Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
24.10.2015 12:37
Mistä olette hommannut vesipumpun stefan? Nyt kahdesta eri paikasta hakenut ja toinen on alkuperäis osii mutta molemmat liian isoja!?
24.10.2015 19:01
Mikä vikana?
Uusi mäntä, 3% alotusseokset.
Ypvs: toimii, portaaton virrat offilla ja tarkistusliikkeen jälkeen portaaton pakoaukossa (millin n.heittää mutta pitäisi vain tuoda enemmän vääntöä) kaverilla samanlailla 07 dt X mallissa ja toimii moiteettomasti.
Nyt ongelma. Pyörä ei kierrä 5-7k paikkeilla mutta selvät alaväännöt nyt löytyy pyörästä, ei vain kierrä 5-7k paikkeillä enempää vaikka kaasupohjassa onkin.
Pyörässä jostain syystä 26mm kaasutin, jos sen kertoo millit ilmansuodattimen puolella oleva kurkku.
aiemmin oli ollut 140 pääsuutin ja tk 14,5 tai 17,5, syy leipomiseen.
Vaihdettiin 250 pääsuutin ja tk 25,5. kaasutin kävi tutulla huoltomiehellä säädöissä.
Ongelma vain se ettei kierrä 5-7k paikkeilla yhtään enempää. Neuvoja?voiko olla että käy liian rikkaalla? pyörä kumminkin käy puhtaasti tyhjäkäyntiä ja liikkuu nätisti siihen 5-7k paikkeille kun ei enää kierrä ns voi verrata "röpöttämiseen" joltain osin
25.10.2015 0:17
Voi olla rikkaalla. Tuhottomasti liian rikas ei välttis edes röpötä "puhtaasti", vaan puutuu ja tukehtuu.
Yksi merkki on, kun ajossa tuppi nurin kattoo mitä putkesta tulee vedon loppuessa, jos lämmin kone pukkaa paksun käihän niin ei ole ainakaan laihalla. Eikä oikeissa säädöissä oleva savuta juurikaan/ollenkaan, hiukan öljystäkin riippuen.
Jos siinä tosiaan on 26mm (VM26SS) eli vanhan DT:n tai TZR kaasari, niin Haynesin mukaan vakiopääsuutin on 125 (kaasarissa leima 3BN00) tai 210 (3MB00). Tuo 125 kyllä hiukan epäilyttää...
Jos on TZR:n kaasari (2RH00), niin TZR:n vakiosuutin on 180. Noissa eri leimaisissa kaasareissa on eri kokoiset powerjetit, mm. siksi pääsuuttimet ei ole suoraan vertailukelpoisia.
Mikäs siinä, kun pienentää suutinta 10 nroa kerralla ja kattoo mitä sanoo, tietysti varovasti kokeillen ettei ole laihalla.
Ja tietysti syy voi olla muukin. Putki tukossa, sytkyssä/tulppa...
25.10.2015 14:11
Kyllä VM26SS kaasarissa tosiaan on alta 150 numeroinen suutin vakiona. Meillä taitaa olla tällähetkellä 160 pääsuutin siinä serkkupojan '88 DT:ssä.
26.10.2015 3:15
Mäkistation kirjoitti:Kyllä VM26SS kaasarissa tosiaan on alta 150 numeroinen suutin vakiona. Meillä taitaa olla tällähetkellä 160 pääsuutin siinä serkkupojan '88 DT:ssä.
onko pyörä teillä "TT"?
että laitanko sinne nyt 240 tilalle 160 suuttimen? silti kuulostaa erittäin pieneltä
kun kaverin dt x mallin pyörässä on 28mm kaasarissa 240 koon suutin.
Tästä taas löytyi se 26mm niin vielä pienempää suutinta sisään ;o?
26.10.2015 10:46
Se on pikkasen vielä kutiteltu TT, pytty ja läppävenakoroa, kantta höylätty, Athenan putki ja vielä jotain muuta pientä. Niin mä muistaisin että 160 sinne viimeksi laitettiin ja pelaa sillä oikein mukavasti.
27.10.2015 2:54
Sen verran sanoisin, että-jos hyppää 250 -> 160, niin se on "melko" iso hyppy.
Haynes siis tarjoaa (edellinen viestini) eri suuttimia kahteen eri mallin VM26 DT:ssä + TZR kolmantena, riippuen vuosimallista. Tuossa vaikuttaa kaasarin muut paikat, pytty-kansi-kone yhdistelmä, putki jne.
Se, että pelissä x on suutin/säädöt y, ei tarkoita että se on kaikkiin se oikea. Edes se, että vehje on piristetty, ei 100% takaa, että se aina vaatisi isompaa pääsuutinta kuin vakio, joskus voi kaivata pienempääkin.
Säädöt on aina enemmän tai vähemmän yksilölliset, toki muiden säädöistä vastaavissa saa suuntaa...mutta vain suuntaa.
Kannattaa huomioida, että Haynesista apinoituna noissa kahdessa eri leimaisessa DT:n VM26 on jokseenkin kaikki säätöosat erilaiset, joista pääsuutin on vain yksi nippeli "miljoonasta".
