Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.4.2015 9:28

Moposporttia selaillessa löysin tuommoset, niin ajattelin nyt varmistaa käykö ne etten mene väärän kokoisia tilaamaan.

http://www.moposport.fi/mrenkaat-yam-tz ... t125r-1-40

Noitten koko on se 57,40 niin sopiiko kun sylinterin koko on sama, vai onko liian isot?


E: Eikun joo tota.. Männän koko on 57,40, eli on sopivat..? :D

Sattuisko jollain olemaan rikkinäistä servoa jossa rattaat ehjät?? Ei ole nyt uuteen varaa niin jos joku voisi parista rattaasta luopua suht hyvään hintaan? :)

Ajattelin syksyllä, että se servon jumittaminen ja naksahtelu johtuu rispaantuneista vaijereista (niitäkin saa kaupitella), mutta äsken kun akulla kokeilin ilman vaijereita niin samaa teki.. Avasin sitten servon ja parista rattaasta muutama hammas menny :roll:


E2: Täytyy kyllä nostaa hattua nakkilan pyörälle ja mopolle. Sieltä löytyy osia, joita ei saa kuin yamahan tiskiltä tai ulkomailta varsin kilpailukykyiseen hintaan, esim. vesipumpun stefa. Yamahan tiskiltä 35€, pjme:ltä 17€ ja tuolta 6€! :eek:

Tilaukseen lähti uusi imukaula, ypvs vaijerit ja laippa, vesipumpun stefa sekä täyd.tiivistesarja ja hinta vain 141€! :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.4.2015 23:24

Olen huomannut mäntiä mittaillessa että jos männän kooksi ilmoitetaan vaikka tuo 57,4mm niin silloin se mahtuu tasan 57,4mm poraukselliseen pyttyyn ja on oikeastaan hieman pienempi kuin tuo kokoilmoitus, juuri sen oikean välyksen verran 8)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.4.2015 7:17

Niin, mutta nyt pitäisi saada tietää tilaanko tuohon ne 57,40 kokoiset m-renkaat kun kerran männän paketissakin lukee 57,40? :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.4.2015 16:49

Kyllä, tilaa ne. Ilmoitettu männän tai porauksen koko on nimellismitta, todellisuus heittää sen mukaan että käyntivälys laitetaan poratessa sopivaksi.
Eli sun pytty ja mäntä on nimellismitaltaan sen 57,40, renkaissa sama homma.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.4.2015 17:14

Selvä homma, kiitos vastauksista! :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.4.2015 17:19

Noi moposportin halvat m-renkaat on kokemusteni mukaan melkoista kuraa. Varsinkin alempien renkaiden kestävyys on aika olematonta vaikka olisi huolella aukot viistetty. RD koneet niitä tykkäsi syödä kuin leipää.

Mulla on useampi YPVS servo paloina, laita YV:tä jos rattaita tarttet.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.4.2015 19:46

Kerkesin kyllä tilaamaan nuo renkaat jo, mutta saako jostain parempia?? Itse en muualta löytänyt.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.4.2015 22:29

Mitä putkia ootte detseissänne käyttäny? Mikä on ylipäätään hyvä putki? Itellä gianelli kiinni. Kuinkas usei tota ypvs:ssää pitäs putsailla ja mitä kaikkea siinä pitää purkaa?

Jos jollain on takalippaa ja takavalon muovia ni voisin ostaa, myös kiksi kiinnostas. :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.4.2015 18:20

Riksu26,
Esim. Proxilla on valikoimassa irtorenkaita. Ne tulevat tunnetuilta japsivalmistajilta, joten siinä on ainakin yksi mahdollisuus.
Vaikkapa Stormilta tms. kyselemään, josko löytyisi sopivat.

