Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

9.11.2014 14:59

Mistäs husseen löytyis vaahtomuovisii ilmansuodattimii ku mistää en löydä... :s

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

9.11.2014 16:14

Husse sm ilmansuodatin tai wr->08 ilmansuodatin. Jälleenmyyjiltä myös samalla kehikko. Monilla mennyt, mutta omaan husseen ei jostain syystä sopinut. Jos jollain kaverilla 2t husse niin koitappa sen ilmansuodatinta ja kehikkoa ensin varmistuaksesi sopivuudesta.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

9.11.2014 17:49

Kertokaahan viisaat mikä tu b5 (johtokuri?) on? Onko sellaista Fantsussa? Jos löytyy, mistä (vissiin cdi poksissa)? Ja pitääkö se vain katkaista?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

9.11.2014 18:03

Hussessa tämmönen boksi, jossa tämä b5 on. Muistaakseni myös betassa ja riejussa samanlaiset. Oletan että myös fantsussa on samanlainen sytkäohjausboksi. Kun avaa liittimen ja valolla kattoo niin siellä on a b ja c vaihtoehdot ja numerot. Riejussa ja Betassa porukka katkonut b5 johtoa ja se on ollut kuristus. Hussessa ei kukaan tietääkseni ole tehnyt, ja fanticista ei varmuutta. Kaverilla oli fantic ja jotain se siitä katko, mutta ei selvinnyt ikinä että mikä johto se oli.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

10.11.2014 9:48

Jess kiitoksia pitää kokeilla ku ehtii. Varmaan ilmoittelen tänne että mitä tapahtu ni saadaan ainakin Fanticin kohalta varmistus... :lol:

Kertokaa vielä kytkimen levyjen ja jousien vaihdosta, onko siinä mitään erikoista? Mitään mitä kannattais erityisesti huomioida? Jotain niksejä ja tarviiko mitää special toolsseja? Onko se ihan vaan vanha osa pois ja uusi tilalle?

Eiköhän näitten kysymysvyöryjen jälkee voi ruveta keskittymään taas siihen ajamisee... :D

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

10.11.2014 11:59

Kytkimessä et tarvii erikoistyökaluja, momenttiavain on tietenkin hyvä olla olemassa. Muuten hommassa ei ole mitään erikoista, vähän aikaa ruuvailee ja sitten ajamaan ;)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

10.11.2014 20:26

Tässä puuhaan vähän kattavempaa ohjetta sylinterin vaihtoon tohon minarellin koneeseen ja ylipäätään, oli tuo joka jo sivustolta löytyy vähän huono näin 4-tahti sylkälle ja muutenki sitä vois vähän päivittää ni päätin tehä uuden :D . Mihin se kannattaisi laittaa? ihan uus topicci vaiko? Sitten oisko kenestäkään oikolukijaksi ja sais samalla lisäillä jos jotain puuttuu?

Jos ketään kiinnostaa niin voisi ottaa yv:tä ois kiva jos jonkun moden sais ni ainaki ois asiantuntemusta aiheesta sekä foorumista :)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

10.11.2014 21:54

Laitan sulle yv, niin kattellaan ohje kuntoon.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

11.11.2014 0:14

Minkäskokosia suuttia olette käyttäneet 180cc kera. Täyskaasulla kun ei pääse edes ajamaan kun rupeaa hyytymään noin 2 sekunnivälein. Tällä hetkellä 147,5ps ja 42 tk, Tulppa vitivalkoinen, ei taida uskaltaa ajaa vielä. Kannaataako ostaa suoraan lähemmäs 160, 180 vai 190, entäs tk? Tuntui vähän ettei olisi ollut meilkein yhtään vetoa alhaalla.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

11.11.2014 0:49

Itellä 180cc + nokka ja pipercrossi ps150 ja tk38 riippuu vähän vehkeestä ja paljon pytyllä ajettu. Ekat 100km tuntu että säädöt ihan viturallaa mutta nyt 200km+ tuntuu joka kerta toimivan paremmin :)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

11.11.2014 8:31

tk97 kirjoitti:Minkäskokosia suuttia olette käyttäneet 180cc kera. Täyskaasulla kun ei pääse edes ajamaan kun rupeaa hyytymään noin 2 sekunnivälein. Tällä hetkellä 147,5ps ja 42 tk, Tulppa vitivalkoinen, ei taida uskaltaa ajaa vielä. Kannaataako ostaa suoraan lähemmäs 160, 180 vai 190, entäs tk? Tuntui vähän ettei olisi ollut meilkein yhtään vetoa alhaalla.


