Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 23:25

Meillä pyörä pätkäisi ja sammui aina tasaisen epäsäännöllisesti ja toimi pätkimisten välillä aivan normaalin oloisesti. Tosiasiassa aina pätkäistessä oli sylinteripainetta päässyt vesikanavaan - sieltä paine paisuntasäiliöön ja jäähdytinnestettä ulos seisontatuen vierestä. Vettä kun oli tarpeeksi tullut ulos, niin nosti lämmöt ensin puoliväliin ja siitä nopeasti punaiselle.

Syylarin vedenpinta oli aina kadonnut näkyvistä kun pyörä oli pätkäissyt. Paisari oli taas ihan täynnä kun sitä kautta vesi tulee ulos. Paisari rupesi tyhjentämään vasta kun vesi oli jo tosi vähissä = ei riittänyt tulemaan ulos. Meilläkään vesi ei mennyt palotilaan.

Nyt seurattu nesteen määrää syylarista ja aivan täynnä koko ajan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 0:39

Mulla sattuu katoamaan kans tuo nesteen pinta syyläristä, ja paisari täyttyy. Takaiskarin alapäässä on ylivuotoletku joka tiputtaa nestettä välillä ajon jälkeen. Paisuntasäiliössähän on kaksi letkua, ja tuo vuotava on ylempi, eli korkin korkeudella oleva(päästääkö painetta?). Mäntä ei varmaan ole miksikään mennyt? N. 2500km oon nyt ajellut, joka sisältää 1000km täysin rauhallista liikkumista. Oonko sitten saanut annettua tuon jälkeen liikaa kenkää että syönyt sen tiivisteen... :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 7:39

Meillä oireili täysin samalla tavalla. Paisari täyttyi ja juuri tuosta ylitäyttöletkusta nesteet tuli ulos. Sylinterinkannesta kun avasin, niin juuri tasohöylätyssä (puhdas) kannessa näkyi hyvin mistä oli vuotanut.

Uusi kannentiiviste kesti meillä vain hetken ja edes tiivistemassan kanssa emme saaneet kunnolla pitämään.

Ilmeisesti noissa tasopinnoissa (sylinteri/kansi) oli jotain häikkää kun ei tiivisteellä pitänyt. En vain jaksanut enää tapella. Täytyy jossain vaiheessa tutkia tuo vanha sylinteri. Pikaisella tutkimisella yksi pinnapultti on vaihdettu ja se on juuresta hivenen paksumpi - liekö sattumaa että vuosi juuri siitä kohdasta.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 19:01

Se kansi pitäs oikeasti melkein joka kerta oikoa, kun sen irrottaa. Uusi tiiviste ja kiristys oikeaan momenttiin oikeassa järjestyksessä. Myös pytyn ylätiivistepinta on syytä oikoa silloin tällöin.

Jos tiiviste ei siltikään pidä, voi olla syynä liian suuret puritukset. Jos kantta on paljonkin oijottu/laskettu, niin puristuksen nousevat äkkiä aika korkeiksi ja sillon pitäisi palotilaa hieman muokata.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 20:19

Nyt tuo paska rupesi sitten imemään tuota bensaa oikeen urakalla! Varmaan 60 kilsaa pääsee tuolla vajaan 7 litran tankillla. Kaks kertaa tänään joutunut työntämään tuota kun varoittamatta bensa loppuu vaikka hyvä jos 100km olen tänään ajanut.. Säädin liikkuu ainakin joten mistä voisi johtua?!?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 22:41

Mikä tankki sulla siinä sitten on jos vajaa 7L menee bensaa? Joku YZ?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 23:17

Kiinnostaisko ketän vaihtaa tota detsin tyhjättyä vakioputke mihinkään "tehoputkeen" ? Ja olisko jollain myydä mustia uudenmallin detsin etukatteita tai olis halukas vaihtamaan sinisiin?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.10.2014 23:33

Mäkistation kirjoitti:Mikä tankki sulla siinä sitten on jos vajaa 7L menee bensaa? Joku YZ?


