Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

25.12.2008 12:55

Urppo kirjoitti:Voisko joku kertoa, että onko toi tuorevoitelunippa? --> http://www.motot.net/galleria/showphoto ... user/49750


Ei ole.

30.12.2008 22:50

Tietääkö joku että mitä eroja on Mikuni TM38 kaasarilla ja Mikuni TMX38 kaasarilla? Kun TMX on 110e kalliimpi.

TM38 http://www.mpt.fi/index.php?productID=35718
TMX38 http://www.mpt.fi/index.php?productID=29936

30.12.2008 22:54

Erilaiset säätömahikset. TMX esim. kiinteä neulasuutin jne. http://www.mikuni-topham.de/ pitäs löytyy tarkimmatki erot.

1.1.2009 16:31

Mitä ne säätömahdollisuudet tarkoittaa käytännössä? Eli kaasareista menee yhtäpaljon tavaraa läpi eli yhtä "tehokkaat", mutta TM on vaikeampi säädettävä vai miten?

1.1.2009 18:11

Mitenhän tuon tiivistäisi.. Teoriassahan kaasari pitää säätää antamaan sopiva bensa-ilma seos kullakin kaasun asennolla ja kierrosluvulla. Tätä säädetään suuttimilla ja muillakin säätöosilla. Kun on enemmän säätömahdollisuuksia, saa seoksen tarkemmin kohdalleen joka tarkoittaa parempaa tehoa (erittäin pieni ero noilla ko. kaasareilla). Jos puhuttais jostain kisavehkeestä jossa kaasari säädetään uudestaan kun lämpötila muuttuu 10 astetta, niin tuo parempisäätöinen TM olisi oikea valinta. Jos suunnittelisit laittavasi kaasarin aluksi hyviin säätöihin ja sitten seuraavat säätötoimenpiteet olisivat luokkaa; talveksi hieman isompi suutin ja kesäksi pienempi, niin varmasti riittää tuo TMX.

Ja kyllä, TM on reilusti vaikeampi säätää alussa johonkin vehkeeseen johon ei ohjearvoja olekaan kun taas TMX saa muutamaa osaa vaihtamalla helpommin "sinnepäin" ne säädöt.

1.1.2009 20:47

joo. ja kyllä noissa ihan perus kaasareis on tarpeeksi säätöjö ja monet vaihtaa vaan pääsuutinta...

jo pääsuuttimella, tyhjäkäyntisuuttimella, seosruuvilla ja neulan säädöllä/vaihdolla saa säätöjä aika pitkälle kohdalleen...

3.1.2009 19:15

En tiedä sekoititko tuossa viestissä TM ja TMX väärinpäin, koska esim Yamaha YZ125:sessa on TMX38, eli siis kisa peli, ja tmx on myös kalliimpi joten luulisi siinä olevan enemmän säätömahdollisuuksia. Ymmärsin tuon eron, ihmettelen vain hintaa ja sitä miksi yz:tassa olisi ns. huonompi kaasari.

3.1.2009 20:42

Yritin valottaa hieman tuota TM ja TMX asiaa, koskematta noita malleja. Yleisellä tasolla kuitenkin TM mallin säätömahdollisuudet on paremmat kuin TMX-mallin. MX malli on enemmänkin krossikäyttöön ja M kadulle, että sekin vaikuttaa tuohon YZ juttuun. Ja enemmän kuin onko malli M vai MX vaikuttaa käyttöön se mallinumero. Niiden erot löydät tuolta tophamista, se on paras informaatio mitä kukaan voi sulle antaa Mikunien kanssa, ei noihin kysymyksiin voi vastata että "osta se TMX TM38-27, se on paras" joka on mopopuolella yleistä. Ne kaasarit on erilaisia, toiset sopii toisille vehkeille. Eroavaisuudet opit vertailemalla valmistajan tietoja.

4.1.2009 1:49

Eli toi TM sopii paremmin dtx:ääni, siitä saa myös hieman enemmän tehoa, se on halvempi, mutta vaikeampi saada säätöihin. Eli ostan siis TM

5.1.2009 19:07

mulla ois myytävänä keihinin 38 kaasutin honda 125 cr:stä peräsin oleva,eli kaikki säädöt löytyy..

myös dellorton 32 kaasari löytys,käypi suoraan esim yamaha dt:seen

jos tarvista niin voipi heittää vaikka yv:tä

5.1.2009 20:00

Saako mikuni vm20:en ryyppyvaijeri-tsydeemin kytkettyä vipuryyppyiseen mikunin vm24:een?
Oisko jollain heittää linkkiä, että mistä saisin aidon vm24:en, mielellään kiihdytyspumpulla?

5.1.2009 22:46

Ideoita miten estää Uni-filtterin muuttumistä jääkalikaksi ajossa?

6.1.2009 1:54

sumppa kirjoitti:Ideoita miten estää Uni-filtterin muuttumistä jääkalikaksi ajossa?


Imurinletkunpätkä syyläristä, sylinterintakaa (vesi/ilma) siihen filtteriin puhaltamaan.

7.1.2009 19:45

eikai siihen pääse lumi/lumipöly ??

7.1.2009 23:14

johani kirjoitti:Imurinletkunpätkä syyläristä, sylinterintakaa (vesi/ilma) siihen filtteriin puhaltamaan.


Periaatteessa ihan hyvä idea mutta kone on ilmajäähyllä ja epäilen kyllä tuon toimivuutta :| . Turhan patentoimiseksi menee..

Pitää koittaa oravafiltteriä, se ei ainakaan jäädy.