Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
27.4.2012 11:26
astr0 kirjoitti:Kutakuinkin 28hp on se teho mitä voit verrata muiden valmistajien ilmoittamaan. Saa kulkemaan 140-150 ilman kuristuksia. Välit kannattaa pitää 13/36 tai vastaavat, vakiovälit on aika pitkät kutosvaihteelle ja loppuu herkästi vääntö kesken jos painat edes normaalin ihmisen verran.
Kyllä sen saa kulkemaan enemmänkin kuin 150, oma nappasi viime kesänä tasaisella 14/38 rattailla n.167 mittariin (Rengaskoko 100/80-17). Tekniikka TT, äänenvaimennin tosin vielä jäljellä kuristuksena. 6-vaihteella pystyi ajamaan 60 ylämäkiinkin ilman että ranne vääntyi ympäri.
Pakoaukko sulkeutui aluksi 3,4k ja aukesi 6,8k kohdalla piikki tuli 8,5k ja veti aina 11k, Tosin huipputehot tulivat jo 10,5k. Ja painan itse 75kg ajovarustuksilla. Suuttimet 135,42,65. Ilmaruuvi 2 kierrosta auki tyhjäkäynti 1,400rpm ja tulppana BR9EIX (Iridium).
Tällähetkellä 15/38 rattaat 11k viitosella 150km/h, kuutosella en ole vielä saanut ilman pientä imua vetämään, mutta kyllä ne pakoaukon säädöt pian löytyvät noille väleille kohdalleen. ps. kyseessä vieläkin sama tekniikka.
27.4.2012 13:42
Siinä rupee fysiikan lait tulemaan vastaan. Ja jos on maanantaikappale mittarina niin se voi näyttää ihan mitä sattuu. Eri nopeuksiin vaadittava teho kasvaa potenssiin 3, (x^3), joten jos 100kmh:hon tarvitaan 10hp, mikä on nsr:llä varmaan vähän sinnepäin (en ole mitannut), 130kmh:hon vaaditaan noin 22hp,140kmh:hon 27hp luokkaa ja 150kmh:hon 33hp. Nämä eivät ole tarkkoja tehontarpeita, vaan todennäköisesti hieman "yläkanttiin". Juju on kuitenkin juuri tuossa, että porukka ei hoksaa mikä on 130kmh:n ja 160kmh:n ero.
Tuon tarkan vastusarvon voi mitata, jos viitsii rakentaa sopivan laitteiston (pitäisi saada otettua ylös tarkka hidastuvuuskäyrä vapaalla esim 110kmh --> 80kmh rullatessa). Yksi haaste on että nopeusdata pitäisi olla "oikeaa nopeutta" tai se pitäis pystyä muuttamaan oikeaksi nopeudeksi.
27.4.2012 15:08
Betaversio kirjoitti:Siinä rupee fysiikan lait tulemaan vastaan. Ja jos on maanantaikappale mittarina niin se voi näyttää ihan mitä sattuu. Eri nopeuksiin vaadittava teho kasvaa potenssiin 3, (x^3), joten jos 100kmh:hon tarvitaan 10hp, mikä on nsr:llä varmaan vähän sinnepäin (en ole mitannut), 130kmh:hon vaaditaan noin 22hp,140kmh:hon 27hp luokkaa ja 150kmh:hon 33hp. Nämä eivät ole tarkkoja tehontarpeita, vaan todennäköisesti hieman "yläkanttiin". Juju on kuitenkin juuri tuossa, että porukka ei hoksaa mikä on 130kmh:n ja 160kmh:n ero.
Tuon tarkan vastusarvon voi mitata, jos viitsii rakentaa sopivan laitteiston (pitäisi saada otettua ylös tarkka hidastuvuuskäyrä vapaalla esim 110kmh --> 80kmh rullatessa). Yksi haaste on että nopeusdata pitäisi olla "oikeaa nopeutta" tai se pitäis pystyä muuttamaan oikeaksi nopeudeksi.
