Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

21.9.2009 20:45

Tänään vaihdon tehtaan tt putken mäksään ja koekierroksen jälkeen kuumeni niin saatanasti. Pääsuuttimen vaihdoin 115, kun A1 oli 104, tukin pakokaasunpuhdistimen letkun ja otin ilmanputsarin tötsän pois. Tulppaa en tosin ehtinyt vaihtaa, se on se vakio lämpöarvoltaan 8. Ensimmäisillä vaihteilla pätki hieman, mutta se oli varmaan tulpan takia. Ja kurilaippa on kiinni.
Eli mikä on vikana, kun kuumenee niin paljon? Jäähdytysnesteitä en ehtinyt tarkistaa, mutta uskoisin niiden olevan ihan kunnossa.

21.9.2009 22:41

Kertokaa te, jotka tiedätte paremmin tai heittäkää jotain ideoita, että miks tossa näsärin Sp-pytyssä ei oo semmosta löylyä, kuin se antais olettaa. Galleriassa portmapin tynkää ja kuvia, jos niistä nyt jotain irti saa. Toisinsanoen, evo1 mito mitakan pytyllä kulkee lähes yhtä hyvin, ku toi mun näsäri. Siinä mitakassahan on helvetti vähintään puolet pienemmät aukot, ku tossa sp:ssä, toki puhutaan eri motista, mutta silti. Eikös sillä koolla nyt jotain väliä oo? Ton sp:n aukot ei mitoiltaan poikkea juurikaan Honda RS:n mitoista. Onko siellä huuhtelusuuntauksissa tai ajotuksissa sitte niin suurta eroa, vai mikä vittu siinä voi olla?

Säädöt ei voi olla niin paljoa päin persettä, koska vetää ja kiertää periaatteessa ihan ok. Putki on juuri tolle pytylle tarkotettu ja kaasarin nyt luulis tarjoavan riittävästi soppaa. Sytkäennakon muutoksilla tuskin mitään dramaattista sais aikaan. Squishclearance on 0,85mm. Vautipyörääkin hieman kevennetty. Kaikesta huolimatta suorituskyky on vain kohtalainen, tehojakin koneelta hyvä jos 35hp löytyy.

Jos tosiaan jollain ajatuksia, että missä kusee, niin kertokaa ihmeessä.

22.9.2009 10:54

Mitakan portmappi näyttää tommoselta: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/13445

NSR:ssä seos menee läppäventtiililtä suoraan kampikammioon, kun taas Cagivassa menee kanavat huuhteluiden juurelle ja sylinterissä on aukot männän alapuolellakin.

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /allfields

Lisäksi evo1:sen 200H kansi on jotain eroottista. 14:1 puristukset ja ~1mm squish. Lisäksi mäntä on tasalakinen ja siinä on vain 1 männänrengas.

käänks kirjoitti:Eli mikä on vikana, kun kuumenee niin paljon?
Kuulostaa siltä että kävis laihalla. Koita laittaa ilmanputsarin tötsä takasin paikalleen, jos se vähän rikastais seosta. Tulppakin kannattaa vaihtaa 9 lämpöarvoiseksi.

22.9.2009 18:15

Aramid kirjoitti:NSR:ssä seos menee läppäventtiililtä suoraan kampikammioon, kun taas Cagivassa menee kanavat huuhteluiden juurelle ja sylinterissä on aukot männän alapuolellakin.


Ei tämä tunnu missään. Casereedtyypin läppä on parempi kuin sylinterin kylkeen pultattu sukulaisensa. On pytyssä enemmän tilaa tehdä asiat ja varsinkin takahuuhtelun suuntaus on paljon tarkempi. Läppäpytyn tapauksessa meinaa tulla ahdasta. Samoissa paikoissa pitäisi olla sekä reikää että metallia. :roll:
En tiedä NSR:n läpän koosta; Jos se ei virtaa niin ihan turhaa laittaa isoa kaasaria. Kannattaa koettaa ottaa selvää, että auttaisiko esim 250cc crossin läpän asentaminen mitään..? Toinen voisi olla ihan suoraan rata-RS:n läppä. Tietystihän homma voi olla niinkin yksinkertainen, että NSR:n vakioläpät lepattaa (vaikka ovatkin 0,5mm hiilaria). Eli kannattaa läppävena tarkistella (näin niinku tiivistettynä).

