Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

11.11.2006 1:08

Nyt tuli kyllä iha kauhia turbo kuume ku luki tätä topikkia, hyvä että pöksyissä pysyin. Niin kovaa tuo baja tuolla tallissa huutaa turboa :D
Mutta siis eli jos hommaisin jonku pienkone turbon jostain purkamosta nii mitä muuta nyt tarvisin? Hukkaportti ja välijäähy ois varmaan hyvä olla?
Ja sit viel et et eikös se nyt kytketä tässä järjestykses: kaasari-->turbo-->sylkkä?

Ja viel pari mielipidettä: En ymmärrä miks ruvetaan heti valittaa ei oo järkee tai mahollista (ainakaan ku 12 tyyppii sanoo samaa),mä ainaski haluun turbon mun nelari pärrään iha sen takii et sitä ei oo iha joka pojalla ja ett se ois hauska nähä miten semmonen toimii :D ja ei (ainakaan mun) elämäs oo aina järkee.

Toivon ett onnistut turbon rakentamises :), koska saisin hyviä vinkkejä siit mun bajan turbottamiseen, siin o honda crf150:n kopio kone 125pannulla (ainaki jotain semmoosta oon saanu selville :D).

11.11.2006 3:03

Ei se mahdotonta ole, voi sen jopa itse turbotettua mut aikaa menee ja vaatii jonkin verran taitoa ;) Ja ei se ole edes loppujen lopuksi kallista, halvimmillaan satasen on joku pieni turbo jostain autosta kun hakee romuttamolta tms. Oma aloitteisuutta, perehdyt asiaan kunnolla ja alat vaan väsäämään :D

11.11.2006 10:40

Dane90, Toivon todellakin et jaksaisit alkaa väsää sitä turboa! Ois aivan mieletön projekti!!! Kaikkee onnee sulle siihen hommaan!

11.11.2006 15:27

http://turboengineering.com/

Tuolta saa mitsun TD-02 ahdinta joka on sopiva 125cc koneeseen, hintaa 641,70$.

11.11.2006 22:11

Sergey kirjoitti:ei tarvi mopoissa painekoteloa ;) meil oli kaasari turbossa niin että turbo imi kassusta.

Kassu->ahdin->sylkkä

Pakko myöntää että ton mun volkkarin ahtamiseen meni yhteensä 12 tuntia aikaa kaiken mailman säätämisineen.


Jaahas..no koitappas pistää ihan normi kaasariin turbo ja kokeile että mitä tapahtuu..kyllä se painekotelo vaan on ihan melko pakollinen juttu noissa hommissa..Yksi hyvä puoli sentään on että dump ja by-pass venttiilejä ei tarvita..

11.11.2006 22:17

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:39, muokattu yhteensä 1 kerran

12.11.2006 3:19

aihetta hieman sivuten.. itellä tekeillä autoon turbomööttöri, tuli hieman kanavia kaiveltua. Jos jotain kiinnostaa niin http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa

Kaippa noista rööreistä jotain virtaapi läpi, jokunen kansi tullu jo harjoteltua. :)

13.11.2006 17:53

Mikko* kirjoitti:
makeaki kirjoitti:
Sergey kirjoitti:ei tarvi mopoissa painekoteloa ;) meil oli kaasari turbossa niin että turbo imi kassusta.

Kassu->ahdin->sylkkä

Pakko myöntää että ton mun volkkarin ahtamiseen meni yhteensä 12 tuntia aikaa kaiken mailman säätämisineen.


Jaahas..no koitappas pistää ihan normi kaasariin turbo ja kokeile että mitä tapahtuu..kyllä se painekotelo vaan on ihan melko pakollinen juttu noissa hommissa..Yksi hyvä puoli sentään on että dump ja by-pass venttiilejä ei tarvita..
Luepas tarkemmin sergeyn viesti, jos tajuaisit miksei sitä painekoteloo tarvita.

Ainiin :D olisin kyl todellaki voinu tarkemmin lukee:D siis että ahin kaasarin jälkeen, eikä sitä ennen...joo..

14.11.2006 19:03

VooDoo kirjoitti:aihetta hieman sivuten.. itellä tekeillä autoon turbomööttöri, tuli hieman kanavia kaiveltua. Jos jotain kiinnostaa niin http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa

Kaippa noista rööreistä jotain virtaapi läpi, jokunen kansi tullu jo harjoteltua.
mikä Garretin Turbo toi on? ;)

14.11.2006 21:26

VooDoo: mitenkäs oot noita venttiilejä kiillotellu/hionu? Mikä ois kätevin menetelmä, millä ne sais puhtaiks ja istukat ja venttiilit naarmuttomiks?

16.11.2006 22:23

Ahdin on garretin to4, venttiili poraan pyöriin, lautasen puolelta karstat pois puukolla, sitten 80 hiomapaperilla, sit hienompaa ja lopuks jollai 600 vesipaperilla.

Seetipinnalle ei auta mennä ite sohlaan. tulee vaan huonompi todenäkösesti.

Paitti jos on koneet millä hioa kulmat uusiks, niin sitten tietenkin.

17.11.2006 8:45

makeaki kirjoitti:Ainiin :D olisin kyl todellaki voinu tarkemmin lukee:D siis että ahin kaasarin jälkeen, eikä sitä ennen...joo..


Ja mopo oli Manki... Aiheesta jo aikaisemmin tässä topicissa. Ja tässä saksan versio.

jj

17.11.2006 20:15

Jos ei oo koko päivää aikaa hinkata jtn venttiilejä niin suosittelen hiekka puhaltamaan venttiilit puhtaiks ja sileiks ja sitten hiomaan seetipinnat kunnon koneilla.

Eikä kannata ruveta säätämään mitään penkkihiomakone-akkuporakone virityksiä.

18.11.2006 13:37

jepjep, mulla kesti n.5min per venttiili. :)

Ovat rosteriventiileitä, niin alkavat kiiltämään helpommin ku normi teräs venttiilit.

Ei tuo tosiaan kauaa kestä jos tietää mitä on tekemässä. Ja hiekkapuhaltaminen jättää karkean pinnan, johon karsta tarttuu.

Mutta kukin tehkööt niinkun haluaa.

Lasikuulapuhaltaminen ehkä kävis, mutta silläkin saa seetipintaa varoa aika paljon.

Lisää kuvia aiheesta on http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa ..muummuassa vähän pakosarjan mallailua ja kunnon kansipahvista vähän kuvaa (kuparia, vedellä leikattu)

hh

18.11.2006 18:33

Hiekkapuhallus ei todellakaan jätä mittään karkeaa pintaa jossei millään sepelillä puhalla.