Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
3.12.2006 15:30
Paineet riittää kyllä pyörittämään mutta ahtoja en laita paljoo kun en varmaankaan lähde vahvistelee paljoo alakertaa. pidän teitit ajan tasal projektista kun siihen asti päästään
3.12.2006 16:45
...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:40, muokattu yhteensä 1 kerran
3.12.2006 19:14
Mikko* kirjoitti:Likvidi kirjoitti:Kun täälä näistä nelari piikkisten turbottamisesta puhutaan niin laitan oman projektini tänne kans.
Honda Varadero johon tulee 2x pienkoneen turboa ja ne löytyy hyllystä. (vielä kun jaksaa vain ottaa koneen irti ja asentaa) Mitään kaasaria ei tule, vaan siihen on tulossa ruisku niin ei tarvitse kaasarin kanssa pelleillä kun on omasta mielestä helpompi säätä ruisku kuin joku kaasari. kansia on sen verran avarrettu että ei tarvitse käyttää enää missän pajalla ja ne on myös käytetty mahdollisten tehojen lisäyksien toivossa virtauspenkissä... Laitan kuvia projektista heti kun alkaa honda olemaan siinä kunnossa että sitä kehtaa näyttääkkin. Ja lisäyksenä vielä että hondassani on 170cc pytyt et luulis potkivan tarpeeksi turboille asti. Ajettavuudesta en tiedä projektin jälkeen mut sama se kun tehoo löytyy tarpeeksi, kun on tuo vara vähän laiska nykin...
Mistä oot hommannu pienkoneen turbot, tekis mieli hommata semmonen mankiin jos niitä jostai muka saa.
Mutta meinaakko että 85cc pytty ois riittävä pyörittään edes pientä turboo? (en kuitenkaa usko että sulla on 170cc PYTYT eli 2kpl niitä
) Että varmaan ehkä viisainta käyttää vaan yhtä turboo niin olis jotain hyötyäkin.
Ettiskeleppäs pienkonekorjaamoilta Kubotan ahtimia
..
Mutta samaa mieltä, kahta turboa ei Varre millään jaksa pyörittää, ellei ne ole oikeasti jotain utopistisen pieniä. Että käytä ihan yhtä pienkoneen turboa vaan..
Milläs meinasit hoitaa puristusten alentamisen? Sylintereitäkö aiot korottaa? Varren yli 11:1 puristusket kun on liian korkeat turbokoneessa.
3.12.2006 20:29
En ole tohon Honda Varaderoon tutustunut, mutta jos kyseessä on ilmajäähdytteinen moottori, kannattaa muistaa, että ahtaminen kohottaa aina moottorin käyntilämpötilaa. Vesijäähdytteisissä moottoreissa ahtamisesta johtuvat korkeammat käyntilämpötilat on helpompi saada kuriin. Ilmajäähdytteisissä V2 sylinterisissä, joissa etummainen peittää takimmaisen, takimmaisen sylinterin jäähdytysongelmat tulee helposti vastaan.
Aina edes ilmanohjaimilla ei saada riittävää jäähdytystä aikaiseksi. Poikittain olevassa V-koneessa (esim motoguzzi yms.) ongelma ei muodostu yhtä suureksi, koska molemmat sylinterit ovat ajoviimassa. Rivikoneissakin on joskus keskimmäisten sylinterien kanssa ongelmia, kun molemmilla puolilla olevat sylinterit "paahtavat" vieressä.
3.12.2006 21:19
-Zone- kirjoitti:En ole tohon Honda Varaderoon tutustunut, mutta jos kyseessä on ilmajäähdytteinen moottori, kannattaa muistaa, että ahtaminen kohottaa aina moottorin käyntilämpötilaa. Vesijäähdytteisissä moottoreissa ahtamisesta johtuvat korkeammat käyntilämpötilat on helpompi saada kuriin. Ilmajäähdytteisissä V2 sylinterisissä, joissa etummainen peittää takimmaisen, takimmaisen sylinterin jäähdytysongelmat tulee helposti vastaan.
Aina edes ilmanohjaimilla ei saada riittävää jäähdytystä aikaiseksi. Poikittain olevassa V-koneessa (esim motoguzzi yms.) ongelma ei muodostu yhtä suureksi, koska molemmat sylinterit ovat ajoviimassa. Rivikoneissakin on joskus keskimmäisten sylinterien kanssa ongelmia, kun molemmilla puolilla olevat sylinterit "paahtavat" vieressä.
Nestekonehan se varre on.. Nestejäähdytteinen, 2-venttiilinen SOHC ja uudet on myös ruiskulla varustettuja.