Toiseksi kannattaa tarkistella kansi. Puristussuhde pitäis olla siellä melko maksimissa jos aikoo tehoja ottaa. Käytännössä puristukset niin yläkanttiin kuin pystyy pitämään nakuttamatta turvallisesti. Ja sillä muodollakin on väliä, ihan huuhtelunkin kannalta. Itse ottaisin puristukset alkuunsa noille Miton puristusten nurkille (14-16:1) ja lähtisin siitä testailemaan etiäpäin. Ja miten lienee sytkän säätöjen laita?

Putken toimivuudenkin kanssa olen hitusen skeptinen. Tuskin osuu niin hyvin. Parempaa tosin on vaikea hankkia. :S

Tossa on jotain pohdiskelua. Säädöt kuntoon ja sen jälkeen lähdetään miettimään että mikä on. Mittaileppa se puristussuhde näin ensialkuun.

22.9.2009 19:00

Betaversio kirjoitti:
Aramid kirjoitti:NSR:ssä seos menee läppäventtiililtä suoraan kampikammioon, kun taas Cagivassa menee kanavat huuhteluiden juurelle ja sylinterissä on aukot männän alapuolellakin.


Ei tämä tunnu missään. Casereedtyypin läppä on parempi kuin sylinterin kylkeen pultattu sukulaisensa. On pytyssä enemmän tilaa tehdä asiat ja varsinkin takahuuhtelun suuntaus on paljon tarkempi. Läppäpytyn tapauksessa meinaa tulla ahdasta. Samoissa paikoissa pitäisi olla sekä reikää että metallia. :roll:
En tiedä NSR:n läpän koosta; Jos se ei virtaa niin ihan turhaa laittaa isoa kaasaria. Kannattaa koettaa ottaa selvää, että auttaisiko esim 250cc crossin läpän asentaminen mitään..? Toinen voisi olla ihan suoraan rata-RS:n läppä. Tietystihän homma voi olla niinkin yksinkertainen, että NSR:n vakioläpät lepattaa (vaikka ovatkin 0,5mm hiilaria). Eli kannattaa läppävena tarkistella (näin niinku tiivistettynä).

Toiseksi kannattaa tarkistella kansi. Puristussuhde pitäis olla siellä melko maksimissa jos aikoo tehoja ottaa. Käytännössä puristukset niin yläkanttiin kuin pystyy pitämään nakuttamatta turvallisesti. Ja sillä muodollakin on väliä, ihan huuhtelunkin kannalta. Itse ottaisin puristukset alkuunsa noille Miton puristusten nurkille (14-16:1) ja lähtisin siitä testailemaan etiäpäin. Ja miten lienee sytkän säätöjen laita?

Putken toimivuudenkin kanssa olen hitusen skeptinen. Tuskin osuu niin hyvin. Parempaa tosin on vaikea hankkia. :S

Tossa on jotain pohdiskelua. Säädöt kuntoon ja sen jälkeen lähdetään miettimään että mikä on. Mittaileppa se puristussuhde näin ensialkuun.


Täytyypi mittailla puristukset. Palotilalla on tilavuutta ilman tulpan kierrettä n. 11,5cc. Näsärin vakioläpät on muuten 0,4mm lasikuitua. Monet on vaan sanonu, että vakioläpillä pärjää aika pitkälle. Sytkän vakiosäädöillä mennään. Pystyykö näsärissä edes perusennakkoa säätämään, en oo perehtyny asiaan?

22.9.2009 21:24

Mua suoraansanoen yllätti toi, ettet ole säätänyt sytkää. Kannattaa tarkistaa ennakko jo ennen läppiä. Minusta tuntuu hitusen triviaalilta olettaa, että vakiokuntoinen kone ja tähän tapaan viritetty (teho-eroakin pitäisi olla jo 10hp, puhumattakaan huipput. rpm:n erosta) toimisivat molemmat loistavasti ja parhaiten täsmälleen samoilla sytkänsäädöillä. Tai vaikka toimisikin, niin mistä voimme tietää sen ennen kuin olemme todenneet sen testaamalla..?

Monet on sanonu että vakioläpillä pärjää pitkälle. Niinhän ne on sanonu, mutta tarkoittaneet lähinnä jotain perus viripyttyjä yms. Nehän ei kierrä paljo paskaakaan (alle kymppitonnin Niin, siis huipputeho; Kateelliset malossimiehet ei saa tulla ruikuttaan kuinka niiden mopo kiertää enite), joten on selvää että läppien paksuntaminen on turhaa, kun niitä ei tahdo saada lepattamaan ei sitten millään. Mutta kun lyödään tälläinen korkeammilla kierroksilla soiva pyttyä (huipputehotkin siellä 12000rpm ja hukkakiekat päälle --> ~~13500rpm?), voi olla tilanne läppien suhteen hitusen erilainen. Ymmärrät kaiketi yskän?

Onko tuo palotilan tilavuus mitattu kasatusta koneesta? Jos on niin puristussuhde on ~12:1. Ei pitäisi olla tästä kiinni enää. Ei tuo ero kuitenkaan viittä heppaa tee :)

23.9.2009 1:48

Betaversio kirjoitti:Mua suoraansanoen yllätti toi, ettet ole säätänyt sytkää. Kannattaa tarkistaa ennakko jo ennen läppiä. Minusta tuntuu hitusen triviaalilta olettaa, että vakiokuntoinen kone ja tähän tapaan viritetty (teho-eroakin pitäisi olla jo 10hp, puhumattakaan huipput. rpm:n erosta) toimisivat molemmat loistavasti ja parhaiten täsmälleen samoilla sytkänsäädöillä. Tai vaikka toimisikin, niin mistä voimme tietää sen ennen kuin olemme todenneet sen testaamalla..?

Monet on sanonu että vakioläpillä pärjää pitkälle. Niinhän ne on sanonu, mutta tarkoittaneet lähinnä jotain perus viripyttyjä yms. Nehän ei kierrä paljo paskaakaan (alle kymppitonnin Niin, siis huipputeho; Kateelliset malossimiehet ei saa tulla ruikuttaan kuinka niiden mopo kiertää enite), joten on selvää että läppien paksuntaminen on turhaa, kun niitä ei tahdo saada lepattamaan ei sitten millään. Mutta kun lyödään tälläinen korkeammilla kierroksilla soiva pyttyä (huipputehotkin siellä 12000rpm ja hukkakiekat päälle --> ~~13500rpm?), voi olla tilanne läppien suhteen hitusen erilainen. Ymmärrät kaiketi yskän?

Onko tuo palotilan tilavuus mitattu kasatusta koneesta? Jos on niin puristussuhde on ~12:1. Ei pitäisi olla tästä kiinni enää. Ei tuo ero kuitenkaan viittä heppaa tee :)


On mitattu kasatusta koneesta toi tilavuus. Jotain 0,5mm hiilikuituläppää vois varmaan kokeilla, tai CR/RS läppäventtiiliä? Tai sitte mitenköhän joku V-Force 2 tai 3 toimis? Piikkiä vetää n. 12,5-13k asti, riippuu vähän vaihteesta. 13k:ssa alkaa pätkiä. 1:llä ja varsinkin vapaalla kierrättäessä alkaa myös pätkiä n. 11,5k kohdalla. Tulpan perusteella ainakin täyskaasulla pitäis seos olla kohdallaan, joten ei viittis lähteä hirvesti pienentämäänkään pääsuutinta.

Mitenkäs toi sytkän säätö näsärissä tapahtuu?

