Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

31.12.2008 17:10

Nonnii tällä näsärilla ajettu 14tkm eli olis jo uuen männän paikka.Mutta ei siitä sen enempää. Millos tollasta (pientä tai vähän isompaa )koneremppaa kannattais alkaa harkitsemaan? Tänä kesänä tulee VARMASTI toinen mokoma ajettua. (14tkm)
Mitä tollanen perus koneremontti on tullu maksamaan korjaamossa? Yleensähän noi velottaa 50-60kybää per tunti.

31.12.2008 17:51

T-Doggy kirjoitti:Nonnii tällä näsärilla ajettu 14tkm eli olis jo uuen männän paikka.Mutta ei siitä sen enempää. Millos tollasta (pientä tai vähän isompaa )koneremppaa kannattais alkaa harkitsemaan? Tänä kesänä tulee VARMASTI toinen mokoma ajettua. (14tkm)
Mitä tollanen perus koneremontti on tullu maksamaan korjaamossa? Yleensähän noi velottaa 50-60kybää per tunti.


Eikös Näsärit oo sitä tunnettuja pirun kestävästä alakerrasta? Niin eiköhän tuolla alkup. alakerralla ajele heittämällä 30 tkm.

31.12.2008 18:12

Ei astron kirjotuksista päätelle ollu väljää ees 50tkm kohdalla?

31.12.2008 19:17

nieminja kirjoitti:Ei astron kirjotuksista päätelle ollu väljää ees 50tkm kohdalla?


Mulla oli ainakin 58tkm kohdalla lähes kaikki laakerit ehtoo puolella.

1.1.2009 13:37

En mä ny konetta ruvennu aukomaankaan turhaan et oisin voinu kaikki laakerit yksitellen käydä läpi, mut sen verran mitä koitin kiertokangen ja petareitten kuntoa ni totesin et eiku yläkerta takas kasaan vaan ja ajoa. 35 tonnii ajettuna ostin ja 54 tonnii ajettuna myin, ei koskaan ollu alakertaa mun tietääkseni auottu. 52 tonnin kohdalla vielä käytin ton semmosella Honda-huoltajalla joka avas yläkerran ni ei sillä ainakaan mitään pahaa sanottavaa ollu. Hyvin tota oli aina pidetty ja rauhallisesti tolla ajeltiin, ni sillä voi kans olla osansa asiaan.

T-Doggy: Vie pyöräs Ruskolle jos haluut teettää konerempan ammattilaisella. Saku Huhta huoltaa siellä iltasin ja viikonloppusin pyöriä 35e/h ja saa hyvin työpaikaltaan Hondan orkkisosat.

1.1.2009 18:59

Kiitti vinkistä. Pitääpä pistää muistiin. :)

3.1.2009 1:40

Jos nyt näsäristä puhutaan, niin sopivasti rantua saaneena olis runkolaakerit hyvä vaihdella viimestään 50tkm kohdilla. Kiertokanki ei noilla kilometreillä vielä hätkähdä, toki riippuen monista tekiöistä kuten muukin moottorin kuluminen.

Vaihteistonlaakereissa tuskin huomattavaa välystä löytyy, mutta jos pyörällä aikoo laskea toiset 50tkm niin vaihtaa kannattaa, kuten myös kiertokanki (orkkis 120e).

Muistaakseni kytkinakselin oikeapuoleinenlaakeri on pakko ostaa orkkiksena (26e) muut saat vaikka SKF:ltä n.7e/kpl. Eli n.50e.

Päälle vielä stefat ~30e, tiivisteet 30e, vesi ja öljypumpunlaakerit ~10e.

Kytkinpuoli kunnon mukaan, helppo tehdä myös jälkeenpäin.

Ja mitä töihin tulee, suosittelen tekemään itse jos tarvittavat työkalut löytyy. Ei ole kummoinen moottori tässäkään.

3.1.2009 4:00

Näsärin alakerrasta kun puhe niin ite tein tossa justiisa vuos sitten (jonka jälkeen ajanu hmm.. 100km :D) Jolla oli ajettu 84tkm ja siellä oli parit laakerit ihan paskana ja kiertokanki/kampiakseli (koko setti) piti vaihtaa. Ja kuulema ei ollu ennen tehty minkäälaista remppaa siihen.. Joten kyllä noi hondat kestää. Ite vaihoin laakerit ja kampiakselin/kiertokanki ( Nykyään sekotan kiertokangen ja kampiakselin niin eh.. :D Mut se koko setti :D ) Mut viellä on vähän siinä vaiheessa että pitää ajella hiljaa ja hartaasti.. Ku en tiiä millon sanoo poks .. (tosiaan, toinen koneremppa minkä koskaan tehny niin vähän jänskätti :D Mut tein kyllä niin ohjeiden mukaisesti kun pystyin/osasin)

28.1.2009 13:47

Onks detsin koneremppa isoki setti?
Ku pitäis varmaa mäntä vaihtaa ja vaihteet. :S

30.1.2009 23:01

Onhan siinä oma hommansa jos ei ole ennen tehnyt.

Mikäs sulla vaihteistossa mättää?

31.1.2009 16:58

dtseen on kirja missä on kaikea hyödyllistä tietoa pyörästä, lisäksi siinä on ohjeet koneremontin tekoon, luultavasti löytyy stormilta tai tarjoustaloista??

dt:n koneremppa

31.1.2009 17:07

Se kirja on haynesin ja jammun omas yhteisös on linkki mistä voi ladata sen kirjan

6.2.2009 22:09

sape kirjoitti:Mikäs sulla vaihteistossa mättää?

Ne on sellaset oudot. Välil saa vapaalt ykköselle potkia iha tosissaa ku ei meinaa mennä (kytkin toimii kyllä) ja sit se saattaa joskus tiputtaa kakkoselt vapaalle iha iteksee jos ajaa hiljaa. Et veikkaisin et ed. omistaja on potkinu raakana kiihytyksis vähä huonosti tai sitte iha tosissaa kovaa...
Lisäks se vaihetanko näyttäis alkavan olee jo vähä väljäki.

10.2.2009 20:46

Miten/mistä ootte kokeillu noita alakerran laakereita?

22.3.2009 14:27

aohoa kirjoitti:Miten/mistä ootte kokeillu noita alakerran laakereita?

Kampuran laakerit magneetosta heiluttamalla ja vaihteiston laakerit koneen avaamalla, useimmiten kilometrien mukaan.