Riksu26,
Esim. Proxilla on valikoimassa irtorenkaita. Ne tulevat tunnetuilta japsivalmistajilta, joten siinä on ainakin yksi mahdollisuus.
Vaikkapa Stormilta tms. kyselemään, josko löytyisi sopivat.
-------
YPVS täytyy putsata, jos on selvästi karstainen ja/tai ei liiku nätisti. Eli tiheys riippuu pitkälti öljyn laadusta ja säädöistä, osin myös ajotavasta miten kerää karstaa.
Purkaminen on helppoa kun alkaa hommiin ja pikkuisen kattelee ja miettii. Ekana mäntä ylös, ettei venttiilin välitapit vahingossakaan joudu pyttyyn. Pytyn molemmin puolin YPVS:n tulpat/kannet pois, vaijeripyörä, stefat ja laakeriholkit noin lyhyesti sanottuna. Ja venttiiliä kasassa pitävä pultti ventiilin oikeasta päästä, niin puolikkaat tulee vetämällä ulos.
Venttiilistä on helppo liotella ja rapsutella moskat pois kädessä pidellen. Pytty on vähän haastavampi ja vaatii tarkkuutta. Mäntä ylös ja pakoaukon/männän saumoihin paksua vaseliinia ettei muruset mene väliin. Puutikulla tms ei liian rajulla työkalulla kaivelee karstat pois ja lopulta ottaa vaseliinit varovasti pois pakoaukosta.
Kasatessa täytyy joissain malleissa huomioida venttiilin asento, jos vaijeripyörän liitos on salmiakin muotoinen. Silloin toinen asento on TT ja toinen kuristettu. TT-asento on luonnollisesti se, jossa venttiili pääsee nousemaan ylemmäs pakoaukon puolelta.
Räjäytyskuva auttaa aina. Tuossa on joku DT, vuosimallilla ei ole väliä kun käytännön eroja YPVS:n perusrakenteessa ei ole:
https://www.yamahamotorcyclespares.co.u ... nder?uID=0Mitä kuvassa ei näy on se, että venttiili (nro 14) menee keskeltä poikki.