Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

15.7.2008 17:57

Millä putsata kampikammio ja lohkot muutenkin metallihileestä, öljystä yms liasta?

15.7.2008 23:09

Rocafella kirjoitti:Millä putsata kampikammio ja lohkot muutenkin metallihileestä, öljystä yms liasta?
Ite olen vaan suihkuttanut crc bräkleeniä paskoihin ja varovasti paineilmalla putsaillu. Tollai tulee vaan helposti ne liat sieltä naamalle joten kannattaa olla varovainen! ;)

16.7.2008 16:20

tumb| kirjoitti:
Poona kirjoitti:Pistetääs tännekkin, kun kaikki ei varmasti tuota Cagivatopikkia lue. Vinkkejä laakerin irroitukseen kampiakselista, ja mieluiten ehjänä pitäisi saada. :)

Voin kertoa että vittumainen homma, juuri itse tehneenä =D

Kuumailmapuhaltimella kuumensin laakeria, väliä limpun ja laakerin välissä oli sen verran että sain pienen taltan mahtumaan siihen vasaralla paukuttamalla. Sitä kun kuumensi ja hakkas vuorotellen, välys kasvo ja tilalle isompaa talttaa/talttapäämeisseliä. Olikohan mulla lopuksi 3 talttaa siinä limpun ja laakerin välissä. Hidasta hommaa ja röökiä menee mutta laakeri saatiin suht ehjänä pois eikä kampurakaan kärsiny.
Turhaa ähkämistä, prässillä tuon painaisee pois yhdessä hujauksessa. Seuraava vinkuu tietysti ettei ole prässiä, niin sitten lompsikaa koneistamolle / amikseen. Tuskimpa kakivankaan petarit ovat niin kalliita ettei uusia voisi samantien laittaa?

Tuollaista vasaroiden ja talttojen kanssa heilumista ei hyvällä katsota.

17.7.2008 1:12

Pari vuotta sun koneremontti hommaa seuranneena ei voi todeta kun että kunnon pelle peloton olet ;)

19.7.2008 21:46

Vein tossa sylinterin putkitukseen. Putki on 56mm, eli sen jälkeen kun sylinteri on putkitettu, pyttyyn käy 56mm mäntä? Ei tarvitse mitään hoonauksia tai muuten välystä?

19.7.2008 23:25

Tarkista valmistajan ilmoittama välys.

Kuvitellaan että välys olisi 7 sadasosaa (0.07mm) eli mäntä olisi 55.93mm

20.7.2008 0:39

Mistä noita välyksiä vois ettiä? Meinaan ns. omistajan opasta ei ole. Kyseessä on siis vm.91 detsi. Kukaan tietäis? Ainaski proxin männät on koosta 56mm-> Ja proxin putki kyseessä.

22.7.2008 0:56

sape kirjoitti:
tumb| kirjoitti:
Poona kirjoitti:Pistetääs tännekkin, kun kaikki ei varmasti tuota Cagivatopikkia lue. Vinkkejä laakerin irroitukseen kampiakselista, ja mieluiten ehjänä pitäisi saada. :)

Voin kertoa että vittumainen homma, juuri itse tehneenä =D

Kuumailmapuhaltimella kuumensin laakeria, väliä limpun ja laakerin välissä oli sen verran että sain pienen taltan mahtumaan siihen vasaralla paukuttamalla. Sitä kun kuumensi ja hakkas vuorotellen, välys kasvo ja tilalle isompaa talttaa/talttapäämeisseliä. Olikohan mulla lopuksi 3 talttaa siinä limpun ja laakerin välissä. Hidasta hommaa ja röökiä menee mutta laakeri saatiin suht ehjänä pois eikä kampurakaan kärsiny.
Turhaa ähkämistä, prässillä tuon painaisee pois yhdessä hujauksessa. Seuraava vinkuu tietysti ettei ole prässiä, niin sitten lompsikaa koneistamolle / amikseen. Tuskimpa kakivankaan petarit ovat niin kalliita ettei uusia voisi samantien laittaa?

Tuollaista vasaroiden ja talttojen kanssa heilumista ei hyvällä katsota.

Niinjoo unohdin tuon että oikeat keinot pitäisi kysyä ensin _sinulta_.

Tiekkö, mulle on ihan vitun yks hailee millä sen laakerin ottaa sieltä. Amikseen ei hirveesti prässillä mennä pelleileen tähän aikaan vuodesta, eikä lähimmälle koneistamolle treellekkään meno hirveesti napannut, varsinkin kun valitteli kiirettä.

25.7.2008 18:21

Ihmettelinpä tässä uutta mäntää kädessä pyöritellessä, että osoittaako se nuoli männän päällä pako- vai imuaukkoon? Merkki on siis Prox ja sylinteri Rotax 123.

Tuntuu nimittäin ristiriitaiselta jos se osoittaa pakoaukkoon koska männänrenkaiden lovet ovat tällöin imuaukon kohdalla joka ei ymmärtääkseni ole hyvä asia...

25.7.2008 18:43

Nuoli pakoaukkoon päin. Ei männänrenkaiden pitäis osua imuaukkoon, se kun on niin alhaalla. Vai tarkoitatko huuhteluaukkoa?

25.7.2008 18:50

Aramid kirjoitti:Nuoli pakoaukkoon päin. Ei männänrenkaiden pitäis osua imuaukkoon, se kun on niin alhaalla. Vai tarkoitatko huuhteluaukkoa?


Entä mitä seurauksia olisi sillä että laittaisin männän "väärin"päin? Mäntä on muuten aika identtinen, joten kumpi vaihtoehto on riskimpi?

25.7.2008 18:55

Laita se niinkuin se kuuluukin laittaa. Niin se on suunniteltu ja niin sen pitäisi toimia.

29.7.2008 10:18

Charles kirjoitti:Ihmettelinpä tässä uutta mäntää kädessä pyöritellessä, että osoittaako se nuoli männän päällä pako- vai imuaukkoon? Merkki on siis Prox ja sylinteri Rotax 123.

Tuntuu nimittäin ristiriitaiselta jos se osoittaa pakoaukkoon koska männänrenkaiden lovet ovat tällöin imuaukon kohdalla joka ei ymmärtääkseni ole hyvä asia...
Ainakin 122 mallisen sylkässä kulkee imuaukon poikki kaks kapeeta ripaa joiden kohdalle männänrenkaitten päät osuu. Eli nuoli pakoaukkoon, aina.

1.8.2008 19:29

Noni nyt kävi näin. Hussen öljyletkuun oli päässy jostain ilmakupla, ja loput voitte päätellä. Sylinteri ja mäntä aivan paskana. Kansi onneksi ehjä. Sitä lähinnä, että onko kukaan lähettäny powerseal.nl:ään pinnotettavaks pyttyä ja millä tuloksella? Vituttaa ku uudella männällä ajettu vasta 1600km.

2.8.2008 0:32

-Hussekuski- kirjoitti:Noni nyt kävi näin. Hussen öljyletkuun oli päässy jostain ilmakupla, ja loput voitte päätellä. Sylinteri ja mäntä aivan paskana. Kansi onneksi ehjä. Sitä lähinnä, että onko kukaan lähettäny powerseal.nl:ään pinnotettavaks pyttyä ja millä tuloksella? Vituttaa ku uudella männällä ajettu vasta 1600km.

Myös Geiwiz.de pinnottaa pyttyjä, kannattaa punnita vaihtoehtoja. Tuo Geiwiz on ainaki luotettava, monet on sieltä tilanneet. Powersealista en oo kuullukaan.