Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
4.10.2013 13:18
Meneekö tieliikenteeseen vai tuleeki vaan tekniikkapojan märkä päiväuni?
8.10.2013 10:11
Elkääs nyt, kyllähän se meinaa siihen laittaa KAKSI polttoaineruiskua. Ja vielä moottorinohjausyksikön. Ja tietokoneohjattu sytytys, ihan kun siinä ei jo nyt sellaista olisi...
Trolli se on.
8.10.2013 17:59
Hmm tulin siihen lopputulokseen, että on halvempaa modaa tota vakiokonetta kun ostaa uus kone
. Ei kellään ois mitää hyvää paikkaa, mistä sais cbr vakio koneen tiivisteitä ja tiivisteliimaa kun ajattelin aukoo ton yläkerran nytten kun sain koneen irti pyörästä.
8.10.2013 18:15
Tume34 kirjoitti:Elkääs nyt, kyllähän se meinaa siihen laittaa KAKSI polttoaineruiskua. Ja vielä moottorinohjausyksikön. Ja tietokoneohjattu sytytys, ihan kun siinä ei jo nyt sellaista olisi...
Trolli se on.
Älä nyt, eihän se moottorinohjaus ole muuta kuin tiettynä aikana tietyllä kierrosluvulla tietyssä lämpötilassa tietyillä ulko- ja imuilmanpaineilla ja tietyllä kaasunasennolla avataan suuttimet oikeaan aikaan oikeassa järjestyksessä SOPIVAKSI ajaksi ja pannaan kiinni. Eihän se ole kuin pikku ohjelman pätkä, tietysti sitten parit lisäparametrit tyhjäkäynnille, kylmäkäynnistykselle, urku auki-asennolle ja kaasu kiinni-asennolle. Mielellään air-fuel-ratio pidetään optimaalina ja hyvin tehtynä lamdba-anturin (joka antaa pelkkää volttilukemaa) avulla voidaan korjata tätä suhdetta lähes reaaliaikaisesti. Iltapuhteinahan yhden kontrollerin vääntää. Vai?
Jää aikaa koneen sovittamiseen.
Ei pidä ottaa nokkiinsa näistä höpöttelyistä, kaikilla on hienoja suunnitelmia mutta tällaset vanhat patut ottaa ne ehkä liian tosissaan netin ihmeellisessä maailmassa.
8.10.2013 19:18
Juujuu, se on helppo nakki. Tuollasia hommia ei esimerkiksi yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa opeteta kuin pari tuntia yhteensä kaikkien opintovuosien aikana. Moottorinvalmistajienkin kehitysinsinöörien aika menee siihen kun uuden mallin ilmestyessä tekasevat aamupäivästä moottorinohjauksen ja lopun aikaa polttelevat jäitä ja tupakkia seuraavan mallin ilmestymiseen asti.
8.10.2013 20:59
Runkotyötkään eivät ole mahdottomat. Otetaan tämä:
Ja laitetaan tämän tilalle:
9.10.2013 16:22
Juu nyt on suunnitelmat menny uusiks, eli ois tarkotus modaa volkkarin 88mm sylinteriputki sekä mäntä tohon kiinni. Tulee vaa onkelmaks tuo että sylinterille pitää tehä sovitinpalikka tohon lohkoon ja sen takia pitää laittaa pidempi kiertokanki ja pitää hommata isomman koneen sylinterikansi sekä adapteri sille ja sitten pitää ettiä pitempi nokkaketju
9.10.2013 16:40
Taas pari muttaa tähän: Kansihan ei millään enää kelpaa, kun vesikanavat ja pinnapultit ovat jo sylinterin sisällä, eikä tuo nokkaketjukaan taida enää mahta kulkemaan sylinterin vierestä?
Uusiksi menisi koko kansi (palotila, venttiilien koko, pinnapultit jne), nokkaketjulle pitäisi tehdä uudet rattaat paikkaan X (koneen ulkopuolelle?), lohkoja pitää levittää pinnapultteja varten, vesijäähdytyskin taitaa lähteä veks koko laitteesta. Kestääkö alakerta enää lyhytiskuista mahtimyllyä? Mikä iskunpituus? Mikä kiertokanki
Et sitten lähde helpon kaavan mukaan tekemään?
9.10.2013 18:13
No kerroppahan sitte millä tohon koneeseen saa 200 cc tai isomman sylkyn?
9.10.2013 20:24
No onko siinä nyt oikeasti mitään järkeä laittaa noin isoa pyttyä noin pieneen koneeseen?
10.10.2013 8:18
No miksei, jos sen laitteen haluu saada kulkemaanki johonki...
10.10.2013 8:33
Alakerta ei välttis tykkää.
10.10.2013 10:24
Kyllä se sen 200cc vielä kestää
Ainanki jos hommaa laadukkaammat laakerit
10.10.2013 10:35
Hondabroz kirjoitti:No kerroppahan sitte millä tohon koneeseen saa 200 cc tai isomman sylkyn?
Vaihtoehdot järkevämmistä alkaen:
1.Jätä laittamatta? Ei 4t-moottorissa muutenkaan kuutioilla sitä tehoa oteta jos moottorin hengitys ahdistaa.
2.Osta valmiina esim.250cc 1.syl moottori ja sorvaa se jotenkin pyörääsi.
3.Jos on pakko päästä itse värkkäämään niin hommaa suurin mahdollinen sylinteri (eli malossin 166cc?) ja pidennä iskua jos kampurassa on siihen yhtään enää varaa. 67mm männällä ja 52mm iskulla saisi jo 166cc sylinteristä 183cc.
10.10.2013 10:40
Osta joku 255cc kone ja sorvaa se jotenkin kiinni...
Toi olikin mun eka ajatus mutta kun niitä moottoreita on niin vaikia löytää.