-------

YPVS täytyy putsata, jos on selvästi karstainen ja/tai ei liiku nätisti. Eli tiheys riippuu pitkälti öljyn laadusta ja säädöistä, osin myös ajotavasta miten kerää karstaa.
Purkaminen on helppoa kun alkaa hommiin ja pikkuisen kattelee ja miettii. Ekana mäntä ylös, ettei venttiilin välitapit vahingossakaan joudu pyttyyn. Pytyn molemmin puolin YPVS:n tulpat/kannet pois, vaijeripyörä, stefat ja laakeriholkit noin lyhyesti sanottuna. Ja venttiiliä kasassa pitävä pultti ventiilin oikeasta päästä, niin puolikkaat tulee vetämällä ulos.
Venttiilistä on helppo liotella ja rapsutella moskat pois kädessä pidellen. Pytty on vähän haastavampi ja vaatii tarkkuutta. Mäntä ylös ja pakoaukon/männän saumoihin paksua vaseliinia ettei muruset mene väliin. Puutikulla tms ei liian rajulla työkalulla kaivelee karstat pois ja lopulta ottaa vaseliinit varovasti pois pakoaukosta.
Kasatessa täytyy joissain malleissa huomioida venttiilin asento, jos vaijeripyörän liitos on salmiakin muotoinen. Silloin toinen asento on TT ja toinen kuristettu. TT-asento on luonnollisesti se, jossa venttiili pääsee nousemaan ylemmäs pakoaukon puolelta.

Räjäytyskuva auttaa aina. Tuossa on joku DT, vuosimallilla ei ole väliä kun käytännön eroja YPVS:n perusrakenteessa ei ole:
https://www.yamahamotorcyclespares.co.u ... nder?uID=0
Mitä kuvassa ei näy on se, että venttiili (nro 14) menee keskeltä poikki.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.4.2015 20:22

Kiitos paljon. Täytyy putsata joku päivä se.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.4.2015 20:48

entiiä kuuluuko tänne mut ny kun detsistä on kyse nii jaksaisiko joku mitata tai muuten jos tietää niin kertoa mikä on yamaha dt 125 re 2006 etu renkaan ja takarenkaan akseleitten paksuuden nii tietää millaset smotot sais? :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.4.2015 20:49

Mikä vois olla vikana startissa, kun välillä toimii ihan normaalisti ja välillä vain rele naksahtaa? Hiilet ja akku on ihan uudet, ja startin johdot on kunnossa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.4.2015 22:52

Mistäs ootte ostanu uutena 32mm kaasareita?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.4.2015 20:36

deeteemiäs kirjoitti:Mitä putkia ootte detseissänne käyttäny? Mikä on ylipäätään hyvä putki?
Kuriton vakioputki ja vanhanmallinen giannelli on ollut itselläni kiinni.
Kyllähän tuo Giannelli on pirteämmän olonen repivämmän piikin ansiosta, mutta vakioputki pesee sen loppujenlopuksi 10-0 vääntöjen ansiosta. Kulutuskin ollut sekalaisessa ajossa noin litran pienempi.

Vakioputki vetää alhaalta asti ja sillä pääsee melkolailla yhtä kovaa kun tolla Ginullakin. Vakiovälityksillä 130-135kmh mittariin (ei muuten heitä ihan älyttömästi vähän korkeammalla eturenkaalla) vakioputken kanssa.

Viimekeväänä vaihdoin smotojen tilalle enskarenkaat ja Giannellin tilalle vakioputken. Oikein säikähdin mökkitiellä kokeillessa, kun veti alhaalta ihan toiseen tapaan ja nosti keulaakin.

Tehoton se on kadulle kuitenkin, ei se paljon muutu vaikka kaks heppaa saiskin ylös lisää. Jos jotain hyvää voi teharin puolesta sanoa, niin ohitus sujuu ehkä hieman paremmin.

E: Niin, tuota Ginuahan oli kahden mallista. Vanhanmallinen lämpöraudanpaikoilla ja uudenmallinen ilman. UM-ginussa lienee paremmin vääntöä.

Se nimenomaan tuntuu sillä Ginulla pirteämmältä, mutta todellisuudessa tehoero on melko pieni.
Viimeksi muokannut Maekine päivämäärä 16.4.2015 15:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.4.2015 20:46

En kyllä tiiä millä raktorilla oot ajanu jossei alavääntöä gianellillä löydy piikkiseks :D Eipä paljoo vakioputkea tee mieli ainakaan oikein säädetyllä pakoaukonsäätimellä...ja onhan tuo nyt pirteämpi pyörä teharilla vaikkei se loppujen lopuks tehoa juuri tuo.