Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

29.12.2006 2:24

Juuzmo kirjoitti:
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja ;)

no se pitää hienoo ääntä ja sen kans voi leijua muille ;)

29.12.2006 2:27

cebarikuski kirjoitti:
Juuzmo kirjoitti:
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja ;)

no se pitää hienoo ääntä ja sen kans voi leijua muille ;)
No siis kyl mun mielestä turbo on hyvä juttu, mut lähinnä sitä et ihan yhtä tarpeellinen se on näissä pienissä ku isommissakin, molemmat pärjää ilman oikein hyvin ;)

29.12.2006 14:29

cebarikuski kirjoitti:
Juuzmo kirjoitti:
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja ;)

no se pitää hienoo ääntä ja sen kans voi leijua muille ;)


Joo OT:
Omakohtasta kokemustahan ei ole tosta turbon asentamisesta mihinkään.Mutta voisin väittää ,että se (mitäilmeisimmin suuri) työ- ja rahamäärä, minkä turbön asentamisen eteen joutuu näkemään , ei tehdä jotta pääsis kioskille näyttää pissiksille miten mopo viheltää. Mutta mielipiteitä=persereikiä, joten...zzzZZZzzz... :)

29.12.2006 14:59

Pissiksille? Luuulen kyl et niille se o iha sama mikä kakspyöränen sul o. Lähinnä pammppersit... eiku Bomberit sellasista pissii hunajaa :) Ja kyl siin on itua kun tuplataan polttoaineen määrä. Teho lähes tuplaantuu. Turbomanki vajaa 110cc koneel pysyi tt NSR:n mukana helposti.

29.12.2006 15:36

Sergey kirjoitti:Pissiksille? Luuulen kyl et niille se o iha sama mikä kakspyöränen sul o. Lähinnä pammppersit... eiku Bomberit sellasista pissii hunajaa :) Ja kyl siin on itua kun tuplataan polttoaineen määrä. Teho lähes tuplaantuu. Turbomanki vajaa 110cc koneel pysyi tt NSR:n mukana helposti.
Vähän epäilyttää. Tietysti riippuen ahtopaineista? ois kiva tietää ne. Saa aika timmi olla.

29.12.2006 15:43

Taitaa teho-painosuhde olla mankilla, riippuu tietenkin paljoko tollasesta turbomankista otetaan tehoja. Luulis ettei 20hp pitäs olla mikään ongelma. Kaikki turhat romutkin ottaa vielä pois, niin voitas olla lähellä 20hp/60kg. Sitten joku näsärin vastaava ~30hp/130 kiloa.

29.12.2006 18:26

Poona kirjoitti:Taitaa teho-painosuhde olla mankilla, riippuu tietenkin paljoko tollasesta turbomankista otetaan tehoja. Luulis ettei 20hp pitäs olla mikään ongelma. Kaikki turhat romutkin ottaa vielä pois, niin voitas olla lähellä 20hp/60kg. Sitten joku näsärin vastaava ~30hp/130 kiloa.


Mutta otas kuitenkin vielä kuskin paino huomioon, tällöin 70kg painoisen Esko esimerkkikuskin kanssa Nsr:ssä on 30hp/200kg ja manassa 20hp/130kg, joka tekee aika tarkalleen saman teho/paino-suhteen, manassa kuitenkin aavistuksen suuremman. 90kg tai yli kuskilla taas NSR:ssä on parempi suhde

29.12.2006 21:09

Joouni kirjoitti:
Poona kirjoitti:Taitaa teho-painosuhde olla mankilla, riippuu tietenkin paljoko tollasesta turbomankista otetaan tehoja. Luulis ettei 20hp pitäs olla mikään ongelma. Kaikki turhat romutkin ottaa vielä pois, niin voitas olla lähellä 20hp/60kg. Sitten joku näsärin vastaava ~30hp/130 kiloa.


Mutta otas kuitenkin vielä kuskin paino huomioon, tällöin 70kg painoisen Esko esimerkkikuskin kanssa Nsr:ssä on 30hp/200kg ja manassa 20hp/130kg, joka tekee aika tarkalleen saman teho/paino-suhteen, manassa kuitenkin aavistuksen suuremman. 90kg tai yli kuskilla taas NSR:ssä on parempi suhde


Ja kun mankista otetaan ahtimella tarpeeksi suurilla ahtopaineilla 30hp tai yli (kuvitteellinen vapari 15hp eli nykyiset 125cc OIKEAT kisaminicrossit, mutta olenpa nähnyt yli 20hp moottoritehoakin puskevan 125cc mankin) niin 1bar ahdoilla teoreettinen teho liikkuu 30-40hp välissä. Puhumattakaan jumalattomista väännöistä, 30Nm ei ole kaukana.