30.9.2009 17:07

nytteku mulla on kawaan kaksi vauhtista nii aattelin tota huonompaa keventää nii paljo kannattas suunnillee ottaa pois?

20.10.2009 14:33

TDN kirjoitti:Kertokaa te, jotka tiedätte paremmin tai heittäkää jotain ideoita, että miks tossa näsärin Sp-pytyssä ei oo semmosta löylyä, kuin se antais olettaa. Galleriassa portmapin tynkää ja kuvia, jos niistä nyt jotain irti saa. Toisinsanoen, evo1 mito mitakan pytyllä kulkee lähes yhtä hyvin, ku toi mun näsäri. Siinä mitakassahan on helvetti vähintään puolet pienemmät aukot, ku tossa sp:ssä, toki puhutaan eri motista, mutta silti. Eikös sillä koolla nyt jotain väliä oo? Ton sp:n aukot ei mitoiltaan poikkea juurikaan Honda RS:n mitoista. Onko siellä huuhtelusuuntauksissa tai ajotuksissa sitte niin suurta eroa, vai mikä vittu siinä voi olla?

Säädöt ei voi olla niin paljoa päin persettä, koska vetää ja kiertää periaatteessa ihan ok. Putki on juuri tolle pytylle tarkotettu ja kaasarin nyt luulis tarjoavan riittävästi soppaa. Sytkäennakon muutoksilla tuskin mitään dramaattista sais aikaan. Squishclearance on 0,85mm. Vautipyörääkin hieman kevennetty. Kaikesta huolimatta suorituskyky on vain kohtalainen, tehojakin koneelta hyvä jos 35hp löytyy.

Jos tosiaan jollain ajatuksia, että missä kusee, niin kertokaa ihmeessä.


Repesin kun luin sun jutun, selvästi vitutti :D
Ymmärrän että pitäisi tehoja olla reilusti enemmän kuin vakio pytyssä,kanavat, pakoaukko suuremmat.
Mutta ei se välttämättä käsikädessä mene,että mitä suuremmat kanavat sitä enenmmän soppaa pyttyyn ja puristusvaiheessa voimakkampi palo. Määrätyn verran se sinne imee sitä seosta. Jossain se raja varmasti tulee, onko se sitten hetikohta vakokanavien suurentamisen/viilaamisen jäkeen.
Sulla voi olla jo turhan suuret kanavat, tai turhan suuret on väärä sana mutta hyöty loppuu ehkä aikaisemmin.
Sulla on varmaan tt pako ja cdi boxit.
Sytytystä en sitten osaa sanoa miten tapahtuu, varmaan pitäisi mennä sorkkimaan mangneeton puolta ja pohtia asiaa, en nyt muista mitä kaikkea kivaa sieltä löytyy ja kysyä jostain liikkeestä asiaa. Koita jotain keksiä ja ilmoittele tuleeko hommasta mitään. Hommaa malossi jos homma alkaa keittään ;)

20.10.2009 15:27

Sten kirjoitti:
TDN kirjoitti:Kertokaa te, jotka tiedätte paremmin tai heittäkää jotain ideoita, että miks tossa näsärin Sp-pytyssä ei oo semmosta löylyä, kuin se antais olettaa. Galleriassa portmapin tynkää ja kuvia, jos niistä nyt jotain irti saa. Toisinsanoen, evo1 mito mitakan pytyllä kulkee lähes yhtä hyvin, ku toi mun näsäri. Siinä mitakassahan on helvetti vähintään puolet pienemmät aukot, ku tossa sp:ssä, toki puhutaan eri motista, mutta silti. Eikös sillä koolla nyt jotain väliä oo? Ton sp:n aukot ei mitoiltaan poikkea juurikaan Honda RS:n mitoista. Onko siellä huuhtelusuuntauksissa tai ajotuksissa sitte niin suurta eroa, vai mikä vittu siinä voi olla?

Säädöt ei voi olla niin paljoa päin persettä, koska vetää ja kiertää periaatteessa ihan ok. Putki on juuri tolle pytylle tarkotettu ja kaasarin nyt luulis tarjoavan riittävästi soppaa. Sytkäennakon muutoksilla tuskin mitään dramaattista sais aikaan. Squishclearance on 0,85mm. Vautipyörääkin hieman kevennetty. Kaikesta huolimatta suorituskyky on vain kohtalainen, tehojakin koneelta hyvä jos 35hp löytyy.

Jos tosiaan jollain ajatuksia, että missä kusee, niin kertokaa ihmeessä.


Repesin kun luin sun jutun, selvästi vitutti :D
Ymmärrän että pitäisi tehoja olla reilusti enemmän kuin vakio pytyssä,kanavat, pakoaukko suuremmat.
Mutta ei se välttämättä käsikädessä mene,että mitä suuremmat kanavat sitä enenmmän soppaa pyttyyn ja puristusvaiheessa voimakkampi palo. Määrätyn verran se sinne imee sitä seosta. Jossain se raja varmasti tulee, onko se sitten hetikohta vakokanavien suurentamisen/viilaamisen jäkeen.
Sulla voi olla jo turhan suuret kanavat, tai turhan suuret on väärä sana mutta hyöty loppuu ehkä aikaisemmin.
Sulla on varmaan tt pako ja cdi boxit.
Sytytystä en sitten osaa sanoa miten tapahtuu, varmaan pitäisi mennä sorkkimaan mangneeton puolta ja pohtia asiaa, en nyt muista mitä kaikkea kivaa sieltä löytyy ja kysyä jostain liikkeestä asiaa. Koita jotain keksiä ja ilmoittele tuleeko hommasta mitään. Hommaa malossi jos homma alkaa keittään ;)


Oon tossa tutkinut hieman tarkemmin tota pyttyä. Suurin ero tossa sp-pytyssä RS/CR pyttyyn on pakoaukon yläreunan muoto. Sp:ssä keskeltä reunalle mitattuna yläreuna laskee n. 3,5-4mm, kun taas RS/CR:ssä yläreuna on lähes tasanen, max 0,5mm laskee. Tasasella pakoaukon yläreunallahan saavutetaan parempi huipputeho männänrenkaiden keston kustannuksella.

Toinen mitä oon miettinyt on vakioläppien toiminta/läppärungon virtauskyky. Kierroksia kun alkaa olla ajossa 12,5-13krpm.

PS: Malossiahan ei tule!

21.10.2009 8:54

En paljoa tiedä itsekkään näistä, mutta silloinkuin miton ostin, josta oli moottori aivan täyspaska, ostimme lucky explorerin ja siitä moottori irti, moottorista löytyi 66650e sylinteri joka oli hyväkuntoinen ja taisi olla vielä eri kansikin kun vanhassa moottorissa... Samaa vikaa oli alussa että ei toiminut ylhäällä kunnolla ja sytytyksen säädöllä vika hävisi. Pyörä kiersi pirteemmin sinne punaselle ja lähti vetämään paremmin, toisaalta kaasarina toimi se huono 28 lortto joka olisi pitänyt kuulemma vaihtaa 35 mikuniin.

6.12.2009 20:15

mistä netis löytyis kotkan ja temmin teho kartat olis kiva vähä vertail?

6.12.2009 20:18

Paha vertailla, kun niin yksilöllisiä.. Voin kuitenkin kertoa, että suurinpiirtein saman verran potkua on, kotkassa teho tulee vaan paremmin alhaalta, kun taas temmissä tehot ylempänä..

Kuskista kii, kumpi vie.

6.12.2009 23:07

Paljonkos tommonen pytyn kanavien, huuhteluiden yms. pakoaukkojen viilaus kustantaisi, pitäs vähän huippunopeutta nostaa..Pyöränä Yamaha tzr.Kannattaako viedä johonki pajalle? Tietenkin jos joku osaava tarjoutuu tekemään halvalla niin...? ;)

Aprilia rs kaasutin

9.12.2009 21:20

Mikä on Rs:n dellorto PHBH28 pääsuttimen malli?