Itse veikkailen, että tänä keväänä/kesällä penkitytys tulos olisin 34-37hp.. Tarkkaan en osaa sanoa, mutta tuolle välille lukema tulisi saada.
Tuon mukaiset ovat olleet rahan meno ja viritystekniikka.
30.4.2012 17:37
Jotain kun olen lueskellut noista nsr kuristuksista, niin muutamassa paikassa on lukenut että alkukäyrässä on syvemmälläkin joku kuristus joissain malleissa, kuten esim minulla vissiinkin oli, eli ei se tehari ainakaan välttämättä kovin turha ole jos halvalla saa.. Ja huiput kannattaa mitata navigaattorilla. Itellä näytti 50 nopeudessa 3km/h liian paljon ja 150 nopeudessa 7km/h liian paljon, eli ei kannata mittariin luottaa vaan suoraan laittaa vaikka navin peiliin jesarilla kiinni niin näkee todellisen nopeuden...
30.4.2012 18:38
Eli Nsr sammu yhtääkkiä eikä lähde käymään,kipinä katosi,Mistä päin vikaa etsimään?
ja sitten missä vaiheessa männän vaihto kun nykyisellä ajettu 5000km, 10000km kohalla?
30.4.2012 19:11
Vaiha ny enste tulppa.
30.4.2012 19:24
kokeiltu eri tulpalla ,ei muutosta.
30.4.2012 22:08
En tiiä onko oikee topicci mut kysyn silti
Mikäköhän on näsärissä kun se jättää kierroksen johonkin 3-5 tonniin? Ei laske kierroksia tyhjäkäynnille.
30.4.2012 23:40
Imuvuotoa tai jotain muuta ongelmaa kaasarissa. Siellä saattaa olla roskaa tyhjäkäyntisuuttimessa tai sitten kaasu ei vain palaudu kunnolla (alas asti). Imuvuoto on siis sitä että joku tiiviste vuotaa imukaulassa tai kampikammiossa. Imuvuoto voi johtua myös kampiakselin magneetonpuolen stefasta.
1.5.2012 21:35
Hei auttakaas pikkusen!
Täs oli muutama vastaavanlain tapaus, mut itellä ois näin:
Kuriton putki, 13/36 välit, imukaulas taitaa olla kuri viel kii, pitäis ottaa pois. Nassest tehty fighter, eli ei katteita.
Ottaa vitosel 100 Sigmaa, vaihtaa kutosel ja vauhti hyytyy totaalisesti. Lähtee muuten ihan hyvin, ottaa kierroksii kaikil muil vaihteil ja jaksaa vääntää. Missä vika?
2.5.2012 17:42
Otappa se imukaulan kuri pois, ahistaa jonkunverran. Ja tsekkaa että pakoaukonsäädin on oikein säädetty.
3.5.2012 12:04
En tiedä kuuluuko tämä kysymys tänne, mutta en läytänyt muutakaan sopivaa aluetta
. Mutta mahtaisiko joku tietää mikä mun 2001 vuoden näsärissä mahtas olla vikana kun paikallaan ollessa pitää jäähytysnesteet sisällä mutta kun ajaa vähän tai laittaa käyntiin ja sammuttaa niin alkaa tiputtamaan nestettä. Kiitoksia niille jotka kehtaa vastata:)
3.5.2012 21:22
Käykö normaalilämpösenä? Tuleeko neste ylivuotoletkuista vai mistä?
4.5.2012 14:29
SuperRKO kirjoitti:Käykö normaalilämpösenä? Tuleeko neste ylivuotoletkuista vai mistä?
Ei käy mitenkään erityisen kuumana. Taitaapi kannen tiiviste olla menny ku näyttäs vähä, että sieltä työntää nesteet.
4.5.2012 21:36
Jos jäähdytysnesteet on hieman öljyiset tms. vaahtoiset, niin melko varmasti kannentiiviste vuotaa.
Itellä meni itseasiassa tänään kannentiiviste, 800km sitten kansi oikaistiin ja laitettiin uusi tiiviste...