3.12.2006 22:10
Niin no kun järkeviä ollaan niin kyl kannataakin laittaa vain se yksi turbo. ja nuista lämmöistä sen verran että mulle on tulos välijäähytin tuohon syllärin alle tai päälle.. en ole vielä tarkemmin paikkaa hakenu.. ja pieni kirjoitus virhe siis kone on täl hetkellä kokonaisuudessaan vain 170cc eli tuo 85cc/per pytty. Puristukset lasken vain laittamalla alapään tiivisteitä lisää. tai jos ei ala vuotamaan niin 2 kannen tiivistettä jos ei mistään saa teetettyä paksumpaa.
3.12.2006 22:15
Ootko muuten ihan tuolla 170cc setillä kokeillu. Mites vaikuttaa kulkuihin jne.
3.12.2006 22:15
Likvidi kirjoitti:Niin no kun järkeviä ollaan niin kyl kannataakin laittaa vain se yksi turbo. ja nuista lämmöistä sen verran että mulle on tulos välijäähytin tuohon syllärin alle tai päälle.. en ole vielä tarkemmin paikkaa hakenu.. ja pieni kirjoitus virhe siis kone on täl hetkellä kokonaisuudessaan vain 170cc eli tuo 85cc/per pytty. Puristukset lasken vain laittamalla alapään tiivisteitä lisää. tai jos ei ala vuotamaan niin 2 kannen tiivistettä jos ei mistään saa teetettyä paksumpaa.
Pienenä vinkkinä, käy jossain koneistamolla teetättämässä joku 1-1,5mm paksu alumiininpalanen sylintereiden alle, joka on siis alapään tiivisteen muotoinen, siihen vielä tiivisteet molemmin puolin ja kummasti puristukset vähenee
. Tarkista kuitenkin, ettei nokkaketjussa lopu pituus kesken.
Mistäs vehkeestä tuo turbo tarkemmin ottaen on peräisin? Millaset on strategiset mitat eli siipien koot?
4.12.2006 23:34
Tume34 kirjoitti:Likvidi kirjoitti:Niin no kun järkeviä ollaan niin kyl kannataakin laittaa vain se yksi turbo. ja nuista lämmöistä sen verran että mulle on tulos välijäähytin tuohon syllärin alle tai päälle.. en ole vielä tarkemmin paikkaa hakenu.. ja pieni kirjoitus virhe siis kone on täl hetkellä kokonaisuudessaan vain 170cc eli tuo 85cc/per pytty. Puristukset lasken vain laittamalla alapään tiivisteitä lisää. tai jos ei ala vuotamaan niin 2 kannen tiivistettä jos ei mistään saa teetettyä paksumpaa.
Pienenä vinkkinä, käy jossain koneistamolla teetättämässä joku 1-1,5mm paksu alumiininpalanen sylintereiden alle, joka on siis alapään tiivisteen muotoinen, siihen vielä tiivisteet molemmin puolin ja kummasti puristukset vähenee
. Tarkista kuitenkin, ettei nokkaketjussa lopu pituus kesken.
Mistäs vehkeestä tuo turbo tarkemmin ottaen on peräisin? Millaset on strategiset mitat eli siipien koot?
pistäs vaikka kuviakin näytille. ota vaikka sellanen kuva missä on vaikka tupakka-aski tai tulitikkuaski vieressä, niin hahmottaa helpommin ahtimen oikean koon...
5.12.2006 0:15
tuosta sylinteriryhmän alle tulevasta "korokkeesta" sen verran että se toimii, mutta paljealue kasvaa -> ei hyvä, nakuttaa helpommin, kuin esimerkiksi männät montulle sorvattu malli.
Eli jos oikein haluaa tehä, niin montulla olevat männät, tai palotilaa isommaks.
7.12.2006 13:44
Tietääkö kukaan mistä saisin turbon 230cc crf:än koneeseen?
7.12.2006 20:01
poper kirjoitti:Tietääkö kukaan mistä saisin turbon 230cc crf:än koneeseen?
Jos ei osaa hakukonetta netissä käyttää, niin suosittelisin jättämään turbotuksen sikseen tai ainakin perehtymään aiheeseen syvällisesti ennenkuin alkaa edes turboja ostelemaan..
Vastaus kysymykseen: Todennäköisesti et mistään suoraan siihen tehtyä. Sovella, on päivän sana pienien pyörien ahtamisessa. Ja miksei isompienkin.
9.12.2006 18:07
nelareihin saa vielä turbon helpolla, mutta entäs fudeen? pistäkää linkki vaikka johonkin paikkaan josta vois saada sopivan kokoisen ahtimen kitos
10.12.2006 0:34
Tuottaakohan 125 kuutioinen tarpeeks pakokaasua että turbo pyöris? Tietenkin se liikkeelle lähtis mut varmaankin laiskasti ja varmasti viiveellä.
10.12.2006 0:40
Riippuu tietysti turbosta, ja sen siipien koosta. Eiköhän se pienellä turbolla pitäis onnistua.