Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
21.11.2011 8:32
Kun lasketaan kantta niin edessä voi olla nokkien uudelleen ajoitus, kantta laskiessa nokkien ajoitus menee hieman myöhäisemmälle riippuen kuinka paljon kantta lasketaan. Nelarissa nämä ei ole yhtä yksinkertaisia asioita kun savukoneissa.
Kannen laskemisen saa katsottua vaikka sinitarralla tai muovailuvahalla joka laitetaan männän päälle, sen jälkeen pyöräytetään konetta ja mitataan muovailuvahasta paljonko jää männän ja venttiililautasen väliin tilaa. Jos päätyy kannen laskemiseen niin voi olla että joutuu tekemään mäntään kolot venttiileille, jos männässä on siihen varaa. Paras ratkaisu olisi korkeapuristemäntä, silloin ei tarvitse tehdä mitään pysyviä muutoksia koneeseen, tuohon tuskin sellaista löytyy.
Kannen "avarrus" taas on aivan eri asia kun kannen laskeminen ja siihen ei ole muuta ohjesääntöä kun älä pörrää kanavia puhki... Tärkeää ei ole se miten suuriksi saa imu ja pakokanavat tehtyä, vaan niiden oikea muoto. Ei ole mitään järkeä lähteä summassa pörräämään tavaraa pois kanavista koska silloin voi tehot jopa laskeä, ei se koko vaan oikea muoto että saadaan virtaukset optimaalisiksi.
Vauhtipyörän ja pyörivien massojen painolla ei ole mitään tekemistä tehojen eikä väännön kanssa joten kumpikaan ei muutu vaikka lisäät tai vähennät vauhtipyörän massaa. Massojen muuttaminen vaikuttaa ainoastaan kierrosherkkyyteen niin hyvässä kun pahassa.
21.11.2011 20:56
noh, eli mitä pitäis teetättää tolle kannelle että olisi mahdollisimman hyvä 180cc pytylle?
21.11.2011 21:23
Soitat vaikka paikalliseen koneistamoon ja kysyt onko heillä tai heidän tiedossa kansivirtuoosia joka tietää mitä tekee, joka jätkä osaa pörrällä lennättää lastua mutta ne jotka tietää mitä tekee, on vähän harvemmassa. Itse ei kannata lähteä opettelemaan, ellei ole valmis maksamaan oppirahoja tärveltyneestä kannesta tai laskenneista tehoista.
Vaihtoehtoja on monia, riippuen siitä minkälainen kansi siinä on ja mitä sille käytännössä pystyy tekemään. Ainakin imu/pako puolen kohdistukset, kanavien viimeistely ja joistain kohdin muotoilua. Ehkä venttiileitä isommaksi tai venojen muotoilu, samoin kun ohjureiden lyhentäminen/muotoilu jne.
Kansien kanssa kannattaa tosiaan olla varovainen jos lähtee ite niitä viilailemaan, aika nopeasti huomaa että kanava meni puhki ja pörrän terä seikkailee vesitilassa. Tai saadaan sössittyä kanavien virtaukset niin että sen jälkeen ajellaan 11kw tehojen tilalla 11hp moottorilla
Eikä sillä ole väliä paljonko pytyn alla on kuutioita, hyvin tehty kansi toimii vakiopytylläkin paremmin kun vakiokansi, jos haluaa kaiken irti niin kannen lisäksi nokka vaihtoon. Virittäminen on monen tekijän summa, se että tekee vaan jonkun niin vaikutukset ei ole suuret muualla kun lompakossa.
22.11.2011 13:56
kiitos näistä ohjeista! selvitän paikan jossa tekevät kansi hommia, pyydän tekemään kannesta paremmin virtaavan, mainitsen että 180cc pytty tulossa. osa listaa tulossa, nokka akseli, pytty, tehoputki, powercommander ja sitten ne kannen muokkaukset ja vauhtipyörän kevennystä hitusen jos siinä on jotain mistä ottaa pois. Jos ei tehoihin vaikuta niin ottaapahan nätisti kierroksia paikallaan
rahaa palaa Paljon.
22.11.2011 16:48
Jos noi kaikki teet niin luulisi että eron parempaan huomaa selkeästi. Tuohon listaan lisäisin imupuolen hengittävyyden parantamisen jos sille on tavetta, yleensä on.
