Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.11.2015 20:36

Mäkistation kirjoitti:Kysymys kuuluukin että miksi sun vaihteistoremonttia pitäisi tehdä? Yamahan laatikot kun kestävät lähes kaiken. RD:ssäkin on miltei 90tkm ajettu laatikolla eikä sen ole mikään.


Joku sanoi toisessa ketjussa, että 30tkm ajetuissa voi alkaa jo olla vaihteensiirtäjät huonossa kunnossa, lisäksi puhui myös kytkinkruunusta ja -keskiöstä. Oma tekninen tietämys ei vielä kummoisella tasolla ole, että tiedä sitten ketä uskoa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.11.2015 20:55

Siis, voi olla melko kuluneet. Ja se on helppo todeta, jos on (esim) merkittävästi kuluneet vaihteensiirtäjät.

Esim. vaihteensiirtäjien kuluneisuus riippuu ihan pyörän huolloista ja käytöstä.
Kuten muidenkin osien kuluminen.

Eikä sitä kannata ostaa sellaista pyörää, jossa vaihteensiirto ja/tai kytkin toimii miten sattuu... tai mikä tahansa muu asia.
Sehän vain kertoo huoltojen laiminlyönnistä, jolloin useimmat epäilevät automaattisesti, että pitävätkö myyjän mitkään tarinat paikkaansa.

Esim. omassa Detsissä alkaa vaihteensiirtäjät olemaan melko kuluneet, kun välillä täydellä kaasulla kiihdyttäessä 3 vaihde voi alkaa pomppimaan (heti 3 vaihteelle vaihdon jälkeen), joka loppuu heti kun höllää nopeasti kaasua.
Todelliset ajokilometrit +42 000km, ajettu miun aikana 300-400km enskaa (nopeeta sellaista, ei pusikossa matelua).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.11.2015 0:04

Tänään tässä testailin huippuja pitkästä aikaa (136, olen ylpeä), jolloin tuli ajettua maantietä ensin yhteensuuntaan n. 1km kaasu aivan pohjassa, sitten käännyin ja sama, sitten tulin taajamaan ja ajelin rauhallisesti vielä pari kilometriä kotiin.

N. 500m ennen perille pääsyä yhtäkkiö kierrokset rupesi putoamaan, vaihdoin vaihteen pienempään, otti piikin hyvin, ja laitoin takaisin isomman vaihteen, taas veto katosi, painoin kytkimen heti pohjaan ja valui alamäen alas ja 10m ajoin pihaan.

Sammutin pyörän, ja kokeilin puristuksia, ne olivat vielä täysin tallella eikä mitää vikaa ilmennyt.

Uskallanko huomenna polkaista käyntiin ja kokeilla jos ei pahempaa vahinkoa mahd. Lämpöleikkauksen takia käyyt, vai kannattaako melkeinpä avata kone suoraan huomenna ja mennä bussilla kouluun? :s

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.11.2015 0:45

Ettei olisi vain bensa loppunut? :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.11.2015 15:28

Avasin nyt koneen ja mäntään oli tullut pienet jäljet, eli selvästi lämpöleikkaamisen jäljet, missäköhän mahtaa olla vika kun meinasi lämpöleikata?

Kuitenkaan se ei leipassut suoraan kovassa ajossa, vaan rauhallisemmassa ajossa kiihdytysten jälkeen, jäähdytysnesteet kiertää niinkuin pitääkin..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.11.2015 16:23

Perimmäinen syy lienee seokset ja pitkä täyskaasuveto, tai siis niiden yhdistelmä.
Seos on varmaankin sopiva normaaliajoon, mutta kovalla kuormalla pitkään ajaessa etenkin pääsuutin saisi olla hitusen optimia rikkaamman puolella.
Mäntä ottaa melkoisen määrän lämpöä vedättäessä. Saattaa olla, että täyskaasulla reilu ilma/seosmäärä pitää lämmöt ja voitelun kunnossa, mutta löysätessä mäntä ei ehdikään jäähtyä.
2T:ssä kun läpi virtaava seos on iso tekijä männän jäähdyttämisessä.
Siihen päälle se, kun mäntä alkaa leikata ensin kevyesti, niin kitka nostaa siinä kohdassa lämpöä vielä lisää.
Lisäksi pienellä teholla ajaessa junnaava mäntä tuntuu ajossa suhteessa enemmän.