Nelari on siitä hauska säädettävä että monesti liian laiha ja liian rikas seos oireilee samalla tavalla, eikä nykyisillä bensoilla kannata liikaa tuijottaa tulpan väriin. Kokeile lakuun 1-2 pykälää pienempää pääsuutinta, jos meni huonompaan suuntaan niin sitten 1-2 pykälää suurempi suutin joiden toimivuutta hieman epäilen pelkällä 180 pytyllä, noi sun ehdottamat suuttimet on aivan liian isoja.

TK-suutin on ihan hyvä, 40 on hyvä lähtökohta ja muistetaan että tk suutin vaikuttaa vain ja ainoastaan pintakaasun alueella eli alle 1/4 kaasulla.

Muistetaan edelleen että liian rikkaalla seoksella tapetaan moottorin tehot, ei se kulje yhtään kovempaa, eikä kiihdy paremmin jos moottorille syötetään liikaa bensaa. Tästä syystä kun haetaan huipputehoja niin tulpan väristä ei kannata alkaa katselemaan seoksia, kun oikeat seokset on löytyneet niin moottori toimii kaikilla kierrosalueilla moitteetta.

Toki kaikenlaista voi kokeilla mutta nämä moottorit on samoja pyörän merkistä riippumatta, pienet erot tulee putkistosta ja ilmansuodattimista. Niillä ei kuitenkaan saada suuttimien osalta kuin 1-2 koon eroja. Näitä on testailtu useamman toimesta ja toimivat suuttimet on löydetty. Jos ilmotetuilla suuttimilla kaasaria ei saa säätöihin niin silloin jotain on vialla tai tehty eri tavalla kun muilla. Etusivulla olevia ohjeita ei kannata lukea, voi mennä seosten säätäminen liian helpoksi :D

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

12.11.2014 0:12

Nyt on pytyn vaihtoon ohje tietopankissa. Kiitokset Kimzterille! Seuraava, joka vaihtaa pytyn voisi vielä ottaa kuvat joka vaiheesta, niin saatais äärimmäisen kattava ohje.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

12.11.2014 9:06

Hyvät ohjeet, noilla pitäisi pytyn vaihto onnistua.

Tuossa on vielä video miten saa helpoiten männänrenkaat paikalleen katkomatta niitä: https://www.youtube.com/watch?v=8nwnDhmN2Sw

Ja muistetaan lukea korjausmanuaalista mihin asentoon männänrenkaat pitää laittaa, muistetaan myös laittaa männänrenkaat oikean järjestykseen ja oikein päin.

Kun kansi on pois paikaltaan niin samalla kannattaa tarkistaa/säätää venttiilien välykset, tilaa on paljon enemmän ja säätö on helpompi tehdä.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

13.11.2014 16:10

Olisko tohon ohjeeseen pitäny vielä kopsata kannen kiristysjärjestys ja momentit korjausoppaasta, ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus?

Ristiin kiristämisen vois käsittää 4 pinnapultin osalta, kun kiristettäviä on 6 (nyt en viitsiny plärätä Yzän korjausopasta mutta muistinvaraisesti kiristysjärjestys-ykkönen oli takaoikealla imupuolella oleva, sitten vasemmalla edessä pinnapultti jne.)? Eikös se WR:nkin korjausopas ollut Wikissä linkitettynä?

Jäähyjärjestelmän tilavuus on pieni, ja on arka että sinne jää ilmakupla estämään kierron jos ei ole huolellinen - mistä sitten voi seurata vesipumppuvika tai ylikuumentumisen seurauksena kannen kiertyminen (erityisesti jos sinne oli kiristettäessä jääny jännitteitä). Näitä huolia on kuitenki ollu Minarellien kanssa, eli ilmeisen tärkeää olla tarkkana?!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

14.11.2014 10:30

Nyt rupes kuumottamaan ku nii paljon kauhutarinoita lukenu liian pienistä pytyntiivisteistä ja naarmuuntuneista sylintereistä ja männistä... Omassa pytyssä lukee Bikers ja on tilattu ebaystä tietääko kukaan onko tuossa oikeenkokoset tiivisteet? Pitää se squishi mitata kuha tinaa jostain löytää. Vähän pelottaa ku nakuttaa vaikka venat yritin säätää mutta toivon nyt että niistä se johtuu. Voiko sylkässä olla sitten jotai vikaa vaikka ei öljyä oo syöny tippaakaan? Kuitenki jo 300km menny ilman onkelmia lukuunottamatta pientä nakutusta...