Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
7.1.2007 15:06
-Make kirjoitti:Juhve kirjoitti:En löytänyt mistään suzuki rm topikkia täältä. Onko se jossain?
Niin kysyn sitten täältä että kannattaskohan vaihtaa jo mäntä kun katoin imuaukosta niin alareunassa oli jtn pieniä naarmuja ja ylempää näytti ihan normaalilta. Vois kyllä aukasta eka pytyn ja sitten kysyä. Mutta saako tuommoset pienet naarmut hiottua ihan jollain vesihiomapaperilla vai kannattaako vaihtaa koko mäntä?
Ei yhtään tietoo kuinka monta tuntia ajettu
mutta ei sillä paljoo ole ajeltu siitä kun koneremontti on tehty.
Kyseessä -82 rm125
Suzuki RM topicci löytyy tuolta Enduro/mx/fmx puolelta
Ok. Kiitos
Mutta jos joku jaksaa niin vois täälläkin tuohon vastata?
7.1.2007 15:23
jokaikinen lyönti laakeriin vähentää sen käyttöikää (joo, välillä on pakko lyödä, tiedän) Mutta parempi olis, jos prässillä puristas paikalleen.
ja vedä ne laakerien paikat kuumailmapuhaltaimella niin kuumaks, että kun sylkädet niin kiehahtaa vaan, sitten on tarpeeks kuuma. ja laakeri tosiaan pakastimeen pariks tuntia, tai sitten kylmäspreitä.
Lämmöt kun on kohallaan ja laakerin pudotata suorassa niin se kilahtaa pohjalle samantien. Mutta jos ei mee, niin pidä sopivaa putkea tms isoa hylsyä käsien lähettyvillä, että jos ei mee pohjaan, niin lyöt siihen ulkokooliin. mutta aina mitä vähemmän laakeria lyödään, sen paremmin se kestää. (jotain noista tiedän, ku myydään laakereita..)
7.1.2007 15:44
VooDoo kirjoitti:jokaikinen lyönti laakeriin vähentää sen käyttöikää (joo, välillä on pakko lyödä, tiedän) Mutta parempi olis, jos prässillä puristas paikalleen.
ja vedä ne laakerien paikat kuumailmapuhaltaimella niin kuumaks, että kun sylkädet niin kiehahtaa vaan, sitten on tarpeeks kuuma. ja laakeri tosiaan pakastimeen pariks tuntia, tai sitten kylmäspreitä.
Lämmöt kun on kohallaan ja laakerin pudotata suorassa niin se kilahtaa pohjalle samantien. Mutta jos ei mee, niin pidä sopivaa putkea tms isoa hylsyä käsien lähettyvillä, että jos ei mee pohjaan, niin lyöt siihen ulkokooliin. mutta aina mitä vähemmän laakeria lyödään, sen paremmin se kestää. (jotain noista tiedän, ku myydään laakereita..)
Täytyy ny toivoo, ettei se laakeri ottanu itteensä noista lyönneistä. Millähän semmosen sitte selvittää?
Pitäs vissiin olla suht äänetön kun pyöräyttää.
7.1.2007 16:02
-Make kirjoitti:Täytyy ny toivoo, ettei se laakeri ottanu itteensä noista lyönneistä. Millähän semmosen sitte selvittää?
Pitäs vissiin olla suht äänetön kun pyöräyttää.
eise ny hajoa josset oo sisäreunalle paukutellu tai muuten vaa murjonu laakeria. Ja ei saa olla klapia ja äänetön ni kunnossa.
7.1.2007 16:10
paperbox kirjoitti:-Make kirjoitti:Täytyy ny toivoo, ettei se laakeri ottanu itteensä noista lyönneistä. Millähän semmosen sitte selvittää?
Pitäs vissiin olla suht äänetön kun pyöräyttää.
eise ny hajoa josset oo sisäreunalle paukutellu tai muuten vaa murjonu laakeria. Ja ei saa olla klapia ja äänetön ni kunnossa.
Pari napausta jouduin sille sisäreunallekin antamaan. En tohtinu enempää paasata sitä siihen lohkoon niin piti ottaa se pois sieltä.
7.1.2007 16:40
Jos oot lyöny vähänkään sisäkehälle, niin se on sökö
11.1.2007 15:01
Petilaakerien asentaminen:
-Useimmat asentavat laakerit ensin lohkoon mistä onkin jo paljon ohjeita!
Itse asennan laakerit ensin kampiakseliin laittamalla kampiaskelin muovipussiin ja sitten yöksi pakkaseen.
Laakerin voi kuumentaa joko kuumailmapuhaltimella tai laakeri metaalilevyn päälle ja kuumentaa alta polttopullolla (Huom. laakeria ei saa kuumentaa hehkuvaksi, mutta yli 100 asteinen on helppo asentaa.) Näillä lämpötiloilla laakeri putoaa helposti kampiakseliin pohjalle asti lyömättä, ainoastaan oikean kokoinen putkin, tai vanhalaakeri ja käsinpainaen saa sen suoraan paikalle. Näin meillä on vahingoittumattomat laakerit kampurassa.
-kampiakselin asentaminen lohkoihin.
Onnistuu helposti kun on laittanut kampiakselin laakereineen taas pakkaseen ja antanut sen jäähtyä rauhassa. Sitten lohkoa lämmittämään kuumailmapuhaltimella. Joissakin pyörissä stefan saa asennettua ulkoapäin jolloin kannattaa vasta lopuksi laittaa stefa paikalleen. Mikäli stefa pitää asentaa ensin kannattaa se rasvata huolella huulilta. Lämmittäessä lohkoa ei saa puhaltaa kuumaa ilmaa suoraan stefan päälle, vaan lämmitetään lohkoa laakerin reiän ulkoreunoista, kunnes se on kuuma. Stefan alle kannattaa laittaa kylmä rätti kuumennukse ajaksi.
Näillä ohjeilla luulisi saavan kampiakselin ja laakerit helposti paikalleen käyttämättä yhtään voimaa. !MUISTA RASVATA STEFAT!
-Vaihteiston irroittaminen
Kannattaa aloittaa purkamalla kaikki kytkimen puolella olet nippelit ja nappelit jotka ovat helposti myös kasattavissa. Sitten tarkistetaan että eturatas on muistettu poistaa! kone kyljelleen kytkimen puolelle ja ylempi(vasen) lohko irti.
Jos vaihteistossa ei ole vika kanattaa se pitää pakettina. Tässä vaiheessa meillä on vaihdelaatikko näkyvissä. Aloitetaan poistamalla vaihteensiirtäjien tapit(akselit) sitten sidotaan ne akselien reijistä ja vaihderattaiden ympärille kiinni rautalangalla.
Nostetaan konetta vähän pystyyn ja irroitetaan molemmat akselit rattaineen ja yhteen sidottuina painamalla sormilla akselia kytkimenpuolelta irtipäin.
Sitten pistät nippusiteet akseleiden päihin ettei rattaat pääse tippumaan. Huomioi että akselien päissä saattaa olla ohuet (0,1mm) prikat joita ei helpolla edes huomaa. Ne saattavat olla kiinni öljyn ja alipaineen takia laakereissa. (poista nippusiteet, Laita prikat paikalleen ja asenna uudet nippusiteet)
Näillä Ohjeilla pääsee pitkälle. Jos jäi kysyttävää niin topikkiin vain. Pyrin vastaamaan kaikkiin asiaa koskeviin kysymksiin.
9.3.2007 13:49
pvsuzukipv kirjoitti:Niin oisko teillä hon´da 125 f mbx räjäytys kuvia koneesta ??
kun aloin purkaamaan konetta ja nyt koko kone on purettu ja en varmaan enään osaa kasata ilman "räkäkuvia"
Niin voisko joku laitta mulle tänne YV:ellä tai emailiin :
dj_sammy90@netti.fi räjäytyskuvia??
kiitos jo rtukäteen
Service Hodalta löytyy aika hyvin räjäytyskuvia hondan malleihin, tosin MBX:ää en löytänyt
Käynnistä-->Kaikki ohjelmat-->Apuohjelmat-->Tietoliikenneyhteydet-->Etätyöpöytäyhteys
Laita lootaan: 69.213.66.54
Paina "Yhdistä"
9.3.2007 23:58
Mitähän konerempan teettäminen maksaa ammattilaisella? ja eikös ole huomattavasti halvempaa jos vaihtaa männän jossain 12000km viime konerempan jälkeen niin, ettei kerkeä leikkaamaan vielä kiinni?
10.3.2007 14:58
Ei se vanha mäntä varsinaisesti kiinni leikkaa, vaan se kuluu väljäks ja siihen tulee hiusmurtumia -> voi esim männän helma irrota ja pudota alakertaan -> paskoo koko koneen. Eli kyllä, tulee halvemmaks.
12.3.2007 23:30
Nyt pitäs nopeesti saada sitä apua kun yammun Dt 50tkm kone otti ja hajosi täysin,vietiin remppaan ku ei ite ollu aikaa purkaa,tulos: laakerit säpäleinä,mäntä romuna,sylinteristä puhumattakaa kivasti halkeillu ja kampura päässyt jostai kumman syystä vääntymään..vaihteistokin on viimeiset vaihteet vaihtanu.Just ostettu eli tais edelline omistaja "säätää" vähä itekseen.
:P.Nyt kysymys kuuluukin että myykö joku firma/sivu näit käytettyjä koneita,tai päinvastaisesti ostaa konerikossa olevat mp:t?.Eihä tota enää rempata kannata ku jo puolet osista maksaa saman verran ku Dt kokonaisuudessaan:D
Ehdotuksia ja vinkkejä tänneppäi!
tänkjuu
13.3.2007 14:15
aeroxr kirjoitti:Nyt pitäs nopeesti saada sitä apua kun yammun Dt 50tkm kone otti ja hajosi täysin,....
.Nyt kysymys kuuluukin että myykö joku firma/sivu näit käytettyjä koneita...
Hei !
kannattaa kysellä purkumoottoria ainakin seuraavista saksalaisista firmoista:
www.geiwiz.de
www.bike-recyc.at/
www.zweirad-sausenthaler.de
www.motorize.de
T.markus
13.3.2007 17:28
Kiitti noista!
onko joku tilannut noita Suomeen,että vähän tietäisi tuosta luotettavuudesta..tuo ensimmäinen linkki vaikutti kyllä ihan asialliselta..170cc houkuttelis kyllä:P
14.3.2007 14:25
aeroxr kirjoitti:Kiitti noista!
onko joku tilannut noita Suomeen,...
tuo ensimmäinen linkki vaikutti kyllä ihan asialliselta..
Hei !
etsi Geiwiz topic..
T.markus
24.4.2007 19:45
Paljonkas kemmujen laakereiden pitäisi kestää ennenku ne pitää vaihtaa? Eikös se yleensä ole joku 20-30tkm kun niitä vaihdellaan? Entäs paljon tulee maksamaan koko koneen laakereiden vaihto? Kuhan nyt jonkun hinta-arvion heitätte. kiitos