Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

5.3.2012 16:16

On toi ruiskunelareiden viritys sitten kallista. Kaasarivehkeiden viritys on niin paljon halvempaa...

Re: 4-t tekniikka ja viritys

5.3.2012 18:39

Noo eipä sinäänsä, kaasarinelareiden kaasuttimetkin maksaa aika paljon, ja jos isompaa pyttyä yms laittaa niin se vakio 29mm cvk ei riitä.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

5.3.2012 20:30

Minkä kokoset suuttimet tarvis laittaa hyosunggii jos on vaihettu vapari vaimennin ja pipercrossit? ja miten muuttuu pyörän luonne kaverin puolesta kyselen.. ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 13:43

Okei, meinasin et hommaan scatterista gianellin kokoputkiston weeraan ja nyt kinostais et
-paljon se tuo tehoa/vääntöä lisää?
-meneekö takuut?
-pitääkö moottoria säätää jotenkin?
-onko db-killerin irroitus iso homma ja miten se tehdään?
-äänet verrattuna muihin tehareihin?

ja sit vielä oon saanu semmosen käsityksen et ilmanputsarin vaihdolla on melko suuri vaikutus ruiskukoneen tehoihin, eli mikä ois hyvä ilmanputsari ja onko miten vaikee homma asentaa?
Ja sit ku rahatilanne ei oikei anna myöte et power commanderin saisin niin mietin et miten paljon se vaikuttaa pyörän tehoihin? :roll:

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 15:58

LeKe96 kirjoitti:-paljon se tuo tehoa/vääntöä lisää?

Oikeiden säätöjen kanssa ehkä pari heppaa.
-meneekö takuut?

Todennäköisesti kyllä, jos koneesi menee paskaksi sen putken takia (laihalle) tai viet korjattavaksi/huoltoon se putki pyörässä kiinni.
-pitääkö moottoria säätää jotenkin?

Enemmän soppaa koneelle, kerta putki virtaa paremmin.
-onko db-killerin irroitus iso homma ja miten se tehdään?

Yleensä aika iisi homma, putken päähän pultataan erillinen "vaimentaja".
-äänet verrattuna muihin tehareihin?

Riippuu muista tehareista, jos vaimennus on tehty hyvin niin ääni on mukava ja matala murina joka ei särje korvia, pahimmillaan äänet voi olla niitä ärsyttäviä "suoraputki"-virityksiä vastaavat.

LeKe96 kirjoitti:Ja sit ku rahatilanne ei oikei anna myöte et power commanderin saisin niin mietin et miten paljon se vaikuttaa pyörän tehoihin? :roll:


Otetaan nyt huomioon että Power Commanderilla säädetään ruiskua. Jos laitat tuon putken/ilmanputsarin tai molemmat, joudut säätämään ruiskun syöttämään lisää bensaa. Josset näin tee (= osta PC:tä), käy kone koko ajan liian laihalla. Ja mitä käy kun Derbiin laitetaan Turbokitti kiinni eikä laiteta isompaa suutinta? Niin...

Yks keino tietysti olis vaihtaa putki, jolloin virtaa paremmin eli menee laihalle, ja rajottaa ilmanottoa, jolloin seos rikastuu ja voit ajaa pyörälläsi ilman leipomisen vaaraa. Mutta ilmanoton rajottaminen on kuristamista, eli lopputulos on periaatteessa sama kuin olisit tekemättä mitään, äänet on vaan kovemmat, jonka homman ajaa pelkkä sliparikin.

Näin itse järkeilisin, pelkkiä kaasaripelejä omistaneena. Saa joku korjata jos puhuin paskaa jossain kohti.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 16:13

muuten oot oikeilla jäljillä, mutta ainaki näis yamahan ruiskupiikeis ECU vahtii kokoajan ilman sisäänvirtausta, eli ilmanottoa kun menee tukkimaan niin ECU vähentää ruiskutetun bensan määrää, eli tämä idea ei toimi. ja sitten se että tuo TK-vertauskuvahan on kans periaattees oikea, mutta moni tehoputken omistaja yzärillä tai weeralla ei oo säätäny ruiskuu mitenkään ja on toiminut leikkaamatta, eli johtuisko siitä et nelarilla putki ei vaikuta niin paljoa kuin 2-t:llä?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 16:58

Niin no nelaria saa aika lailla ruoskia että saa samalla tavalla leikkaamaan kuin kaksitahtisen. Itse ainakin huomasin mopolla aikoinaan itsetehdyn avaran putken kanssa että vakiosuuttimella mentäessä kone ylikuumeni jossain välissä niin ettei pystynyt ajamaan vaan piti odottaa että jäähtyy. Tätä se saattaa ruveta tekemään, eikä mulla siitä moposta ollu mäntä mitenkään nätin näköinen kun meni väljäksi 10 000km ajettuna. Ja nelarista siis kyse.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 22:09

|Psychosocial| kirjoitti:muuten oot oikeilla jäljillä, mutta ainaki näis yamahan ruiskupiikeis ECU vahtii kokoajan ilman sisäänvirtausta, eli ilmanottoa kun menee tukkimaan niin ECU vähentää ruiskutetun bensan määrää


Kertoisitko missä kohtaa WR:ssä on ilmamäärämittari joka mittaa moottoriin menevän ilman määrää ja sitä kautta säätää polttoaineen syöttöä ilmamäärän mukaan?

Jos oli kyse jostain muusta Yamahasta niin siitäkin kuulisin lisää, mulla kun on tiedonnälkä suurempi kuin tietämys näissä vehkeissä ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 22:39

wr:ssä ei oo mitään ilmamäärämittareita, noissa isommis jammuis on tietääkseni, kuten r6. Ja joo ei leivo kun putken vaihtaa, mutta käy laihalla. kovilla pakkasilla booaa kunnes konelämpiää kunnolla.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

10.3.2012 23:44

jalkapyörä kirjoitti:wr:ssä ei oo mitään ilmamäärämittareita, noissa isommis jammuis on tietääkseni, kuten r6. Ja joo ei leivo kun putken vaihtaa, mutta käy laihalla. kovilla pakkasilla booaa kunnes konelämpiää kunnolla.


ai no sori paikallinen yammuliike kusettanu :D näin nimittäin mulle väittivät xd

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.3.2012 16:48

OFFTOPIC mutta kysymyksellä kiire. Eli tietääkös kukaan mitkä vena välykset samurain (zongshen) 200cc koneeseen? Mitkä yleensä on välykset noin "suuressa" koneessa?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.3.2012 20:03

0,1 on varmaan ihan hyvä molemmille venttiileille. Maksimissaan 0,15.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

16.3.2012 22:41

Yleensä pakoventtiilille välys on 5 satkua enemmän kun imuvenalle. Oikeat välykset kannattaa kaivaa netin syövereistä, arvuuttelu näissä hommissa ei aina ole se oikea vaihtoehto ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

17.3.2012 13:19

Tuollanen kiinankone ei siitä suutu vaikka siellä olisi muutaman satkun pielessäkin ne välykset. Tärkeintähän on etteivät venttiilit missään vaiheessa kanna.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

21.3.2012 1:23

|Psychosocial| kirjoitti:
jalkapyörä kirjoitti:wr:ssä ei oo mitään ilmamäärämittareita, noissa isommis jammuis on tietääkseni, kuten r6. Ja joo ei leivo kun putken vaihtaa, mutta käy laihalla. kovilla pakkasilla booaa kunnes konelämpiää kunnolla.


ai no sori paikallinen yammuliike kusettanu :D näin nimittäin mulle väittivät xd



Anteeksi erehdykseni, Service manuaalista löytyi juttua ilman lämpö ja paine mittarista eli kyllä näissä sittenkin on!