Vm. 2005 450 yz-f:n tankki.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 10:41

Taitaa riksu26 sulla olla jotain häikkää edelleen tuon ypvs-säädön kanssa. Lueskelin aiempia viestejä ja sieltä huomasin, että toisen puolen vaijeri on liian lyhyt eikä servo mene kiinni kuin yhdellä ruuvilla. On/Off -kytkimen kanssa näytti olevan kanssa jotain ongelmaa ja tuo servo on kytketty (kuten meilläkin) On/Off -kytkimeen.

Voisiko ongelma löytyä tuosta servon kiinnityksestä tai On/Off-kytkimen sähköistä?

Ihan vertailukohtana, niin pojalla on yhdistelmäkulutus ollut 4,2 litraa satasella. Tosin on enemmän matkaa ajanut (ei motarilla) ja puolella kaasulla on menty. Vie varmasti enemmän jos reippaammin ajaa tai enemmän kaupungilla kiihdyttelee.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 10:57

On/off kytkimen ja servon väliltä varmaan piuha poikki kun servolle kulkee virta vaikka katkasijaa kääntäisi, joten tuskin siitä on. Ypvs on ainakin säädöissä ja vika tuli yhtäkkiä joten rupesin miettimään josko johtuisi servon jumittamisesta vaikka vaikuttaisi toimivan kun alaväännöt on tallella??

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 11:02

Jos pyörä muuten toimii hyvin, eikä pätki tai prötää kummasti, niin servo siinä varmsti sitten jumittaa ja ypvs-akseli jää auki. Ei oikein itsekkään keksi muuta selitystä tuolle bensankulutuksen yht´äkkiselle nousulle.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 13:28

No se kyllä selittäisi tuon kulutuksen mutta jos säädin lukittuisi auki, sen kyllä huomaisi kun kiekko ei liikkuisi ja alavääntöjä ei olisi.

Kohta kun varmaan loppuu ajokausi, olisi tarkoitus vaihtaa kaikki vaijerit niin jos tuon siinä samalla saisi selvitettyä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 13:40

jeronen72 kirjoitti:Nykyisellä asetuksella hyvin lähellä vakio pyörää. Ainut ero on tyhjennetty vaimennin.

Mietin vain sitä, että kun tuo on nyt vakiokoossa, niin varmaan ps:n pitäisi olla lähempänä vakiota (210).


Ei se muutaman kuution kokoero kovin merkittävästi säätöjä muuta, en itte lähtis noin alipienellä pääsuuttimella edes kokeilemaan :)

Minkä vuoksi muuten 125 athena, eikä 170? Eihän noilla edes ole hintaeroa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 14:04

125cc sylinterisarja siksi, ettei tule pojalle liikaa tehoja. Eikä tarvinnut lähteä vielä erikseen kaasaria/kaulusta metsästämään, olisi tullut lisähintaa kuitenkin.

125R, vm90 vakiosuuttimet (18,5kW) ovat olleet: tk25 ja ps210 kun pyörä tuli tehtaalta ulos. Mikäli tuo Athenan sylinterisarja 125cc nyt ei vaadi itsessään isompaa suutinta, niin ihmettelen kovasti kommenttiasi "en itte lähtis noin alipienellä pääsuuttimella lähtisi edes kokeilemaan". Meillä on kuitenkin ps260, joka on huomattavasti vakiota isompi - ja pyörä on lähes vakio.

Lähden ihan juuri testaamaan pyörää. Poika kokeili jo sen verta, ettei tukehdu kun reippaammin kaasuttaa. Testaan itse vetopäällä ylämäessä (80km/h) ja laitan ryypyn päälle. Jos ei lähde booaamaan, niin sitten myönnän että olit oikeassa ja laitetaan isompaa suutinta ;)

Kirjoittelen kohta lisää.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2014 14:27

Kävin oikein kunnolla räppäämässä pojan pyörällä. Kiihdyttelin ylämäessä 80 -> 110 km/h ja muutenkin kiihdytykset olivat varovaisestikin arvellen ärhäkkäitä :lol:

Ryypyllä ei ollut kiihdytyksessä missään vaiheessa mitään vaikutusta, joten kyllä tuo isommankin suuttimen vielä nielaisee. Tyhjäkäynnillä kyllä sammui kun ryypyn laittoi päälle, mutta tuo mitään kerro!

Lämmöt eivät nousseet kun koko skaalan neljänneksen, eli n. 5mm paksumman vihreän puolelle.