En missään nimessä pienentäisi suutinta kertaheitolla lähes 100 nroa, vaan hiljaa pienentäen ja testaillen hyvä tulee. Kuinka paljon uskaltaa muuttaa kerralla, on osin omasta korvasta ja kokemuksesta kiinni...ja aina omalla vastuulla.
Jos ostaa nipun suuttimia vaikka 10-20 nro välein, niin se on halvempaa kuin leipominen ja pitemmän päälle nappisäädöillä säästää bensassa ja ajomukavuudessakin.
Kun kone on säädöissä, jättää itelleen pari pykälää +/- suuttimet ja myy loput, niin saa muutaman euron takaspäin.
Mitä jättää, riippuu säätölämpötilasta. Jos se oli 15 astetta, niin sekä yli että ali ehkä 1-2 pykälää, niin pärjää 5...30 asteessa. Jos se oli 25, niin 2-4 pykälää alle, jolloin pärjää taas 5...30. Kylmällä isompaa, kuumalla pienempää.
Tosin, jos on laiska sälli, niin pärjää jopa samalla. Mun TZR pelaa ok samoilla säädöillä keväästä helteisiin, se ei ole kovin ronkeli. 25-30 asteessa paras huiputeho ei tule ulos, mutta kulkee se silti ihan puhtaasti käyden. Syksyn viileillä kun muistaa, että ei mitään 2km täyskaasuvetoja, niin normi ohitukset ym liikenteessä menee ihan kivasti.
Kovin kuumalla kelillä (jäähdytys+imuilma) kone on aina lämpöteknisesti aatellen kovemmalla jos vedättää pitkään, jolloin hitusen rikas seos on hyvä henkivakuutus käyttöpelissä.
Hmh...
Piti sanoa vain 1/3 tuosta tekstistä, mutta tuli taas kaikkea puoliksi ohi aiheen... mm. siksi, kun melko yleinen kysymys on "mikä suutin", tavallaan kuin se olisi kiveen hakattu asia.
30.10.2015 1:39
Terve! Ostin tuossa viikko takaperin ensimmäisen piikin, Yamaha dt:n (vm 89?) joka oli osittain purettuna. Nyt kasailin sen parhaani mukaan ja sain jopa käyntiinkin mutta piiiiitkän poljennan ja kaasun pumppailun jälkeen. Tosiaan vakioputsaria ei ollut joten laitoin biltheeman paipperi kopion paikalleen ja putkesta on kuri näköjään poistettu. Eikkäs kaasarin putsaulsen yhteydessä katsoin paikalla olevan 280 pääsuutin. Vaihdoin sen ensin 290 ja siitä aina 320 sekä viimeisimpänä 360. Jolloin vasta lähti tulille. Osaisko joku sanoa että onko pääsuutin kokoa "imuvuotoa löytyy?" Vai ihan normaalia tämmösillä markkavirityksillä. Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
30.10.2015 13:11
Aika isolta kyllä kuullostaa tuo suutin
300 hujakoilla alkaa olla maximi melkein jos ei kummempaa tekniikkaa löydy, tietysti kaikki on yksilöitä. Tarkista ensin onko imuvuotoo.
31.10.2015 0:29
Ei sen pääsuuttimen pitäisi siihen käyntiinlähtöön vaikuttaa mitään, onhan tyhjäkäyntisuutin varmasti puhdas?
4.11.2015 22:19
Mikä vois olla detsissä vikana kun laittaa vaihteen päälle niin sammuu,
voisiko vapaavalo olla kytketty väärin kun ainaku se sammuu sammu detsikin.
4.11.2015 22:52
Todennäköisesti jalan yläpuolella oleva anturi viallinen / jumissa.
Tai sen johdot / liitokset menneet huonoksi/hajonneet.
Ko. anturi siis estää lähtemästä liikkeelle jalka alhaalla, katkaisemalla sytytysvirran.
Tai voihan se olla liian löysälle säädetty kytkin tai kytkinkruunun / kytkimen keskiö kulunut pahasti urille ja levyt jumittaa (=ei irroita), joka aiheuttaa sammumisen..
4.11.2015 23:30
Hetikun laittaa vaihteen päälle niin sammu ja jos painaa vaihdepolinta starttirele tärisee.pahoittelen tekstin epäselvyyttä
9.11.2015 10:15
Noni, elikkäs kuinkas paljon maksaa osat tommoseen kytkin/vaihteisto remppaan? Yritin etsiskellä netistä mutta sanaston vajavaisuuden takia en löytänyt muuta kuin kykinsarjan (massa- ja välilevyt + jouset).
9.11.2015 15:52
Kytkinremonttiin tarvitset juurikin uudet levyt ja jouset, kytkinkopan tiivisteen, moottoriöljyt ja jäähdytinnestettä.
Kysymys kuuluukin että miksi sun vaihteistoremonttia pitäisi tehdä? Yamahan laatikot kun kestävät lähes kaiken. RD:ssäkin on miltei 90tkm ajettu laatikolla eikä sen ole mikään.