Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
10.12.2006 0:58
kyllähän turbopajalla rakennetaan pyörään sopiva ahdin.
ja maksaa ihan liikaa tollanen turbotus.
turbo:~200e
+
-cooleri
- sytytysennakon säätö
-turbolle sopiva kaasari
-ahtoputket
-nokat,kansi
-mäntä
etc.
10.12.2006 13:42
ei se turbottaminen välttämättä vaadi mitään muuta kun paineistetun kaasarin ja itse ahtimen, ei coolerikaan ole pakollinen, vakionokka yleensä on hyvä turbokäytössä ja kannelle ei tarvi välttämättä tehä mitään. Vakiomäntäkin menee, jos puristukset on vaan sopivat.
Ja ennakoista että jos pienillä paineilla ajetaan niin ei niillekkään välttämättä mitään tarvi tehä, jos suurilla niin ennakkoa tarvii vähän pienentää paineiden noustessa.
10.12.2006 14:03
Mutta turboja ei tehäkkään pienempiin moottoripyöriin, eli sit pitäis melkeinpä tehä mittatyönä ja se kyl maksaa. PERIAATTEESSA turbottamiseen ei tarvis kun itse ahtimen ja pako"sarjan" + mahdollisesti vähän putkee, riippuen turbon sijainnista.
10.12.2006 14:22
sir antti kirjoitti:Mutta turboja ei tehäkkään pienempiin moottoripyöriin, eli sit pitäis melkeinpä tehä mittatyönä ja se kyl maksaa. PERIAATTEESSA turbottamiseen ei tarvis kun itse ahtimen ja pako"sarjan" + mahdollisesti vähän putkee, riippuen turbon sijainnista.
Ääh, yksimukisessa piikkinelarissa riittää kun hommaa sopivan ahtimen, yleensä pikkusista TD-autoista saa ihan sopivan. Putken taittaa tai taitattaa vaikka amiskan metallipuolella jos ei muuta keksi.
10.12.2006 14:50
Kyllä, se ei vaadi mitään muuta kuin itse ahtimen, pakopesän, laippoja, mielikuvitusta ja hydrauliikkaletkuja.
Kaasarin paineistuksestakaan ei tarvi huolehtia jos imupuolen hoitaa kaasuttimen kautta.
Tuon oman ahtimeni, mikä näkyy pari sivua sitten siipien mitat ovat. Komp.34mm Turb. 31mm.
Tähän mennessä ei ole tullut mitään ongelmia vastaan.
Enää täytyy mitata löytyykö koneen omasta öljypumpusta paineita tuolle mutkalle. 1bar riittää, kaksi mielummin tosin. Epäilen että riittää, onhan niitä apinan vakiomoteistakin otettu voitelua vaikka niissä on vielä pienempi pumppu.
E. Ja niin, kone on muuten vakio mutta puristukset lasketaan 9:1:stä ronttiin kasiin.
25.12.2006 20:09
mites on projektit edenny?
26.12.2006 1:13
Mitenkäs jos Kokeilisi Käyttää turbon imupesää remmi ahtimena niinkuin Mikko* kertoi 6. sivulla.Eikös silloin voisi käyttää vähän isomman turbon kompressori puolta, kun ahtimen kierrosluvun voisi säätää kampiakselin ja imusiiven välityksillä sekä samalla voi säädellä ahtojen määrää.
Eikös perjaatteessa tällä saisi ainakin sen paremman ylätehon, jos välitykset ovat suurimmat mitä vaan voi kehittää? kun ahtoja saisi enempi, koska imusiipi olisi isompi kuin jossakin pienkoneen ahtimessa.Toisaalta ei sen pienkoneen ahtimessa varmaankaan ahtotehot kerkeä loppumaan ennenkuin moottori on klinks pisteessä.
No tää oli tällästä ajatusleikkiä,mutta keskustelua tästä olisi kiva kuulla.Itsellä on tuolla talliissa 110 minicrossi ja siihen on tullut pakko mielle kehittää jonkun näköinen ahdin näin talvi-iltojen ratoksi.