Vauhtipyörän kevennyksen jättäisin pois turhana toimenpiteenä, siitä ei vastaavaa hyötyä ole. Yksipyttyisessä on hyvä olla pyörivää massaa vauhtipyörässä, kevennys huonontaa yksipyttyisen koneen käynnissä pysymistä pienillä kierroksilla, kuten liikkeelle lähdöissä ja muussa hitaassa ajossa. Jos kuitenkin kevennät sitä niin muista tasapainoitus, muuten on kohta runkolaakeri remontti edessä.
22.11.2011 19:24
jep, lukenu tosta vauhtipyörän kevennyksestä että ei mitään hyötyä ole muutakuin kierros herkkyys mutta paljon kevennettynä tyhjäkäynti kärsii ja liikkelle lähtiessa tarvitsee enemmän kierroksia. pyörän sen verran halvalla sain ja budjetti olisi riittäny pari tonnia kalliimpaankin niin jäi rahaa virittämiseen
30.11.2011 15:53
Mikäs on nyt vikana kun pitää tälläistä ääntä->
http://www.youtube.com/watch?v=sf3O2W4dSAoSuutin vaihdettu jo 120->100->95 ja neulan sokka ylimmässä. Tulppa lähes uusi (pari kerta käynnistetty sillä..)
Tyhjäkäynti nyt on hiukan suurella, mutta pätkii noin pahasti.
Missä siis vika??
1.12.2011 12:25
Imuvuoto? Laihalla tuo minusta kuulostaisi pyörivän, voi olla myös että ajoituksissa vikaa.
1.12.2011 18:00
Tume34 kirjoitti:Imuvuoto? Laihalla tuo minusta kuulostaisi pyörivän, voi olla myös että ajoituksissa vikaa.
mites ajotukset saa kuntoo ? onko tarkkaa puuhaa? ja tuntuu että kiertää hiukan paremmin pienellä suuttimella, mutta kone kuumenee hiukan nopeaan..
E: sen verran että tarkoititteko venojen vai sytytyksen ajoitusta? Venat on ainakin oikein kun korjaamolla laitettu, eli sen puolesta pitäs olla kunnossa.
Viimeksi muokannut kalleppi3 päivämäärä 1.12.2011 18:48, muokattu yhteensä 1 kerran
1.12.2011 18:46
magneetonkopassa ja vauhtipyörässä on todennäköisesti merkit ja samoin nokkarattassa ja kannessa.
7.1.2012 12:27
Paljonko tommosista kiina 200-250cc myllyistä sais tehoo jos kantta vähä avartelis ja olis avara putki sekä 30mm kaasari..? ja onko noissa koneisa vääntö paljon ja miten kestää jos ajaa hyvin sisää ja vaihtaa öljyjä 1tkm välein?
8.1.2012 20:00
hyvin ne kestää jos asianmukaista ajoa. ja vääntööhä niiis on rutkasti jo alakierroksilla. ja kyl taitavalla kannen muokkauksella sen 20heppaa ainaski saa 250cc myllystä. kansi on yleensä kiina vehkeis huonosti tehty virtaamaan.
10.1.2012 20:04
Ja saattaa olla alimitoitetut venat, mutta just kanavien työstöllä saa kans lisää puhtia masiinaan. Jos sattuu kupumäntää löytämään niin sellaista voi lyödä sisään, tai hitsauttaa pattia siihen. Sit vaan täytyy ennen kasaamista tsekata mäntä-venttiili-välys, ettei paukuta paskaksi...
Sisäänajossa suosittelen vaihtamaan öljyt hieman useammin, tykkää nuo koneet tunkea sitä metallisilppua uutena aika mukavasti. Sisäänajon jälkeen voipi öljynvaihtovälin pitää vähän pidempänä (itse pidän 2000km välinä mutta kuutiotilavuudet on pienempiä ja käyttö rankkaa). Kannattaa kanssa satsata hyvään öljyyn.
20.1.2012 22:54
Kertokoos joku ketä keihinin kaasuttimista tietää. Eli mallina CVK 29 (eikös tuo ole se mikä piikkisessä nelarihussessa on?) Ongelma on että luisti ei liiku kaasua kääntämällä. Olin ottanut kaasuttimen kyljestä olevan adapterin missä on kaasuvaijerit ''mutteri-pultti-mutteri'' tyyliin ohjattu pois. (kahdella ruuvilla kiinni) otin myös ilmanputsariputken pois ja kattosin luistia niin ei liikahtanut. Sormella nostamalla liikkuu. Vaijerit on ehjät. Missä mahdollinen vika?
29.1.2012 21:10
Se on alipainekaasari eli koneen alipaine nostaa luistia ylöspäin riippuen siitä kuinka paljon kaasuläppää avataan.