Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.9.2014 21:33

Detsissä tyhjätty vakioputki ja ypvs käytössä,Kiinni 270 suutin,Tk suutin vissiin joku 25? Kun tyhjäkäynnillä laittaa kaasun pohjaan ni sanoo moooooo ja sammuu,Tulpan väri sellainen mallia musta.Saako tuo liikaa bensaa ja liian vähän ilmaa.Kuulemma edellisellä omistajalla toiminu moitteetta..ok? Onko porukalla ollu millaiset säädöt noilla vireillä,Ilmanputsarin kotelona avasin hieman muttei siitäkään tuntuvaa vaikutusta ollu

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.9.2014 22:07

Anyone?
Maekine kirjoitti:Olisko kellään tiedossa mittoja DT:n takahaarukan laakereille? Tai edes linkki jonnekkin, mistä niitä voisi saada..?

Vaikka kysymys ei tekniikkapuolella välttämättä kuulukkaan...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.9.2014 2:01

En tiedä kuuluuko ihan tarkalleen tänne mutta siis käykö detsiin nuo 125 yz supermotovanteet mitä myydään ebayssä? Keskiöt ainakin näyttävät samalta mutta onko keskiöiden leveys sama? :|

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.9.2014 16:47

Kaiken saa käymään ku laittaa käymään,Eh joo.

Kyllä niiden pitäis mennä,Mutta suoraan tuskin ei mene.tarvitset oikeenmittaset holkit,Oikeenlaisen akselin ja/tai laakerit.Jos sukulaisilta löytyy sorvi niin toihan on lastenleikkiä,Sitte toinen homma on taas jarrujen asettaminen oikeille kohdille

E; Kellään kokemusta hussen keulan istuttamisesta ärrädetsiin? Meneekö ohjauslaakereiden vaihdolla vai pitääkö ruveta sorvaamaan,Jarrujen soveltaminenki taitaa olla aika työlästä? Vai voisko olla helpompi jos vaan istuttais jarrutkin samaa soppaa.Ois yks purkuhusse halvalla tiedossa jos siitä sais jotain käytettyä hyödyks

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.9.2014 20:23

sorvia ei löydy mutta eipä tuo ongelma oo kun kaikki muu löytyy millä saisi tehtyä holkkeja yms. Mutta periaatteessahan jarrulevyjen ja rattaan kiinnitys on samanlainen koska tietyn vuosimallin yz takarattaathan käy ainakin suoraa detsiin. Mutta tietty se keskiöiden leveys on todennäköisesti eri.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.9.2014 22:34

Onko kukaa kytkenny Uudenmallin 04-07 CDI:boksia vanhanmallin 99-02 sähköille , jos on ni vinkkiä ja ohjetta kiitos! Ja sähkökaaviotki kelpais.. :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 7:18

Kysyit tuon saman kysymyksen kymmenen sivua takaperin ja pandemic vastasi että on kokeillut ja huomasi ettei tule toimimaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 11:10

Nyt on sisäänajettu maltilla tuo Athenan uusi sylinterisarja (500+ kilsaa). Ainakin vielä pyörä on toiminut ilman moitteita :D Poika ajellut alle puolikaasulla, joten maltilla on menty.

Päästään kohta kokeilemaan miten nuo suuttimet istuvat, sillä en vaihtanut suuttimia rempan yhteydessä. Kiinni tällä hetkellä tk25 ja ps260. Sitten tuon näkee mitä tapahtuu kun kahvan pohjaan vääntää.

Täytyy kyllä sanoa, että paljon halvemmalla olisimme päässeet kun ekan leikkauksen jälkeen olisimme suoraan uuden sylinterisarjan ostaneet - parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 12:51

Nää nyt on aina tämmösiä jälkiviisaita juttuja :D itsekki ostin ensimmäisee piikki detsii sähkövian takia kokonaan uudet sähköt aina komponentti kerrallaan ja 3kk oli tallissa toimimattomana ja viimeinkin syyksi tuli uusi tulppa mikä oli ostattettaessa jo rikki :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 15:32

Jep, jep!

Meillä leikkasi kolme kertaa Detsi kiinni kesä aikana kun emme saaneet jäähdytinnesteitä pysymään sisällä - kansi lähti aina vuotamaan.

Meni kaikkiaan:
-3 x mäntäsarja = 306 euroa
-3 x tiivistesarja + alkuperäiset kannentiivisteet = 174 euroa
-3 x kaikki nesteet (laatikkoöljy/jäähdytinneste) 50 euroa
-2 x poraus ja hoonaus = 60 euroa
-1 x kannentasohionta 25 euroa
-1 x uusi ypvs -akseli holkkeineen ja tiivisteineen 270 euroa
-omalle työlle ei tietty hintaa lasketa
= 885 euroa!!

Tämä raha meni täysin kakkulan kaivoon!! Ostimme uuden Athenan sylinterisarjan 575 euroa ja nyt pelittää!!

Kaikkineen tänä kesänä mennyt Detsiin siis 575 + 885 euroa = 1460 euroa!! Pyörä maksoi 850 euroa, joten tuli pikkasen hintaa tuolle vanhalle sotaratsulle.

Toki pääasia on, että nyt toimii ja kukkuu moitteetta. Eikä tuota pyörää ole nyt tarkoitus myydä pois kun meillä on neljä poikaa. Vanhin ajaa nyt ja jatkossa nuoremmat perässä. Maksaa siis lopulta itsensä takaisin :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 20:10

Rupesin tossa miettimää onkohan ton detsin ypvs koskaan toiminut oikein kun ei kunnolla edes piikkiä tuntenut (otti kyllä piikin ja kiihtyi ihan hyvin). Tänään purin vasemman puolen holkin ja stefan irti kun tämmönen valopää olen, menin laittamaan stefan ajatuksissani ja kiireessä väärin päin :nolo:

Putsasin sen ypvs:n vasemman puolen palamattomasta seoksesta, laitoin läjään ja säädin tietenkin säätimen kunnolla niin kuin ennenkin. Nyt tuo vaan ottaa piikin kuin säädin auki lukittuna, mutta alavääntöjä on niin kuin pitäisi. Toimiiko tuo nyt sitten oikein? :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 21:54

jeronen72 kirjoitti: ...Päästään kohta kokeilemaan miten nuo suuttimet istuvat, sillä en vaihtanut suuttimia rempan yhteydessä. Kiinni tällä hetkellä tk25 ja ps260. Sitten tuon näkee mitä tapahtuu kun kahvan pohjaan vääntää.

Varmempi konsti on lähteä kokeilemaan varmasti liian isolla, kun palikoihin on tullut selvä muutos. Jos nykyinen 260 on edellisessä ollut hyvä, niin vaikka 280-300 alkuun. Jos/toivottavasti on rikkaalla, niin 10 nroa kerralla alaspäin ja kun kone alkaa heräillä niin 5nroa kerralla.
Kun löytyy se, jolla alkaa olla laiha/ei enää vaikutusta, niin esim. kahdesta "samantuntuisesta" jättää isomman käyttöön.
Rikkaasta laihentaen saa tarkemman kuvan missä mennään ja "hyvän tuntuinen" voi sittenkin olla hitusen liian laiha.
Laiha kun on myrkkyä noille ja yhden päivän suutinjumpalla purku/kasaustöineen voi säästää satoja euroja.

Hyvä muistaa sekin, että lyhyillä vedoilla piikille säädetty 2T hyvin mahdollisesti leipoo, jos sillä lähtee vetämään 2 tai 10 km hana pohjassa tms kovaa rääkkiä. Vähintään tehoissa jää alle parhaan vs. sopivan rikas. Eli seokset myös ajotavan mukaan, käyttöpelissä mielellään sen 5 nroa rikkaan puolelle niin ei karkaa laihalle kun ulkolämpötilakin heittelee aina.

Mutta hieno homma, että näkyy valoa tunnelin päässä ja peli on viittitty laittaa kunnolla kuntoon :) Ja hyvä, että sillä on tulevaisuus samassa perheessä, niin on käyttökin inhimillisempää.
Varmasti maksaa itsensä takaisin vs. ostaa jokaiselle "uusi" loppuun raiskattu ja korjata samat asiat aina uudestaan...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 22:49

Onko kellää detsin uudenmallin sähkökaaviota ja vanhan mallin myös :) Vanha malli 99-02 :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 23:00

Ihan hyvä muistutus noista suuttimista. Nykyisellä asetuksella hyvin lähellä vakio pyörää. Ainut ero on tyhjennetty vaimennin.

Tiedän tosiaan huomenna enemmän kun testaan pyörän. Mietin vain sitä, että kun tuo on nyt vakiokoossa, niin varmaan ps:n pitäisi olla lähempänä vakiota (210).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.9.2014 23:09

Niin jeronen72. Kun teillä kerran on ruvennu kansi vuotamaan aina, niin kerrotko oireet? Mulla ei syyläristä näe pintaa vaikka laittaa täyteen ja paisuntasäiliö on täyden kohdalla. Ei savuta, eli ei ainakaan yritä bensan kans polttaa. Vahoin tossa tulpanhatun NGK LB05F:ään, ja heti tuntu lähtevän äkäsemmin ilman pätkintää. Vakiolla aina kiihdyttäessä piikille yrittäessä tyssäs kuin seinään ennen kun lähti vetämään ja satasen vauhdista kun tiputti niin aina yritti tukehtua. :D