Husse päättikin sanoa sopimuksen sitten irti marraskuun kunniaksi. Tosiaan kytkin lopetti toimintansa yllättäen, kun löin pienempää vaihdetta ja moottorijarrutin rauhallisesti jonka jälkeen annoin kaasua ja vehje ei enään liikahtanutkaan. Siinä sitten pyörä kuljetettiin talliin ja availtiin kytkin tutkiaksemme mikä voi mennä noin yllättäen varoittamatta yhtään luistamisella ja pitämättä minkäänlaista erilaista ääntä.
Mukavana yllätyksenä sitten kytkinposken seinämät täynnä vaaleenruskeaa mönjää, eli ilmeisesti Castrollit olivat saaneet vettä itseensä. Voiko se olla ihan kondensoitunutta vettä vai mikäs täällä nyt on pettänyt? Öljyt tosiaan olivat tavallista pidempään nyt koneessa, 2700km keretty noilla rullailla tarkoituksena vaihtaa ne vasta lumien tulon jälkeen ajokelien loppuessa.
Kytkinjouset ja muut osat olivat saaneet vaaleenruskeaa mönjää itseensä myöskin, tosin pienempänä kerroksena. Se selittäisi kytkimen toimimattomuuden, mutta miten tuo lopetti toimintansa yhtään varoittelematta aivan yhtäkkiä?
Ainakaan paisuntasäiliössä/syylärissä näkyvät vedet eivät näyttäneet mitenkään erikoisilta, sinistä nestettä niinkuin aina ennenkin.
Joskus kesällä näkyi pytyn vasemmalla imupuolella alanurkassa parit öljytipat vehkeen saadessa happea, ja samassa nurkkauksessa on yleensä vettä kerääntyneenä sateen/pesun jäljiltä. Voisiko sieltä päästä pytyn tiivisteen kautta minimaalisia määriä vettä öljyn sekaan ja niiden sekoittuessa pikkuhiljaa pieninä määrinä tulos olisi vaaleenruskea seos näissä vähemmän märissä osissa koneessa?
Samaan syssyyn olisi mielenkiintoista tietää, että onko tuo b5 johdon katkaiseminen tuonut mihinkään laitteeseen mitään muuta kuin pidemmälle kiertävän koneen? Huipputehohan alkaa laskea jo alle 10000, joten kierroksia en tarvitse yhtään lisää, mutta jos siitä voisi muuten hyötyä niin olisi mielenkiintoista koittaa.
Toivottavasti joku ymmärsi vähän sekavasta tekstistä jotain ja osaa auttaa leipovarman korjailussa! Kiitos jo etukäteen