Tollanen viritys olisi ajatuksena siten,että pakopuolen siiven tilalle saisi muutettua jotenkin?? pienen hihnapyörän taikka pienen ketjupyörän.Mutta taitaa silti olla ahdin liian iso tohon moppeen.Jos ei löydy vähän ajan sisään pientä turboa niin sitten lähden kehittelemään tuota remmi/ketju ahdinta.
http://smg.photobucket.com/albums/v312/ ... IM1055.jpg
edit:yö surfailulta löytyi mm tollanen hyvä linkki
http://www.turbokart.com/turbo_exciter.htm
27.12.2006 0:03
Ota sitten huomioon että tommonen remmivetonen viritys vie kampiakselilta tehoja, kun taas rehellinen pakokaasuahdin käyttää "hukka" tehoa.
27.12.2006 16:58
Tuollaiset pienet turbot pyörivät sitten melkoista kyytiä, aina sinne 150 000 1/min. Eli ongelmaksi tulee välitys, jonka tarvisi olla 20-30 kertainen. Itselläni ei tekisi mieli istua sitä vauhtia pyörivän hihna/ketjuvirityksen päällä. Autoihin on saatavilla Rotrex, ProCharger ym. merkkisiä remmiahtimia, joissa on omalla voitelulla varustettu planeettavaihteisto tarpeeksi korkean pyörimisnopeuden aikaansaamiseksi turboahtimen kompressoripuolelle. Tuollainen ahdin ei vaan taida palvella tarkoitustaan kovin pienissä koneissa kuitenkaan, kun ei sekään pyhällä hengellä pyöri.
Nämä tonnilla-tunnissa-turbotettu jutut on kuultu ja nähty autorintamalla. Itse ainakin olen pyrkinyt aina tekemään jotain oikeasti toimivaa jos teen. Ei kukaan oikeasti jaksa kauaa ajaa jollain 0,2bar paineilla. Sitten ruuvataan lisää ja laitteet ei kestä. Vika on tietenkin jälleen kerran laitteissa, vaikka todellisuudessa seoksista ei ole ollut minkäänlaista hajua, "korvakuulolta ne on ennenkin säädetty". Jos tehdään muutoksia koneeseen, niin olisi järkevää hommata edes normaali kapeakaista-lambdalla haisteleva seosmittari, on siitäkin jotain apua. Näkee jos vaikka yläkierroksilla alkaa vetään laihalle, niin tajuaa lopettaa vedon. Turbokoneissa varsinkin laihalle meneminen tuhoaa äkkiä kaikenlaista, kannentiivisteistä totaaliseen täystuhoon, jossa menee kaikki männistä ja kangista lähtien. Perusasiat kuntoon ja näissä asioissa kannattaa kuunnella niitä jotka on joskus _kunnollisia_ turbokoneita rakentaneet menestyksellä, eikä mennä perse edellä puuhun. Soittaa vaikka jonnekkin kansi/moottoripajalle ja kyselee hiukan neuvoa tmv. Myös autofoorumeilla varmasti osataan neuvoa jos asiallisesti kyselee.
Öljykiertoasiat pisti silmään. Autofoorumeilta kun kattelee, niin esim. Fordin OHC:n öljypumppuja lojuu porukoilla ylimääräisenä halvalla, eikä esim. Motonetistä ostettuna montaa kymppiä maksa. Sellatteella olisi suhteellisen helppo toteuttaa turbolle oma öljykierto, veto kampiakselilta, pyörii Fordissa puolet kampiakselin kierrosluvusta. Tuollaisella öljynpaineet huitelee siellä 3-5 bar tienoolla kierroksilla, joten se ei ainakaan liikaa ole ahtimelle, jossa on usein jonkunmoinen kuristus öljyn sisäänmenoreiän suulla. Paluuletku on TÄRKEÄ! Sen tulee olla riittävän suurta letkua/putkea, ei saa olla jyrkkiä mutkia, eli mahdollisimman suoraan alaspäin, myöskin paluureikä turbolta suunnataan alaspäin, jotta öljyn virtaus olisi mahdollisimman vapaata. Ja paluu sitten ehdottomasti öljypohjaan pinnan yläpuolelle, eli ei mihinkään öljyn tyhjennysroppuun ainakaan. Tämä siksi, että jos paluupuolelle alkaa ilmaantua painetta, voi turbo alkaa lykkäämään öljyä tiivisterenkaiden kautta pihalle.
