Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 19:57

Me kun viimein saatiin jättää tekniset ongelmat taka-alalle, niin ruvettiin koristamaan kakkua :D

Penkki tulee vielä maastoväritykseen ja ensi kevääksi menee vanteet uusiksi samoille keskiöille - samalla tulee vähän leveämpi takanakki ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 21:51

Aika jännä väritys ja on kyllä teipitkin erikoiset :D

Mikäs värinen runko sopisi tummansinisten katteiden kanssa? Joku hieman erikoinen väri olisi hyvä. Ei oikein sovi tuo väritys kun nyt tuo on musta-sini-kelta-valkonen eli lyhyesti sanottuna tikkurilan värikartta :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.9.2014 23:05

Haluttiin vähän erikoisempi, massasta erottuva pyörä. Pyörä on HALO -teemalla tarroitettu ja putken lämpösuojien väri koitettiin saada lähelle Master Chief visiiriä.

Mielestäni tummansinisen kanssa sopii; kulta, hopea, punainen, ruskea, valkoinen, musta, oranssi. Toki nämä ovat makuasioita :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.9.2014 12:11

Kuva

Siinä oma detsi eli löytyy honda cr usd ja v-force läpät ja 34mm dellortto ja tyhjätty vakioputki kotarin shorty änkällä. Sitten löytyy myös nuo "kaatumapyörät" tai mitkä ikinä ovatkaan mutta tuo ainakin ulkonäköön lisää :D . Sellasta vikaa tossa on että ypvs:n kiekko on hajalla mutta toimii silti. 12-45 väleillä huiput ei ole kuin sielä 105-110 mutta löytyy 14 eturatas. Käy myös todella rikkaalla mutta parempi niin ettei ainakaan sen takia leivo ;) . Talvella olis tarkotus laittaa kaikkee pientä osaa 8) .

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.9.2014 14:38

On se hieno!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.9.2014 15:18

Joo itsekin tykkään tosta ulkonäöstä koska on tarpeeksi yksinkertanen. Ainakin nuo valkoiset sivukatteet,maski ja loksu tullaan maalaamaan ruiskulla mustaksi. Ja ettei aivan OT:ksi mene niin tekniikka pysyy samana paitsi tietenkin joku "tehoputki" tulee. Jos sitten ensi kesätyörahoilla laittais 170cc 8) .

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 0:08

Tuli tuossa yksi DT kone tehtyä pikkuisilla muutoksilla.
Detsissähän jää jonkinverran pakoaukko ja huuhtelut kiinni AKK:ssa vakiosetupilla. Tekaisin siihen 2mm alumiinista korotuspalan sylinterin alapäähän ja yläpinnasta otettiin sorvissa n. 3.2mm. Squishvälystä en mitannut, mutta kahdella 0.75mm alatiivisteellä välys lienee hieman reilu millin, mikä on ihan OK DT:n kannentiivistettä ajatellen. Kanneksi otettiin vakio 3MB, joka lienee n. 0.5mm laskettu vakiosta. Mäntänä Wössner.

Toinen juttu on, että läppäventtiili tulee niin syvälle lohkoon, että se tukkii melko tehokkaasti takahuuhtelun lähdön. eBaysta hankittu 5mm alumiinispacer korjasi tämän ongelman hienosti. Läppävenan korotushan tunnetusti tuo hieman lisää hönkää ala- ja keskikierroksille kasvaneen kampikammiotilavuuden johdosta.

Ja kyllä tuli miellyttävä kone ajaa. Aikaa on edellisestä DT:llä ajosta, mutta kivasti oli koko kierrosalueella tapahtumaa. Tyhjätyllä vakioputkella ja vanhanmallin VM26SS kaasarilla tehoa oli kyllä oikein kivasti käytössä. Ajatus olisi käydä penkissäkin koettamassa, viimevuodelta kun on osviittaa 125X:stä DEP-rännillä sekä RD125:sta raakasti muokatulla yläkerralla. Tähänkin yksilöön olisi tarkoitus vielä vaihtaa toinen putki ja kaasari jossainvaiheessa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 9:21

Mainiota säätöä :D Parempi virtaus ja isompi kampikammio varmasti vaatii nyt isomman soppatykin, niin saat paremmin tehot käyttöön noista muutoksista.

Itse olen pohdiskellut männässä imupuolella (keskilinjassa) olevaa n. 8mm reikää. Mitäköhän tekisi jos tuota reikää vähän kasvattaisi?

Kartingpuolella olen nähnyt yhden 125cc vesikoneen (laiton viritys), jossa männässä oli n. 15mm reikä. Tehoja oli otettu koneesta irti kaikkiaan 45hv. Oli siinä toki muutakin säätöä kuin tuo reikä :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 9:36

Meillä on myös kiikarissa yksi TM10 KZ E.S. moottori (125cc, vesikone) kartingautoon. Tuo elektronisella sytytyksellä varustettu, 6-vaihteinen hirviö tuottaa 50 hevosvoimaa :D Tuon kun sovittaisi DT:n alle, niin voisi polliisit ruveta kiinnostumaan. Huiput tuolla koneella välityksistä riippuen ei ole kuin 150km/h, mutta kiihtyy 0-100km/h 3,5 sekkaa :seko:

Ehkäpä jätämme tämän kartingautoon sovitettavaksi :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 12:43

Mikäs ois sopiva suutin 03 detsii kiinni arrowin putki ja ilmanputsarii vähä avarrettu?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 13:10

Olikos tuossa 03 detsissä vakiosuuttimet: tk25 ja ps210?

Jos oli, niin aempia topiceja selaten löytyy tietoa noista suuttimista aika hyvin. Muistelen, että noilla säädöillä (ypvs käytössä) olisi ollut:
-tk30
-ps270 - ps300

Testaamalla tuo selviää parhaiten ja kannattaa testa ylhäältä alaspäin tuon pääsuuttimen kanssa. Työtähän se jonnin verran vaatii, mutta se kannattaa :P

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 17:21

jeronen72 kirjoitti:Tuo elektronisella sytytyksellä varustettu, 6-vaihteinen hirviö tuottaa 50 hevosvoimaa :D Tuon kun sovittaisi DT:n alle, niin voisi polliisit ruveta kiinnostumaan. Huiput tuolla koneella välityksistä riippuen ei ole kuin 150km/h, mutta kiihtyy 0-100km/h 3,5 sekkaa :seko:

Ehkäpä jätämme tämän kartingautoon sovitettavaksi :D


Kannatan. Taitaisi päästä helpommalla ja halvemmalla jos siihen sovittaisi 250cc krossista motin. Eikös noin korkeaviritteisessä 2-tahdissa ole turhan tiheät huoltovälit ja gasoakin luulis menevän liikaa ja vähän päälle :D
Viimeksi muokannut riksu26 päivämäärä 4.9.2014 22:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 20:17

Onkos kukaan detsiin (vm 04-07) CDI:boksia , muokannu tohon 99-02 liittimiin :) Jos on ni ohjeistakaa..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.9.2014 23:00

Väri väriin ja loput maihin? Molempien mallien kytkentäkaaviot syyniin ja sieltä ihmettelemään mikä vastaa mitäkin.

En usko että sitä männän reikää avartamalla saavuttaa oikein mitään, se on käsittääkseni vain voitelureikä, josta kietarin yläsilmä saa hieman ylimääräistä soppaa.

Ja kyllä tuohon koe-eläin Detsiin olisi ajatus 32mm PWK jossainvaiheessa sovittaa. Pyörähän ei ole minun vaan minun vuotta vanhemman serkkuni, joka muutaman vuoden tauon jälkeen palasi piikkiin. :D

Itsellekin kyllä tekisi mieli DT:tä, mielessä pyörii mm. 140 tai 190cc stroker 57mm iskulla, YZ sylinterit, yms. hieman radikaalimmat ratkaisut. Tarpeeksi halpaa aihiota ei vain ole vielä tullut vastaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

5.9.2014 8:38

Itse yritin modata ja totesin parin viikon jälkeen että ei tuu toimimaan.