29.12.2006 22:02

Tehoilla on melko turha spekuloida etukäteen. Jos koneessa on x kW ennen kuin sitä ahdetaan sillä-ja-sillä ahtopaineella, ei voi suoralta kädeltä sanoa, että siinä olisi ahdettuna y kW. Tehoihin vaikuttaa aika paljon turbokin, isommalla turbolla samalla ahtopaineella saavutetaan yleensä korkeampi teho kuin pienellä turbolla. Johtuen siitä, että isomman ahtimen tuotto on suurempi korkeammilla kierroksilla. Sitten on hyvä puhua tehoista kun on näyttää jotain paperilla. Yleensä pakkaa jäämään nämä mopojen turbotukset pelkäksi eipäs-juupas-eikun tappeluksi. Haastavaa hommaahan se toki on, eikä mitään halpaakaan kun kunnolla tekee. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että moni autokin on 1 bar ahdoilla kovilla, ellei jopa hajoamassa jos ei ole suurempia muutoksia tehty, niin sellaisien suunnittelu mopoon tai kevariin on aika optimistista.

Mutta, mutta, jos jollain on pienenpieni turboahdin hommattuna ja rakenteluhalut vähentyneet, niin minulle saa kyllä laittaa viestiä, voisin vaikkapa ostaa pois kuleksimasta. Jos siitä vaikka terapiaprojektin kanssa jotain keksisi. Auton kanssa onkin sitten ihan omat kujeet.

29.12.2006 22:13

Tume34 kirjoitti:Ja kun mankista otetaan ahtimella tarpeeksi suurilla ahtopaineilla 30hp tai yli (kuvitteellinen vapari 15hp eli nykyiset 125cc OIKEAT kisaminicrossit, mutta olenpa nähnyt yli 20hp moottoritehoakin puskevan 125cc mankin)

Tuosta PitPron 125cc nelivenasesta koneesta taitaa irrota joku 20hp konetehoa. Semmonen ois varmaan ihan hyvä tälläseen turboprojektiin. Tosin sen minicrossin ovh. taitaa olla joku 5500 euroa, niin siitä voi sitten laskea mitä moottori maksaa. :)

30.12.2006 1:02

Sergey kirjoitti:Pissiksille? Luuulen kyl et niille se o iha sama mikä kakspyöränen sul o. Lähinnä pammppersit... eiku Bomberit sellasista pissii hunajaa :) Ja kyl siin on itua kun tuplataan polttoaineen määrä. Teho lähes tuplaantuu. Turbomanki vajaa 110cc koneel pysyi tt NSR:n mukana helposti.


Anna mulle teholaput ja vitiot, nii saatan uskoakkin tuon.

30.12.2006 12:27

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:41, muokattu yhteensä 1 kerran

30.12.2006 14:55

Mikko* kirjoitti:http://www.ii2.org/user.php?nick=veikko%5E%5E&s=images&foldid=1279486
joku löysi tommosenkin rakennelman, tiedä sitten toimivuudesta.
:o ois kyl kiva nähä video tosta :)

2.1.2007 17:00

hyötysähkö kirjoitti:Anna mulle teholaput ja vitiot, nii saatan uskoakkin tuon.


Kuules sellasia ei oltu keksittykään 17v sitten... tai oli mutta penkittäminen maksoi mansikoita jota pysty tekeen just 2 paikassa... ja videolaitteet oli matkalaukun kokosia ja maksoi 4-6kpl uuden mopon verran. Ei niitä joka perheeseen hankittu.

Eikä se kuitenkaan uskonasia ole edes.

Mikko* kirjoitti:http://www.ii2.org/user.php?nick=veikko%5E%5E&s=images&foldid=1279486
joku löysi tommosenkin rakennelman, tiedä sitten toimivuudesta.


Toi näyttää täsmälleen samanlaiselta kun se meidän viritys oli... suorastaan identtinen. Tosin me vedettiin sitten lopuksi viel putki CR250 änkkärin läpi.

2.1.2007 19:42

Tuolta löytyy ruottin poikien ahtama minicrossi -->
http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=436

Ja tosta löytyy siitä pieni video. Videon perusteella ahdin on kyllä liian iso, meinaan ei näytä toi ajo kauheen kummalliselta verrattuna vapaaasti hengittävään. http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=440