Tässäpä jotain yleistä asiaa, ehkä hiukan vierestäkin.
27.12.2006 17:27
Santa69 kirjoitti:Öljykiertoasiat pisti silmään.
Isotpojat puhuu, ettei moottoripyörän ahdin tarvitse minkäänlaista jäähdytystä.
http://bomber.fi/modules.php?name=Forum ... ic&t=31330
27.12.2006 17:31
Isot pojat puhuu myöskin täysin eri asiasta. Eli vesikierrosta, joka on jäähdytystä varten. Öljykierto on voitelua varten ja ilman voitelua turbo ei pyöri kovin kauaa.
Niin pienenä lisäyksenä, että nuo vesikierrothan on tosiaan melko vähän käytettyjä rakennellummissa turboautoissakin, kuormittaa turhaan vaan koneen omaa vesikiertoa. Ahdin pärjää ilmankin.
28.12.2006 21:09
Tsipa kirjoitti:Mitenkäs jos Kokeilisi Käyttää turbon imupesää remmi ahtimena niinkuin Mikko* kertoi 6. sivulla.Eikös silloin voisi käyttää vähän isomman turbon kompressori puolta, kun ahtimen kierrosluvun voisi säätää kampiakselin ja imusiiven välityksillä sekä samalla voi säädellä ahtojen määrää.
Eikös perjaatteessa tällä saisi ainakin sen paremman ylätehon, jos välitykset ovat suurimmat mitä vaan voi kehittää? kun ahtoja saisi enempi, koska imusiipi olisi isompi kuin jossakin pienkoneen ahtimessa.Toisaalta ei sen pienkoneen ahtimessa varmaankaan ahtotehot kerkeä loppumaan ennenkuin moottori on klinks pisteessä.
No tää oli tällästä ajatusleikkiä,mutta keskustelua tästä olisi kiva kuulla.Itsellä on tuolla talliissa 110 minicrossi ja siihen on tullut pakko mielle kehittää jonkun näköinen ahdin näin talvi-iltojen ratoksi.
Tollanen viritys olisi ajatuksena siten,että pakopuolen siiven tilalle saisi muutettua jotenkin?? pienen hihnapyörän taikka pienen ketjupyörän.Mutta taitaa silti olla ahdin liian iso tohon moppeen.Jos ei löydy vähän ajan sisään pientä turboa niin sitten lähden kehittelemään tuota remmi/ketju ahdinta.
http://smg.photobucket.com/albums/v312/ ... IM1055.jpgedit:yö surfailulta löytyi mm tollanen hyvä linkki
http://www.turbokart.com/turbo_exciter.htm
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
28.12.2006 22:01
hyötysähkö kirjoitti:Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
ihan vaan kokeilunhalun takia tai sen takia, että sais jotain uutta ja haastavaa puuhailtavaa. ja varmaan vähän senkin takia, ettei tämmöstä ole kauheen moni tehny ennen. rahaahan tähän saa palamaan tuhottomasti suhteutettuna tästä saatavaan hyötyyn, mut on sitä maailmassa muitakin arvoja ku raha...
29.12.2006 0:40
astr0 kirjoitti:hyötysähkö kirjoitti:Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
ihan vaan kokeilunhalun takia tai sen takia, että sais jotain uutta ja haastavaa puuhailtavaa. ja varmaan vähän senkin takia, ettei tämmöstä ole kauheen moni tehny ennen. rahaahan tähän saa palamaan tuhottomasti suhteutettuna tästä saatavaan hyötyyn, mut on sitä maailmassa muitakin arvoja ku raha...
Veit jalat suusta.
29.12.2006 2:09
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja