin virtaukset sekoittuvat ja koneelle menevä ilma ei ole "suoraa" johon yleensä pyrittän. Pykällys saatta heikentää voitelua.
Isompi on vapaampi ja näin ollen kevyempi toiminnan kannalta.
Sten kirjoitti:Kuri vehkeessä sitä voimaa ei ole läheskään yhtäpaljon kuin tt jollin Vaihteisto/voimansiirto rasittuu enemmän jos käyttäjä ei tätä huomioi ajotavassa kone voi pisemmän päälle osoittaa mieltään.
25.10.2009 18:50
Tume34 kirjoitti:En päde seossuhteeseen yhtään enempää kun et nyt ollenkaan tajua.Sten kirjoitti:Kumminkin kone joutuu tekemään töitä sen seoksen eteen kun se repii sitä seosta kuristetusta hiirenkolosta. Ja jos tuorevoitelu on imukaulassa, ennen kuria voi voitelu hieman kärsiä.
Esimerkkinä ilmastointikanavat joissa suurin virtaus nopeus on keskellä kanavaa, johtuen seinien kitkakertoimesta ja jos tähän lisätään pykällys niin virtaukset sekoittuvat ja koneelle menevä ilma ei ole "suoraa" johon yleensä pyrittän. Pykällys saatta heikentää voitelua.
Isompi on vapaampi ja näin ollen kevyempi toiminnan kannalta.
Pyysin selittämään että mitenniin se joutuu tekemään töitä sen voitelunsa eteen? Samallalaillahan se saa sitä seosta jossa on tismalleen sama prosentuaalinen määrä öljyä kuin mitä tt:nä, se vain saa sitä vähemmän johtuen ilman vähyydestä. Eli vastaa samaa kuin ajaisit osakaasulla, tällöinkin ilman virtausta kuristetaan juunou?
Ei se öljy siihen imukanavan pykällykseen kiinni jää. Ja mitä ihmettä tarkoitat että isompi vapaampi ja kevyempi toiminnan kannalta? Ajattele jälleen tilannetta että ajat osakaasulla.Sten kirjoitti:Kuri vehkeessä sitä voimaa ei ole läheskään yhtäpaljon kuin tt jollin Vaihteisto/voimansiirto rasittuu enemmän jos käyttäjä ei tätä huomioi ajotavassa kone voi pisemmän päälle osoittaa mieltään.
Entä mitä tarkoitat tällä? Toki jos käyttäjä on hölmö, niin hän saattaa kuristetussa luistattaa enemmän kytkintä kuin täysitehoisessa, jolloin kytkin on päällimmäisenä kulumassa. Muuten en kyllä keksi että miten se voimansiirto siitä vähemmästä vaikuttavasta voimasta rasittuisi enemmän. Enkä kyllä näe muutenkaan mitään mieltä ruveta muuttamaan tilannetta niin että kurivehkeellä ajaa idiootti ja tt:llä järkevä ja näitten perusteella lähteä koneen käyttöikää vertailemaan.
Järki hoi.
25.10.2009 19:32
Sten kirjoitti:En tarkoita voimansiiroon rasituksella levyjen kulumista, sehän on luonnollista ja jälleen ajotapaan liittyvä asia. Vaan väännättämistä turhanisolla vaihteella, esim mäkeen ja todellakin kuski voi olla tyhmä ja edelleen jos ajotapa on sama,rauhallisuus ym.
Sten kirjoitti:Äkkiähän se TT on paskana ja romurautaa jos sillä pommittaa meneen verrattuna rauhalliseen ajoon. Eikä se TT=viisas ja Kuri= nuija liity tähän.
Ei TT tarkoita sitä että se kaikki teho otettaan reservistä,vaan vaadittu määrä tilanteen mukaan.
Kone käy pirteenä eikä ahdista mistään kulmasta.
Sten kirjoitti:Kun TT saa enemmän polttoainetta se vaatii vähemmän kierroksia tietylle nopeudelle.
Jos siellä on kurilevy joutuu kone kiertämään enemmän jolloin mäntä hinkkaa pyttyä enemmän, työvaiheessa ei ole riittävästi voimaa(90 vauhtia TT esim 6000kier ja kurilla esim7000kier).
Mäntä kuluu enemmän, ainakin teoriassa. Se on totta osakaasun suhteen, sen ymmärrän täysin mitä sillä ajat takaa ja se liittyy TT:hen.
Sten kirjoitti:Perjaatteessa se voimasiirto ja laakerit ei liity tänne vaan itse mäntä ja sen kuluminen eli tuppaa tulemaan muuta asiaa tänne, pahoittelen
Ja muista tume pysyä rauhallisena, tämä on keskustelua josta etsitään eri näkökulmia ja opitaan asioita ja myönnän että en ole mikään asiantuntia/väitöskirjan tekiä.
25.10.2009 20:22
25.10.2009 20:37
M i t ä h e l v e t t i ä ?Sten kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä että kuri vehje vaatii enemmän kierroksia tiettyyn nopeuteen, 90 voi olla turhan alhainen johonka saattaa kurivehje pystyä samoilla kierroksilla.
25.10.2009 20:51
Mikko* kirjoitti:M i t ä h e l v e t t i ä ?Sten kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä että kuri vehje vaatii enemmän kierroksia tiettyyn nopeuteen, 90 voi olla turhan alhainen johonka saattaa kurivehje pystyä samoilla kierroksilla.
Tuo sun väittämä on ainoastaan pätevä, jos tarkoitat, että kuristetulla joutuisi ajamaan pienemmällä vaihteella ja siten suuremmilla kierroksilla nopeutta x, kuin täysitehoisella.
19.3.2010 16:02
19.3.2010 17:46
lolppu kirjoitti:miksi kuuluu vaihtaa mäntä? eiköö pelkkä männän rengas ja männän laakeri riitä?
19.3.2010 17:50
Decide kirjoitti:Useimmiten vaan ei ihmiset jaksa vaihtaa männärenkaita mihinkään vehkeeseen, vaan aina vaihdetaan kokosarja..
22.3.2010 12:51
10.6.2010 23:54
12.6.2010 18:00
12.6.2010 19:51
juudso kirjoitti:Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.
12.6.2010 20:29
juudso kirjoitti:Niin ja jos mietitään että männän kuluminen johtuu tästä. Kun metalli koskettaa metallia, se kuluu. Kuluminen johtuu mikroskooppisten piikkien koskettaessa toisiaan ja repiessään tosiaan irti. Tämä synnyttää kitkaa joka taas tuottaa lämpöä. Lämpö muuttaa metallikappaleiden kokoa lämpölaajenemisen takia. Männän suurentuessa sylinterissä nopeammin kuin sylinteri johtaa siihen, että mäntä on isompi kuin sylinterin reikä. Tätä kutsutaan kiinnileikkaamiseksi, tarkemmin lämpöleikkaantumiseksi. Männän ja sylinterin ollessa samaa materiaalia kappaleet hitsautuisivat toisiinsa lämpötilan noustua tarpeeksi.
Eli kaiken järjen mukaan jos pytty väljistyy sen 0.000000001mm männä kuluminen loppuu?
http://www.motot.net/wiki/2-t_moottoripyörä_ja_öljyt
Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.
13.6.2010 19:57
Tume34 kirjoitti:juudso kirjoitti:Niin ja jos mietitään että männän kuluminen johtuu tästä. Kun metalli koskettaa metallia, se kuluu. Kuluminen johtuu mikroskooppisten piikkien koskettaessa toisiaan ja repiessään tosiaan irti. Tämä synnyttää kitkaa joka taas tuottaa lämpöä. Lämpö muuttaa metallikappaleiden kokoa lämpölaajenemisen takia. Männän suurentuessa sylinterissä nopeammin kuin sylinteri johtaa siihen, että mäntä on isompi kuin sylinterin reikä. Tätä kutsutaan kiinnileikkaamiseksi, tarkemmin lämpöleikkaantumiseksi. Männän ja sylinterin ollessa samaa materiaalia kappaleet hitsautuisivat toisiinsa lämpötilan noustua tarpeeksi.
Eli kaiken järjen mukaan jos pytty väljistyy sen 0.000000001mm männä kuluminen loppuu?
http://www.motot.net/wiki/2-t_moottoripyörä_ja_öljyt
Todistakaa minulle että mäntä pitää vaihtaa.
Jos olet joskus sattunut kaksitahtikoneen pyttyä näkemää sisältäpäin niin tiedät että sen sylinterin vaippa on täynnä aukkoja. Nämä aukot aiheuttaa taasen kulumista etenkin männänrenkaisiin.
Myöskin mekaaninen kestävyys kannattaa huomioida männällä. Esim. esillä ollut 12 000km tarkoittaa melkoisen montaa kertaa ylösalas-rumbaa männälle.