Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

1.11.2006 22:36

Pistetään nyt tännekkin niin saatte ihmetellä.
Smart 600D

Kuva

Aihiona toimii Jialing-Honda, eli Pitpron kone.

E. Ja kun tuolla spekuloitiin ahtimien hintoja, niin tämä oli 320e. Uusi käyttämätön.

1.11.2006 23:06

ei tämmösiä turboja... remmiahdin suoraan, ollaan kaverin kans tekemässä sen mankiin remmiahdinta :)

2.11.2006 20:01

turpoursus kirjoitti:ei tämmösiä turboja... remmiahdin suoraan, ollaan kaverin kans tekemässä sen mankiin remmiahdinta :)


Remmiahdin omaa reilusti huonomman hyötysuhteen kuin turboahdin. Itse en olisi noin pieneen koneeseen remmiä edes harkitsemassa...

2.11.2006 22:14

yyep.. imeepi kampuralta tehoja, kun taas turbo käyttääpi "hukka" energian hyväkseen.

3.11.2006 11:20

Mites ton honda varaderoon sais tommosen turbon... ku se on V moottori niin hä. mites sen sais järkevällä tavalla rakennettua... eiks siihe tarvii kaks turboo? vai hä?

Leikitään nyt sit tyhmää, lyökää halolla päähä tai valistakaa. =DDD

3.11.2006 12:03

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:37, muokattu yhteensä 1 kerran

3.11.2006 15:43

Boost kirjoitti:Mites ton honda varaderoon sais tommosen turbon... ku se on V moottori niin hä. mites sen sais järkevällä tavalla rakennettua... eiks siihe tarvii kaks turboo? vai hä?

Leikitään nyt sit tyhmää, lyökää halolla päähä tai valistakaa. =DDD


jos et yrittäis kuitenkaan mitään turboa siihen laittaa :D.

3.11.2006 19:25

Ja se sylinterien lukumäärä ei ole mitenkään verrannollinen tarvittavien turbojen lukumäärään...ja koko operaatio on turha,tehonlisäys on mitätön ja kaikenlisäksi epäluotettava :)

3.11.2006 19:51

Onhan niitä tuplaturbojakin nähty. ;)

Kuva

3.11.2006 20:50

Seesami kirjoitti:Ja se sylinterien lukumäärä ei ole mitenkään verrannollinen tarvittavien turbojen lukumäärään...ja koko operaatio on turha,tehonlisäys on mitätön ja kaikenlisäksi epäluotettava :)


Päinvastoin. Oikein turbotettu 4t moottori voi olla taloudellisempi, vähäpäästöisempi ja tehokkaampi kuin vapaastihengittävä. Turbolla saa tarvittaessa myös niitä tehoja irti, väittäisin että suuremmilla ahtopaineilla pitkälle yli 20hp ei ole mahdotonta ottaa nykyaikaisesta (nestejäähdytetty, DOHC ja multiventtiili) nelarimoottorista. Eriasia sitten onko se enää niin luotettava :).

Mutta hyvin rakennettu, ja matalilla ahtopaineilla toimiva 4t motti tuskin sanottavasti heikkenee vaikka tehot kasvaisikin yli 30%! Uusissa, tehokkaissa nelareissa tämä tarkoittaisi parhaimmillaan yli 20hp huipputehoa.

Tuplaturbo taas on sinänsä hyödyllinen keksintö, että kaksi pienempää turboa pyörii vinhemmin kuin yksi iso, ja kahden pienen turbon siipien kiihtyvyys on nopeampaa kuin yhden ison. Mutta tämänkai suurin osa jo tiesikin, joten harakoille meni tämäkin jorina..

3.11.2006 22:33

empä tuosta vähäpäästösemmästä tiiä, yleisesti ottaen vaparit on vähäpäästösempiä, koska voi olla korkeampi puristus.

varsinkin, kun puhutaan alakierroksista.

7.11.2006 22:02

vittu että repesin ku luin noita alkupään viestejä mitä on tänne pistetty...on tainnu olla tosi asiantuntevaa porukkaa. vai että ei mee ladan turbottamisessa ku 1 tunti.huhhuh..kova äijä, ei voi muuta sanoo..

7.11.2006 22:39

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:37, muokattu yhteensä 1 kerran

8.11.2006 23:57

Mikko* kirjoitti:
makeaki kirjoitti:vittu että repesin ku luin noita alkupään viestejä mitä on tänne pistetty...on tainnu olla tosi asiantuntevaa porukkaa. vai että ei mee ladan turbottamisessa ku 1 tunti.huhhuh..kova äijä, ei voi muuta sanoo..
Mikäs siinä kun on osat pöydällä asennusta odottamassa. Ei oo paha vaihtaa pakosarjaa toiseen jossa on jo ahdin kiinnitettynä, ahtoputki kaasarille, öljynkierto turbolle ja se on suunnillee siinä.



Jaa, no kait se sitten niin on...Oliskohan muuten miten vaikeeta tehä ite painekotelo kaasarille?

9.11.2006 21:45

ei tarvi mopoissa painekoteloa ;) meil oli kaasari turbossa niin että turbo imi kassusta.

Kassu->ahdin->sylkkä

Pakko myöntää että ton mun volkkarin ahtamiseen meni yhteensä 12 tuntia aikaa kaiken mailman säätämisineen.