Elikkäs... jos käyntivälys on ok, niin liian laiha seos vs. kuorma ja vedätyksen pituus.
Kelikin vaikuttaa, kylmällä ilmalla seos "laihenee" vs. kesäkeli.

Hienolla hiekkapaperilla naarmut pois (myös pytystä) ja tarkastaa renkaat ja rengasurat, ettei niissä ole sulanutta alumiinia. Senkin saattaa saada varovasti rapsuttamalla irti, harvemmin se pikkuleikkauksessa "hitsaantuu" kiinni. Jos/sitten kun kaikki on ok, niin nippuun ja ajoa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.11.2015 22:49

-
Viimeksi muokannut RahkaSaatana päivämäärä 16.3.2018 16:51, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.11.2015 18:16

Vähän vajaat tiedot koneen lämpöjen osalta silloin, kun ei jaksa.
Seos saattaa olla edelleen hitusen rikas (1-2 pykälää tms). Kylmä kone luonnollisesti pelaa rikkaan puoleisella paremmin (siksi on ryyppy)...sama koskee kunnolla lämmennyttä, joka polttaa viileää paremmin vähän rikkaankin seoksen.
Jos "ongelma" esiintyy vain kylmällä koneella, niin se on normaalia, kun palotila ja putki on viileät. Eikä kylmää konetta pidä piikillä huudattaakaan, menee pian rikki.
Seoksen suhteen pitkä vedätys vs. lyhyt kyläralli kannattaa huomioida, mitä tossa pari viestiä ylempänä on.

Yksi mahdollisuus on heikko sytytys. Jos, niin syy voi olla mikä tahansa magneeton ja tulpan kärkien välillä.
Tai arrow on liian ylävireinen koneen tehoalueelle, en tiedä siitä?

Tietysti YPVS on oikein säädetty/toimii, putki tai ilmanputsari ei ole tukossa, kone ei ole väljä, ym asiat kunnossa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.11.2015 18:42

Kyllä itellä ainakiin ilosesti vetää arrowilla loppuun asti :D ja rahka tarkista että ypvs on säädetty oikein/lukittu ylös jos ei ole käytössä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.11.2015 18:50

Kertokaahan kun ostin tossa 07vm X detsin ja toimi ihan hyvin pientä röpellystä lukuun ottamatta noin viikon. Joutu ajamaan kaatosateessa kotiin niin matkalla rupes vaan röpeltämään ja pätkimään ja kulki parhaillaan enää 60kmh :( sitte lähti toimimaan ja teki uudestaan saman. vaihdoin sitten tulpan ja hatun ja pidin yön lämpimässä että kuivuis liittimet sun muut, no eihän se auttanut vaan tekee edelleen.. vaihdoin b9es tulpan mutta ei auta. toimii kylmänä kun paikallaan kierrättää mutta lämpimänä pätkii kuin ois rajotin.. myös ennen piikkiä röpeltää hieman ja piikillä pätkii voimakkaasti :roll: apuja kiitos
edit: vika siis ilmeni jokusen kilometrin jälkeen kun otin tuorevoitelun vaijerin pois, myös säiliön olen tyhjentänyt.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.11.2015 19:18

Kai sekotit öljyt bensaan ja teit suunnillee 2.5% seokset?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.11.2015 19:29

ma$$i kirjoitti:Kai sekotit öljyt bensaan ja teit suunnillee 2.5% seokset?

kyllä, 2,5% ajettu ja toimi ongelmitta 10km mutta sateessa jokusen kilometrin kun ajoi niin alko..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.12.2015 23:30

Onko noissa dtx:issä vaikee vaihtaa vaihepolkimen stefa ilman että aukasee konetta?
Meinaa oli 250 kotarissa pieni työmaa sen kanssa. :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.12.2015 0:33

Lohkon ulkopuolella se on, perus poraruuvi läpi ja pihdeillä vetämällä pois kikalla pitäisi irtoavan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

4.12.2015 23:20

Nyt menee jo homma hämäräks. Eli siis vaihdoin kampiakselin stefan ja toimi noin viikon normisti ja tuli annettua sitte vähä lutua ja röpöttää pahasti. :( Vaihdoin sen sitten jälleen koska luulin vain olevan siinä, mutta kun pyörä lämpenee hieman niin aloittaa nykimisen ja pätkimisen.. mikä avuksi? :roll: :roll: